Paras liikennöitsijä?

Mikä on paras bussiyhtiö pääkaupunkiseudulla?

  • Connex

    Äänet: 17 14.5%
  • Concordia bus

    Äänet: 9 7.7%
  • Eteläsuomen Linjaliikenne

    Äänet: 5 4.3%
  • Helb

    Äänet: 21 17.9%
  • Tammenludin Liikenne

    Äänet: 4 3.4%
  • Lähilinjat

    Äänet: 5 4.3%
  • WestendinLinja

    Äänet: 11 9.4%
  • Pohjolan Liikenne

    Äänet: 31 26.5%
  • Åbergin Linja

    Äänet: 14 12.0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    117
  • Äänestys päättyy: .
Voisi olla mielenkiintoista järjestää tälläinen uusi äänestys, kun osa noista yrityksistä on poistunut ytv-alueelta jne jne.

Oma valintani olisi kyllä Veolia, sillä niillä näyttäisi ulkopuolisen silmin olevan siisti ja hyväkuntoinen kalusto nykyään, kuljettajat pukeutuvut siisteihin ja tyylikkäisiin työasusteisiin ja Veolia roikkuu kolmesta isoimmasta vähiten lehtien palstoilla :biggrin:

Pienemmistä en mene sanomaan mitään kun on niin vähän kokemusta (PL. ÅL ym.) Ainoastaan WL:stä on kokemusta ja voin sanoa että alamäki on jyrkkää tällähetkellä.. :frown: (WL 25 rok rok)
Veolia on tosiaan hyvä, ajattelin juuri samanlaisen arvostelun kirjottaa, tasan samat asiat pätee myös PL:n, paitsi että PL:llä ei ole ruuhkakalustona laadukkaita City L-busseja vaan yksiä inhokeistani, Lahti 402:sia.

Lempimallejani on City L:n lisäksi Volvo B10-sarja ja Wiima-bussit yleensä. En ymmärrä uusien täysmatalien HELB:n MAN:ien haukkumista ja Irisbus Crossway LE:n ylistämistä, mitä siinä on parempaa matkustajan kannalta? Penkit ja jalkatila parempi MAN:ssa, täysmataluus plussaa, parempi ulkonäkö sisältäpäin MAN:ssa myös (en tiedä haittaako muita Crossien muovitehdasmaisuus). Ainoastaan STOP-ääni on kamala MAN:ssa ja persoonallinen Crossissa. Paras ääni on kuitenkin se ex-helb-Wiima-bussien "kling" ääni, ellei sitten aika ole kullannut muistoja..
 
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - toukokuu 2011

Minä matkustelen pk-seudun busseilla suhteellisen harvakseen, mutta kommentoin kuitenkin:smile: Mielikuvani Veoliasta ja PL:stä on suhteellinen laadukas yleiseen tasoon verrattuna, mutta mielipiteeni on kuitenkin vailla faktaa.
Mun silmissäni edesmennyt Lähilinjat on kuitenkin edelleen kärkisijoilla. Kalusto ei ehkä ollut uusinta mallistoa, mutta se oli pidetty erittäin hyvässä kunnossa ja siistinä. Noilla tuli aikanaan paljon matkustettuakin.

Omalle kohdalle on osunut nyttemmin useammankin liikennöitsijän toimesta siistiä kunnossaolevaa kalustoa että ammattimaisesti ja matkustajaystävällisesti raskasta kalustoa käytteleviä kuljettajia. Tästä pointsit eli näin sen pitääkin olla!

SItten sitä toista äärilaitaakin on tullut koematkustettua, eli kolisevia rämiseviä, vuotavakattoisia, vanhoja töhryjä sisältäviä busseja. Ja kyytikin on joskus ollut luokkaa täyskaasukiihdytyksiä, äkkinäistä jarruttelua ilman minkäänlaista ennakointia, kanttareiden yli oikomista ym. Vehkeet ei välttämättä ole vanhojakaan, mutta ne saadaan nopeasti raiskattua ajamalla dösää kuin pizza-taxia ja kunnossapidosta tinkimällä.

Ei ole Nobinan vika jos bussin perä kolhiintuu esim. Itäkeskuksen tietyöalueella ajaessa.
Pakko kysyä, että kenen vika se sitten on jos ei kuljettajan ja tätä kautta hänen työnantajansa? Jos perän kolhiutumiseen siis olisi pakko hakea joku syyllinen...Onko vika kenties tietyömiesten, kun kehtaavat pistää työkohteeseensa "turhia" mutkia tai muuta hidastetta?

Tai matkustajat repivät penkit rikki.
Kai niitä revitään rikki myös muiden liikennöitsijöiden busseista, ratikoista, lähijunista ym. Kysymys on varmasti siitä, miten nopeasti vauriot saadaan missäkin firmassa kunnossapidon toimesta korjattua ettei vandalisoitu kalusto pyöri turhan pitkään ajossa.

---------- Viesti lisätty kello 0:44 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu kello 0:41 ----------

Ymmärtämättömät ihmiset vaan kauhistelevat Nobinan busseja, kun eivät ymmärrä asioita omaa napaansa pidemmälle.

Siis esimerkiksi renkaiden irtoaminen ei pitäisi aiheuttaa minkäänlaista jeesustelua matkustavassa yleisössä?:lol:
 
Tuo 25:n on omasta mielestäni yksi firman parhaita autoja

Sitäpä juuri tarkoitinkin, että kyllä siellä Wl:llä on vielä jokin taso (25, 96, 215 jne) linjaliikenteessä :biggrin:

En ymmärrä uusien täysmatalien HELB:n MAN:ien haukkumista

Laiskoja, ahtaita, huono ohjaamoergonomia, kesällä kuumia ja talvella kylmiä, nykiviä (etenkin telit) tässä omat kokemukset muutaman vuoden ajalta, mitä niiteen kanssa tuli väännettyä :biggrin:
 
Sitäpä juuri tarkoitinkin, että kyllä siellä Wl:llä on vielä jokin taso (25, 96, 215 jne) linjaliikenteessä :biggrin:
+1
Laiskoja, ahtaita, huono ohjaamoergonomia, kesällä kuumia ja talvella kylmiä, nykiviä (etenkin telit) tässä omat kokemukset muutaman vuoden ajalta, mitä niiteen kanssa tuli väännettyä :biggrin:
Laiskoja kyllä, ahtaita ei (matkustajana ainakaan), ohjaamo lienee valituksen pääsyypää, lämpötilaongelmaa en ole huomannut, vaikka astun sisään kyseiseen bussimalliin useinkin. Voinee tietysti selittyä sillä, että yleensä matkustan 5-10 min:smile: Nykivyydestä olen täysin eri mieltä: minusta meno on juurikin tasaista - tosin mainitsit teliversion, itse matkustan h52:lla, jolla on aina 2-akseliset versiot liikenteessä.
 
Ei ole Nobinan vika jos bussin perä kolhiintuu esim. Itäkeskuksen tietyöalueella ajaessa. Tai matkustajat repivät penkit rikki. Ymmärtämättömät ihmiset vaan kauhistelevat Nobinan busseja, kun eivät ymmärrä asioita omaa napaansa pidemmälle.

Juurikin näin. Ja Nobina sattuu ikävä kyllä ajamaan tällä hetkellä aika paljolti sellasia linjoja jossa ei pysy autot kunnossa matkustajien takia (kännissä olevia henkilöitä + vandaalit). En tästä ala syyttää Nobinaa. Ja ei myöskään voi sillä perustella että "Nobina ne tarjoukset linjoista tekee". Niin tekee, mutta ei se yhtiön/kuljettajien vika ole missä kunnossa tiet ovat tai minkälaisia matkustajia niiden linjojen varrella asuu.

Pakko kysyä, että kenen vika se sitten on jos ei kuljettajan ja tätä kautta hänen työnantajansa? Jos perän kolhiutumiseen siis olisi pakko hakea joku syyllinen...Onko vika kenties tietyömiesten, kun kehtaavat pistää työkohteeseensa "turhia" mutkia tai muuta hidastetta?

Siis esimerkiksi renkaiden irtoaminen ei pitäisi aiheuttaa minkäänlaista jeesustelua matkustavassa yleisössä?:lol:

Jos kuljettaja ajaa varovasti ja yhtiö ei voi noin vain muuttaa reittiä huonokuntoisen tien/vaikekulkuisen tietyömaan takia niin ei se silloin kyllä mitenkään yhtiön vika ole.

Siis esimerkiksi renkaiden irtoaminen ei pitäisi aiheuttaa minkäänlaista jeesustelua matkustavassa yleisössä?:lol:

Millä tahansa yhtiöllä irtoaa renkaita... Oikeastaan en ole ikinä kuullut että kesken ajon Nobinalla lähtisi rengas irti... HelBillä kylläkin. HelBillä muutenkin melkeinpä kaikki autot huonokuntoisia.

Nobinan melkeinpä kaikki kuljettajat ovat mukavia ja kohteliaita. Tietysti on muutamia sellaisia jotka eivät ole, mutta melkeinpä kaikki Hakunilan varikon kohdalleni sattuneet kuljettajat ovat tervehtineet ja hymyilleet. Veolialla sanotaanko joka kolmas on sellainen, HelB:llä vielä harvemmin, sanottaisko joku kuudes.

PL:llä ja WL:llä todella harvoin matkustan joten niitä en voi verrata. Mutta siis paras liikennöitsijä on Nobina!
 
HelBillä muutenkin melkeinpä kaikki autot huonokuntoisia.!
Saanko kysyä? Kysyn kuitenkin; Onko zige94 matkustanut/ajanut kaikilla Helbin n. 500:lla linja-autolla? Minä ajan kuitenkin niillä päivittäin ja autot ovat kyllä päivä päivältä aina vaan paremmassa kunnossa kuin vielä muutama vuosi sitten...
 
Helb:in bussit ovat mielestäni ihan hyvässä kunnossa, ainakin ne joita Vartiokylän varikolta käsin ajetaan. Mutta on heilläkin monista busseista kulmat rikki niin bussin edestä kuin takaakin, ja penkkejä irti. Viimeksi eilen torstaina oli eräästä penkistä osa ties missä. Helb:illä näkee jos jonkinmoista murjottajaa ratin ääressä, ja joskus taas suorastaan ylitsepursuavan iloisia tapauksia, joista näkyy kauas innostus työtä kohtaan. Joillakin nuorilla kuljettajilla on heidän ajaessaan joskus hymy korvissa saakka. :)

Jos Nobina olisi läpeensä onneton, niin miksi he onnistuvat ajamaan Jokeri linjaa, jonka vuoroväliä on tihennetty ja bussien määrä lisätty sopimuksen aikana yms. jos heillä olisi kaikki bussit huonoja ja epäluotettavia romuja. Kuljettajat ovat todella hyviä ja selvästi ammattitaitoisia. Monilla linjoilla näkyy että osaavat toimia yhteistyössä, ja ryhmähenki on hyvää. Omasta mielestäni Jokeri linja on vaikuttava hanke, joten otan sen siksi tässä esille. Heillä on Nuuksion linjoilla hienoja korkeita Volvo 8700 autoja, kun taas Åbergilla on "vanhoja" Lahti 400:aa ja Lahti Flyer autoja samalla seudulla.

Pohjolan Liikenteen autot ovat hyviä (Jopa Crosswayt;)), ja kuljettajat tuntuvat myös hyvin ammattimaisilta, ja tuntuu että joillakin heistä on ajotyylistä päätelleen kokemusta pikavuorosta tai sitten kova hinku päästä niitä ajamaan. 58(B):llä osa kuljettajista (hyvin harva tosin) kuuluttaa Itäväylän pysäkit jotta matkustajien on helpompi painaa oikeaan aikaan STOP nappia. :D

Ei mitään yhtiötä voi leimata huonoksi, mutta toisaalta ei ole olemassa myöskään täydellistä yhtiötä. Kaikilla yhtiöllä on vanhoja romuja, ei vain Nobinalla. Nämä olivat ihan vain minun mielipiteitäni, jotka joku todistaa sitten kohta vääräksi. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Jos kuljettaja ajaa varovasti ja yhtiö ei voi noin vain muuttaa reittiä huonokuntoisen tien/vaikekulkuisen tietyömaan takia niin ei se silloin kyllä mitenkään yhtiön vika ole.

Huonokuntoisella tiellä ja vaikeakulkuisella työmaalla täytyy ajella nimenomaan normaalia tarkemmin eli juurikin varovasti. Tyypillisesti sillä keinoin välttää kontaktin ei-toivottuihin kohteisiin. Ei se tietyömaa ota arvaamattomia sivuttaisaskeleita kolhiakseen varovaisia autoilijoita.

Vahinkoja toki voi käydä kenelle vaan, siinä mielessä tämä menee vähän pilkunnysväämiseksi:smile: Vaurioita pitäisi kuitenkin joskus korjailla, eikä revitellä kasaan ajetulla vehkeellä maailman tappiin asti.

Millä tahansa yhtiöllä irtoaa renkaita... Oikeastaan en ole ikinä kuullut että kesken ajon Nobinalla lähtisi rengas irti... HelBillä kylläkin. HelBillä muutenkin melkeinpä kaikki autot huonokuntoisia.

Totta on, että on noita renkaiden (tai yleisemmin renkaan ja vanteen muodostaman pyörän:) irtoamisia sattunut ja sattuu ajoittain raskaalle kalustolle. Niin kuorma-autoille kuin busseillekin yhtiöön katsomatta. Tässä kuitenkin taannoin uutiskynnyksen ylittänyttä uutisointia:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/86008-outo-ilmio-renkaat-irtoilevat-busseista

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/B...karkasivat katso kuva!/art-1288336909948.html

Ei se renkaiden irtoaminen ajon aikana koskaan normaalia ole ja aina potentiaalisesti vaarallinen tilanne myös muille tienkäyttäjille. Muistaakseni noihin linkkien tapauksiin kerrottin syyksi väärään momenttiin säädetty pulttipyssy.

Minulle ei henkilökohtaisesti ole kovin tärkeää, vastaako kuljettaja tervehdykseeni autoon noustessani. Kun hän hoitaa ammattitaidolla ajohommat(turvallinen ja mukava kyyti) ja meikäläisen kohteeseeni niin olen tyytyväinen.
Kyllä siinä saattaa alkaa suuta kuivaamaan jos työvuoron aikana jokaisen matkustajan kanssa pitäisi lausua tervehdyssanat :smile:
 
Jos Nobina olisi läpeensä onneton, niin miksi he onnistuvat ajamaan Jokeri linjaa, jonka vuoroväliä on tihennetty ja bussien määrä lisätty sopimuksen aikana yms. jos heillä olisi kaikki bussit huonoja ja epäluotettavia romuja. Kuljettajat ovat todella hyviä ja selvästi ammattitaitoisia. Monilla linjoilla näkyy että osaavat toimia yhteistyössä, ja ryhmähenki on hyvää. Omasta mielestäni Jokeri linja on vaikuttava hanke, joten otan sen siksi tässä esille. Heillä on Nuuksion linjoilla hienoja korkeita Volvo 8700 autoja, kun taas Åbergilla on "vanhoja" Lahti 400:aa ja Lahti Flyer autoja samalla seudulla.

Hienoja? 1kk sitten jouduin matkustamaan NF 445:lla linjalla e85 . Luulin että nämä ovat Nobinan parhaita autoja, mutta eipäs olleetkaan. Jousitus puuttui kokonaan, pakoputki heilui, ja bling-bling ääntä joutui kuuntelemaan koko matkan. Mielummin matkustaisin Åbergin Lahti Flyerilla tai 400:lla.
Tämän lisäksi aikataulut olivat loppuneet autosta jo aamulla, vaikka Nuuksioon oli menossa paljon turisteja vielä iltapäivällä. Kuljettaja oli tosin mukava, vaikkei osannut neuvoa miltä pysäkiltä kansallispuistoon pääsee helpoiten.
 
Saanko kysyä? Kysyn kuitenkin; Onko zige94 matkustanut/ajanut kaikilla Helbin n. 500:lla linja-autolla? Minä ajan kuitenkin niillä päivittäin ja autot ovat kyllä päivä päivältä aina vaan paremmassa kunnossa kuin vielä muutama vuosi sitten...

Aika posketon väite että HelBin autot olisivat huonokuntoisia. Laitetaan nuoren iän ja voimakkaasti sävytettyjen lasien piikkiin.
 
Aika posketon väite että HelBin autot olisivat huonokuntoisia. Laitetaan nuoren iän ja voimakkaasti sävytettyjen lasien piikkiin.
Tähän lainaukseen haluaisin hiukan lisää tarkennusta? Ei nyt ihan mennyt jakeluun että kummalla puolella olet... sorry
 
Mielummin matkustaisin Åbergin Lahti Flyerilla tai 400:lla.
.

Katelkaapa ^Åbergin autojen kuntoa ulkoisesti, kuinka monesti niistä paikat repsottaa tai on kulmat kurtussa, vois sanoa että ulkoisesti siisteimmät autot koko hsl-alueella. Ja kertokaapa mikä flyerissä muka mättää, ehkä kannattaisi joskus sellaista ajaa city l:n sijaan....
 
Kai nyt jokaisella on oikeus olla sitä mieltä mitä tahtoo? Vai pitäisikö meidän kaikkien olla aina samaa mieltä? Miten muuten voi olla bussi ilman jousitusta?

Åbergin autot ovat tottakai aivan omaa luokkaansa.

Yritän itse olla puolueeton, ja kehua ja "haukkua" yhtiöitä tasapuolisesti jos syytä ilmenee. Mutta useimmat muut foorumin käyttäjät tuntuvat päättäneen ennalta mikä yhtiö on hyvä ja mikä huono, ja sitä en ymmärrä. Sanoisin että jotkut sokeasti kehuvat ja haukkuvat aina tiettyjä yhtiöitä, huolimati siitä mistä on kyse. :mad:

Huomasittehan lukea tämän viimeisen lauseen viestistäni:
Nämä olivat ihan vain minun mielipiteitäni, jotka joku todistaa sitten kohta vääräksi. ;)
 
Viimeksi muokattu:
Kysyn kuitenkin; Onko zige94 matkustanut/ajanut kaikilla Helbin n. 500:lla linja-autolla?

Aika posketon väite että HelBin autot olisivat huonokuntoisia. Laitetaan nuoren iän ja voimakkaasti sävytettyjen lasien piikkiin.

En ole kaikille. Mutta todella monella, ja olen nähnyt monta autoa. Keskimäärin suurin osa joko sisältä tai ulkoonta kamalan näköinen. Sisällä usein kaikenmaiilman tussisotkuja, penkin verhoilu repsottaa, penkit meinaa tippua, tolpat tai mitkä ovat heiluu, napit eivät toimi. Mutta nämä ovat omat mielipiteeni. Tottakai sinulle on omat, etenkin kun ymmärtääkseni aikaisemmista viesteistäsi työskentelet HelB:llä.
 
Ei voi sanoa että sisäsiisteys on täysin satunnaista, eikä yhtiö voi siihen vaikuttaa. Jos bussi on jo valmiiksi sotkuinen, sitä sotketaan helpommin lisää. Kuten autojen vandalisoimisessa: jos lasi on rikki, seuraava rettelöitsijä pöllii radion ja tussaa kylkeen töherryksen. Viikon päästä on hyvä jos on renkaat tallella. En tiedä, miksi, mutta näin se vain menee. Eli jos pitää alunperin bussin siisteyttä yllä, sitä sotketaan harvemmin. Kysykää sotkijoilta, miksi. Ehkä ajatukset ovat tämäntyyppisiä: "kun muutkin on sotkenu niin eihän tää muuta mitään" "No otettiin ratti matkamuistoksi ihan läpällä kun onhan tosta penkitkin jo viety" Jos autoon olisi heti hankittu uusi lasi, ei kenelläkään olisi tullut mieleenkään pölliä sieltä mitään ja sitä kautta seuraava ei olisi sotkenut täysin kunnossa olevaa autoa.
 
Takaisin
Ylös