YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

aki

Liittynyt
30 Kesäkuu 2005
Viestit
4,280
Nyt kun on ratkaistu ensi syksyn kilpailutulokset niin aloin katsomaan mitä linjoja kilpailutetaan seuraavaksi. Kilpailutettava määrä on todella merkittävä ja luvassa saattaa olla isoja muutoksia nykyiseen pelikenttään verrattuna.

CBF: 106, 110T, 112, 128, 231, 261, 270
Cx: 154, 156, 165-166, 539, 360-364
HelB: 120-122, 206, 212, 248, 324, 345, 500T, 509, 510, 518, 740-742
WL: 111, 213, 315, 321
ESLL: 506
PL: 160

Yhteensä 38 linjaa, eniten kohteita näyttää olevan helbillä (15 linjaa) ja WL:n lähes kaikki seutulinjat lukuunottamatta linjoja 194-195 ovat mukana. Toivottavasti WL onnistuu pitämään linjoistansa kiinni.
 
Ennen YTV:n kilpailua on tulossa Helsingin sisäinen kilpailu, joka alkanee vielä tämän kuun aikana. Kilpailuun on menossa h41, h43, h47, h69, h75 ja h77. Ennen syksyn seutukilpailua YTV todennäköisesti kilpailuttaa myös ensimmäisen kerran Keravan liikennettä.

Osassa syksyllä 2007 päättyvissä sopimuksissa ei ole vielä käytetty optiota, joten on mahdollista ja jopa todennäköistä että kaikki edellä olevassa listassa olevat linjat eivät mene kilpailuun vielä. Koko mahdollinen optioaika on jo käytetty linjoilla 106, 110T, 360 - 364, 500T, 510 ja 160, joten ne kilpailutetaan joka tapauksessa. 509 todennäköisesti lopetetaan sopimuksen päättyessä.
 
veikkaisin tällaisen tuloksen seuraaville linjoille:

106, 110T : helb
160: connex
360-364: connex
500T: WL
510: concordia

Optioiden avulla liikennöitsijöistä ainakin WL jatkaanee linjoilla 111 ja 315/321, helb hakunilan 740-742 ja olarin 120-122 linjoilla, ESLL jatkanee linjan 506 liikennöitsijänä.
 
Vs: YTV:n syksyn 2006 kilpailutus

YTV:n hallitus päättää perjantaina jatko-optioiden käytöstä. Optiot on neuvoteltu linjoille 111, 120-122, 154/156 ja 213 (2 vuotta) sekä v88 ja 206/212 (1 vuosi).
 
Vs: YTV:n syksyn 2006 kilpailutus

kuukanko sanoi:
YTV:n hallitus päättää perjantaina jatko-optioiden käytöstä. Optiot on neuvoteltu linjoille 111, 120-122, 154/156 ja 213 (2 vuotta) sekä v88 ja 206/212 (1 vuosi).

eli vuonna 2007 kilpailutetaan siis seuraavat linjat:

helb : 248, 324, 345, 500T, 510, 518, 740-742
CBF : 106, 110T, 112, 128, 231, 270
Cx : 165-166, 360-364, 539
WL : 315, 321
ESLL : 506
PL : 160
 
Vs: YTV:n syksyn 2006 kilpailutus

aki sanoi:
Toivottavasti WL onnistuu pitämään linjoistansa kiinni.

Niimpä ja saamaan lisää niitä, itse olisin todella hyvilläni jos WL saisi 248:sin ja 270:sen, niin saataisiin tähänkin suuntaan vaihtelua..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n syksyn 2006 kilpailutus

WL:n liikennekentään sopisi paremmin linjat 112 ja 128 koska suurin osa nykyisistäkin linjoista painotttuu etelä-espooseen.
 
YTV:n hallitus päättää perjantaina tarjouskilpailun käynnistämisestä.

506:lle on vielä saatu neuvoteltua vuoden mittainen jatko-optio, joten se ei tule vielä kilpailuun.

Kilpailuun tulee kohteet:
S1: 106, 110T
S2: 112
S3: 158, 160
S4: e65, 165 (linjat muuttuneet sesun mukaisesti)
S5: 231, 248, 270
S6: 360, 361, 362, 363, 364, 539
S7: 315, 321
S8: 324, 532 (532 sesun mukaisesti)
S9: 345
S10: 501T
S11: 518, 740, 741, 742
E1: e20, e21, e26, e27, e29, e82
E2: e24, e25, e51
E3: e22, e23, e52, e57, 510
V1: v3
V2: vP17
V3: v36 (sesun mukaisesti)
Ke1: Ke5, Ke8
 
Saako HelB osallistua enää ollenkaan ytv-kilpailuihiin,
vai onko se kilpailukielossa ajamattomien sivujen takia
 
Saahan se osallistua.

Kilpailukohteiden kalustovaatimukset on nyt päätetty:
S1 (106, 110): 6 teliä, 10 matalaa 43-paikkaista, 2 korkeaa 43-paikkaista
S2 (112): 3 matalaa, 2 korkeaa
S3 (158, 160): 5 matalaa, 6 korkeaa
S4 (e65, 165): e65:lla 2 matalaa, 165:llä 2 matalaa 43-paikkaista ja 2 korkeaa 43-paikkaista
S5 (231, 248, 270): 7 teliä, 8 matalaa 43-paikkaista, 2 korkeaa 43-paikkaista
S6 (360 - 364, 539): 19 matalaa, 6 korkeaa
S7 (315): 6 matalaa, 3 korkeaa
S8 (324, 532): 4 matalaa, 2 korkeaa
S9 (345): 4 matalaa
S10 (501T): 5 matalaa
S11 (518, 740 - 742): 741 5 telillä, loppu liikenne 1 telillä, 6 matalalla 43-paikkaisella ja 7 korkealla 43-paikkaisella
E1 (e20, e21, e26, e27, e29, e82): e20:lle 3 43-paikkaista korkeaa, e82:lla ruuhkissa 2 korkeaa, loppu liikenne 17 matalalla
E2 (e24, e25, e51): 6 matalaa
E3 (e22, e23, e52, e57, 510): 510 8 telillä, e52 5 43-paikkaisella korkealla, loppu liikenne 8 matalalla
V1 (v3): 1 mini
V2 (vP17): 1 midi
V3 (v36): 1 matala
Ke1 (ke5, ke8): 5 1 midillä, 8 1 minillä


Tulokset päätetään YTV:n hallituksen kokouksessa 15.12.
 
Viimeksi muokattu:
Teliautoliikennettä tulee siis reilusti lisää ja nyt teliautoja vaaditaan aikaisempaa enemmän myös ruuhkavuoroihin. Jos oikein laskin niin kilpailukohteisiin vaaditaan yhteensä 27 teliautoa, kun niitä samoille linjoille edelliskerralla vaadittiin kaiketi vain 6. Tosin Hakunilan linjoille HelB on vapaaehtoisesti vaihtanut teliautoja kesken sopimuskauden.

2-akselisen kaluston kohdalla vähintään 43 istumapaikan vaatimus alkaa muodostua standardiksi ja tätä pienempiä "pikkubusseja" hyväksytään enää sellaisille linjoille, joilla ne tuskin ääriään myöten täyttyvät, esimerkiksi Leppävaaran liityntälinjoille ja uudelle v36:lle.
 
Voisin esittää summittaisen arvauksen kilpailun tuloksista.

Kellään liikennöitsijällä ei ole nyt takanaan merkittäviä kilpailutappioita, joten "nälkäisenä" tehtyjä rökäletappiotarjouksia tuskin on odotettavissa. Kilpailun tulokset määräytyvät nyt sen mukaan, mitkä liikennöitsijät pystyvät aidosti tuottamaan liikenteen tehokkaimmin.

Ensin häviäjät:
  • Connexilla kierrätyksen vähentäminen on heikentänyt tehokkuutta ja varikot ovat täynnä jo nyt, joten se ei ole kovin vahvoilla. Liikennettä on pelissä aika vähän, joten ei haittaa vaikka siitä hävittäisiin suurin osa.
  • HelBillä on sen verran tekemistä nykyisenkin liikenteen hoitamisessa, että sitä on varaa hävitä poiskin jonkun verran, mutta nyt kuitenkaan tuskin tulee yhtä pahasti turpiin kuin viime syksyn kilpailussa.
  • Pohjolan Kaupunkiliikenne on isoimmillaan kilpailutuksen aikakaudella, joten 160 voidaan hyvin hävitä pois ja siirtää kalusto maakuntiin poistoikäisten katurien tilalle.

Sitten voittajat:
  • Concordia on pistänyt pystyyn tehokkaan kierrätyksen, jonka ansiosta se on tällä hetkellä todennäköisesti tehokkain pääkaupunkiseudun isoista firmoista ja se oletettavasti näkyy myös kilpailumenestyksessä.
  • Westendin Linja nousee kilpailuissa esiin aina silloin kun isommat eivät halua liikennettä väkisin tappiolla. Firmalla tuntuu olevan kovasti laajentumishaluja ja myös osaamista. Westendin Linjalla osataan myös käytetyn kaluston hankkiminen, joten kaluston puute ei ole laajenemisen esteenä.
 
Veikkaisin itsekkin että Concordia on suurin voittaja. Ainakin 248 tulee luultavasti sille menemään.. (Korjatkaa asiantuntijat sitten, jos on korjattavaa), 231 ja 270 se luultavasti pitää ja ottaa Espoon sisäistä ainakin vähän lisää, pitäen nykyisetkin linjansa.. Muusta en sitten osaa arvioida..
 
Itse veikkaan tällaista tulosta:

S1 (106, 110): HelB
S2 (112): Westendin linja
S3 (158, 160): Åbergin linja
S4 (e65, 165) Connex
S5 (231, 248, 270): Connex
S6 (360 - 364, 539): HelB
S7 (315): Concordia Bus
S8 (324, 532): Westendin linja
S9 (345): HelB
S10 (501T): Westendin linja
S11 (518, 740 - 742): Concordia Bus
E1 (e20, e21, e26, e27, e29, e82): Concordia Bus
E2 (e24, e25, e51): Westendin linja
E3 (e22, e23, e52, e57, 510): Concordia Bus
V1 (v3): Taksikuljetus
V2 (vP17): Taksikuljetus
V3 (v36): Concordia Bus
Ke1 (ke5, ke8): Sopari Oy
 
Pera sanoi:
Itse veikkaan tällaista tulosta:
Ke1 (ke5, ke8): Sopari Oy

Tuskin ! Soparin suurimman osakkaan pois menon jälkeen ei ole varmaa että jättääkö ne edes tarjousta kyseisistä linjoista.
 
Takaisin
Ylös