Haagan linjastosuunnitelma

Mistäköhän johtuu että jotkut tosissaan inttää, että uusi alue jää ilman suoraa yhteyttä vaikka suunnitelma sananselvästi sanoo, että sillä ei sellaista ole vain väliaikaisesti liittymän puuttumisen takia? Kun lopullinen linjasto tuli blogiin, niin twitterissä oli pari ja jopa blogin kommenteissakin oli henkilöitä, jotka valittivat näin. Enkä tarkoita edes niitä, jotka vaativat 431:n kulkevan Hakuninmaan läpi liittymän valmistumiseen asti.

Ei siitä 431:stä kovin järkevää yhteyttä tule jos vuoroväli on ruuhka-aikojen ulkopuolella päivällä 30 min. ja viikonloppuisin 60 minuuttia.
 
Muistanko väärin että jossain vaiheessa ainakin 42 piti ajaa suoraan soittajantietä? Nyt kuitenkin linja pysyy ennallaan ja tekee lenkin ostoskeskuksen kautta.
 
Kuninkaantammen rakentaminen on kuitenkin edennyt aika hitaasti eikä asukkaita vielä kovin paljon ole. Kannattaa myös pitää mielessä että vuonna 2022 Kuninkaantammi on saamassa ihan oikean suoran keskustayhteyden kun linja 431 siirtyy kulkemaan alueen läpi. Nykyistä 43:sta ei kyllä mitenkään voi pitää "suorana" keskustayhteytenä, niin paljon se kiertelee. Yhtä nopeasti, ellei jopa nopeammin keskustaan pääsee vaihtamalla linjalta 560 junaan Myyrmäessä.
43:n ajoaika Kuninkaantammesta Elielinaukiolle on noin 45-50min kun taas 560+juna matka-aika on noin 30-35 minuuttia. Muutenkin tuo 43 kulkee lähes tyhjänä Kuninkaantammen puolella, korkeintaan ollu ehkä 10 matkustajaa kyydissä, nämäkin yleensä jäävät pois viimeistään Kannelmäessä tai Pohjois-Haagan kohdalla.

Muistanko väärin että jossain vaiheessa ainakin 42 piti ajaa suoraan soittajantietä? Nyt kuitenkin linja pysyy ennallaan ja tekee lenkin ostoskeskuksen kautta.
Ensimmäisessä luonnoksessa piti kulkea mutta tästä valitettiin ja linjan 42 reitti säilytettiin nykyisellään.
 
Tulipa mieleen että vanhoissa Toiminta- ja taloussuunnitelmissa 43 oli tarkoitus jatkaa Pitkäkosken ulkoilumajalle. Onkohan sinne menossa sitten tieyhteyden valmistuttua linja 52, vai onko koko jatkosta luovuttu?
 
Muutenkin tuo 43 kulkee lähes tyhjänä Kuninkaantammen puolella, korkeintaan ollu ehkä 10 matkustajaa kyydissä, nämäkin yleensä jäävät pois viimeistään Kannelmäessä tai Pohjois-Haagan kohdalla.

43 matkustajamäärät tosiaan Hakuninmaan jälkeen on aika pieniä, mutta ruuhkassa kulkijoita Mannerheimintien varteen on jonkun verran. Jos ja kun myöhemmin 431 tulee ajamaan sitä kautta niin tuo aukko täyttynee sillä. Ylipäätään tällä hetkellä Kuninkaantammessa on mun mielestä ylitarjontaa kun 560 vielä ajaa läpi, eikä siihenkään nousijoita ruuhkaksi asti ole ollut. Kovin hitaasti rakentaminen tuntuu edistyvän ja sitä kautta myöskään joukkoliikenteen käyttäjiä ei lähiaikoina varmastikaan hirveästi enemmän ole tulossa.
 
Takaisin
Ylös