EU-komission päätös: HelB:n palautettava 54,2 miljoonaa laitonta tukea

Kaupunki|Joukkoliikenne
Helsinki päätti periä 54 miljoonaa omalta bussiyhtiöltään, jolla ei ole enää liiketoimintaa
Vasta toissijaisesti kaupunki perii rahasummaa Koiviston Autolta, joka osti liiketoiminnan vuonna 2015.


Marja Salomaa HS
Julkaistu: 20:15
HELSINGIN kaupunginhallitus päätti maanantaina, että kaupunki perii 54 231 850 euron tukirahat takaisin ensisijaisesti Helsingin kaupungin omalta yhtiöltä eli Linja-autotoiminta oy:ltä, ja vasta toissijaisesti Koiviston Auton omistamalta Helsingin Bussiliikenne oy:ltä (Helb).

Koiviston Auto -konsernin omistama Viikin Linja osti vuonna 2015 Linja-autotoiminta oy:n liiketoiminnan, ei koko yhtiötä. Se muutti Viikin Linjan nimen myöhemmin Helsingin Bussiliikenne oy:ksi.

Kaupungin oli pakko tehdä tässä asiassa päätös, koska EU-tuomioistuimen maaliskuisen välipäätöksen mukaan takaisinperintä on aloitettava, vaikka asian varsinainen käsittely on kesken.

HELSINKI on tehnyt valituksen tuomioistuimeen EU-komission vuoden takaisesta päätöksestä, jonka mukaan kaupungin omalle bussiyhtiölleen antama pääomatuki vuosina 2002–2012 oli laitonta valtiontukea.

Komission päätöksen mukaisesti tuki oli perittävä takaisin bussiliiketoiminnan nykyiseltä omistajalta.

Kaupungin pääomatuen katsottiin vääristäneen markkinatilannetta, ja uuden omistajan saaneen sitä kautta suhteetonta etua liiketoimissaan. Pääomatuesta valitti aikanaan Helbin kilpailija bussiyhtiö Nobina.

Linja-autotoiminta oy on omassa vastineessaan katsonut, ettei komission päätös ole perusteltu. Toisin kuin komissio on ajatellut, bussiliiketoiminta ei ole vaihtanut omistajaa alihintaan, vaan sopimukseen kirjattu hintamekanismi on nostanut alkuperäistä kauppahintaa noin seitsemällä miljoonalla eurolla. Lopullinen luovutushinta nousee lähelle komission itsensä arvioimaa markkinahintaa eli 36–37 miljoonaa euroa.

https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000...-other&share=8176bc292282848d91c04e82d216e5b6
 
Olipa taas iso asiavirhe otsikossa (uutisessa asia on oikein). Kaupunginhallitus päätti asiasta esityksen mukaan eikä Koiviston Autolta olla perimässä mitään. Perinnän kohteina ovat ensisijaisesti Helsingin kaupungin Linja-autotoiminta Oy ja toissijaisesti Helsingin Bussiliikenne Oy.
 
Olipa taas iso asiavirhe otsikossa (uutisessa asia on oikein). Kaupunginhallitus päätti asiasta esityksen mukaan eikä Koiviston Autolta olla perimässä mitään. Perinnän kohteina ovat ensisijaisesti Helsingin kaupungin Linja-autotoiminta Oy ja toissijaisesti Helsingin Bussiliikenne Oy.

Mitenköhän tämä tulee nyt käytännössä sitten toteutumaan, peritäänkö nykyiseltä HelBiltä rahaa, ja jos niin minkä summan verran?
 
Pari kysymystä asiaan liittyen, pitääkö tuo laiton tuki olla peritty 13.07.20 mennessä vai riittääkö että perintä on aloitettu ja meneekö perintä niin että Helsingin kaupungin linja-autotoiminta Oy maksaa mitä pystyy ja loput joutuu maksamaan Helsingin Bussiliikenne Oy?
 
Oikea päätös. KA ei ole käytännössä osallinen tässä joten ei siltä ainakaan minun oikeustajun mukaan pidä periä yhtään mitään.
Käytännössähän maksu menee kuitenkin niin että kaupungin omia rahoja kierrätetään hieman niin sillä saadaan tämäkin naurettavuus kuitattua.
 
HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen esityslistalta selviää, että Nobina on tehnyt 50/2020-kilpailutuksesta sekä hankintaoikaisuvaatimuksen että valituksen markkinaoikeudelle.

HSL:n hallitukselle esitetään, että hankintaoikaisuvaatimus hylätään, koska hankintapäätöksen muuttamiselle ei ole perusteita.

https://hslfi.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=202045-8

Ko. esityslistan kohdassa sivutaan vahvasti tätä tukien takaisinperintää.
 
13.7.2020 tuli ja HelB:n toiminta jatkuu vanhaan malliin.

Helsingin Kaupungin Linja-autotoiminta Oy:n omistaja Helsingin kaupunki on sen sijaan kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen 3.8.2020 päättämään yhtiön asettamisesta selvitystilaan. Helsingin kaupungin konsernijaoston päätös asiasta. Tarkka summa, joka Helsingin Kaupungin Linja-autotoiminta Oy:ltä saadaan perittyä, selviää varmaan vasta selvitystilassa.
 
Helsingin Kaupungin Linja-autotoiminta Oy:n omistaja Helsingin kaupunki on sen sijaan kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen 3.8.2020 päättämään yhtiön asettamisesta selvitystilaan.

Taloustutkan mukaan yritys on asetettu selvitystilaan 3.8.2020. Vahvistettujen tilinpäätösten perusteella se teki voittoa sekä 2017 että 2018 n. 2,5 miljoonaa euroa kumpanakin vuotena ja vuonna 2019 n. 1,8 miljoonaa. Viime perjantaina julkaistussa Virallisessa lehdessä annetaan velkojille aikaa esittää haasteensa 18.12.2020 asti, joten ainakin sen yli menee ennen kuin takaisinperintä etenee nykyiseen HelB:iin.
 
Mitä tälle asialle mahtaa kuulua? Helsingin kaupungin linja-autotoiminta Oy:n selvitystila päättyi 18.12.2020. Onko perintä etenemässä nykyiseen Helsingin Bussiliikenteeseen vai onko asiassa tullut eteen uusia käänteitä?
 
Takaisin
Ylös