YTV-alueen liikennöitsijät

Liittynyt
24 Syyskuu 2005
Viestit
2,703
Nurmijärven Linja (345)
Olisi ollut kiinnostavaa, jos Korsisaari olisi voittanut tämän linjan. Olisi mukava nähdä uusiakin liikennöitsijöitä pk-seudulla. Kun kehyskunnissa bisneksen määrä on rajallinen, olisi luonnollista nähdä mm. Wikströmin, Korsisaaren, Kivistön ja Ventoniemen osallistuvan myös pk-seudun sisäiseen kilpailuun. Tietysti kalustoasiat huomioonottaen. Saa nähdä, millaiseksi liikennetilanne muodostuu tulevaisuudessa, jos koko Helsingin seutu aina Hyvinkäälle, Sipooseen ja Siuntioon saakka tulee YTV:n suunnittelun ja kilpailutuksen alle. Pärjäävätkö linjalupaliikennöitsijät kilpailutilanteessa, vai tekevätkö suosiolla tilaa HelBille, Connexille ja Concordialle.

On mielestäni kuitenkin huonoa että kolme suurta liikennöitsijää hallitsee niin suvereenisesti pk-seudun liikennettä, siinä on vain hinta, eikä laatu tule näin oikein hyvin siinä mukana
Totta. Penkkien pehmeys on minulle tärkeä asia bussimatkustamisessa. Kun henkilöautoissakin on pehmeät penkit, tuntuu ikävältä mennä bussiin, jossa jokainen kuoppa hakkaa selän ja takapuolen tohjoksi. Olen myös huomannut, että pehmeäpenkkiset bussit ovat muutenkin usein laadukkaampia, kun taas kovapenkkiset ovat halpabusseja suureksi osaksi. Concordialla on ainakin 73:lla mukavia pehmeäpenkkisiä busseja, joissa on ilo tehdä matkaa. Connexilla on myös paljon pehmeäpenkkisiä malleja. HelBilstä ei voi sanoa samaa. Tämä Jokeri-linja saattaa omata muuten laadukkaat bussit, mutta ne on minusta pilattu kovilla penkeillä. Ei olisi ollut iso menoerä laittaa mukavat penkit.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Olisi ollut kiinnostavaa, jos Korsisaari olisi voittanut tämän linjan. Olisi mukava nähdä uusiakin liikennöitsijöitä pk-seudulla.
Muistaakseni ainakin ensimmäiselle YTV -alueen tarjouskilpailukierrokselle (1/1995) osallistui lukuisia liikennöitsijöitä silloisesta Uudenmaan läänistä ja myös läänin ulkopuolelta. Alkuinnostus kuitenkin laski ja viime kierroksilla tarjouskilpailuun tarjouksen jättäneiden määrä on pysynyt suht' koht' vakiona.

Tämä Jokeri-linja saattaa omata muuten laadukkaat bussit, mutta ne on minusta pilattu kovilla penkeillä. Ei olisi ollut iso menoerä laittaa mukavat penkit.
Onneksi noissakin Jokeri -linjan Volvoissa on sentään hyvä jousitus. Mikäli takavuosina erään toisen valmistajan alustan päälle laitettiin kovapenkkinen koritus, niin matkustamisesta saatiin krapulamainen kokemus: tärinää ja meteliä riitti.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Olisi ollut kiinnostavaa, jos Korsisaari olisi voittanut tämän linjan. Olisi mukava nähdä uusiakin liikennöitsijöitä pk-seudulla.

Joo, Korsisaarihan itseasiassa ei ole ihan uusi yrittäjä YTV-liikenteessä. Joskus ekoilla kilpailukierroksilla 90-luvun puolivälin jälkeen Korsisaari voitti varikkonsa sijainnin kannalta hyvän potin, kun se sai linjat s472 ja s484. Linjoille ostettiin uudet bussit, jotka muistaakseni poikkesi varsin paljon muusta seutukalustosta. Sisustus oli pirteä....muistaako kukaan näitä autoja?
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Joo, Korsisaarihan itseasiassa ei ole ihan uusi yrittäjä YTV-liikenteessä. Joskus ekoilla kilpailukierroksilla 90-luvun puolivälin jälkeen Korsisaari voitti varikkonsa sijainnin kannalta hyvän potin, kun se sai linjat s472 ja s484. Linjoille ostettiin uudet bussit, jotka muistaakseni poikkesi varsin paljon muusta seutukalustosta. Sisustus oli pirteä....muistaako kukaan näitä autoja?

Muistan ainakin 472:n kaluston koostuneen Setran S315H -mallin autoista. Nykyään näitä samaisia autoja liikkuu Tampereen seudulla Länsilinjojen riveissä.
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Ajaahan Ventoniemi yhden ruuhkasivun aamulla Elielille, olikos linja 363. Autona usein VanHool. Ja kyllähän Korsisaarenkin kalustolla kehtais ajaa seutulinjoja, esim. puolimatalilla lahtelaisilla jotka on pääsääntöisesti 339:llä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Saa nähdä, millaiseksi liikennetilanne muodostuu tulevaisuudessa, jos koko Helsingin seutu aina Hyvinkäälle, Sipooseen ja Siuntioon saakka tulee YTV:n suunnittelun ja kilpailutuksen alle. Pärjäävätkö linjalupaliikennöitsijät kilpailutilanteessa, vai tekevätkö suosiolla tilaa HelBille, Connexille ja Concordialle.

Voisin veikata että, nämä kolme ottaa ja tulee ottamaan suurimman osan liikenteestä vielä pitkään, on sitten ytv-alueen rajat Keravalla taikka Tampereella. Ne on niin isoja firmoja, että niille ei oo mikään suuri juttu rakentaa pientä uutta varikkoa joka koostuu aidatusta alueesta, jossa on 50 neliöinen tila suihkuineen ja kahvihuoneineen. Sanoisin kyllä että Kerava, Järvenpää-akseli on melkeen ytv-alueen lopullinen raja, sen jälkeen aletaan tarvita jo turistikalustoa, ja se maksaa aina. Jo ajatus Järvenpäästä Helsinkiin Concordian ikaruksella saa aikaan kylmiä väreitä..
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Jo ajatus Järvenpäästä Helsinkiin Concordian ikaruksella saa aikaan kylmiä väreitä..
Vai Järvenpäästä Helsinkiin? Minä en kestä Ikarus-matkaa edes Serenasta Leppävaaraan (45min).
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Vai Järvenpäästä Helsinkiin? Minä en kestä Ikarus-matkaa edes Serenasta Leppävaaraan (45min).


Nojoo onhan toi aika pitkä matka mennä ihan tavallisella turistillakin (Eagle/B10M) Lahdentietä kun aamuruuhkassa matka venähtää helposti reiluun tuntiin. Jos tää jääräpääkaupunki joskus YTV:n alueen piiriin tulee, niin tuskin paljoakaan panostetaan bussiliikenteeseen, kun juna dominoi jo nyt koko systeemiä. Ehkä sisäinen liikenne vois parantua...ehkä (toiveajattelua).
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Jos tää jääräpääkaupunki joskus YTV:n alueen piiriin tulee, niin tuskin paljoakaan panostetaan bussiliikenteeseen, kun juna dominoi jo nyt koko systeemiä. Ehkä sisäinen liikenne vois parantua...ehkä (toiveajattelua).


Joo, en kyllä itsekkään oikeen jaksa uskoa että bussiliikenteeseen niin paljon panostettaisiin.. Järvenpään kohdalla on todettava se että mikäli sen bussiliikenne tulisi ytv:hen mukaan, niin silloin pitäisi ottaa myös Hyrylän alue samaan traffiin, koska suurin osa Järvenpään kautta kulkevista busseista ajaa myös Hyrylän kautta. Noh, en oikein jaksa uskoa että Järvenpääkin tulisi vielä, koska mielestäni Kerava alkaa olemaan aika pitkälle viimesiä paikkoja, joista voidaan ajaa normaalilla kaupunkiliikenne-kalustolla. Järvenpää on kuitenkin niin kaukana, jo että sieltä melkein pitäisi liikennöidä puoli turisteilla. Järvenpäätä kuitenki dominoi junaliikenne, joka on noin puolet nopeampi vaihtoehto kuin bussi. Toisaalta ehkä ne jotka käyttävät bussia, tulevat Järvenpäässä keskusta-alueen ulkopuolelta..
 
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Järvenpäätä kuitenki dominoi junaliikenne, joka on noin puolet nopeampi vaihtoehto kuin bussi. Toisaalta ehkä ne jotka käyttävät bussia, tulevat Järvenpäässä keskusta-alueen ulkopuolelta..

Tämä on hyvä havainto. Järvenpäässä juna palvelee puolen tunnin vuorovälillä pääasemalla ja tunnin vuorovälillä muilla asemilla. Asutusta on myös monen kilometrin päässä asemista, eikä sieltä asti lähdetä kävelemään tunnin välein kulkevalle junalle. Sisäinen bussiliikenne kulkee noin tunnin välein. Tästä voikin päätellä, että kyseessä on autokaupunki pitkälti. Jos jotain voisi toivoa, niin liityntäliikennettä jokaiselle Järvenpään keskusasemalta lähtevälle ja keskusasemalle tulevalle junavuorolle. Nämä palvelisivat myös kaupungin sisäistä matkustustarvetta. Tiheämpi liikenne voisi houkutella enemmän matkustajia.

Sitä paitsi, mikä este se on, ettei Järvenpäästä asti voi liikennöidä kaupunkiliikennekalustolla? Jos YTV-kilpailuihin otettaisiin mukaan vaatimus puolituristikalustosta, tätä voitaisiin hyödyntää myös pitkillä linjoilla, kuten 731 ja 738. Linjalla 615 on minusta myös mukavaa kalustoa pehmeiden ja korkeiden penkkien sekä verhojen kanssa, tällaisella voisi olla mukava matkustaa myös pidempiä matkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV:n bussiliikenteen tarjouskilpailu 2006/2

Sitä paitsi, mikä este se on, ettei Järvenpäästä asti voi liikennöidä kaupunkiliikennekalustolla? Jos YTV-kilpailuihin otettaisiin mukaan vaatimus puolituristikalustosta, tätä voitaisiin hyödyntää myös pitkillä linjoilla, kuten 731 ja 738. Linjalla 615 on minusta myös mukavaa kalustoa pehmeiden ja korkeiden penkkien sekä verhojen kanssa, tällaisella voisi olla mukava matkustaa myös pidempiä matkoja.

Aivan, noilla kreteereillä se ei olekkaan mikään este. Periaatteessa puolituristikalustolla voisi ajaa vaikka Lahdesta asti. Koitin tuossa lähinnä nyt sen sanoa että, esimerkiksi rämisevät ikarukset suljetaan kalustomahdollisuutena pois kokonaan. Linja 615 on sitten aivan omaa luokkaansa. Itse olen vahvasti sitä mieltä että tälläinen kalusto pitäisi olla koko ytv-liikenteessä. Näin ei tarvitsisi hakea neulaa heinäpaalista, tarkottaen u-linjoja normaalien ytv-linjojen joukosta. En usko että hieman mukavemmat penkit ovat niin kalliita ettei niitä voisi esimerkiksi seutulinjojen autoihin hankkia. Eiköhän se ole ihan liikennöitsijän omasta halusta kiinni panostaa hieman matkustusmukavuuteen..
 
Järvenpäässä nuo kaupungin sisäiset linjat hoidetaan pääosin talkootyönä ja se näkyy tarjonnassa. Jokunen vuosi sitten, kun Korsisaari ja Tuominen sekä Sääksjärvi saivat vielä kaupungilta tukea liikenteeseen, tarjonta oli suorastaan loistava:

Puolen tunnin välein aamusta iltaan, Nummenkylään, Jamppaan, Terveyskeskukselle, Haarajoelle ja Laurilaan sekä tunnin välein Satukallioon, Mikonkorpeen, Kyrölään ja Ristinummelle. Tämän päivän tarjonta on sitten jotakin ihan muuta. Ainoa positiivinen asia on nuo Säfflet, vihdoinkin on matalaa kalustoa lähes joka vuorolle.

Korsisaaren ajan rengaslinjat palvelivat kattavasti koko kaupunkia ja matkustajiakin riitti ihmeen paljon varsinkin Jamppaan ja Laurilaan. Etelä-Järvenpää on niin omakotitalo painotteista ettei sinne paljoa matkustajia riittänyt...

Kehitystä totisesti kaivattaisiin. Keravalla on aina uskallettu panostaa liikenteeseen, vaikka on pienempi kaupunki.
 
Keravalla on aina uskallettu panostaa liikenteeseen, vaikka on pienempi kaupunki.

Onko kaksi pikkubussi linjaa hyvin panostamista? Luulempa, että koko kaupungin bussiliikenne elää suurimmaksi osaksi Helsingin linjoista. Niitäkään ei kovin montaa ole. Ei noi kaks pikku linjaa taksiasemalta+ muutama Helsingin linja kauheen hyvää kuvaa kaupungin joukkoliikenteen tasosta anna..
 
Viimeksi muokattu:
Nojoo tuo on osaltaan totta. Tarkoitinkin lähinnä juuri noita Helsingin suunnan linjoja, niihin on ainakin panostettu enemmän kuin naapurikaupungissa. Mutta ainakin aikatauluista päätellen esim. Asemalta Sorsakorpeen pääsee useammin kuin esim. Järvenpään Asemalta Nummenkylään, joka vastaa asutukseltaan melkolailla Sorsakorpea.
 
Onko kaksi pikkubussi linjaa hyvin panostamista? Luulempa, että koko kaupungin bussiliikenne elää suurimmaksi osaksi Helsingin linjoista.

Keravan panostukset on tavallaan kaksipiippuinen juttu. Realiteetti tuntuu olevan (monissa kunnissa YTV-alueen ulkopuolella), että linjoja ja vuoroja vähennetään joka paikassa, vedotaan vähentyneisiin matkustajamääriin, jotka vähentyvät toki kun tarjonta heikkenee.:icon_frown: Tästähän foorumissa on jo paljon ollut kirjoittelua. Keravalla vuoromäärät on vähentyneet huomattavasti 2000-luvulla, mikä sekin on muualla ketjuissa todettu useaan kertaan. Mutta, jos asiaa suhteellistetaan hiukan, eli lähtötaso on kaikkialla "kannattamattoman" liikenteen poisto, niin tähän taustaan nähden Keravalla on kuitenkin aika hyvin saatu pienillä kuluilla tehokasta liityntäliikennettä. Sanon tämän aika varovasti, koska olen itse kovaan ääneen kritisoinut monia asioita Keravan liikenteen nykytilassa.

Tällä hetkellä ei tulekaan tarkastella pelkkiä linjoja 5 ja 8, eihän Keravan kokoiseen lilliputtikaupunkiin sisäisiä linjoja kaueheasti edes mahdu, niinkauan kun seutuliikennettäkin on. 8 on pelkkä apulinja muissa osissa kaupunkia paitsi Kaskelan seudulla. 5:kään ei yksin ole mikään kaupungin runkolinja, vaan kokonaisuutta täytyy katsoa yhdistelmistä 5/738/633A ja toisaalta lännessä 5/633/873. Näissä yhdistelmissä on monille osuuksille yritystä saada edes kohtuullisen tiuhaa liikennettä ruuhka-aikaan ja sen ympäristössä, mutta suurimmat ongelmat ainakin Ahjo/Sorsakorpi-sektorilla tulee vuorovälien epätasaisuudesta. Bussin tahdistaminen nopeisiin juniin H,R,Z sen sijaan onnistuu jo aika hyvin. Toinen paha puoli tällaisissa yhdistelmissä on se, että suuren yleisön satunnaiset käyttäjät eivät löydä niitä.

Jos kaikki seutulinjat Keravalla pitkällä tähtäimellä haluttaisiin vaihtaa junan syöttölinjoihin, olisi se kuitenkin lopun alkua toimivalle joukkoliikenteelle. Toisaalla käyty keskustelu Nikinmäen kasvusta ja 733:n palauttamisesta on käynyt minunkin mielessäni. Pohjois-Nikinmäen käyttökelvoton suora yhteys Helsinkiin vaatisi jotain muutosta. 733 voisi hyvinkin vähän mutkitella Nikinmäessä ja sitten ajaa Sorsakorven/Ahjon kautta Keravan keskustaan, jolloin saataisiin hiljaisen ajan palvelutasoa nostettua. Mutta 738 on ehdottomasti säilytettävä vähintään ruuhka-aikana, koska muuten yli puoli Keravaa kärsisi taas tuntuvasti matka-aikojen pidentymisestä. Saa muuten nähdä, 738 nykyvuoroväleillä on ajoittain ollut ruuhka-aikana aika täysi. Pari kertaa on ollut seisojiakin, vaikka on ajettu LH:n turisteilla, joissa kai on aika paljon business-luokan istumapaikkoja.:D Ei siis ole mitään perustetta olla lisäämättä liikennettä 6-8 välillä.
 
Takaisin
Ylös