Kaupunkibussin optimipituus

killerpop

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
24 Kesäkuu 2005
Viestit
3,568
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

...mutta kunpa niihin vain saisi enemmän istumapaikkoja!

Samaa voisi toivoa monesta muustakin (keski-)eurooppalaisesta bussimallista, jotka tehdään 12-metrin standardimittaan. EU on kuitenkin hyväksynyt 13,5 metrin enimmäispituuden 2-akseliselle bussille, joten toivottavasti nuokin merkit saavat joskus kasvatettua pituutensa edes 12,8 - 13,0 metrin luokkaan. Siihen asti pysykööt vaikka pois markkinoilta.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

Samaa voisi toivoa monesta muustakin (keski-)eurooppalaisesta bussimallista, jotka tehdään 12-metrin standardimittaan. EU on kuitenkin hyväksynyt 13,5 metrin enimmäispituuden 2-akseliselle bussille, joten toivottavasti nuokin merkit saavat joskus kasvatettua pituutensa edes 12,8 - 13,0 metrin luokkaan. Siihen asti pysykööt vaikka pois markkinoilta.
Höpsis, 12m on ihan riittävä pituus kaksiakseliselle autolle kaupunkiliikenteeseen. 13,5-metrinen Scala on vain liikenteelle haitaksi!
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

Höpsis, 12m on ihan riittävä pituus kaksiakseliselle autolle kaupunkiliikenteeseen. 13,5-metrinen Scala on vain liikenteelle haitaksi!
Tästä olen täysin eri mieltä. 12 metrinen täysmatala kolmella ovella varustettu purkki ei tarjoa riittävää kuljetuskapasiteettia oikein millekään vähänkään kuormitetummalle linjalle - jollaiseksi tietysti lasken myös ne linjat joille nämä citelikset tulevat. Jos näihin saisi edes yhden penkkirivin mitan (= 4 paikkaa) pituutta lisää, niin silloin niiden hankkimisessa voisi ollakin jotain pientä järjenhiventä.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

Höpsis, 12m on ihan riittävä pituus kaksiakseliselle autolle kaupunkiliikenteeseen. 13,5-metrinen Scala on vain liikenteelle haitaksi!

Varsinkin Helsingin keskustassa väärinpysäköityjen autojen keskellä luoviminen on huomattavasti helpompaa 12 metrisellä autolla kun 13.5 metrisellä rautakangella. Ja onhan niissä 12-metrisissäkin autoissa joskus ollut 43 istumapaikkaa ;)
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

Tästä olen täysin eri mieltä. 12 metrinen täysmatala kolmella ovella varustettu purkki ei tarjoa riittävää kuljetuskapasiteettia oikein millekään vähänkään kuormitetummalle linjalle - jollaiseksi tietysti lasken myös ne linjat joille nämä citelikset tulevat. Jos näihin saisi edes yhden penkkirivin mitan (= 4 paikkaa) pituutta lisää, niin silloin niiden hankkimisessa voisi ollakin jotain pientä järjenhiventä.

Maahantuojan nettisivujen mukaan WL:lle tulevissa Citelis Line busseissa on 41+4 paikkaa ja kun uusissa 2-akselisissa kotimaisissa/unkarilaisissa on yleensä 43+4 paikkaa, niin en nyt tiedä onko tuo 2 paikkaa loppupeleissä niin ratkaisevaa. Toki autot eivät varmastikkaan ole yhtä väljiä kun pituudesta uupuu metri.

Mitä itse on tullut ajettua linja-autolla pääkaupunkiseudulla, niin mieluummin sitä puikkelehtii menemään 12 metrisellä kuin 13-13,5 metrisellä, teliautoista puhumattakaan. Tosin onhan erityisesti telivehkeissä ihan oma fiiliksensä.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

Samaa voisi toivoa monesta muustakin (keski-)eurooppalaisesta bussimallista, jotka tehdään 12-metrin standardimittaan. EU on kuitenkin hyväksynyt 13,5 metrin enimmäispituuden 2-akseliselle bussille, joten toivottavasti nuokin merkit saavat joskus kasvatettua pituutensa edes 12,8 - 13,0 metrin luokkaan. Siihen asti pysykööt vaikka pois markkinoilta.
Olisihan se kivaa, että esimerkiksi MAN ja Evobus lopettaisivat noiden 12 -metristen bussien valmistamisen vallan kokonaan, jotta 13,5 -metriset Ikarus-Scaniat saisivat vallattua markkinat Keski-Euroopassakin.

Vakavasti puhuen: mikäli 12 -metrisille kaupunkibusseille ei olisi kysyntää, ei kai niitä valmistettaisikaan. Jos keskieurooppalaiset liikennöitsijät ja matkustajat ovat tyytyväisiä 12- metrisiin busseihinsa, niin antaa liikennöitsijöiden tilata sellaisia busseja kuin haluavat. Suomen kaupunkibussien määrällä meidän on hyvin vaikeata kertoa esim. saksalaisille/ranskalaisille/italialaisille bussikaluston valmistajille 13,5 -metristen kaupunkibussien ihanuudesta.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

Lisäksi keski-Euroopassa ei katureita ahdeta täyteen istumapaikkoja. 30 istumapaikkaa 12-metriseen on jo suuri määrä. Vastikkeeksi on paljon väljää seisomatilaa, sillä eihän lyhyellä matkalla tarvitse päästä istumaan! Älytön meininki täällä Suomessa, kun aina pitäisi päästä istumaan! Nythän seisomapaikalle jääneet seisovat keskiovilla, jolloin ulospääsy vaikeutuu. Ja nämä oviaukossa seisojat vielä ihmettelevät kun ulospyrkijät heitä tönivät!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Ajoneuvon suurin sallittu pituus, joka on/oli Ranskassa, Alankomaissa, Italiassa ja Itävallassa 12 metriä, Tanskassa 13,7 metriä, Suomessa 14,5 metriä ja Belgiassa, Ruotsissa, Norjassa ja Saksassa puolestaan 15 metriä.

Tuolloin oli kysyntää 12 metrisillä turistisillipurkeilla, koska esim. Italiaan ei ollut asiaa 12 metriä pidemmällä bussilla.

Kaiketi kaikissa EU-maissa on käytössä nykyään yhtenäiset mitat.

Mitä meillä voimaan 4.4.2002 tullut asetus sanoo pituuksista - linja-autojen (M2- ja M3-luokka) 13,50 m, kolmiakselisena kuitenkin 15,00 m, ja nivelrakenteisena 18,75 m. Entä meillä käytössä olevat kuljettajiensa linja-ajossa kehumat pituuksiltaan 14,5 m kaksiakseliset, jotka ovat olleet käytössä asetuksen voimaan tullessa tai muut jotka eivät sovi asetuksen mittoihin, niitä saa käyttää vuoden 2020 loppuun.

Liikennöitsijät mielellään ostavat 13,5 metrisiä, koska sen saa samalla rahalla tai jopa halvemmalla kuin 12 metrisen katurin ja siitä saa enemmän laatupisteitä. Sehän on sitten kuljettajasta kiinni miten moista vaikkapa Punavuoren tai Eiran kulmilla pyörittää. Kuljettajan avuksi paikkoihin on rakennettu isoja taloja lähelle risteyksiä, jotka auttavat tarvittaessa vaikkapa äänimerkillä (kriik), että nyt pitäisi vähän enemmän vekslata.
 
Linja-autojen käytännön maksimipituutta rajoittaa omalta osaltaan myös kääntyvyysvaatimussäännöstö. Takamoottorirakenteinen 2-akselinen linja-auto ei enää nykyään käytännössä voi olla 13,5-metrinen, vaan siitä puolisen metriä lyhyempi rakenteesta riippuen. Ihan hyvä, että EU suitsii pituuksia edes kääntyvyysvaatimuksien kautta, muutoin ahneus veisi meillä kehityksen liikenteen sujuvuudenkin kannalta epätarkoituksenmukaisille urille.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

Älytön meininki täällä Suomessa, kun aina pitäisi päästä istumaan!
Ja kun meillä pääsee usein istumaan, niin Best-tutkimuksen mukaan täällä ollaankin Euroopan joukkoliikenteen kärjessä.

13-metrisen kaluston käyttö 12-metrisen sijasta on minun mielestäni erittäin helppo ja halpa tapa parantaa joukkoliikennettä. 13-metristen hankinta- ja käyttökustannukset eivät juurikaan eroa 12-metrisistä, mutta kapasiteettia on 10 - 15% enemmän. YTV:lläkin huomattiin tämä 12-metrisyyden tullessa trendiksi 90-luvulla ja onneksi siellä on alettu vaatia monelle linjalle 43-paikkaista kalustoa.
 
Tämä ketju syntyi YTV-liikennettä käsittelevän ketjun tytärketjuksi. Tätä taustaa ajatellen 13-metrisiä autoja voidaan varmasti varsin kiistatta pitää optimipituisina seutuliikennebusseina miltei linjalla kuin linjalla, oma lukunsa on sitten ne linjat, joilla on tarvetta esim. kolmiakselisille autoille.
Nykyisenkaltaisessa toimintaympäristössä 12-metrinen, useilla ovilla ja suurilla lastenvaunutiloilla varustettu "pikkubussi" ei oikein taida vastata tarkoitustaan. Sen sijaan Helsingin linjojen 17 tai 55 tyyppisillä citylinjoilla "euromittainen" bussi voidaan nähdä täysin mielekkäänä.
 
Periaattessahan 12-metrinen auto riittää hyvin, kuhan matkan pituus ei ole muutamaa kilometriä pidempi. Jos olisi h13:sta mittaisia linjoja niin niillä tuo 12 metriä ja 35 paikkaa riittäisi aivan mainiosti, mutta taas esimerkiksi s270:lle se olisi ja on liian pieni. Tämä on juuri se juttu, elikkä lyhemmille linjoille riittää pienempi bussi, mutta pidemmille linjoille pitää olla myös isompi bussi. Jos ajatellaan esimerkiksi s270:stä niin siellä ei kauheasti ole tyhjää tilaa aamuruuhkassa, joten concordian telibussit ovat oikein tervetullut lisä..
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2007

YTV:lläkin huomattiin tämä 12-metrisyyden tullessa trendiksi 90-luvulla ja onneksi siellä on alettu vaatia monelle linjalle 43-paikkaista kalustoa.
Eikös 12 -metrisyys liittynyt Suomen liittymiseen Euroopan Unioniin 1.1.1995 alkaen? Ainakin vuosina 1994 ja 1995 tuli Suomen Turistiautolle (R.I.P.), Espoon Autolle (R.I.P.) sekä Linjebussille aikaisempiin vuosiin verrattuna lyhyempää kalustoa liikenteeseen juuri sen takia, kun Suomi halusi olla EU:n mallioppilas alusta alkaen? Siksipä kaupunkibussien piti olla EU -mittaisia. Viimeistään vuodesta 1996 lähtien pohjoismaalaista valmistetta olevat kaupunkibussit olivatkin sitten pääsääntöisesti totutun mittaisia...
 
Liikennöitsijät mielellään ostavat 13,5 metrisiä, koska sen saa samalla rahalla tai jopa halvemmalla kuin 12 metrisen katurin ja siitä saa enemmän laatupisteitä.

Tuleviin HKL:n pisteytyksiin saatiin myös uusi väljyysluokitus 750 mm (istuinpaikan pituussuuntainen väljyys), jolla saa tarjouskilpailussa 0,5 pistettä enemmän kuin autosta, jonka istuinpaikan väljyys on 730 mm.

Tästä yhtälöstä on helppo päätellä, että lyhyitä autoja ei juuri kannata ostaa kun paikkaluku jää pieneksi ja/tai istuinväljyys ahtaaksi.

Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat...
 
No sen mitä ite olen ajanut, niin hyvin se 13m bussikin taipuu mutkiin. Pitää vaan perän kanssa olla tarkempi ja keulaa kierrättää pidemmälle. Mutta tämäkin hoituu kun ottaa vauhtia pois.

Tuli mieleen, että onhan nämä Jokeri Volvotkin 14,73m pitkiä, ja hyvin menee ahtaistakin liikenneympyröistä, kiitos kääntyvän teliakseliston. Ilmeisesti uudet teli Scalat on vieläkin pidempiä ja Helbin teli kaasu Mannit on vissiin kaikista pisimpiä?
 
Takaisin
Ylös