LIJ 2014 -hanke

Uudet matkakorttien lukulaitokset

Tuli mieleen, kun on pitänyt näytön edessä korttia ja painanut härvelistä 1-vyöhykettä, niin näyttöön tulee ok. Siinähän outo kulkija helposti luulee että maksu on tällä lailla tapahtunut. Aika törkeää jos sitten hyväuskoinen matkustaja saakin tarkastusmaksun.
Muuten: Onko tarkastusmaksun perimisessä samat säännöt kuin pysäköintivirhemaksussa eli jos haastemies ei tavoita määräajassa niin maksu raukeaa.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Aika useassa Nobinan bussissa on jo tämmönen ja Åbergin linjalaisissa busseissa, vois käydä vaikeeks laittaa jokaisen koneen viereen joku. Kirjalliset ohjeet niiden viereen kyllä olisi pitänyt laittaa.

Jos niinkin yksinkertaisessa operaatiossa kuin paikallisliikenteen lipun maksamisessa alkaa kaivata neuvojaa tai kirjallisia ohjeita, niin oikea tapa korjata asia on vaihtaa käyttöliittymä. Tuo nimittäin indikoi sitä, että käyttöliittymässä on kriittinen suunnitteluvirhe. Erityisesti kun kyse on tuollaisesta järjestelmästä, jossa näytölle voi ohjelmoida näkymään mitä tahansa ja asia mitä käyttäjä haluaa tehdä on näin yksinkertainen, on ihan minimivaatimus käyttölittymälle, että se (tiedostamattakin) ohjaa ja opastaa toimimaan oikein.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Aika useassa Nobinan bussissa on jo tämmönen ja Åbergin linjalaisissa busseissa, vois käydä vaikeeks laittaa jokaisen koneen viereen joku. Kirjalliset ohjeet niiden viereen kyllä olisi pitänyt laittaa.


Käyttöliittymä on epäonnistunut jos sen käyttö vaatii ohjeen.
 
Täytyy ihmetellä että kenen älynväläys on ollut laittaa laitteeseen napit joissa lukee Lähiseutu 3 ja 2 eikä ainakaan napissa yhtään kerrota mitä nihiin kuuluu. Sitten on vielä nappi jossa lukee pelkkä seutu. Noi varmaan voi mennä monillakin muualta tulevalla sekaisin, vissiin edellyttää napin painamista että näkee mitä niihin sisältyy.

Nuo lähiseutu-termit ovat kyllä täysin käsittämätöntä jargonia, joka syntyi, kun Kerava ja Kirkkonummi liittyivät HSL-alueeseen ja matkakortinlukijan simppeli 0, 1, 2 -logiikka meni nurin. Sitä paitsi, eikö vanhoissa matkakortinlukijoissa puhuta 3-painikkeen kohdalla koko alueesta ja lähiseutu lukee vain L-painikkeessa?
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Käyttöliittymä on epäonnistunut jos sen käyttö vaatii ohjeen.

Oletko sitä mieltä, että se on epäonnistunut? Aina nimittäin on ollut joillakin hankaluuksia saada matka maksettua. Itse olen sitä mieltä, että tämä on askel oikeaan suuntaan, mutta esim. se, että painikkeet ovat niin pieniä on omituista (paljon hukkatilaa). Samaa mieltä olen ok-painikkeesta, se on turha.
 
Sitä paitsi lähiseutu lukee vain L-painikkeessa?
L-painikkeessa lukee lähialue, mikä on sinänsä harhaanjohtavaa. Joku, joka on menossa esim. Korsosta Rekolaaan saattaa ostaa lähialuelipun, kun luulee sitä sisäistä halvemmaksi, onhan hän sentään menossa aivan lähelle. Ajatuksena voi olla esim., että lähialue-lippu on tarkoitettu alle 5 kilometrin matkoihin.
 
Uudet matkakortin lukulaitokset

Tuntuu ihan loogiselta, että arvokortin omistaja kun näkee ensimmäistä kertaa tämän korttihärvelin, niin pidettyään korttia vanhaan tyyliin laitteen edessä ja painettuaan ykköstä, niin näyttöön tulee ok, jolloin ei mielestäni ole asiakkaan vika jos hän tulkitsee tässä kohtaa matkan maksetuksi.
Pähkäilin että laitteen näyttöön tulisi panna eri maiden lippuja pienillä symboleilla ja kielivalinnan ( suomi, ruotsi, saksa, englanti, venäjä, viro ) jälkeen näytölle opasteksti asianmukaisella kielellä esimerkiksi: Valitse matkustusalue ja hyväksy valintasi painamalla OK ja sitten vie matkakortti pyöreälle lukualueelle, jolloin laite ilmoittaa matkasi maksetuksi. Tietysti suomi voisi olla oletuskielenä valmiina, mutta maahanmuuttajat ym osaisivat maksaa jos löytyisi heille tutumpi kieli.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Tuntuu ihan loogiselta, että arvokortin omistaja kun näkee ensimmäistä kertaa tämän korttihärvelin, niin pidettyään korttia vanhaan tyyliin laitteen edessä ja painettuaan ykköstä, niin näyttöön tulee ok, jolloin ei mielestäni ole asiakkaan vika jos hän tulkitsee tässä kohtaa matkan maksetuksi.
Pähkäilin että laitteen näyttöön tulisi panna eri maiden lippuja pienillä symboleilla ja kielivalinnan ( suomi, ruotsi, saksa, englanti, venäjä, viro ) jälkeen näytölle opasteksti asianmukaisella kielellä esimerkiksi: Valitse matkustusalue ja hyväksy valintasi painamalla OK ja sitten vie matkakortti pyöreälle lukualueelle, jolloin laite ilmoittaa matkasi maksetuksi. Tietysti suomi voisi olla oletuskielenä valmiina, mutta maahanmuuttajat ym osaisivat maksaa jos löytyisi heille tutumpi kieli.
Loogisin vyöhykeuudistuksen käyttöön oton yhteydessä oleva ratkaisu voisi olla seuraavanlainen - Vyöhykepainikkeet isolla näytölle. Jokaisessa painikkeessa voisi vaikka lukea vasemmalla Vyöhyke ja pienellä siinä alla ruotsiksi ja englanniksi ''vyöhyke'' mikä ikinä se noilla kielillä onkaan (ZONE) tms. ja sitten oikealla puolella se vyöhyke, mikä halutaan valita (ABC) yms. kuitenkin siis samassa painikkeessa (tiedätte mitä ajan takaa?) Vyöhykkeen valinnan jälkeen voisi näyttää korttia lukijalle, ja asia olisi sillä selvä. Jos haluttaisiin monta matkaa ne valittaisiin peräkkäin vaikkapa 1-2 sekunnin viiveellä jolloin ei välttämättä tulisi virheitä maksuissa niin paljoa. Kuljettajan kautta voisi taas mennä ryhmäliput esim. koulun luokka 25 henkilöä.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Tuntuu ihan loogiselta, että arvokortin omistaja kun näkee ensimmäistä kertaa tämän korttihärvelin, niin pidettyään korttia vanhaan tyyliin laitteen edessä ja painettuaan ykköstä, niin näyttöön tulee ok, jolloin ei mielestäni ole asiakkaan vika jos hän tulkitsee tässä kohtaa matkan maksetuksi.
Pähkäilin että laitteen näyttöön tulisi panna eri maiden lippuja pienillä symboleilla ja kielivalinnan ( suomi, ruotsi, saksa, englanti, venäjä, viro ) jälkeen näytölle opasteksti asianmukaisella kielellä esimerkiksi: Valitse matkustusalue ja hyväksy valintasi painamalla OK ja sitten vie matkakortti pyöreälle lukualueelle, jolloin laite ilmoittaa matkasi maksetuksi. Tietysti suomi voisi olla oletuskielenä valmiina, mutta maahanmuuttajat ym osaisivat maksaa jos löytyisi heille tutumpi kieli.

Tietenkin vielä parempi olisi heivata koko OK-nappi pois ja hyväksyä valinta ihan vain viemällä matkakortti lukualueelle.

Seurailin eilen Siilitien asemalla kuinka ihmiset käyttivät noita lukulaitteita ja yli puolella toiminta meni samalla tavalla: Valitaan haluttu lippu ja näytetään matkakortti lukijalle. Ja sitten ihmetellään miksi mitään ei tapahtunut ja 3-10 sekunnin ihmettelyn jälkeen huomataan painaa OK-nappia ja näyttää lippua.

Tuokin korosti vielä enemmän sitä OK-napin tyhmyyttä. Se on täysin turha askel, jota ihmiset eivät odota tarvitsevan siinä eikä tuo mitään lisäarvoa. Ja ehkä kriittisempänä, se hidastaa ostotapahtumaan sekunnin tai pari jopa henkilöille, jotka tuntevat laitteen. Esimerkiksi bussiliikenteessä nuo sekunnit kumuloituvat ihan merkittäviksi ajoiksi varsinkin ruuhka-aikoina.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Täällä on aika hyvää analyysiä tuosta lukijalaitteesta ja myös aika hyvänoloinen harrastelijakyhäelmä siitä, miten sen pitäisi olla. Sinänsä kumma, että harrastajakyhäelmä näyttää paljon paremmalta ja kätevämmältä kuin HSL:n kehittämä.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Täällä on aika hyvää analyysiä tuosta lukijalaitteesta ja myös aika hyvänoloinen harrastelijakyhäelmä siitä, miten sen pitäisi olla. Sinänsä kumma, että harrastajakyhäelmä näyttää paljon paremmalta ja kätevämmältä kuin HSL:n kehittämä.
Tuohan on aivan loistavasti suunniteltu. 6/5 ehdottomasti Markuksen ehdotukselle
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Sinänsä kumma, että harrastajakyhäelmä näyttää paljon paremmalta ja kätevämmältä kuin HSL:n kehittämä.

Eikös ole enemmän sääntö kuin poikkeus, että HSL ottaa käyttöön korjausta vaativia asioita. Kokeiluhaluttomuudesta HSL ei siis kärsi. Joskus vain tuntuu, että parannusehdotuksen ainoa vika on sen tekijässä.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Eikös ole enemmän sääntö kuin poikkeus, että HSL ottaa käyttöön korjausta vaativia asioita. Kokeiluhaluttomuudesta HSL ei siis kärsi. Joskus vain tuntuu, että parannusehdotuksen ainoa vika on sen tekijässä.

Ei ole mitenkään huono käytäntö, ottaa käyttöön parannusta vaativia järjestelmiä, se on itse asiassa usein kehityksen ehto. Ongelma on siinä, että järjestelmien korjaaminen vie tolkuttoman kauan tai niissä ei edes nähdä ongelmia. Siihen lienee HSL:llä sekä rakenteellisia että asenteellisia syitä.

Rakenteellisena syynä lienevät tietojärjestelmien kokonaisarkkitehtuurin isot puutteet ja puutteellinen jatkuvan parantamisen kulttuuri, jossa ei ole riittävän hyvin mietitty miten, ohjelmistoja, toimintatapoja ja järjestelmiä muokataan jatkuvasti. Puutteellisessa kehityskulttuurissa lienee kyse sekä organisatoorisen ketteryyden puutteesta, liian tehottomasta ja hitaasta järjestelmäkehityskulttuurista ja ihan teknisten järjestelmien jakelumallien kuten vaikka devopsin puutteista.

Asenteellisella puolella taitaa olla tekemistä myös. Epäilen, että HSL:ssä yhä ajoittain kummittelevat vanhojen ummehtuneiden byrokraattisten keskusvirastojen haamut, jotka toteuttavat hallintoa ja jakelevat armopaloja alamaisille. Nuo organisaatiokulttuurin näkymättömät elefantit eivät näe joukkoliikenteen käyttäjiä asiakkaina, joita pitää palvella hyvin, vaan kiusallisina häirikköinä, jotka vaikeuttavat leppoisaa virastoelämää marisemalla turhasta.
 
Viimeksi muokattu:
Eilen illalla menin ensimmäistä kertaa bussiin, jossa oli uusi lukulaite. Edelläni matkustaja yritti ostaa lippua arvolla ja siinä meni sitten aika pitkään, varmaan melkein minuutti, ennen kuin se onnistui. Ei siinä kaikki. Kun itse yritin sen jälkeen näyttää lukijalle matkakorttia, jossa oli voimassa kautta, laite ei inahtanutkaan. Yritin näyttää kausilippua lukijalle varmaan melkein kymmenkunta kertaa ja bussikuski oli jo melkein heittämässä minua ulos, ennen kuin tajusin painaa kosketusnäyttöä. Sen jälkeen jo kausilippukin kortinlukijalle kelpasi. Lukija olikin jäänyt edellisen asiakkaan jälkeen arvolipun ostotilaan eikä osannut lukea kausilippua.

Onko uutta lukulaitetta edes koskaan kunnolla testattu todellisilla käyttäjillä, ennen kuin se on otettu käyttöön? Ja mistä ihmeen syystä tuon laitteen järkyttäviä käytettävyysongelmia ei korjata? Onko HSL:n tekniikan asenne, että kun kerran on suunniteltu ja toteutettu käyttöliittymä päin honkia, niin sitten vaan pyöritellään peukaloita ja valitellaan voi voi?
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös