Sivu 6 / 8 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 2345678 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 76-90/119

Viestiketju: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

  1. #76

    Liittynyt
    22.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    426

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Hyvin arkipäiväinen kysymys, mutta varmaan yksi jos toinenkin on tätä pohtinut: Onko toimivaltaisella viranomaisella, joka (bussi)liikenteen tarjouskilpailuja järjestää, edes oikeutta sulkea pois sellaista tarjoajaa, jolla on huomattava todennäköisyys joutua esimerkiksi vararikkoon? Jos HelB:n kohtalonhetki todellakin koittaa keväällä 2020, niin esimerkiksi tarjouskilpailun 50 / 2020 liikennettä alkaa kaikella todennäköisyydellä hoitaa joskus (näillä näkymin syksyllä 2021) joku muu?

    Miten tämä asia on huomioitu äskenmainitusta seuraavan eli tarjouskilpailun 51(b) suhteen? Voiko HelB edes teoriassa voittaa 51b:stä kohteita? Päivitettiinkö ehtoja siinä vaiheessa, kun 51 keskeytettiin ja 51b päätettiin julkaista?
    Tarjouskilpailuja järjestettäessä tulee ottaa huomioon Hankintalaki (1397/2016) https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2016/20161397 ja sen näkökulmia löytyy täältä Julkisten hankintojen neuvotteluyksikön sivuilta (https://www.hankinnat.fi/).Poissulkemisperusteita on kaksi (Pakolliset ja harkinnanvaraiset) https://www.hankinnat.fi/eu-hankinta...en-soveltuvuus . Liikenteen kilpailutus on sitten erityisalojen alla https://www.hankinnat.fi/erityisalat...sala/toimialat .

  2. #77

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    113

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Hyvin arkipäiväinen kysymys, mutta varmaan yksi jos toinenkin on tätä pohtinut: Onko toimivaltaisella viranomaisella, joka (bussi)liikenteen tarjouskilpailuja järjestää, edes oikeutta sulkea pois sellaista tarjoajaa, jolla on huomattava todennäköisyys joutua esimerkiksi vararikkoon? Jos HelB:n kohtalonhetki todellakin koittaa keväällä 2020, niin esimerkiksi tarjouskilpailun 50 / 2020 liikennettä alkaa kaikella todennäköisyydellä hoitaa joskus (näillä näkymin syksyllä 2021) joku muu?

    Miten tämä asia on huomioitu äskenmainitusta seuraavan eli tarjouskilpailun 51(b) suhteen? Voiko HelB edes teoriassa voittaa 51b:stä kohteita? Päivitettiinkö ehtoja siinä vaiheessa, kun 51 keskeytettiin ja 51b päätettiin julkaista?
    Vain sellainen tarjoaja, joka on konkurssissa, velkajärjestelyssä tai -saneerauksessa tai jolle on aloitettu menettely johonkin niistä asettamisesta, voidaan sulkea pois taloudellisen tilanteen perusteella. "Huomattava todennäköisyys" sellaiseen joutumisesta ei riitä poissulkemiseen.

  3. #78
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4078

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Etika Näytä viesti
    Vain sellainen tarjoaja, joka on konkurssissa, velkajärjestelyssä tai -saneerauksessa tai jolle on aloitettu menettely johonkin niistä asettamisesta, voidaan sulkea pois taloudellisen tilanteen perusteella. "Huomattava todennäköisyys" sellaiseen joutumisesta ei riitä poissulkemiseen.
    Kiitos asiallisesta vastauksesta.

  4. #79

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    644

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Eihän HelBin konkurssi ole kirkossa kuulutettu, vaikka tuo maksu menisikin kohta maksuun.

  5. #80
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    4078

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Konkurssi ei missään nimessä ole itsestäänselvyys, mutta HelB:n toiminnan lakkautumista on pidetty hyvin todennäköisenä, mikäli laittoman tuen takaisinmaksuun joudutaan. YLEn 1.7.2019 julkaistussa uutisessa kerrottiin, että (KA-yhtiöiden silloisen) konsernijohtaja Norrlinin mukaan Euroopan komission vaatima summa olisi toteutuessaan niin suuri, että se lopettaisi Koiviston Auto -konserniin kuuluvan tytäryhtiön Helsingin Bussilikenne Oy:n toiminnan.

    Varmasti kaikki toivomme tästä(kin) selvittävän mahdollisimman pienin kolhuin.

  6. #81
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6710

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Varmasti kaikki toivomme tästä(kin) selvittävän mahdollisimman pienin kolhuin.
    Ainakin Nobinan osakkeenomistajat toivovat HelB:n osalta aivan päinvastaista

  7. #82

    Liittynyt
    17.08.2010
    Viestejä
    837

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Viranomainen tekee tukien perinnästä hallintopäätöksen, josta voi vielä valittaa eli ihan heti tämän jutun lopullinen tuomio ei ole selvä.

  8. #83

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    113

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut hana Näytä viesti
    Viranomainen tekee tukien perinnästä hallintopäätöksen, josta voi vielä valittaa eli ihan heti tämän jutun lopullinen tuomio ei ole selvä.
    Toimivaltainen viranomainen, joka tekee tukien takaisinperinnästä päätöksen on komissio ja se päätös oli juuri tämä, josta oli valitettu EU-tuomioistuimeen. Kansallisen viranomaisen toiminta on päätöksen täytäntöönpanoa ja sellaisesta ei voi valittaa.

    Valtiontukiasiat kuuluvat komission komptentsiin, joten kansallinen viranomainen ei ole toimivaltainen viranomainen vaan täytäntöönpanija. Siltä ei siis tule valituskelpoista päätöstä.

  9. #84

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    644

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ainakin Nobinan osakkeenomistajat toivovat HelB:n osalta aivan päinvastaista
    Wikipedian mukaan: Nobinan omistaa ryhmä kansainvälisiä pääomasijoittajia, joista esimerkkeinä Blue Bay Asset Management, Bear Stearns, Fidelity Investment ja Avenue Capital.

    Tietysti minulla, Rattivaunulla ja Kuukankolla on helsinkiläisinä veronmaksajina ja joukkoliikenteen käyttäjinä toisenlainen näkökulma...

  10. #85
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6710

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Wikipedian mukaan: Nobinan omistaa ryhmä kansainvälisiä pääomasijoittajia, joista esimerkkeinä Blue Bay Asset Management, Bear Stearns, Fidelity Investment ja Avenue Capital.
    Itse en ainakaan laske itseäni kansainväliseksi pääomasijoittaksi, vaikka Nobinaa omistankin. Ihan julkisesti niitä osakkeita saa pörssistä.

  11. #86

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    436

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Mielenkiintoista jäädä nähtäväksi mikä on Helbin kohtalo vuoden päästä että onko firma vielä hengissä vai ei. Helbin linjavalikoima on kuitenkin sen verran suuri ettei linjojen siirtäminen toiselle liikennöitsijälle konkurssitilanteessa ole välttämättä niin simppeliä jos vertaa esim. Westendin linjan konkurssiin 7 vuotta sitten, kun heidän linjavalikoimansahan ei ollut erityisen suuri, ja lisäksi osalla WL:n linjoista oli jo ennestään Veolia alihankkijana, joka pystyi ottamaan alihankkimansa linjat haltuun todella helposti (ja 105:sella Åberg alihankkijana, joka otti linjan heti haltuun). Saa nähdä miten Helbille käy, ja joutuukohan sitten esim. Nobina ja PL hankkimaan heti uutta kalustoa saadessaan linjoja Helbin konkurssipesästä?

  12. #87

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    181

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Mielenkiintoista jäädä nähtäväksi mikä on Helbin kohtalo vuoden päästä että onko firma vielä hengissä vai ei. Helbin linjavalikoima on kuitenkin sen verran suuri ettei linjojen siirtäminen toiselle liikennöitsijälle konkurssitilanteessa ole välttämättä niin simppeliä jos vertaa esim. Westendin linjan konkurssiin 7 vuotta sitten, kun heidän linjavalikoimansahan ei ollut erityisen suuri, ja lisäksi osalla WL:n linjoista oli jo ennestään Veolia alihankkijana, joka pystyi ottamaan alihankkimansa linjat haltuun todella helposti (ja 105:sella Åberg alihankkijana, joka otti linjan heti haltuun). Saa nähdä miten Helbille käy, ja joutuukohan sitten esim. Nobina ja PL hankkimaan heti uutta kalustoa saadessaan linjoja Helbin konkurssipesästä?

    Koiviston auto perustaa uuden firman. Päästää vanhan konkkaan. Siirtää kaluston uuteen yhtiöön ja homaa on ratkaistu.

  13. #88
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6710

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Koiviston auto perustaa uuden firman. Päästää vanhan konkkaan. Siirtää kaluston uuteen yhtiöön ja homaa on ratkaistu.
    Tuollaisessa mallissa liikennöintisopimukset eivät vaan siirtyisi mukana. Eikä kalustoakaan voisi siirtää konkurssipesästä noin vain, vaan pesänhoitaja myisi kaluston parhaiten tarjoavalle.

  14. #89

    Liittynyt
    31.03.2015
    Viestejä
    113

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Koiviston auto perustaa uuden firman. Päästää vanhan konkkaan. Siirtää kaluston uuteen yhtiöön ja homaa on ratkaistu.
    Ei toimi. Kaluston, sopimusten tai muun omaisuuden siirtäminen toiseen yhtiöön tekee tästä uudesta yhtiöstä myös tukien takaisinperinnän kohteen.

    Kaikenlainen luova omaisuuden tai velvollisuuksien siirtely tässä vaiheessa olisi todella huono idea, koska tukien takaisinperinnän kohteet laajenevat kaikkiin osiin konsernia, joiden katsotaan saaneen hyötyä takaisinperinnän kohteena olevan osan omistuksista. Jos nyt lähdetään luoviin ratkaisuihin, vähänkään huonommalla seurauksena koko Koiviston auton konserni on yhteisvalstuullisesti maksamassa summaa takaisin.

    Jos taas ajatuksena on, että konkurssipesästä ostettaisiin kalusto, sekään ei onnistu ihan helposti. Takaisinperintää suorittavat viranomaiset ovat silloin velkojan asemassa ja vahtivat myös, että konkurssipesän omaisuus todella likvidoidaan parhaaseen hintaan eikä siirretä alihintaan toisiin osiin konsernia.

  15. #90

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    436

    oletus Vs: EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tuollaisessa mallissa liikennöintisopimukset eivät vaan siirtyisi mukana. Eikä kalustoakaan voisi siirtää konkurssipesästä noin vain, vaan pesänhoitaja myisi kaluston parhaiten tarjoavalle.
    Tai kalusto siirrettäisiin Koiviston muihin kaupunkeihin?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 17:39 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:34 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut jiipeehoo Näytä viesti
    Koiviston auto perustaa uuden firman. Päästää vanhan konkkaan. Siirtää kaluston uuteen yhtiöön ja homaa on ratkaistu.
    Toi kuulostaa kyl vähän hankalalta ajatukselta. Voihan toki tollainenkin olla periaatteessa mahdollista, mut en kyl usko että Koivistolla on mielenkiintoa tollaiseen ratkaisuun. Eiköhän ne linjat vaan silloin siirrettä muille liikennöitsijöille (Nobina, PL, Tammelund jne.) ja kalusto Koiviston Auton muihin paikkakuntiin.

    Ja tietenkin osa kalustostasta menis varmaan myös myyntiin, kun tuskin sentään Helbin koko kalustoa tarvittais muissa KA-kaupungeissa.
    Viimeisin muokkaaja Ivecomies; 21.04.2020 kello 20:46.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HKL: Kaupunkipyörien käyttömaksuista päätös
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 18.02.2016, 18:30
  2. KKO:n päätös bussin päästämisestä pysäkiltä?
    kirjoittanut jussibussi foorumissa Muuta joukkoliikenteestä
    Vastauksia: 19
    Viimeisin viesti: 17.08.2015, 13:40
  3. HSL: Yhteiskäyttöautoilun kasvu edellyttää julkista tukea
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 24.10.2013, 09:50
  4. EU:n komission päätös Bombardierin ADtranz-kaupasta
    kirjoittanut vristo foorumissa Junat
    Vastauksia: 3
    Viimeisin viesti: 25.05.2006, 00:55

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •