Vuonna 2004 HKL-Bussiliikenteen liikevoitto oli 0,4 milj. euroa (lähde: HKL:n toimintakertomus 2004).
Niin jos katsotaan viivan alle jäänyttä osuutta. Totuus kuitenkin selviää itse tilinpäätöksen sisältä ja miten tämä on saatu näyttämään positiivinen voitto.
Fiktiivinen tarina alla kertoo kaiken.
Erään kiskojohtajan toimiessa eräässä yrityksessä aikanaan kumipyöräjohtajana, niin eräänä vuonna 90-luvulla ei jäänyt henkilöstölle tuloksen teosta mitään jaettavaa. Miten tämä tehtiin, nyt saatte lukea oikein sisäpiirin tietoa. Kumipyöräjohtaja , nylkyri mieheksi, pudotti tilinpäätöksessä kumipyörien poistoiän 12 vuodesta 7 vuoteen. Eräs tyhjäntoimittaja tämän kuitenkin osasi lukea tilinpäätöstä, ja niin tuli henkilöstöllekin jaettavaa, tosin 2800 markan sijasta vain 1600 markkaa. Loman tuuraajat olivat neuvottelemassa ja rähmivät jutun.
Tuon vuoden jälkeen kumipyöräyrityksessä ei ole henkilöstölle sitten enää mitään muuta jaettuakaan kuin risuja.
Asiasta toiseen; vielä 3 ja ½ vuotta sitten kilpailevien liikennöitsijöiden johtajat kirkuivat kurkku suorana kuinka HKL-BL on eri viivalla, kun heidän tuloksensa ja tilikirjat ovat salaisia, vaikka ne olivat vapaasti netissä luettavissa toisin kuin Concordian tai Connexin (Veolia) vastaavat tiedot.
Kunnallisesta liikelaitoksesta piti heidän mielestään muodostaa osakeyhtiö. Se on nyt tehty ja kirkuminen laantunut.
Nyt Helsinki kaupunkikonsernina on pistänyt vielä paremmaksi; antamalla Helsinki energian vuokrata halvalla tontin Myllypurosta Concordialle, joka löi ällikällä kaikki tekemällä kenties juuri tästä syystä lähes - 4 % halvemman tarjouksen idän liityntäliikenteessä verrattuna aikaisempaan hintatasoon. Voihan kyseessä olla pitkän tai tässä tapauksessa lyhyemmänkin aikavälin suunnitelma. Tehdään vähällä tappiolla kilpailijat kyvyttömiksi jatkamaan toimintaansa ja aletaan sitten tahkota voittoa.
Ei voi kaupunki reilummin enää toimia markkinavoimien temmellyskentällä, ei voi. Katkotaan puolat oman yrityksen rattaista, reilua eikö totta.