500 -linjan osalta on ainakin pysäkkejä rempattu jo vuosia. Värit varmaan vaihdetaan viime hetkellä.
Linjan 225 K-vuoroihin on laitettu peräti tunti aikaa per sivu. Onkohan tässä nyt joku tarkoitus vai onko toi tosiaan suunnittelu tosiaan menny noin kuuseen?
Mikähän on pysäkki-infran tilanne uusilla runkolinjoilla? Käsittääkseni sinne pitäisi tulla oranssit pysäkit kuten linjoilla 550 ja 560.
500 -linjan osalta on ainakin pysäkkejä rempattu jo vuosia. Värit varmaan vaihdetaan viime hetkellä.
Olin jostain ymmärtänyt raidejärjestelyjen muuttuvan siten, että seiska ei palaisi enää Pasilan lenkin sisäkehälle ollenkaan, vaan reitti jatkuu sillalta suoraan Asemapäällikönkadulle. Jos menee noin, niin päätepysäkkiä ei ymmärrettävästi mitenkään voi siirtää sinne ysin tukkeeksi. Vielähän tätä ei näy toteutetun, joten vaikea sanoa varmaksi.
---------- Viestit yhdistetty klo 09:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 09:03 ----------
58-linjan bussit sen sijaan näkyvät muuttuneen ainakin osittain oransseiksi jo nyt. Sunnuntaina niitä näin.
Tässä linkit kuviin muutamasta autosta:
https://bernemi.1g.fi/kuvat/Linja-au...1.JPG?img=full
https://bernemi.1g.fi/kuvat/Linja-au...1.JPG?img=full
https://bernemi.1g.fi/kuvat/Linja-au...9.JPG?img=full
Kun 551 paikalle tulee 510 mitä ajaa Nobina niin mihin sopimukseen 551N seuraaja 108N kuuluu? Sen liikennöitsijäksi mainitaan HelB.
Matkahuollon aikatauluhaun kautta löytyy 11.8 jälkeenkin U-liikennettä Tuusulaan. Linjaa 662 liikennöidään reitillä Kamppi-Pasila-Maantiekylä-Hyrylä-Hyvinkää. Tuo Maantienkylän lenkki kuulemma ajetaan HSL:n vaatimuksesta "jotta palvelutaso säilyy", toki 5 minuuttia ennen 643:n vuoroja pääsääntöisesti.
Viimeisin muokkaaja kallio843; 29.07.2019 kello 22:55.
Kyse on markkinaehtoisesta liikenteestä, jonka reitin osalta HSL:llä ei ole ollut vaatimuksia. HSL on kuitenkin liikennöitsijän asiaa tiedustellessa ilmoittanut, että se on valmis tekemään U-liikennesopimuksen vain siinä tapauksessa, että vuorot liikennöivät Ruskeasannan ja Maantiekylän kautta ja toisaalta Hyrylästä Hyvinkään suuntaan suoraan Hämeentietä. Liikennöitsijä (Ventoniemi Oy) on selvästikin pitänyt HSL:n maksamia U-liikennekorvauksia niin merkittävinä, että se on reitittänyt vuoronsa kulkemaan siten, että HSL on ollut valmis U-liikennesopimuksen tekemään.
Höpöhöpö, käytännössä HSL on siis kiristänyt Ventoniemeä ajamaan Maantienkylän kautta tai U-sopimusta ei tehdä. Tällä puolestaan on varmistettu se että yhteys ei olisi liian nopea verrattuna linjan 643 palveluun.
Toiminnallaan ja rajoitteillaan HSL myös hidastaa alueen ulkopuolelta tulevien matkan tekoa Helsingin kantakaupunkiin sekä sisääntuloväylien varsille.
En millään ymmärrä myöskään, että linjoja 643 ja 665 ei sitten millään ole saatu tahdistettua keskenään vaan esimerkiksi 665K lähtö 4.50 Kellokoskelta saapuu Hyrylään 3 minuuttia (5.32) linjan 643 ensimmäisen lähdön (5.29) jälkeen. Tätä ei voi perustella mitenkään junavaihdon takia koska vaihtoaika, 4 minuuttia on muutenkin liian tiukka. Toinen esimerkki on kuinka 643 vuoro Hakaniemestä saapuu 8.26 ja 665 lähtöaika on 8.25. Jos etenkin 643 aikatauluja säätäisi muutamilla minuuteilla suuntaan ja toiseen niin saataisiin monta sujuvaa vaihtoyhteyttä. Linjasto on tehty tahallisesti miten sattuu tai sitten suunnittelu on täysin pihalla siitä mitä tekee.
U-linjasopimuksissa kenelläkään ei ole pakkoa tai velvollisuutta tehdä sitä sopimusta. On HSL:lle ihan luontevaa että U-sopimus liitetään johonkin oman linjaston kannalta järkevään reittiin. Liikennöitsijä voi jättää HSL:n tunkin omaan arvoonsa ja ajaa markkinaehtoisesti itse valitsemaansa reittiä, jos se ei ole korvauksien arvoinen.