Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2019

Ti 2.7.

TK #253 / 544

Eivätkö yli-ikäisyyssäännöt enää koske kaikkia...?
 
Erikoisluvallahan nuo kulki koko viime talven jo yli-ikäisinä.

Olikohan oikeasti mitään erikoislupaa vai pelkästään Taksikuljetuksen oma lupa? Minä kuulin juttua, että HSL sai tietää asiasta vasta kilpailijan ilmiannettua yli-ikäiset ja seurauksena oli mojovat sakot.
 
Olikohan oikeasti mitään erikoislupaa vai pelkästään Taksikuljetuksen oma lupa? Minä kuulin juttua, että HSL sai tietää asiasta vasta kilpailijan ilmiannettua yli-ikäiset ja seurauksena oli mojovat sakot.

Kai HSL nyt näkee ja valvoo livedatasta ja muilla tavoin siinä missä me harrastajatkin, että mitä kalustoa linjalla ajetaan, ja että kalusto oli yli-ikäistä jo siinä vaiheessa kun sillä alettiin ajaa sekä se kirjattiin LIJ-järjestelmään. Sitten on sekin, että täytyyhän Taksikuljetuksenkin olla tietoinen että HSL:llä on valmiudet seurata ja sopimusta rikottaessa tulisi nuo mojovat sakot tai korvaukset liikennöinnistä perittäisiin takaisin. Jos Taksikuljetus tämän tietä, niin silloin siellä ymmärretään myös, että kannattaa hankkia/vuokrata ei-yli-ikäistä käytettyä kalustoa, kunnes uudet Crosswayt saapuvat, kuin ajaa koko talven käytännössä ilmaiseksi tai jopa joutua tulevien kilpailutusten ulkopuolelle väärinkäytöksestä.

Kyllä erikoislupa selittää havaittavat olosuhteet paljon paremmin, sekä tilanne jossa sopimuksen kaluston toimitus valmistajalta myöhästyy on juuri sellainen johon nuo erikoisluvat on tarkoitettu.
 
Kai HSL nyt näkee ja valvoo livedatasta ja muilla tavoin siinä missä me harrastajatkin, että mitä kalustoa linjalla ajetaan, ja että kalusto oli yli-ikäistä jo siinä vaiheessa kun sillä alettiin ajaa sekä se kirjattiin LIJ-järjestelmään. Sitten on sekin, että täytyyhän Taksikuljetuksenkin olla tietoinen että HSL:llä on valmiudet seurata ja sopimusta rikottaessa tulisi nuo mojovat sakot tai korvaukset liikennöinnistä perittäisiin takaisin.

HSL:llä on erillinen ohjelmisto kaluston valvontaan, mutta tiettävästi se ei ole ollut yhteensopiva LIJ:stä tulevan datan kanssa ja on saatu vasta hiljattain toimimaan. Siinä siis missä livedata paransi harrastajien mahdollisuuksia seurata kalustoa, se väliaikaisesti heikensikin HSL:n työkaluja.

Taksikuljetus ei ole ehkä ollut tietoinen käytännöistä, koska hyvin pitkään HSL:n kaluston valvonta pienkalustoliikenteessä ei ollut yhtä kattavaa kuin normaalien bussien liikenteessä ja Taksikuljetus on siksi pystynyt pitkään ajamaan väärällä kalustolla ilman sanktioita.
 
Takaisin
Ylös