... jonka pdf-versio löytyy täältä.
... jonka pdf-versio löytyy täältä.
Lehtien propagandauutisissa korostetaan maakaasuautojen määrän kasvua. Kertoisivat rehellisesti nyt senkin, että kuluvan vuoden aikana määrä on myös vähentynyt kuuden auton verran (Säfflejä vm. 2002). Nettomuutos ei ole siis niin positiivinen kuin uushankintojen kokonaismäärä voisi antaa ymmärtää. Kuuden vanhan poistuneen maakaasuauton tilalle on toki hankittu niitäkin vähäpäästöisempiä (euro 5) dieselautoja, mutta kun tuota maakaasukäyttöä halutaan uutisissa korostaa, niin kertoisivat sitten koko totuuden...
Jo aiemmin puheena olleiden Concordian Volvo B7RLE / 8700LE:iden järjestysnumerot ovat 483 - 499, sekä 600 (rekisteritunnukset vastaavasti BUI-683...BUI-699 sekä BUI-600.
Tukiakselilla varustettujen Volvo B12BLE 6x2 / 8700LE -autojen järjestysnumerot ovat 601 - 619 (rekisteritunnukset BUI-601...BUI-619).
Voith-vaihteisia autoja ovat 493 - 499 sekä 600, samoin 601 - 610. Voith on tyyppiä D864.
Olipa uskomatonta nähdä ulkosuomimatkan jälkeen, että miten paljon Vihdintien kalusto muuttui kun linjat vaihtuivat. Helbillä näkynyt tasaisesti noita kaasu Manneja 36X alkusilla linjoilla, myöskin eilen näytti olevan 363:nen
8700:nen teli Volvo, jos oikein kaukaa katsoin.
Concordian autoja taas vaatii totuttelua nähdä 315:sella ja 324:sella. Ja ei sitä silmiä voi hierasematta olla kun tulee 8700:sta Volvoa telillä ja ilman vastaan 270:sellä tai 231:sellä.
Mielenkiintosta todella tämä linjoitten vaihtuminen.
Ja Helbin uusia Volvoja näkee ilahduttavasti myös 452:sella ja 510:llä, pitää aina vähän silmiä hierasta kun on tottunut ihan toisenlaiseen kalustoon näillä reiteillä.
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Kukaanhan ei edellytä tarjoajaa hankkimaan juuri tarjottua merkkiä, kunhan ajaa vuoronsa vähintään yhtä paljon pisteitä antavalla kalustolla. Veolia oli jo tarjousta tehdessään tilannut viiden Scalan sarjan ja koska tuossa loppuvuodesta 2006 käydyssä kilpailussa tuli takkiin, ei tarvetta uusille tilauksille ehkä ollutkaan. Nuo Scalathan tilattiin Euro 5:na (joina 165:n uudetkin muistaakseni tarjottiin), mutta viime hetkillä Scania joutui toteamaan etteivät auto menekään läpi Euro 5:na vaan Euro 4:na. Tämä on vain minun arveluani, mutta kuulostaisi ihan mahdolliselta.
Tuli eilen ajettua uutta 2-akselista 8700:sta Volvoa. On se kyllä mukavan tuntunen, ei siitä mihinkään pääse. Eroaa kyllä aika paljon tosta "Jokeri" kalustosta loppuenlopuksi, vaikkei nyt sinäänsä voikkaan verrata kun akseleita puuttuu yksi, mutta tuntumaltaan etenkin. Voimaa oli kivasti ja muutenkin ilta meni varsin rauhallisesti, auto jotenkin viestittää sellasen rauhallisen fiiliksen kun sitä ajaa, ei nyi, ei pätki, kulku on tasasta ja hiljasta.
Ei hassumpaa todellakaan.![]()
Noissa Concordian uusissa Volvoissa tuntuu olevan pieniä teknisiä ongelmia. Eräskin teliyksilö meinasi hyytyä jo Lapinrinteen pysäkille perjantaina alkuillasta 106T:llä ollessaan. Maan uumenista päästiin ulkosalle peep peep-ääntä ja melko töksivän hiljaista vauhtia, mutta sitten suurin osa matkustajista jäi pois. Ruoholahdessa se näkyi kuitenkin tulevan jo perästä.![]()
Tyhmä ei se joka myy, vaan se joka ostaa.
Nykyään kun joulukuukin on kovin syksyistä, niin mainittakoon että Bussiammattilainen 5/07 kertoo, että Veolialle tulee Suomen ensimmäiset Scania-alustaiset Euro5/EEV -normit täyttävät bussit joulukuussa 2007. Alustat ovat jo saapuneet Lahden Autokorille. Valitettavasti jutussa ei kerrota automäärää.
Syksyn ehdoton pommi löytyi Kaivokselan Volvolta. Siellä pihassa odottaa luovutusta kaksi uutta B7RLE -alustaista Volvo 8700:sta Tammelundin Liikenteelle! Ja dieseleitä näyttävät olevan! Rekkareita ei vielä ole, mutta kylkinumerot ovat 19 ja 20. Väritys perinteinen Tammelund eli valkoisia paksulla sinisellä raidalla.
Linjaa 453 ajaessani kiinnitin huomiota näihin kahteen Volvoon ja mietin, kuka ostaa Volvoja Tammelundin värityksellä. Joten kun aikaa jäi Martsariin sopivasti, pyörähdin siis Scania-Ikaruksella Volvon pihaan vahvistamaan epäilykseni...
Tammelundilla ja sen tytäryhtiöllä Polarbusilla ei juurikaan ole Volvoja ollut. Edellinen on tainnut tulla vuonna 1980 Polarbusin nimiin numerolla 4 ja rek. ANJ-583, Volvo B10M/Kutter 9S -tiluri, jossa katalogini mukaan on ollut Allison-automaatti!
Tuota Kutteria aiemmat Volvot saakin hakea jo 60-luvulta!
Seuraavanlaisia listalta löytyy:
-AN-188 Volvo Titan B635 vm-56 kopitettu Helko Mercurius -korilla 60-luvulla
-ACE-49 ja ACG-49 Volvo "sippi-Titan" B725 Helko 4 -korilla vuodelta 1962
-BÄ-797 Volvo B705/Helko vm.1960
-joku 50-luvun loppupuolen Volvo/Wiima 1.
Nämä lienevät poistettu kaikki jo 60-luvun aikana.
Pakkohan se oli käydä pyörällä katsastamassa tilanne. Kaivokselan pihalla oli lauantaina keskipäivällä enää TLL 20.
Mihinköhän Tammelund ylipäätään tarvitsee kahta uutta autoa, kun sen liikennettä on vuoden vaihteessa loppumassa suhteellisen paljon. Vai olisiko sitten jotain uutta alihankintaa tiedossa?
Viimeisin muokkaaja JT; 27.10.2007 kello 14:42.
Kyllä TLL on mukana alihankkijana osassa HelBin 1.1.2008 alkavia sopimuksia. Kokonaisuutena TLL:n liikenne kuitenkin vähenee ja kun uusiakin tulee nyt taloon, niin aika paljon kaasu-Mersuja voi mennä myyntiin tai odottamaan tulevia kilpailuja. Ehkä myös TLL 21 menee vihdoin poistoon.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.10.2007 kello 19:17.
Hyvin sopivat tammelundin siniset raidat uusiin volvoihin, poistettavien listalla saattaisi olla mersut 5, 15 ja 21.