Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Näytetään tulokset 16-20/20

Viestiketju: Kaupunkibussin optimipituus

  1. #16
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kaupunkibussin optimipituus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Sami Aaltonen Näytä viesti
    Tuli mieleen, että onhan nämä Jokeri Volvotkin 14,73m pitkiä, ja hyvin menee ahtaistakin liikenneympyröistä, kiitos kääntyvän teliakseliston. Ilmeisesti uudet teli Scalat on vieläkin pidempiä ja Helbin teli kaasu Mannit on vissiin kaikista pisimpiä?
    Man Lion's City LL on pituudeltaan 14,705 metriä ja korkeus 3,37 metriä CNG-versiona. Teliakseli alkaa kääntymään liikkeellelähdettäessä vasta 8 km/h vauhdissa joka vähentää näitä pysäkkikatosten kaappauksia.

    Volvon versio maakaasutelibussista (8500LE 6x2 CNG) puolestaan on pituudeltaan 14,5 metriä ja korkeus 3,44 metriä (korivalmistajan linkki). Tämä korkeus jo estäisi ajon linjalla 611 (Ylästöntie / Tuusulanväylän alitus, jossa suurin sallittu korkeus 3,40 metriä).
    Viimeisin muokkaaja karihoo; 05.01.2007 kello 10:15. Syy: Lisätty linkki + lisätietoja

  2. #17

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Kaupunkibussin optimipituus

    Mitähän busseja mahtavat olla Helsingin sisäisellä linjalla 42 kulkevat? (Ne uudemmat.) Nimittäin ne ovat omaan makuuni ehkä parhaita lähiliikennebusseja. Mukavan väljiä, ovista mahtuu kulkemaan. Jokeribussit ovat muuten hyviä, mutta takana seisoessa ja poistuessa takaovesta joutuu kyyristelemään, jottei pää ota kattoon.

    Vuodenvaihteessa tuli käytettyä busseja Bergamossa, Milanon lähellä. Ilmeisesti olivat noita 12 metrisiä. Tosi pieniä olivat, muutenkin rajoitettua tilaa oli käytetty seinän myötäisiin istuimiin ja takana kahden tilan penkit söi moottori. Mersuja olivat. Tosin käytimme busseja ruuhka-aikojen ulkopuolella enimmäkseen, joten istumaan pääsi hyvin (niinä muutaman ruuhkamatkana sitten ei; tosin linjat olivat suht lyhyitä, joskin näin turistille sekavia). Muutenkin ihmetyttää tuo moottoreiden sijoittaminen "matkustamotilaan". Onko moottori nyt niin vaikea tehdä matalaksi, vai mikä moiseen syynä lieneekään.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kaupunkibussin optimipituus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Mitähän busseja mahtavat olla Helsingin sisäisellä linjalla 42 kulkevat? (Ne uudemmat.)
    MANneja ovat, ks. edellinen viestini.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Muutenkin ihmetyttää tuo moottoreiden sijoittaminen "matkustamotilaan". Onko moottori nyt niin vaikea tehdä matalaksi, vai mikä moiseen syynä lieneekään.
    Tekniset ratkaisut ovat kalliimpia kun konehuonetta aletaan madaltamaan. Kaikki eivät ole siitä valmiita maksamaan. Toisinaan myös kokonaisuus kärsii tästä, esim. Scania N94 UB täysmatala alusta on ollut vikaherkempi kuin "normaali" matala veljensä L94. Näin yleistäen täysmatalaa autoa pitää ajaa nätimmin jos haluaa sen kestävän yhtä hyvin kuin "normaali" matala.

    Menipäs taas vähän OT-puolelle...
    Viimeisin muokkaaja karihoo; 05.01.2007 kello 10:06.

  4. #19

    Liittynyt
    10.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    274

    oletus Vs: Kaupunkibussin optimipituus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut karihoo Näytä viesti
    MANneja ovat, ks. edellinen viestini.
    Juu, katsoin kyllä ja tutunoloiselta näytti. Mutta aika samanlaisilta minusta Jokeri-bussitkin näyttävät. (Jälkihuomio: ai niin, taitaa niissä jokereissa olla vain yksi ovi takana.)

  5. #20
    Tunnistettu jäsen karihoo avatar
    Liittynyt
    29.01.2006
    Sijainti
    Hyvinkää
    Viestejä
    540

    oletus Vs: Kaupunkibussin optimipituus

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Harri Turunen Näytä viesti
    Juu, katsoin kyllä ja tutunoloiselta näytti. Mutta aika samanlaisilta minusta Jokeri-bussitkin näyttävät. (Jälkihuomio: ai niin, taitaa niissä jokereissa olla vain yksi ovi takana.)
    Juups, MANnin PDF-dokumentissakin esitellään vain dieselversiota, joten kaasusäiliöt eivät näy siinä kuvassa.

Sivu 2 / 2 EnsimmäinenEnsimmäinen 12

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •