Uudet bussit, syksy 2007

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
YTV:n tarjouskilpailun 2006/2 voittaneissa tarjouksissa on tarjottu seuraavasti uusia busseja sopimusten alkuun elokuussa 2007:
  • Concordialle 19 Volvo 8700LE-teliä ja 18 2-akselista Volvo 8700LE:tä
  • Westendin Linjalle 14 Irisbus Citelis Lineä
  • Helsingin Bussiliikenteelle 10 2-akselista MAN Lion's Cityä, 2 Volvo 8700LE-teliä ja 2 2-akselista Volvo 8700LE:tä
  • Connexille 2 2-akselista Volvo 8700LE:tä
  • Laajasalon Liikenteelle yksi uusi minibussi
 
Näinkin Volvo-painotteiset hankinnat kertonevat hieman sellaista, ettei Scanian uuteen KUB-alustaan olla täysin tyytyväisiä - sittenkään. Toisaalta Volvoja saa EURO 5 -tasoisina, mikä myös vaikuttanee asiaan.

...Ja Irisbus Citelis lienee tällainen. Jälleen siis tulossa uusi bussityyppi YTV-liikenteeseen.
 
Näinkin Volvo-painotteiset hankinnat kertonevat hieman sellaista, ettei Scanian uuteen KUB-alustaan olla täysin tyytyväisiä - sittenkään. Toisaalta Volvoja saa EURO 5 -tasoisina, mikä myös vaikuttanee asiaan.
Scania kompuroi juuri siinä, että Euro 5:tä ei saatu valmiiksi tilanteen vaatimaan ajankohtaan mennessä. Kilpailijoilla on jopa diesel-EEV:tä tarjolla samaan aikaan - tosin ureapohjaiseen konseptiin perustuen. Scanian ureaton EEV antaa odottaa itseään vielä noin 10...11 kk.
 
Kyllä, ihan mielenkiintoisen oloinen peli. Tuollainenhan on Bussarilla käytössä lentoparkki-ajoissa lentoasemalla. Saapa nähdä millaisia kotteroita tulee nämä olemaan.

Tässä tämä siis:
http://img142.imageshack.us/img142/4818/lentoparkkiirisbuscitelistni74.jpg
Käsittääkseni Irisbus Ciittelis pohjautuu Westendillä tuttuun Renault Agora Lineen, on vain pitänyt keksiä uusi nimi tuotteelle, kun Renault-merkkiä ei siinä saanut enää käyttää. Taidetaan rakentaminenkin suorittaa nykyisin Karosalla. :)
 
Kuljettajana tervehdin ilolla noita uusia bussihankintoja, sillä mm. Volvo 8700LE -telistä kokemusta omaavana voin ihan rehdisti ja reippaasti todeta sen olevan kirkkaasti paras katuri/lähiliikennebussi tällä hetkellä. Pesee kilpailijansa monessa kohdin mennen tullen. Laatuautoja monille seutulinjoille (vrt. Ikarus/ Scania L94).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
YTV:n tarjouskilpailun 2006/2 voittaneissa tarjouksissa on tarjottu seuraavasti uusia busseja sopimusten alkuun elokuussa 2007:
  • Concordialle 19 Volvo 8700LE-teliä ja 18 2-akselista Volvo 8700LE:tä

Leppävaaran liityntäliikennettä sekä linjaa 248 käyttävänä olen erittäin tyytyväinen tuleviin kalustohankintoihin, sillä näyttää siltä, että rämisevät ikarukset vaihtuvat syksyllä täälläpäin laadukkaisiin Volvon tuotteisiin.

Täytyy nyt hiukan perua moitteitani Concordian suhteen tuolla toisessa ketjussa.;)
 
Kuljettajana tervehdin ilolla noita uusia bussihankintoja, sillä mm. Volvo 8700LE -telistä kokemusta omaavana voin ihan rehdisti ja reippaasti todeta sen olevan kirkkaasti paras katuri/lähiliikennebussi tällä hetkellä. Pesee kilpailijansa monessa kohdin mennen tullen. Laatuautoja monille seutulinjoille (vrt. Ikarus/ Scania L94).

Yhdyn edelliseen Volvo 8700LE Teli on ihan mahtava ajaa.
Työpäivä menee vain kuin "kruisailessa.
 
Käsittääkseni Irisbus Ciittelis pohjautuu Westendillä tuttuun Renault Agora Lineen, on vain pitänyt keksiä uusi nimi tuotteelle, kun Renault-merkkiä ei siinä saanut enää käyttää. Taidetaan rakentaminenkin suorittaa nykyisin Karosalla. :)
Sama bussihan se käytännössä on. Prahan liikennelaitoksella on käytössä lukuisia Renault Agoran näköisiä kuljettimia, mutta Karosa -tekstit kertovat bussin alkuperämaaksi jonkun muun kuin Ranskan. Ja ihan mukavia kulkupelejä nuo "tsekki-Agorat" olivat - nuokaan yhtenäisrakenteiset bussit eivät päästelleet ylimääräisiä räminöitä. Citelis taitaa olla vain hieman päivitetty versio Agorasta.
 
Yhdyn edelliseen Volvo 8700LE Teli on ihan mahtava ajaa.
Työpäivä menee vain kuin "kruisailessa.

Niinhän tuo on. Yksi parhaista mitä oon koskaan ajanut, lyheyllä urallani. Kevyt, jämäkkä, mukavakin. Sopivan jäykkä alustaltaan. Kevyt käännellä ja ennen kaikkea, lämmin!
 
Niin tuli mieleen, tuleekos nää uudet 8700 Volvot tolle 248 linjalle Concordialla vai miten?

Veikkaisin että osa ainaskin tulee, sitten osa 270:lle ja sitten ympäri muuten. Esimerkiksi s110:lle ja s106:lle voisi tulla muutama. Nuo kaksi (248 ja 270) ovat aamusin sen verran täynnä että kyllä tulee teliä ikävä, jos ei sattuu olemaan kaks akselinen ja vielä joku pieni vuoden -95 City L:llä..

Tuosta Irisbusin mallista on se pakko sanoa vielä, että on mielestäni kyllä huono hankita WL:ltä, ei ole oikein nättejä mun mielestä. Voin kuvitella millasia purkkeja on kun ajattelee nykyisiä (WL:llän) Relluja.. Mielestäni esimerkiksi Volvo olisi parempi sijoitus, taattua laatua ja kun tilaa vielä ruotsista, niin saa varmasti suomen pohjolaan sopivia autoja.. Noista Relluista kun en oikein ole varma, kun ne jossain keskieuroopassa kasataan..
 
Viimeksi muokattu:
Niin tuli mieleen, tuleekos nää uudet 8700 Volvot tolle 248 linjalle Concordialla vai miten?

Veikkaisin että osa ainaskin tulee, sitten osa 270:lle ja sitten ympäri muuten. Esimerkiksi s110:lle ja s106:lle voisi tulla muutama. Nuo kaksi (248 ja 270) ovat aamusin sen verran täynnä että kyllä tulee teliä ikävä, jos ei sattuu olemaan kaks akselinen ja vielä joku pieni vuoden -95 City L:llä..

19 kappaletta noita Volvo 8700LE-telejä tulee, joka on tasan sama määrä kuin telibussien tarve Concordian voittamilla linjoilla, joten kaikki luultavasti kans sijoitetaan juuri niille telilinjoille. S1 (106, 110) 6 kpl, S5 (231, 248, 270) 7 kpl ja S11 (518, 740-742) 6 kpl, joita 5 kpl linjalle 741.

Vähän "hullulta" kuulostaa, että 106:llekin tulee telejä, sillä nykyisin 13,5 metrisellä Scanialla mahdutaan juuri ja juuri puikkelehtimaan Laajalahden ympäristön mutkista, mutta tarvetta telille kuitenkin on, kun nuo City M-Scaniatkin tuppaavat tulemaan aamuisin täyteen matkustajista.
 
Vähän "hullulta" kuulostaa, että 106:llekin tulee telejä, sillä nykyisin 13,5 metrisellä Scanialla mahdutaan juuri ja juuri puikkelehtimaan Laajalahden ympäristön mutkista, mutta tarvetta telille kuitenkin on, kun nuo City M-Scaniatkin tuppaavat tulemaan aamuisin täyteen matkustajista.

Veikkaisin että niihin tulee kääntyvä teli, niikuin jokeri-busseissa on. Se varmasti edes auttaa asiaan, mutta onhan se aika monen 15 metristä täysinäistä volvoa ajaa, oli sitten kääntyvä tai kääntymätön teli. En edes tiedä kuinka onnistui ylipäätään sellasen ajaminen vähänkään mutkaisilla teillä, jos kääntyvä teli puuttuisi. Noh, kohta sen sitten näkee että miten kääntyy.. Mielenkiintoista voi kyllä vuoden päästä talvella, jos näitä telejä käy Laajalahden ojissa kun menee mutka pitkäksi jäisellä tiellä, ja sitten ollaanki ojassa jo.. ;) No joo, ehkä nuo kuljettajat osaa pitää järkeä nopeuksissa, ettei kaahaa jäisellä tiellä kahdeksaakymppiä mutkaan, jossa on ojaa tai jokea vieressä. Ja luulis nykyaikasissa vehkeissä olevan luistonestoa sun muuta..
 
Takaisin
Ylös