Viimeisin muokkaaja Ivecomies; 28.11.2019 kello 19:57.
Kohteeseen 260 tarjottu kalusto
8/2020 - 8/2021 (linjat 562 ja 587)
13 x uusi sähköteli (pituus 14,7 m, ovet 2+2+1)
2 x Scania K280UB / Lahti Scala -teli -08, Euro 6 retrofit (PL 726 ja 727)
1 x Scania K280UB / Lahti Scala -teli -08, EEV (PL 729)
3 x Volvo B7RLE 8700LE -08, Euro 6 retrofit (PL 718, 720 ja 721)
1 x Volvo B7RLE 8700LE -08, EEV (PL 719)
Teliautoja tarjottu siis 16 kpl, vaikka samanaikaisesti liikenteessä on enimmillään 15 teliautoa.
8/2021 - 8/2024 (linjat 75, 77 ja 79N)
13 x sähköteli vm. 2020 (pituus 14,7 m, ovet 2+2+1)
2 x Scania K280UB / Lahti Scala -teli -08, Euro 6 retrofit (PL 726 ja 727)
2 x Volvo B7RLE 8700LE -08, Euro 6 retrofit (PL 720 ja 721)
2 x Volvo B7RLE 8700LE -08, EEV (PL 719 ja 722)
EEV-Scala poistuu, yksi retrofitattu 08-Volvo vaihtuu EEV:ksi
8/2024 - 8/2027 (linjat 75, 77 ja 79N)
2 x uusi sähköteli (vm. 2024)
13 x sähköteli vm. 2020 (pituus 14,7 m, ovet 2+2+1)
2 x Volvo B7RLE 8900LE -12, Euro 6 retrofit (PL 868 ja 880)
2 x Volvo B7RLE 8700LE -12, EEV (PL 837 ja 881)
Teli-Scalat vaihtuvat sähköteleiksi ja 08-Volvot 12-mallisiksi.
Solaris lanseeraa sopivaan aikaan sähkötelibussin: https://www.bussmagasinet.se/2020/01...reaxlig-elbuss
Tiedä nyt kuinka sopivaan aikaan tähän sopimukseen, kun autot pitäisi olla liikenteessä seitsemässä kuukaudessa ja vielä ei ole kuin 3d mallinnus. Tuskin PL:äkään on näitä harkinnut, ellei Solaris ole raottanut tehtaanovea, kuten Yutong teki Norjan Keoliksen kanssa, mutta siltikin on aika riski tehdä ostopäätöstä julkaisemattoman tiedon perusteella.
Riippuu luottamuksesta valmistajaan. Volvo myi uudistettua FH-sarjaa (raskaita kuorma-autoja)valtavasti pelkillä esitteillä ja ostajat saivat valmiit autot paljon myöhemmin.
Solariksella on kuitenkin kaikki komponentit ja osaaminen valmiina, nyt on tulossa uusi tuoteversio, eikä täysin uusi keksintö.