Concordia nousi voitolle

kuukanko

Moderaattori
Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
7,548
Concordia Bus Finland ja sen edeltäjät tunnettiin kilpailutetun liikenteen alkamisen jälkeen seudun suurimpana tappion tekijänä, tappiotahti oli hyvin pitkään 2 M€ / 12 Mmk vuodessa.

Nyt marraskuun lopussa päättyneellä vuosineljänneksellä Concordia Bus Finland nousi ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen voitolle, voittoa tuli n. 0,3 milj. euroa. Tämä näyttää, että pääkaupunkiseudun kilpailutetun liikenteen hintataso alkaa nyt olla terve.
 
Ei taida kovin monella firmalla olla oikein varaa montaa vuotta ajaa tappiolla, ja jossain on kuitenkin isojenkin firmojen on pakko tehä voittoa. Ihmettelen vaan miten HelB voi niin halvalla antaa, koska sillä on kuitenkin vain kaupunkiliikenne+tilausajoa, eikä tuo tilausajo niin iso voittoinen ole.. Vai ottaako HelB sitten Helsingin verorahoja niin paljon että sillä on varaa voittaa halvalla liikennettä..(?)
 
Monet pääkaupunkiseudun firmoista kuuluvat johonkin isompaan konserniin, josta periaatteessa voidaan antaa rahaa tappiolliseen liikenteeseen vaikka ikuisesti.

Concordian kohdalla kuitenkin emoyhtiökin on ollut tappiollinen ja omistaja onkin vaihtunut tiheään, mutta aina on löytynyt uusi omistaja pumppaamaan toimintaan rahaa. Sinänsä mielenkiintoista, että nyt kun saatiin ensimmäinen puhtaasti sijoittajista koostuva omistajaryhmä, on firma käännetty kaikissa maissa voitolle.

HelBhän on nykymuodossaan vielä aika nuori firma, joten sillä ei ole vielä hirveästi tappioita takanaan. Sen edeltäjistä HKL-Bussiliikenne ajoi paljon Helsingin sisäistä liikennettä, jossa kilpailuttamatonta liikennettä ajettiin 2002 asti ja sen avulla pysyttiin pinnalla. Tehokkaalla toiminnalla HKL-BL taas ehti nousta voitolle juuri ennen HelB-fuusiota. Harvoina tappion vuosina HKL-Bussiliikenteen tappiot saatiin katettua HKL-konsernin muiden yksiköiden voitolla. STA sen sijaan ehti vajota aika syvälle ja yksi HelB-fuusion tarkoituksista olikin varmaan pelastaa STA julkisemmalta kaupungin tuelta.
 
Concordian nousun avaimet! Johdon kyvykkyyttä vai suoritusportaan venymistä.

Concordian + merkkinen tulos ja sen toteutus. Uutisointi jäi siten vajaaksi, että alaan vihkiytyneelle tulee mieleen enemmän kysymyksiä kuin uutisesta sai vastauksia.

550 ja uudet Volvot; leasing, omia vai osamaksulla ostettuja. Jos leasing, niin rasittavatko taseessa merkittynä kulueränä. Uskon, etteivät autot ole merkitty yrityksen taseeseen, mutta tuotot kyllä.

Toinen vaihtoehto; nostettu kaluston poistoikää, näinkin saadaan tuloksesta + merkkinen. Tosin kertarysäyksellä tulee lunta tupaan sitten myöhemmin.

Kolmas vaihtoehto; henkilökunnan käyttöaste on viritetty äärimmilleen 100 %:sta otetaan tehoja 115 %. Siinäkin saattaa käydä ohraisesti. Nuorina pojankollikoina kaverilla oli 2-tahti 96 Saab. Laittoi mokoma pienemmät kaasarin suuttimet jolloin ääni terävöityi ja tuli pieni tehon tunnun lisäys, mutta voi voi, voitelu ei pelannutkaan enää kunnolla ja kiertokankien laakerit poksahtivat.

Neljäs vaihtoehto; uusi johtaja on osoittautunut kyvykkääksi ja saa laivan pysymään pinnalla ilman vippaskonsteja.

Viides vaihtoehto; jäämme odottamaan tilinpäätösanalyysia!
 
Concordian kohdalla kuitenkin emoyhtiökin on ollut tappiollinen ja omistaja onkin vaihtunut tiheään, mutta aina on löytynyt uusi omistaja pumppaamaan toimintaan rahaa. Sinänsä mielenkiintoista, että nyt kun saatiin ensimmäinen puhtaasti sijoittajista koostuva omistajaryhmä, on firma käännetty kaikissa maissa voitolle.

Mikäs se omistaja sitten olisi, ellei sijoittajaryhmä? Joku julkinen taho?
 
Kolmas vaihtoehto; henkilökunnan käyttöaste on viritetty äärimmilleen 100 %:sta otetaan tehoja 115 %.
Tämä saattaa olla osasyynä. Concordian kalustokierto on (liiankin) tehokasta eli busseja ei ainakaan seisoteta turhan takia. Concordiassa lienee hoksattu, että paikallaan päätepysäkillä seisova bussi ei sinällään tuota mitään. Sääli vain, että kuljettaja tarvitsisi useammin lepoa ja taukoja kuin bussi...
 
Ihan kiva. Mutta meidän veronmaksajien kannalta olisi toki parempi, että bussifirmat tekisivät rutkasti tappioita, jotka joku ulkopuolinen omistajataho maksaisi. Nyt nuo voitot on kaikki otettu veronmaksajien pussista.

Bussiliikenteen huomattava kallistuminen tulevaisuudessa on ainakin HKL:n suunnitteluyksikössä noteerattu.
 
Concordian voittoputki Suomessa ei kestänyt kuin kolmen vuosineljänneksen ajan. Kesä - elokuussa Suomessa tuli n. 0,3 milj. euroa tappiota. Nähtävästi liikenteen reilu lisääntyminen ei näykään tuloksessa toivotulla tavalla...
 
Concordian voittoputki Suomessa ei kestänyt kuin kolmen vuosineljänneksen ajan. Kesä - elokuussa Suomessa tuli n. 0,3 milj. euroa tappiota. Nähtävästi liikenteen reilu lisääntyminen ei näykään tuloksessa toivotulla tavalla...

Mukavaa, että halua pääkaupunkiseudun bussiliikenteen subventointiin löytyy ulkomailta asti! Kankkulan kaivoonhan ne rahat menevät, ellei firmaa saada plussalle. Ja kuljetusalallahan tilanne on aika vaikea, joten Concordian omistajilta kysytään ylimääräistä vippiä jatkossakin, jotta bussit kulkevat pääkaupunkiseudulla.
 
Concordian voittoputki Suomessa ei kestänyt kuin kolmen vuosineljänneksen ajan. Kesä - elokuussa Suomessa tuli n. 0,3 milj. euroa tappiota. Nähtävästi liikenteen reilu lisääntyminen ei näykään tuloksessa toivotulla tavalla...
Concordialle on tullut paljon uutta kalustoa (tai ainakin siltä näyttää, kun liikenteessä olevia busseja katsoo) ja niiden hankinta varmasti näkyy tuloksessa. Toisaalta voitettujen linjojen tuoma tuotto näkyy vasta myöhemmin, toisin kuin niitä varten tehdyt investoinnit.
Yleisesti yhden kvartaalin perusteella ei voi tehdä kovin suuria johtopäätöksiä vaan kannattaa odottaa koko vuoden tulosta.

Onko jossain muuten saatavilla selityksiä tuloksille? Concordian sivuilta löysin kyllä nuo luvut, mutta niiden muodostumisesta ei sanottu mitään (ainakaan maakohtaisesti).
 
Concordian voittoputki Suomessa ei kestänyt kuin kolmen vuosineljänneksen ajan. Kesä - elokuussa Suomessa tuli n. 0,3 milj. euroa tappiota. Nähtävästi liikenteen reilu lisääntyminen ei näykään tuloksessa toivotulla tavalla...

Veikkaanpa, että tuloksen vie tappiolle se tosiseikka, että kesäliikenteessä kuljettajia on runsaasti lomalla (kuljettajille pitää silti loma-ajan palkka ja lomarahat) ja liikenteen vähentymisen vuoksi liikennöintikorvaukset tilaajilta ovat pienemmät.
 
Syys - marraskuussa tuli Suomestakin taas voittoa (n. 0,7 milj. euroa). Voittoa tuli niin paljon, että sillä saatiin katettua kesän tappiotkin ja maalis - marraskuun tulos on n. 0,5 milj. euroa voitollinen (edellisenä vuonna vastaavaan aikaan tuli vielä tappiota n. miljoona euroa).
 
Tehokkaalla toiminnalla HKL-BL taas ehti nousta voitolle juuri ennen HelB-fuusiota. Harvoina tappion vuosina HKL-Bussiliikenteen tappiot saatiin katettua HKL-konsernin muiden yksiköiden voitolla.

Historiansa aikana HKL:n bussiliikenneyksikkö/HKL-Bussiliikenne eivät ole tehneet ainuttakaan positiivista tilinpäätöstä 80-luvun lopusta lähtien ja tuskin ennen sitäkään. HKL-Raitio- ja -Metroliikenne ovat taas tuottaneet voittoa tuotantoyksikköjärjestelyn jälkeen; metro enemmän mutta raitioliikennekin aina nenä pinnalla. Näitä "voittovaroja" ei vain valitettavasti voitu käyttää täysin yksiköiden omaan kehittämiseen vaan osana kaupunkitaloutta ne tuloutettiin kaupungin rahatoimiston kassaan. Koko HKL:n tulosta nilllä luonnollisesti kaunistettiin tukemalla ensin tappiollisia osia, jotta laitoksen osalta päästiin lähemmäksi nollatulostavoitetta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Historiansa aikana HKL:n bussiliikenneyksikkö/HKL-Bussiliikenne eivät ole tehneet ainuttakaan positiivista tilinpäätöstä 80-luvun lopusta lähtien

Vuonna 2004 HKL-Bussiliikenteen liikevoitto oli 0,4 milj. euroa (lähde: HKL:n toimintakertomus 2004).
 
Vuonna 2004 HKL-Bussiliikenteen liikevoitto oli 0,4 milj. euroa (lähde: HKL:n toimintakertomus 2004).

Niin jos katsotaan viivan alle jäänyttä osuutta. Totuus kuitenkin selviää itse tilinpäätöksen sisältä ja miten tämä on saatu näyttämään positiivinen voitto.

Fiktiivinen tarina alla kertoo kaiken.

Erään kiskojohtajan toimiessa eräässä yrityksessä aikanaan kumipyöräjohtajana, niin eräänä vuonna 90-luvulla ei jäänyt henkilöstölle tuloksen teosta mitään jaettavaa. Miten tämä tehtiin, nyt saatte lukea oikein sisäpiirin tietoa. Kumipyöräjohtaja , nylkyri mieheksi, pudotti tilinpäätöksessä kumipyörien poistoiän 12 vuodesta 7 vuoteen. Eräs tyhjäntoimittaja tämän kuitenkin osasi lukea tilinpäätöstä, ja niin tuli henkilöstöllekin jaettavaa, tosin 2800 markan sijasta vain 1600 markkaa. Loman tuuraajat olivat neuvottelemassa ja rähmivät jutun.

Tuon vuoden jälkeen kumipyöräyrityksessä ei ole henkilöstölle sitten enää mitään muuta jaettuakaan kuin risuja.

Asiasta toiseen; vielä 3 ja ½ vuotta sitten kilpailevien liikennöitsijöiden johtajat kirkuivat kurkku suorana kuinka HKL-BL on eri viivalla, kun heidän tuloksensa ja tilikirjat ovat salaisia, vaikka ne olivat vapaasti netissä luettavissa toisin kuin Concordian tai Connexin (Veolia) vastaavat tiedot.

Kunnallisesta liikelaitoksesta piti heidän mielestään muodostaa osakeyhtiö. Se on nyt tehty ja kirkuminen laantunut.

Nyt Helsinki kaupunkikonsernina on pistänyt vielä paremmaksi; antamalla Helsinki energian vuokrata halvalla tontin Myllypurosta Concordialle, joka löi ällikällä kaikki tekemällä kenties juuri tästä syystä lähes - 4 % halvemman tarjouksen idän liityntäliikenteessä verrattuna aikaisempaan hintatasoon. Voihan kyseessä olla pitkän tai tässä tapauksessa lyhyemmänkin aikavälin suunnitelma. Tehdään vähällä tappiolla kilpailijat kyvyttömiksi jatkamaan toimintaansa ja aletaan sitten tahkota voittoa.
Ei voi kaupunki reilummin enää toimia markkinavoimien temmellyskentällä, ei voi. Katkotaan puolat oman yrityksen rattaista, reilua eikö totta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Takaisin
Ylös