Haagan linjastosuunnitelma

Liittynyt
17 Heinäkuu 2005
Viestit
1,151
HSL on aloittanut Haagan linjastosuunnitelmatyön, joka kattaa Haagan lisäksi Lassilan, Kannelmäen, Maununnevan, Hakuninmaan ja Kuninkaantammen alueet. Suunnitelmassa tarkastellaan erityisesti nykyisten linjojen 40, 41, 42 ja 43 reittejä, tarjontaa ja liikennöintiaikoja. Tästä on avattu myös blogi sivusto jossa voi kommentoida muutoksista:https://hslhaaga.blogspot.com/
 
Haagan ja Kannelmäen linjastot ovat tosiaan hyvin toimivia nykyisellään. Ne eivät ole muuttuneet paljoa ollenkaan sitten 2000-vuosikymmenen alun kun 46 lopetettiin, niin ja 47 lopetus 2012, mutta se kulkikin noiden alueiden ohi ja sen palvelu ei oikestaan eronnut 400-sarjan seutu- ja U-linjoista.

Kapulan Haagan linjaston rattaisiin on siis nyt heittänyt uusi poikittaislinjasto, joka jätti Nuijamiestentien ilman linjaa, ja teki 41 ja 52 palvelusta hyvin päällekkäistä. Nämä kummatkin voi ratkaista yksinkertaisesti siirtämällä 41 kulkemaan Nuijamiestentien kautta kuten moni on täällä foorumillakin jo ehdottanut.

Blogin kommenteissa on tuotu esille että linjaston nykyinen 12 minuutin vuoroväli toimii huonosti junaan vaihtaessa. Blogissa on annettu linjastosuunnitelman rajoitteeksi että sen pitäisi olla kustannusneutraali. Tämä takoittaa käytännössä että vuorovälien tihentäminen vastaamaan junan vuoroväliä tarkoittaisi joko yhden linjan lopettamista kokonaan tai useamman linjan liikennöintiaikojen supistamista tai muuttamista liityntälinjaksi.
 
Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjatosuunnitelman uusi luonnos on ratkaissut tuon kustannusneutrauliuden tuomat ongelmat. 431 kulkee vastaisuudessa Kuninkaantammen kautta 10min vuorovälillä, vaikkakin vain ruuhkassa, eli Linjojen 40, 41 ja 42 tihentäminen 10min voitaisiin ratkaista lopettamalla 43 kokonaan ja ajamalla sen sijaan 56 tai 52 Kuninkaantammeen sekä 41 Nuijamiestentien kautta Kannelmäen asemalle. Ehkä jopa Kanneltien kautta, siten että toisin kuin nyt 43 ja 42 kanssa linjat kulkisivat keskustaan päin tiellä samaan suuntaan. Kysymykseksi jää riittääkö Nuijamiestentietä kulkeva 41 tarpeeksi nopeaksi yhteydeksi keskustaan Pohjois-Haagasta, jossa 43 on aikaisemmin ollut se nopea yhteys.
 
Hämeenlinnanväylän ja Vihdintien linjatosuunnitelman uusi luonnos on ratkaissut tuon kustannusneutrauliuden tuomat ongelmat. 431 kulkee vastaisuudessa Kuninkaantammen kautta 10min vuorovälillä, vaikkakin vain ruuhkassa, eli Linjojen 40, 41 ja 42 tihentäminen 10min voitaisiin ratkaista lopettamalla 43 kokonaan ja ajamalla sen sijaan 56 tai 52 Kuninkaantammeen sekä 41 Nuijamiestentien kautta Kannelmäen asemalle. Ehkä jopa Kanneltien kautta, siten että toisin kuin nyt 43 ja 42 kanssa linjat kulkisivat keskustaan päin tiellä samaan suuntaan. Kysymykseksi jää riittääkö Nuijamiestentietä kulkeva 41 tarpeeksi nopeaksi yhteydeksi keskustaan Pohjois-Haagasta, jossa 43 on aikaisemmin ollut se nopea yhteys.
En kyllä lähtis lakkauttamaan 43:sta koska se on näistä linjoista eniten kuormittunut, varsinkin välillä Elielinaukio-Kannelmäen Asema. Mun ehdotus olis se että 43 Laittaisin päättymään Kannelmäen Asemalle (nyk. 42,56 päätepysäkki) ja linjat 40 ja 41 yhdistäisin yhdeksi linjaksi, linjatunnus 41. Linjan Päätepysäkin siirtäisin myös Kannelmäen Asemalle. 43 reitti olisi Kannelmäen Asemalta Elielinaukiolle sama kuin nykyinen. Uuden 41 reitti kulkisi Kannelmäen Asemalta Kaareen asti reittiä: Soittajantie-Kanneltie-Kantelettarentie, Kaaresta Kamppiin reitti olisi sama kuin nykyinen poikkeusreitti. Linjan 42 päätepysäkin siirtäisin Kalannintielle, 52 Päättymään Pelimannintielle ja 56 Kuninkaantammeen.
 
Mä jatkaisin linjaa 66 Kuninkaantammeen, niin saataisiin nopea yhteys sieltä Helsingin keskustaan.
 
Mä jatkaisin linjaa 66 Kuninkaantammeen, niin saataisiin nopea yhteys sieltä Helsingin keskustaan.

Samaa mieltä. Lähinnä olen ihmetellyt miksei sitä ole jo sinne jatkettu. 43 on hitaan puoleinen varsinkin ruuhkassa joten sen voisi jättää vanhalle päättärille Hakuninmaalle. Muuta en tekisi Kannelmäen suunnalle.
 
En kyllä lähtis lakkauttamaan 43:sta koska se on näistä linjoista eniten kuormittunut, varsinkin välillä Elielinaukio-Kannelmäen Asema. Mun ehdotus olis se että 43 Laittaisin päättymään Kannelmäen Asemalle (nyk. 42,56 päätepysäkki) ja linjat 40 ja 41 yhdistäisin yhdeksi linjaksi, linjatunnus 41. Linjan Päätepysäkin siirtäisin myös Kannelmäen Asemalle. 43 reitti olisi Kannelmäen Asemalta Elielinaukiolle sama kuin nykyinen. Uuden 41 reitti kulkisi Kannelmäen Asemalta Kaareen asti reittiä: Soittajantie-Kanneltie-Kantelettarentie, Kaaresta Kamppiin reitti olisi sama kuin nykyinen poikkeusreitti. Linjan 42 päätepysäkin siirtäisin Kalannintielle, 52 Päättymään Pelimannintielle ja 56 Kuninkaantammeen.

Joo, jos Nuijamiestentien voi jättää ilman liikennettä niin silloin voi muuttaa tuota mun aikaisempaa ehdotusta siten että 41 kulkee 43:n reittiä Kannelmäkeen. Eikä jää Maununneva ilman yhteyttä Kannelmäkeen

Oma arvaukseni on että 66:sta ei ole jatkettu Kuninkaantammeen, koska liittymän rakentaminen Hämeenlinnanväylälle on ollut koko ajan horisontissa. Toinen vaihtoehto on, että pidennys vaatisi vuorovälin tihentämistä, mutta 66 ei ole kai ihan niin kuormitettu.
 
Nyt on blogiin ilmestynyt ensimmäinen luonnos, Linjan 40 reitti pitenee siten, että Pohjois-Haagasta bussi jatkaa kauppakeskus Kaaren ohi Kannelmäen asemalle ja edelleen Pelimannintielle. Linjan vuoroväli tihenee siten, että ruuhka-aikoina vuoroväli on noin 6–8 minuuttia riippuen käytettävän bussikaluston koosta. Päiväsaikaan vuoroväli on enintään 10 minuuttia. Linjan reitin varrelle sijoittuvat nykyisten linjojen 40, 41, 42 ja 43 käytetyimmät pysäkit. Tiheän keskustayhteyden lisäksi linja 40 palvelee hyvin myös Haagan ja Kannelmäen alueen sisäisiä yhteyksiä muun muassa kauppakeskus Kaareen. Linjan 42 reitti säilyy lähes ennallaan, vain Vanhaistentien kieppi poistuu. linja 52 Jatketaan Kuninkaantammeen asti. Linjat 41 ja 43 lakkautetaan. lisätietoja muutoksista löytyy blogista: https://hslhaaga.blogspot.com/
 
Luonnos on kerännyt 143 kommenttia jo. Suunnitelma itsessään on onnistuttu sähläämään tälläkin kertaa. Kasvavan Kuninkaantammen suora yhteys Keskustaan jää 431 varaan, muuten saat vaihtaa valintasi mukaan junaan. Lassilasta ei pääsisi Töölöön enää järkevästi, Murhabunkkerille puolestaan on jo nyt liikaa tarjontaa eikä sinne sellaisia liikennemääriä edes mahdu kun nyt on suunniteltu. Lisäksi jää epäselväksi tehdäänkö 40 runkolinja vai runkolinjamainen. Ainoa järkevyys löytyy siitä että 42 jätetään suhteellisen hyvin rauhaan.
 
Luulisi, että linjastoluonnoksen ongelmat ratkeais suurimmaksosaksi sillä, että hajotetaan toi ehkärunko-40 kahdeks 10min vuorovälillä ruuhkassa ja hieman harvemmin muulloin kulkevaks linjaks, esimerkiksi nykyiseks 40:ks ja sitten 43:ks joka kulkee Kampista Hämeenlinnanväylää Metsäläntien kautta Ilkantielle ja siitä ehkärunko-40 reittiä Kannelmäkeen. Niin ja mahdollisesti jatkaa 42 Pelimannintielle 43 tai ehkärunko-40 sijasta.
Kuninkaantammea ja Vantaan puoleista Hämeenlinnanväylän itäpuolta palvelisi paremmin 20min välein päivällä ja illlallakin kulkeva 431 ja sitten ruuhkaan lisäksi tarvittaessa 20min välein kulkeva 47, jolloin kuninkaantammessa olisi 10min vuoroväli.

Jotenkin tuntuu että toi jo aikaisemmin päätetty ja muita kuin luonnoksen alueita palveleva 37:n jatkeen äkillinen sisällyttäminen luonnokseen olisi vaivihkainen tapa saada luonnoksen liikennöintikustannukset pysymään samalla tasolla vaikka neljä linjaa pelkistetään kahdeks.
 
Kommenttien lukeminen blogista masentaa. Aika monet kiivaimmat vastustajat eivät taaskaan ole ymmärtäneet kokonaisuutta eivätkä esim. oman reittinsä uusia mahdollisuuksia oikein.
 
On kyllä tyypillistä HSL:ää: Kuninkaantammi kasvaa ja suora yhteys keskustan suuntaan ruuhka-aikoja lukuunottamatta halutaan poistaa. Kuka ne suunnittelijat on hypnotisoinut sanalla: vaihto?
 
On kyllä tyypillistä HSL:ää: Kuninkaantammi kasvaa ja suora yhteys keskustan suuntaan ruuhka-aikoja lukuunottamatta halutaan poistaa. Kuka ne suunnittelijat on hypnotisoinut sanalla: vaihto?

Pitäisi todella vaatia linjan 66 jatkamista tuonne.

---------- Viestit yhdistetty klo 12:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 12:53 ----------

Lassilasta ei pääsisi Töölöön enää järkevästi,...

Tuohon olisi hyvä saada joku ratkaisu siksi aikaa kunnes joku kaunis päivä kenties tuonne tulee Munkkivuoren ohi Kannelmäkeen kulkeva ratikkalinja, josta oli juttua muunmuassa Helsingin sanomissa.
 
Takaisin
Ylös