27.7
HelB #1702 / 433K (Volvo 8900LE facelift)
Hyvät matkustajat - varokaa rakoa viestin ja allekirjoituksen välissä
"Huoltoaseman baarissa istuvat miehet ovat tulleet työmailta kahville. He käskevät katsoa maantien varren bussipysäkkejä. Tosi hienoja. Niillä vain ei pysähdy yhtäkään bussia."
Heh itsellänikin samanlainen tapahtui opiskeluaikoina pari vuotta sitten kun lähdin kuljettamaan koulun tavaroita Lyypekin joulumarkkinoille Saksaan. Päätettiin kaverin (toisen kuskin) kanssa sitte että lähetään käymään Hampurissa kun se tossa lähinurkilla on. No ympäristötarraahan ei ollut autossa joten junalla jouduttiin menemään. Sitte päätettiin kokeilla paikallista joukkoliikennettä nii johan mä vielä ruuhka-aikana sitten vahingossa näytin merkkiä siinä pysäkillä 30 ihmisen ympäröimänä, tajusin sen noin sekunnin myöhemmin että ei perhana, ei näin. Hävetti hieman mutta eipä se väärinkään ole
Päällimäisenä jäi mieleen miten ystävällinen liikennekulttuuri Saksassa on vrt. Suomeen. Ahtaalla kadulla maxi Sprinterillä ajaessani kaikki tekivät tilaa vaikka sitä en tarvinutkaan ja peruuttaessa ahtaissa paikoissa aina satunnainen ohikulkija tuli vinkkamieheksi
Lähes aina lepäävät viikonloppuisin. Nyt kesäaikanakin olleet vähemmän ajossa monikin kaasu-MAN
Viimeisin muokkaaja canis lupus; 27.07.2019 kello 20:43.
28.7
NF 919 / 227N
28.7.
NF 919 / 236 (Scania Omniexpress)
Olen huomannut, että Kampin pysäkillä turistit astuvat Hernesaareen menevään 14:ään keskiovista eikä kuljettajat yritäkään puuttua asiaan. Tänään havaitsin samanlaisen touhun Lasipalatsin pysäkillä koskien Seurasaareen menevää 24:ää. Olisi hyvä jos jossain olisi ohjeet miten kuljetaan.
Totta, mutta heille kaikilla on aivan varmasti asianmukainen lippu olemassa. Harva uskaltaa riskejä ottaa ulkomailla kun ei paikallisia seuraamuksia tiedä. Tässä on kanssa kielimuuri. Jos bussiin tulee 40 hälisevää turistia koita siinä sitten neuvoa jokaista tulemaan näyttämään lippua kuljettajalle ja aikaa menee ainakin 10 minuuttia eikä voi millään muistaa yksitellen naamoja kuka tuli siinä joukossa sisään ja kuka oli jo bussissa. Myös valitettavan suuri osa turisteista puhuu vain omaa kieltä (espanjaa, saksaa jne.) ja englannin kieli todella heikolla tasolla. Avorahastus olisi keskustalinjoilla ainakin turistisesonkiaikoina runkolinjojen tapaan ainoa korjaava menetelmä
Tai kuten aikaisemmin kirjoitin niin turisteille tulisi olla helposti tarjolla oppaita joukkoliikenteen käyttöön koska meidän systeemi poikkeaa huomattavasti siitä mitä se muualla maailmalla on
Viimeisin muokkaaja canis lupus; 28.07.2019 kello 20:04.
29.7
HelB #810 / 551 (Volvo 8700LE)
Vaihdettiin HelB #1122:en tilalle kun jälkimmäisen ilmajousitus petti edestä. Tuli mua vastaan Munkkiniemessä nokka lähes maassa kiinni.
Hyvät matkustajat - varokaa rakoa viestin ja allekirjoituksen välissä
30.7
PL 805 (L94UB-teli) ja 812 (8700LE-teli) /h58
Parilla runkolinjabussilla on näyttänyt olevan viime aikoina ongelmia linjanumeroiden kanssa. Ainakin 1506 (alla), 1900 ja 1308 (ei kuvaa) on näyttänyt Helbin logoa linjanumeron paikalla.
Mistähän tuokin mahtaa johtua, jos kerran LIJ ohjaa kilpiä?
Villi arvaukseni (perustuu osittain kokemukseeni): LIJ-laitteen kuljettajakorttilukija sijaitsee kojelaudan päällä (näen kuvasta, että sijaitsee) ja siihen paistaa usein aurinko, joka kuumentaa ko. laitetta niin, että se ei toimi. Tällöin ei pysty kirjautumaan järjestelmään ja linjakilpiäkin on ohjattava manuaalisesti.
Joukkoliikenneharrastaja
30.7
TDF 491 / 633
(Irisbus Crossway LE)