Haagan linjastosuunnitelma

Eli tarvetta päästä kouluun, terveysasemalle tms Kannelmäessä sijaitseviin lähipalveluihin ei ole?

Myyrmäen palvelut ovat ajallisesti ja matkallisesti lähempänä. HSL:n suunnitteluperiaatteiden mukaisesti lienee sopivaa että Kannelmäkeen mentäessä kuuluu vaihtaa.
 
Myyrmäen palvelut ovat ajallisesti ja matkallisesti lähempänä. HSL:n suunnitteluperiaatteiden mukaisesti lienee sopivaa että Kannelmäkeen mentäessä kuuluu vaihtaa.

Kaupalliset palvelut toki löytyvät lähempää Myyrmäestä, mutta Kuninkaantammen asukkaat eivät voi käyttää Vantaan puolella olevia kouluja tai terveysasemaa. Nämä ovat niitä lähipalveluja joihin matkustetaan Kannelmäkeen. Yleensä varsinkin alakoululaisille pyritään tarjoamaan mahdollisimman suora bussiyhteys kodin ja koulun välille. Tämän takia on perusteltua että Kuninkaantammesta on suora yhteys Kannelmäkeen.
 
Todennäköisesti linjaa 66 ei ole Kuninkaantammeen jatkettu koska yhteys junaan olisi mahdollista vasta Käpylästä. Jos ja kun 43 lakkautetaan nyt niin 431 tulisi pitää kokopäivälinjana jolloin Kuninkaantammesta olisi suora yhteys Keskustaan läpi päivän. Tätä puoltaa myös se että Kivistöstä ei kovin kummoista vuoroväliä tarvita Mannerheimintien varteen mutta se on hyvä olla kuitenkin myös ruuhkan ulkopuolella.

Asukastilaisuuskin on myös tulossa, jotta näennäisesti matkustajia kuunnellaan.
Ehdotus linjan 66 jatkaminen Kuninkaantammeen HSL on kommentoinut blogiin tällästä: Linjan 66 jatke edellyttäisi uutta päätepysäkkiä Kuninkaantammen alueelle eikä sellaista ole tiedossa ainakaan lähivuosina. Nykyinen linjan 43 päätepysäkki siirtyy linjan 52 käyttöön, mutta tila ei riitä kahden tiheästi liikennöivän linjan tarpeisiin.

Linjan 66 reitin jatkaminen Paloheinästä Kuninkaantammeen kasvattaisi linjan 66 liikennöintikustannuksia arviolta noin 300 000-400 000 eurolla vuodessa. Jatke pidemmälle esimerkiksi Martinlaaksoon (missä mahdollisesti olisi tilaa päätepysäkille) kasvattaisi kustannuksia vähintään puolella miljoonalla eurolla vuodessa. Linja 66 ei kuitenkaan nopeuttaisi kuninkaantammelaisten matkaa keskustaan, koska matka-ajaksi muodostuisi n. 40 - 45 minuuttia eli lähes sama kuin nykyisin linjalla 43. Junaan Myyrmäessä tai Kannelmäessä vaihtaen matka-aika keskustaan on puolen tunnin luokkaa. Paloheinäntunnelin kautta liikennöi runkolinja 560 tiheällä vuorovälillä. Busseissa on Malmin länsipuolella hyvin tilaa Kuninkaantammen nykyisille ja tuleville asukkaille. 560 tarjoaa yhteyden useille Tuusulanväylää keskustan suuntaan kulkeville linjoille Yhdyskunnantien kohdalla ja lisäksi vaihtomahdollisuus on linjalle 66 Paloheinässä ja linjalle 67 Torpparinmäen kohdalla. Linjoilta 52 ja 560 on myös vaihtomahdollisuus Hämeenlinnanväylän tiheään bussiliikenteeseen.

Eli yhteenvetona voisi sanoa, että 66:n jatke on periaatteessa mahdollinen sitten, kun linjalle on olemassa päätepysäkki. Jatkeesta koituu kuitenkin merkittäviä lisäkustannuksia, mikä edellyttää lisärahoitusta Helsingin kaupungilta. Lisärahoitusta edellyttävät myös monien muiden kasvavien asuinalueiden joukkoliikenneyhteydet, joten eri alueiden kesken joudutaan tekemään priorisointia. Etusijalla ovat luonnollisesti ne alueet, missä matkustajia on niin paljon, ettei joukkoliikenteen kapasiteetti ole riittävä.
 
HSL:n hallituksen esityslistassa on linjastoluonnos pdf-muodossa, jossa on käsitelty sivulla 22 sähkökaluston soveltuvuutta luonnoksen linjoille. Sen mukaan linjoille 37, 41, 42 ja 52 soveltuisi A1-koon kalusto. Tämä eipäilyttää hieman, sillä nykyinen kalusto on suurimmaksi osaksi A2:sta ja joskus telejäkin. Etenkin tuo uusi 52 luo tiheän suorahkon yhteyden Otaniemi-Munkkiniemi-Huopalahti välille, joka varmasti kerää enemmän matkustajia kuin nykyinen 552.
 
HSL:n hallituksen esityslistassa on linjastoluonnos pdf-muodossa, jossa on käsitelty sivulla 22 sähkökaluston soveltuvuutta luonnoksen linjoille. Sen mukaan linjoille 37, 41, 42 ja 52 soveltuisi A1-koon kalusto. Tämä eipäilyttää hieman, sillä nykyinen kalusto on suurimmaksi osaksi A2:sta ja joskus telejäkin. Etenkin tuo uusi 52 luo tiheän suorahkon yhteyden Otaniemi-Munkkiniemi-Huopalahti välille, joka varmasti kerää enemmän matkustajia kuin nykyinen 552.

Tätä itsekki mietin. Miten meinaavat saada matkustajat mahtumaan 31-37 paikkaiseeen kalustoon nykyisen 39-43 paikkaisen sijaan? 37 pitenee myyrmäkeen ja alkaa ajamaan uuden asuinalueen lävitse missä asukkaita se noin 2000 kun valmis, eikä edes vuoroväliä tiihennetty 10min kun 41 säilytettiin.
 
A1 ei tuu ilman vuorotihennystä riittämään millään. Varsinkaan ruuhkassa telikalusto ei olis mitenkään liioiteltua. Sähkökalustoa on saatavilla myös 40 paikkaisena, joten ne kaksi asiaa ei pois sulje toisiaan.
 
Tätä itsekki mietin. Miten meinaavat saada matkustajat mahtumaan 31-37 paikkaiseeen kalustoon nykyisen 39-43 paikkaisen sijaan? 37 pitenee myyrmäkeen ja alkaa ajamaan uuden asuinalueen lävitse missä asukkaita se noin 2000 kun valmis, eikä edes vuoroväliä tiihennetty 10min kun 41 säilytettiin.

Honkasuon rakentuminen ei varmaan vaikuta hirveästi 37 huippukuormaan, kun linja kiertelee sen verran keskustaan päin, että honkasuolaiset tuskin käyttävät linjaa muuhun kuin junaliityntään.
 
Kuninkaantammi kasvaa ja asukkaat pääsevät mukaan ihanaan kulkuneuvojen vaihtorumbaan kun suora yhteys Keskustaan katkaistaan.
 
Kuninkaantammi kasvaa ja asukkaat pääsevät mukaan ihanaan kulkuneuvojen vaihtorumbaan kun suora yhteys Keskustaan katkaistaan.

Kuninkaantammesta ei kai ole suunniteltukaan kuin 5000 asukkaan kaupunginosa? Aika harvasta sen kokoisesta kaupunginosasta on suoraa keskustayhteyttä, ellei sijaitse radan varressa... Kuninkaantammesta on kuitenkin runkolinjayhteys esim. Myyrmäkeen.
 
Kuninkaantammi kasvaa ja asukkaat pääsevät mukaan ihanaan kulkuneuvojen vaihtorumbaan kun suora yhteys Keskustaan katkaistaan.

Kuninkaantammen rakentaminen on kuitenkin edennyt aika hitaasti eikä asukkaita vielä kovin paljon ole. Kannattaa myös pitää mielessä että vuonna 2022 Kuninkaantammi on saamassa ihan oikean suoran keskustayhteyden kun linja 431 siirtyy kulkemaan alueen läpi. Nykyistä 43:sta ei kyllä mitenkään voi pitää "suorana" keskustayhteytenä, niin paljon se kiertelee. Yhtä nopeasti, ellei jopa nopeammin keskustaan pääsee vaihtamalla linjalta 560 junaan Myyrmäessä.
 
Kuninkaantammen rakentaminen on kuitenkin edennyt aika hitaasti eikä asukkaita vielä kovin paljon ole. Kannattaa myös pitää mielessä että vuonna 2022 Kuninkaantammi on saamassa ihan oikean suoran keskustayhteyden kun linja 431 siirtyy kulkemaan alueen läpi. Nykyistä 43:sta ei kyllä mitenkään voi pitää "suorana" keskustayhteytenä, niin paljon se kiertelee. Yhtä nopeasti, ellei jopa nopeammin keskustaan pääsee vaihtamalla linjalta 560 junaan Myyrmäessä.

Mistäköhän johtuu että jotkut tosissaan inttää, että uusi alue jää ilman suoraa yhteyttä vaikka suunnitelma sananselvästi sanoo, että sillä ei sellaista ole vain väliaikaisesti liittymän puuttumisen takia? Kun lopullinen linjasto tuli blogiin, niin twitterissä oli pari ja jopa blogin kommenteissakin oli henkilöitä, jotka valittivat näin. Enkä tarkoita edes niitä, jotka vaativat 431:n kulkevan Hakuninmaan läpi liittymän valmistumiseen asti.
 
Takaisin
Ylös