HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 49/2019

Liittynyt
28 Helmikuu 2012
Viestit
728
Syksy tietää uutta kilpailutusta, vaikkakin ei kovin suurta tällä kertaa.

Kohde 260

562 Mellunmäki - Aviapolis
587 Mellunmäki - Leppäkorpi
75 Rautatientori - Puistolan asema
77 Rautatientori - Jakomäki
79N Rautatientori - Puistolan asema

Linjat 562 ja 587 1 vuoden sopimuksella elokuusta 2020 alkaen.
Linjat 75, 77 ja 79N 6 vuoden sopimuksella elokuusta 2021 alkaen.

Kohde 261

55 Rautatientori - Koskela

7 vuoden sopimus tammikuusta 2021 alkaen.
Kaluston oltava A1-tyypin pikaladattavia sähköbusseja.

- - -
Molemmat kohteet sisältävät mahdollisuuden 3 vuoden optioon.

Kilpailutus ratkaistaan marraskuussa 2019.

http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2019593-3
 
Viimeksi muokattu:
Eli Scalojen lähtölaskenta Hämeentien linjoilla alkoi. :icon_frown:
 
Oma lottorivini kilpailutuksen tuloksista:
K260: Nobina
Nobinan sopimus 562:lla loppuu, ja se halutaan varmasti säilyttää. Hakunilan varikon sijainti on tähän sopimukseen erinomainen.
Varmasti kiinnostaisi myös HelBiä. Mikä onkaan Varhan varikon lähivuosien tilanne? Onko siellä tilaa busseille vielä seuraavaksi 7 vuodeksi?

K261: Pohjolan Liikenne
Yutongeilla yllättänyt PL voisi hyvinkin tehdä tähän kohteeseen voittavan tarjouksen näillä samanlaisilla Yutongeilla. Lataustekniikka löytyy valmiiksi Ilmalasta. Myös hallisivut ovat lyhyet.
 
Minä veikkaan seuraavasti:

K260 (Nobina tai Tammelundin Liikenne)
K261 (Pohjolan Liikenne)
 
Mikä onkaan Varhan varikon lähivuosien tilanne?
Se puretaan ensi vuonna Raide-Jokerin varikon alta. Korvaavan varikon rakentaminen Metrovarikonkujalle on jo meneillään. Laskin nopeasti sen hankesuunnitelmasta, että sille tulisi yhteensä 49 bussipaikkaa.

Lataustekniikka löytyy valmiiksi Ilmalasta.
Ainakin listatekstissä puhutaan pikaladattavista sähköbusseista eli todennäköisesti HSL vaatii 55:lle bussit, jotka ladataan päätepysäkkien pikalatausasemilla.
 
Ainakin listatekstissä puhutaan pikaladattavista sähköbusseista eli todennäköisesti HSL vaatii 55:lle bussit, jotka ladataan päätepysäkkien pikalatausasemilla.

Eli tuollainen kerran päivässä ladattava, huomattavasti fiksumpi sähköbussi ei sitten kelpaa? Mielenkiintoista.
 
Eli tuollainen kerran päivässä ladattava, huomattavasti fiksumpi sähköbussi ei sitten kelpaa? Mielenkiintoista.

Kerran vuorokaudessa ladattavalla bussilla akun koosta tulee turhan iso, akku maksaa paljon ja bussista tulee raskas. Varsinkin talveksi tarvitaan valtava akku, jos ei käytetä muita polttoaineita lämmitykseen.

Kun vielä kaikki bussit ovat käytössä vain arkisin 6:30-9 ja 15-18:30, kalustonkin puolesta on mahdollista pitää busseja piuhan päässä muulloinkin kuin vain yöllä.
 
Eli tuollainen kerran päivässä ladattava, huomattavasti fiksumpi sähköbussi ei sitten kelpaa? Mielenkiintoista.

Perustunee siihen, että päätepysäkeillä on tehty merkittäviä investointeja latausjärjestelmään. Kaikkiin muihin kohteisiinhan voi halutessaan tarjota varikollaladattavaa kalustoa.
 
Varsinaisesta pöytäkirjasta ei löydy mainintaa pikaladattavuudesta sähkön yhteydessä, eli siitä vaatimuksesta on ilmeisesti luovuttu.

On näköjään luovuttu. Tarjouspyynnössäkään vaatimusta ei ole ja erikseen jopa todetaan: "Tarjouspyynnössä esitetyt autokierrot on suunniteltu siten, että päätepysäkeillä on riittävästi aikaa ladata sähkölinja-autoja. Jos liikenteeseen tarjotaan linja-autoja, jotka eivät tarvitse käytön aikaista latausta, tullaan päätepysäkeille suunnitellut latausajat poistamaan autokierroista."
 
On näköjään luovuttu. Tarjouspyynnössäkään vaatimusta ei ole ja erikseen jopa todetaan: "Tarjouspyynnössä esitetyt autokierrot on suunniteltu siten, että päätepysäkeillä on riittävästi aikaa ladata sähkölinja-autoja. Jos liikenteeseen tarjotaan linja-autoja, jotka eivät tarvitse käytön aikaista latausta, tullaan päätepysäkeille suunnitellut latausajat poistamaan autokierroista."

Onpa hyvä nähdä, että järki voitti!

Sääli tietysti, että ovat menneet investoimaan käsiin vanhentuvaan teknologiaan.
 
En ole nyt päässyt vilkaisemaan tarjouspyyntöasiakirjoista liikennöintirakennetta, mutta linja 55 on perinteisesti ollut melko kokopäivävuoropainotteinen reitti, joten voi olla, etteivät varikkoladattavat sähköbussit sovellu sinne kovin hyvin, jos busseja on hankala käyttää päivän aikana varikolla välillä laturissa.
 
En ole nyt päässyt vilkaisemaan tarjouspyyntöasiakirjoista liikennöintirakennetta, mutta linja 55 on perinteisesti ollut melko kokopäivävuoropainotteinen reitti, joten voi olla, etteivät varikkoladattavat sähköbussit sovellu sinne kovin hyvin, jos busseja on hankala käyttää päivän aikana varikolla välillä laturissa.

Yutongilla ajaneena sanoisin että aika pitkän vuoron voi ajaa ilman välilatausta varikolla, aika lähelle kokopäivävuoron.
 
Ihmetyttää, että 55:lle kelpaavat A1-luokan bussit, paikkatarjonta senkun pienenee.

Samalla tuon linjan 55 vuoroväli ymmärtääkseni tihenee 10 minuuttiin. Eli kokonaisuudessaan matkustajia pystytään kuljettamaan ruuhkatunnissa nykyistä enemmän.
 
Takaisin
Ylös