Eli Scalojen lähtölaskenta Hämeentien linjoilla alkoi.![]()
Syksy tietää uutta kilpailutusta, vaikkakin ei kovin suurta tällä kertaa.
Kohde 260
562 Mellunmäki - Aviapolis
587 Mellunmäki - Leppäkorpi
75 Rautatientori - Puistolan asema
77 Rautatientori - Jakomäki
79N Rautatientori - Puistolan asema
Linjat 562 ja 587 1 vuoden sopimuksella elokuusta 2020 alkaen.
Linjat 75, 77 ja 79N 6 vuoden sopimuksella elokuusta 2021 alkaen.
Kohde 261
55 Rautatientori - Koskela
7 vuoden sopimus tammikuusta 2021 alkaen.
Kaluston oltava A1-tyypin pikaladattavia sähköbusseja.
- - -
Molemmat kohteet sisältävät mahdollisuuden 3 vuoden optioon.
Kilpailutus ratkaistaan marraskuussa 2019.
http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQU...m&id=2019593-3
Viimeisin muokkaaja KriZuu; 22.08.2019 kello 21:53.
Eli Scalojen lähtölaskenta Hämeentien linjoilla alkoi.![]()
Oma lottorivini kilpailutuksen tuloksista:
K260: Nobina
Nobinan sopimus 562:lla loppuu, ja se halutaan varmasti säilyttää. Hakunilan varikon sijainti on tähän sopimukseen erinomainen.
Varmasti kiinnostaisi myös HelBiä. Mikä onkaan Varhan varikon lähivuosien tilanne? Onko siellä tilaa busseille vielä seuraavaksi 7 vuodeksi?
K261: Pohjolan Liikenne
Yutongeilla yllättänyt PL voisi hyvinkin tehdä tähän kohteeseen voittavan tarjouksen näillä samanlaisilla Yutongeilla. Lataustekniikka löytyy valmiiksi Ilmalasta. Myös hallisivut ovat lyhyet.
Minä veikkaan seuraavasti:
K260 (Nobina tai Tammelundin Liikenne)
K261 (Pohjolan Liikenne)
Se puretaan ensi vuonna Raide-Jokerin varikon alta. Korvaavan varikon rakentaminen Metrovarikonkujalle on jo meneillään. Laskin nopeasti sen hankesuunnitelmasta, että sille tulisi yhteensä 49 bussipaikkaa.
Ainakin listatekstissä puhutaan pikaladattavista sähköbusseista eli todennäköisesti HSL vaatii 55:lle bussit, jotka ladataan päätepysäkkien pikalatausasemilla.
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
Kerran vuorokaudessa ladattavalla bussilla akun koosta tulee turhan iso, akku maksaa paljon ja bussista tulee raskas. Varsinkin talveksi tarvitaan valtava akku, jos ei käytetä muita polttoaineita lämmitykseen.
Kun vielä kaikki bussit ovat käytössä vain arkisin 6:30-9 ja 15-18:30, kalustonkin puolesta on mahdollista pitää busseja piuhan päässä muulloinkin kuin vain yöllä.
"Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang
Varsinaisesta pöytäkirjasta ei löydy mainintaa pikaladattavuudesta sähkön yhteydessä, eli siitä vaatimuksesta on ilmeisesti luovuttu. http://hsl01.oncloudos.com/kokous/2019593-3.PDF
On näköjään luovuttu. Tarjouspyynnössäkään vaatimusta ei ole ja erikseen jopa todetaan: "Tarjouspyynnössä esitetyt autokierrot on suunniteltu siten, että päätepysäkeillä on riittävästi aikaa ladata sähkölinja-autoja. Jos liikenteeseen tarjotaan linja-autoja, jotka eivät tarvitse käytön aikaista latausta, tullaan päätepysäkeille suunnitellut latausajat poistamaan autokierroista."
"Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
– Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa
En ole nyt päässyt vilkaisemaan tarjouspyyntöasiakirjoista liikennöintirakennetta, mutta linja 55 on perinteisesti ollut melko kokopäivävuoropainotteinen reitti, joten voi olla, etteivät varikkoladattavat sähköbussit sovellu sinne kovin hyvin, jos busseja on hankala käyttää päivän aikana varikolla välillä laturissa.
Ihmetyttää, että 55:lle kelpaavat A1-luokan bussit, paikkatarjonta senkun pienenee.