Minä matkustelen pk-seudun busseilla suhteellisen harvakseen, mutta kommentoin kuitenkinMielikuvani Veoliasta ja PL:stä on suhteellinen laadukas yleiseen tasoon verrattuna, mutta mielipiteeni on kuitenkin vailla faktaa.
Mun silmissäni edesmennyt Lähilinjat on kuitenkin edelleen kärkisijoilla. Kalusto ei ehkä ollut uusinta mallistoa, mutta se oli pidetty erittäin hyvässä kunnossa ja siistinä. Noilla tuli aikanaan paljon matkustettuakin.
Omalle kohdalle on osunut nyttemmin useammankin liikennöitsijän toimesta siistiä kunnossaolevaa kalustoa että ammattimaisesti ja matkustajaystävällisesti raskasta kalustoa käytteleviä kuljettajia. Tästä pointsit eli näin sen pitääkin olla!
SItten sitä toista äärilaitaakin on tullut koematkustettua, eli kolisevia rämiseviä, vuotavakattoisia, vanhoja töhryjä sisältäviä busseja. Ja kyytikin on joskus ollut luokkaa täyskaasukiihdytyksiä, äkkinäistä jarruttelua ilman minkäänlaista ennakointia, kanttareiden yli oikomista ym. Vehkeet ei välttämättä ole vanhojakaan, mutta ne saadaan nopeasti raiskattua ajamalla dösää kuin pizza-taxia ja kunnossapidosta tinkimällä.
Pakko kysyä, että kenen vika se sitten on jos ei kuljettajan ja tätä kautta hänen työnantajansa? Jos perän kolhiutumiseen siis olisi pakko hakea joku syyllinen...Onko vika kenties tietyömiesten, kun kehtaavat pistää työkohteeseensa "turhia" mutkia tai muuta hidastetta?
Kai niitä revitään rikki myös muiden liikennöitsijöiden busseista, ratikoista, lähijunista ym. Kysymys on varmasti siitä, miten nopeasti vauriot saadaan missäkin firmassa kunnossapidon toimesta korjattua ettei vandalisoitu kalusto pyöri turhan pitkään ajossa.
---------- Viesti lisätty kello 0:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:41 ----------
Siis esimerkiksi renkaiden irtoaminen ei pitäisi aiheuttaa minkäänlaista jeesustelua matkustavassa yleisössä?![]()