Kaupunkibussin optimipituus

Tuli mieleen, että onhan nämä Jokeri Volvotkin 14,73m pitkiä, ja hyvin menee ahtaistakin liikenneympyröistä, kiitos kääntyvän teliakseliston. Ilmeisesti uudet teli Scalat on vieläkin pidempiä ja Helbin teli kaasu Mannit on vissiin kaikista pisimpiä?

Man Lion's City LL on pituudeltaan 14,705 metriä ja korkeus 3,37 metriä CNG-versiona. Teliakseli alkaa kääntymään liikkeellelähdettäessä vasta 8 km/h vauhdissa joka vähentää näitä pysäkkikatosten kaappauksia. :smile:

Volvon versio maakaasutelibussista (8500LE 6x2 CNG) puolestaan on pituudeltaan 14,5 metriä ja korkeus 3,44 metriä (korivalmistajan linkki). Tämä korkeus jo estäisi ajon linjalla 611 (Ylästöntie / Tuusulanväylän alitus, jossa suurin sallittu korkeus 3,40 metriä).
 
Viimeksi muokattu:
Mitähän busseja mahtavat olla Helsingin sisäisellä linjalla 42 kulkevat? (Ne uudemmat.) Nimittäin ne ovat omaan makuuni ehkä parhaita lähiliikennebusseja. Mukavan väljiä, ovista mahtuu kulkemaan. Jokeribussit ovat muuten hyviä, mutta takana seisoessa ja poistuessa takaovesta joutuu kyyristelemään, jottei pää ota kattoon.

Vuodenvaihteessa tuli käytettyä busseja Bergamossa, Milanon lähellä. Ilmeisesti olivat noita 12 metrisiä. Tosi pieniä olivat, muutenkin rajoitettua tilaa oli käytetty seinän myötäisiin istuimiin ja takana kahden tilan penkit söi moottori. Mersuja olivat. Tosin käytimme busseja ruuhka-aikojen ulkopuolella enimmäkseen, joten istumaan pääsi hyvin (niinä muutaman ruuhkamatkana sitten ei; tosin linjat olivat suht lyhyitä, joskin näin turistille sekavia). Muutenkin ihmetyttää tuo moottoreiden sijoittaminen "matkustamotilaan". Onko moottori nyt niin vaikea tehdä matalaksi, vai mikä moiseen syynä lieneekään.
 
Mitähän busseja mahtavat olla Helsingin sisäisellä linjalla 42 kulkevat? (Ne uudemmat.)

MANneja ovat, ks. edellinen viestini.

Muutenkin ihmetyttää tuo moottoreiden sijoittaminen "matkustamotilaan". Onko moottori nyt niin vaikea tehdä matalaksi, vai mikä moiseen syynä lieneekään.

Tekniset ratkaisut ovat kalliimpia kun konehuonetta aletaan madaltamaan. Kaikki eivät ole siitä valmiita maksamaan. Toisinaan myös kokonaisuus kärsii tästä, esim. Scania N94 UB täysmatala alusta on ollut vikaherkempi kuin "normaali" matala veljensä L94. Näin yleistäen täysmatalaa autoa pitää ajaa nätimmin jos haluaa sen kestävän yhtä hyvin kuin "normaali" matala.

Menipäs taas vähän OT-puolelle... :redface:
 
Viimeksi muokattu:
Juu, katsoin kyllä ja tutunoloiselta näytti. Mutta aika samanlaisilta minusta Jokeri-bussitkin näyttävät. :) (Jälkihuomio: ai niin, taitaa niissä jokereissa olla vain yksi ovi takana.)

Juups, MANnin PDF-dokumentissakin esitellään vain dieselversiota, joten kaasusäiliöt eivät näy siinä kuvassa.
 
Takaisin
Ylös