Kännykkälipusta

Vs: Maksuvälineet

Vanha kriminaali luonne tässä kyselee, että onko Helsingin sms-lippusysteemissä mahdollisuuksia huijauksiin

Västeråsissa on konseptiltaan täysin sama kännykkälippu kuin Helsingissä. Helsingissä lippu käy kuitenkin vain harvoilla bussilinjoilla. Avorahastuksessa tarkastus perustuu joka tapauksessa lipuntarkastajiin ja he ehtivät tarkastaa kännykkäliput huolella, jolloin lehtijutussa kuvatuista huijauksista jää kiinni. Useimpia bussinkuljettajia voi todennäköisesti harhauttaa helposti jutussa kuvatuilla keinoilla.
 
Vs: Maksuvälineet

Västeråsissa on konseptiltaan täysin sama kännykkälippu kuin Helsingissä. Helsingissä lippu käy kuitenkin vain harvoilla bussilinjoilla. Avorahastuksessa tarkastus perustuu joka tapauksessa lipuntarkastajiin ja he ehtivät tarkastaa kännykkäliput huolella, jolloin lehtijutussa kuvatuista huijauksista jää kiinni. Useimpia bussinkuljettajia voi todennäköisesti harhauttaa helposti jutussa kuvatuilla keinoilla.
Joskus kun satun idän syöttölinjoja ajamaan, itseäni ei edes kiinnosta tarkastaa niitä kännykkälippuja, koska eipä näytä tarkastajiakaan kiinnostavan, kun ei heitä ole kertaakaan Itä-Helsingissä kyytiini tullut! (Vai eikö matkalippujen tarkastajia enää päästetä kiskoliikennealueelta pois, kun kerran viime syksynä Tammelundin kuljettaja tuli nauraen Herttoniemen taukotupaan ja kertoi ottaneensa Sorvaajankadulta paloaseman kupeesta täysin eksyksissä olleet tarkastajat kyytiin...)
Ja mitänkä vanhemmat kuljettajat, jotka tarvitsevat lukulasit, pystyisivät sujuvasti kännykkäpummilippuja tarkastamaan?
On tainnut olla kännykkälipun keksijä pummimatkustaja...

Muuten, oikein hyvin toimi homma Budapestissä, jossa käytetään vain paperilippuja eikä mitään elektronisia turhakkeita!
 
Ainoa oikea keino olisi laittaa lippuautomaattiin numero johon soittamalla se antaisi paperilipun jonka hinta lisättäisiin sitten puhelinlaskuun. (vrt. limua kännykällä-automaatit). Ihan vitsi tuo tekstarilippu. Eräällä puhelinmerkillä voi muokata viestiä vapaasti lähettäjätiedon muuttumatta ja ainakin minun kohdalleni osunut tarkastus kännykkälipulle oli pikainen vilkaisu (päivä & kloaika ok).
 
UITP messuilla 2008 Helsingissä oli Nokian edustaja paikalla, hänellä oli nokian kännykkä ja kun hän näytti puhelinta matkakortin lukijaan niin kyseinen lukija hyväksyi puhelimessa olleen kännykkälipun. Kyseinen matkakortin lukija oli samaa mallia kuin nykyiset matkakortinlukijat. Tekniikka on jo olemassa , mutta ilmeisesti kaikki puhelimet eivät tue kyseistä toimintoa, vai johtuuko se siitä että kyseistä ominaisuutta ei käytetä jostain muusta syystä :?:
 
Tekniikka on jo olemassa , mutta ilmeisesti kaikki puhelimet eivät tue kyseistä toimintoa, vai johtuuko se siitä että kyseistä ominaisuutta ei käytetä jostain muusta syystä :?:

Kyseessä on ns. NFC-tekniikka, ja sitä toistaiseksi tukee erittäin harva puhelinmalli. Todennäköisesti jollakin aikavälillä se muuttuu vakiovarusteeksi, jos tekniikalle löytyy riittävästi sovellutuksia, mutta tuskin vielä pariin vuoteen.
 
Kännykkälippu kelpaa bussiin, jos se näytetään jollekin laitteelle, joka sitten piippaa merkiksi siitä, että lippu kelpaa. Itse asiassa kaikkien lippujen ytv-alueella tulisi olla sellaisia, että ne esitetään koneelle joka piippaa. Kertalippujen vaihdot ja VR:n liityntäliput, kaikki. Vasta sitten kuljettaja pystyisi tehokkaasti ja helposti valvomaan. Nykyinen suljettu systeemi on siitä tyhmä, että vanhalla lipulla tai jollain VR:n vyöhykelipulla tms. pystyy matkustamaan aivan liian helposti.

Mielestäni kuljettajalle pitäisi järjestää keinot tarkastaa helposti se, että matkustajalla on voimassaoleva lippu autoon noustaessa. Tarkastajien tehtävänä sitten pitäisi olla suljetun rahastusjärjestelmän kulkuneuvossa tarkastaa, että liput ovat oikean asiakasryhmän ja oikeilla vyöhykkeillä.

En ymmärrä olemassaolevista tai tulevista tekniikoista mitään. Silti luulen, että joku järkevä ja edullinen ratkaisu voisi olla löydettävissä. Kännykkä maksuvälineenä tuntuu erinomaiselta sinänsä - onhan se useimmilla aina mukana.
 
HKL:n johtokunnassa on ensi viikon kokouksessa esillä selvitys tekstiviestilipun käytöstä ja jatkokehittämismahdollisuuksista.
 
Vaikka tekstiviestilipusta ei tarvitsekaan tarkistaa muuta kuin lähettäjän numero ja voimassaoloaika, niin tämäkin tuottaa jo monasti tuskaa. Tarkastajallakaan ei ole oikeutta ottaa asiakkaan matkapuhelinta käteen ja selailla viestiä, joten kuljettajakin saa tyytyä lipun tihrustamiseen asiakkaan hallussa olevasta puhelimesta. Kun sitten puhelimen näyttö on kuljettajaan päin, niin asiakas ei näe, koska esim. kännykän taustavalo on sammunut ja näytön lukeminen muuttunut mahdottomaksi. Kuljettajan sitten pyydellessä taas valoja päälle saattaa käydä niin, että nappia painettua aukeaa jokin valikko josta pois päästäkseen on painettava jotain "taakseppäin" nappulaa ja taas ollaan lähtöpisteessä etsimässä lippua kännykän viestien seasta.

Tämä edellämainittu siis puhelimella, jossa on samaan aikaan näkyvillä lähettäjän numero sekä itse viesti. Lisää ongelmia tulee puhelimella, jossa lähettäjän numero on esim. viestin lopussa tai jossain "lähettäjän tiedot" kentässä ...

Viivakoodi voisi olla hyvä tai sitten tuo siruun perustuva lippu, jossa kännykkä näytetään lukijalle kuin matkakorttikin.
 
Takaisin
Ylös