LIJ 2014 -hanke

550/560 busseissa on muuten seudun surkeimmat linjanumerot, kun kilven värillisen osan leveys on niin kapea. Jos värikilpiä haluaisi kunnolla hyödyntää, niin runkolinjoilla pitäisi olla 1 tai 2 numeroiset linjatunnukset.

Vai liekö kyseessä vain haluttomuus tehdä asialle jotain (hintalappu)?
 
Hyvä esimerkkikuva siitä, miten asiat voi hoitaa järkevästi ja virkamiesmäisesti: http://killerpop.sytes.net/oikoradanbussit/kuva.php?photo=2202 – edessä kulkeva auto kertoo kahdella kielellä saman määränpään, järkevän kokoisilla kirjaimilla, kun takanatuleva hukkaa yli 50% linjakilvestään.

Onko ruotsinkielisillä parempi näkö, vai mihin tuo "hyvyys" perustuu?
Nyt viime viikon päivityksen jälkeen näkyy tosiaan LIJ-kilvityksissä vuorotellen esim. tuo Kamppi / Kampen isolla keskitettynä. Pienimmän etukilpien fontin kanssa on sitten ryssitty jotain, tekstit kun ovat nyt vain nyhden pikselin levyiset, kuten vriston kuvassa tuo "Järnvägstorget". Tosin linjojen 550/560 kilvissä tuota ilmiötä ei näyttäisi olevan.
 
Onko ruotsinkielisillä parempi näkö, vai mihin tuo "hyvyys" perustuu?
Nyt viime viikon päivityksen jälkeen näkyy tosiaan LIJ-kilvityksissä vuorotellen esim. tuo Kamppi / Kampen isolla keskitettynä. Pienimmän etukilpien fontin kanssa on sitten ryssitty jotain, tekstit kun ovat nyt vain nyhden pikselin levyiset, kuten vriston kuvassa tuo "Järnvägstorget". Tosin linjojen 550/560 kilvissä tuota ilmiötä ei näyttäisi olevan.

En ole 100% varma asiasta, mutta havaintojen perusteella vaikuttaisi noissa keskitetyissä määränpää-teksteissä olevan vaihtoehtoina vain se 1px leveä fontti tai tuo mainitsemasi isompi fonttikoko, jolloin siis teksti pienentyy aika rajusti jos se ei mahdu isolla fontilla. Pystyykö joku varmistamaan/kumoamaan tämän?
 
Vaikka olenkin eläkevaari, niin tuli luvattua paikata kuskipulaa Transdev-Espoossa elokuun puolivälistä pariksi kuukaudeksi, mutta nyt on sopimusta jatkettu tammikuun alkuun ja hassuja huhuja liikkuu ettei sekään riittäisi. saa nähdä. Espoon varikolla 60 % rahastuskoneista on Buscomeja ja loput LIJ-laitteita. Oma ja useimman työkaverin kanta on että Buscom on paljon parempi. LIJ:llä pysäkillä olo kestää kauemmin, kun moni asiakas ihmettelee mitenkäs tätä taas käytettiinkään. Voi tietysti olla, etten ole täysin tajunnut LIJ:n hienoutta. :)
 
Vaikka olenkin eläkevaari, niin tuli luvattua paikata kuskipulaa Transdev-Espoossa elokuun puolivälistä pariksi kuukaudeksi, mutta nyt on sopimusta jatkettu tammikuun alkuun ja hassuja huhuja liikkuu ettei sekään riittäisi. saa nähdä.

No ainakin 2.1 asti vähintään länsimetron korvausliikenne on, alkoi metro sitten huomenna tai joulukuussa. Jos metro alkaisi juuri tammikuun alussa niin todennäköisesti HSL ajaa ainakin muutaman viikon päällekkäin. LIJ ja Länsimetron aloitus kulkee aika lailla käsikkäin, eli jos länsimetro myöhästyy niin myöhästyy myös LIJ.
 
http://www.vantaansanomat.fi/artikk...iset-kahteen-kastiin-suurimmalla-osalla-matka

HSL:n hallituksen jäsen, Vantaalainen valtuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) arvostelee tulevaa vyöhykemallia joka asettaa Vantaalaiset epätasa-arvoiseen asemaan kun matka Tikkurilasta Helsinkiin maksaa tulevaisuudessa tuplasti enemmän kuin Myyrmäestä.

Oletushintojen mukaan suurimmalla osalla Vantaalaisista matka Helsinkiin kallistuu roimasti. Kauppinen ennakoi että kertamatka Tikkurilasta Helsinkiin voi nousta jopa euroja.
Kauppisen mielestä koko malli pitäisikin viedä uudestaan lausunnoille ja rukata sitä niin, että koko Vantaa kuuluisi samaan B-vyöhykkeeseen. Näin lippuhinta olisi halvempi, selkeä ja sama kaikille asukkaille.

Kylläpä Kauppinen herää myöhään tähän uudistukseen jota on suunniteltu vuositolkulla. Muistaakseni myös Espoossa aikanaan haluttiin koko kaupungin kuuluvan samaan B-vyöhykkeeseen mutta ajatuksesta luovuttiin kun tämä olisi merkinnyt kuntaosuuden tuntuvaa kasvattamista.

Käsittääkseni uusi A-B-vyöhyke tulee olemaan jonkin verran kalliimpi kuin nykyinen sisäinen lippu ja A-B-C-vyöhyke noudattelee nykyisen seutulipun hintaa. Eiköhän ne Vantaan Itä -ja Pohjoisosien lippuhinnatkin siis pysy lähes ennallaan.
Tätä pakettia nyt ei pidä enää missään nimessä lähteä repimään auki. Ihmiset ovat jo muutenkin tuskastuneita Länsimetron ja lippu-uudistuksen vuosikausien viivästymiseen.
 
http://www.vantaansanomat.fi/artikk...iset-kahteen-kastiin-suurimmalla-osalla-matka

HSL:n hallituksen jäsen, Vantaalainen valtuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) arvostelee tulevaa vyöhykemallia joka asettaa Vantaalaiset epätasa-arvoiseen asemaan kun matka Tikkurilasta Helsinkiin maksaa tulevaisuudessa tuplasti enemmän kuin Myyrmäestä.

Oletushintojen mukaan suurimmalla osalla Vantaalaisista matka Helsinkiin kallistuu roimasti. Kauppinen ennakoi että kertamatka Tikkurilasta Helsinkiin voi nousta jopa euroja.
Kauppisen mielestä koko malli pitäisikin viedä uudestaan lausunnoille ja rukata sitä niin, että koko Vantaa kuuluisi samaan B-vyöhykkeeseen. Näin lippuhinta olisi halvempi, selkeä ja sama kaikille asukkaille.

Kylläpä Kauppinen herää myöhään tähän uudistukseen jota on suunniteltu vuositolkulla. Muistaakseni myös Espoossa aikanaan haluttiin koko kaupungin kuuluvan samaan B-vyöhykkeeseen mutta ajatuksesta luovuttiin kun tämä olisi merkinnyt kuntaosuuden tuntuvaa kasvattamista.

Käsittääkseni uusi A-B-vyöhyke tulee olemaan jonkin verran kalliimpi kuin nykyinen sisäinen lippu ja A-B-C-vyöhyke noudattelee nykyisen seutulipun hintaa. Eiköhän ne Vantaan Itä -ja Pohjoisosien lippuhinnatkin siis pysy lähes ennallaan.
Tätä pakettia nyt ei pidä enää missään nimessä lähteä repimään auki. Ihmiset ovat jo muutenkin tuskastuneita Länsimetron ja lippu-uudistuksen vuosikausien viivästymiseen.

Samaa mieltä. Totta kai kaikki ajattelevat itsensä kannalta, mutta kun fakta on se, etteivät kaikki voi A vyöhykkeen hinnalla matkustaa. Ihan hyvältä siis vaikuttaa. Koko HSL on mielestäni melko huono verrattuna suuren maailman liikenneyhtiöihin, mutta hyvin ne ovat silti pärjänneet melko pienellä rahalla. Kaikissa isoissa projekteissa tulee virheitä ja lisäkustannuksia, aina, kaikkialla. Nyt kuitenkin aletaan olla loppusuoralla niin vieköön sitten kunnialla maaliin asti. Omasta mielestä nuo via merkinnät ovat erinomaiset, sillä no vaikka nyt esimerkiksi pitkä ja hidas linja 195 kohdalla Kamppi tuskin on jokaisen Latokaskesta nousevan päämäärä, joten on hyvä että ilmaistaan tärkeimmät välipaikat, kuten Olari Tapiola ja Meilahti. Vaihtuuko muuten aina via kohdalla lukeva välipiste tietyn pysäkin jälkeen vai miten homma toimii? LIJ automaatit ovat mielestäni tyylikkäitä ja hyvin asiansa ajavia uudessa kaarimallissa. Toki OK painelu on vähän hidasta, mutta itse suoriudun siitä muutamassa sekunnissa niin eiköhän ihmiset totu. Itseä vähän huvittaa kun monet runttaavat automaattia ja alkavat panikoida vaikka systeemi on aika yksinkertainen loppujen lopuksi. Lippuautomaatit sun muut toimii hyvin, joskin maksuvaihtoehdot voisivat olla vähän monipuolisemmat. Uusi reittiopas nyt ei ole mikään kedon kaunein kukkanen, mutta ajaa asiansa kuitenkin.

Yksi mihin petyin vähän enemmän oli matkan aikainen matkustajainformaatio. Busseissa näkyy nyt vain kellonaika ja seuraava pysäkki keulassa ja no kuulutukset sitten joskus. Mallia olisi voinut ottaa vaikka Tukholmasta, jonka busseissa on edessä ja keskellä infotaulu. Niistä selviää mm. bussin seuraavat pysäkit, vaihtomahdollisuudet ja vaihtoajat, saapumisajat, kuulutukset jne. Myös suurimmassa osassa pysäkeistä löytyy kuulutukset. Lippujen osto ja matkustus on tehty älyttömän helpoksi, luotettavaksi ja vaivattomaksi. Toki siellä liputkin ovat hiukan hintavempia. Lisäksi höslän pitäisi tehdä oikeasti ''kunnon'' reittikartta

Silti omasta mielestä ihan hyvältä vaikuttava ja onnistunut projekti, vaikka puutteitakin toki löytyy.
 
Oli miten oli mutta minusta Tikkurila pitäisi kuulua samaan vyöhykkeeseen Helsingin kanssa. Tuntuu kummalta, että Helsingistä pääsee halvemmalla Myyrmäkeen ja Länsimäkeen mutta, että Tikkurilaan meno maksaa enemmän. Onko se tosiaan niin paljon kauempana. Aikanaan näistä vyöhykkeistä pidettiin esitelmiä siellä täällä ja esimerkiksi Pitäjänmäellä esitelmöitsijä väitti, että Tikkurilasta Helsinkiin maksaa saman verran kuin Myyrmäestä.
 
Tuntuu kummalta, että Helsingistä pääsee halvemmalla Myyrmäkeen ja Länsimäkeen mutta, että Tikkurilaan meno maksaa enemmän. Onko se tosiaan niin paljon kauempana.

Mittasin Google Earthilla, että keskustasta Myyrmäkeen on 11km ja 14,5km Tikkurilaan linnuntietä. Myyrmäen suunnalla B-C raja kulkee Vehkalan aseman eteläpuolelta, jonne on sama 14,5km.
 
Vantaalla on ollut vaikka kuinka kauan aikaa vaikuttaa vyöhykkeiden rajoihin. Tosiasia on se että jos Vantaalla olisi hirveä hinku saada koko kunta samalle vyöhykkeelle niin se toki olisi mahdollista. Niin kuin Rautarouva Rihtniemi sanoi niin siinä on kaksi vaihtoehtoa. Joko palveluita karsitaan haja-asutusalueella tai Vantaan kuntaosuutta kasvatetaan. Vantaan taloustilanne taitaa olla se että ilman kunnallisveron nostoa ainakaan jälkimmäinen ei onnistu. Myöskään se ei taida tulla kyseeseen että esimerkiksi Kivistön pohjoispuolella tulisi bussiliikenteen aika kovaa karsintaa. Se kun tuntuu jo nyt olevan eräiden asukkaiden mielestä aika olematonta. Se että tälläistä retardia löytyi vihreistä ei varmaan yllätä ketään foorumia lukevaa.
 
Viimeksi muokattu:
http://www.vantaansanomat.fi/artikk...iset-kahteen-kastiin-suurimmalla-osalla-matka

HSL:n hallituksen jäsen, Vantaalainen valtuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) arvostelee tulevaa vyöhykemallia joka asettaa Vantaalaiset epätasa-arvoiseen asemaan kun matka Tikkurilasta Helsinkiin maksaa tulevaisuudessa tuplasti enemmän kuin Myyrmäestä.
Tuo juttu ilmestyi tosiaan eilisessä Vantaan Sanomien paperiversiossa. Yksi kohta kiinnitti huomioni:
"Kehärataa ei huomioida mallissa. Tikkurilasta menee juna 13 minuutissa Helsingin keskustaan samalla tiheydellä kuin metro Espooseen."
Tikkurilasta pääsee tosiaan 13 minuutissa Helsingin keskustaan, mutta silloin täytyy hypätä R- tai Z-junaan. Ne taitavat kulkea yhteensä kolme kertaa tunnissa. Kaupunkiradan junat kulkevat erinomaisella tiheydellä, mutta matka-aika Tikkurilasta Helsingin keskustaan on junasta riippuen 18 tai 21 minuuttia...
 
Yksi mihin petyin vähän enemmän oli matkan aikainen matkustajainformaatio. Busseissa näkyy nyt vain kellonaika ja seuraava pysäkki keulassa ja no kuulutukset sitten joskus. Mallia olisi voinut ottaa vaikka Tukholmasta, jonka busseissa on edessä ja keskellä infotaulu. Niistä selviää mm. bussin seuraavat pysäkit, vaihtomahdollisuudet ja vaihtoajat, saapumisajat, kuulutukset jne. Myös suurimmassa osassa pysäkeistä löytyy kuulutukset. Lippujen osto ja matkustus on tehty älyttömän helpoksi, luotettavaksi ja vaivattomaksi. Toki siellä liputkin ovat hiukan hintavempia. Lisäksi höslän pitäisi tehdä oikeasti ''kunnon'' reittikartta

Jos tarkoitat, että Tukholmassa on kalliimmat liput, niin sehän ei pidä paikkaansa: Muistaakseni ovat taas poistaneet kaikki vyöhykkeet ja SL Access -kortilla ajat hintaan 30 kruunua läpi koko alueen. Halpaa tuo minusta on.
 
http://www.vantaansanomat.fi/artikk...iset-kahteen-kastiin-suurimmalla-osalla-matka

HSL:n hallituksen jäsen, Vantaalainen valtuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) arvostelee tulevaa vyöhykemallia joka asettaa Vantaalaiset epätasa-arvoiseen asemaan kun matka Tikkurilasta Helsinkiin maksaa tulevaisuudessa tuplasti enemmän kuin Myyrmäestä.

Oletushintojen mukaan suurimmalla osalla Vantaalaisista matka Helsinkiin kallistuu roimasti. Kauppinen ennakoi että kertamatka Tikkurilasta Helsinkiin voi nousta jopa euroja.
Kauppisen mielestä koko malli pitäisikin viedä uudestaan lausunnoille ja rukata sitä niin, että koko Vantaa kuuluisi samaan B-vyöhykkeeseen. Näin lippuhinta olisi halvempi, selkeä ja sama kaikille asukkaille.

Kylläpä Kauppinen herää myöhään tähän uudistukseen jota on suunniteltu vuositolkulla. Muistaakseni myös Espoossa aikanaan haluttiin koko kaupungin kuuluvan samaan B-vyöhykkeeseen mutta ajatuksesta luovuttiin kun tämä olisi merkinnyt kuntaosuuden tuntuvaa kasvattamista.

Käsittääkseni uusi A-B-vyöhyke tulee olemaan jonkin verran kalliimpi kuin nykyinen sisäinen lippu ja A-B-C-vyöhyke noudattelee nykyisen seutulipun hintaa. Eiköhän ne Vantaan Itä -ja Pohjoisosien lippuhinnatkin siis pysy lähes ennallaan.
Tätä pakettia nyt ei pidä enää missään nimessä lähteä repimään auki. Ihmiset ovat jo muutenkin tuskastuneita Länsimetron ja lippu-uudistuksen vuosikausien viivästymiseen.

Uutisessa suurin ongelma näyttää olevan se, että osalla vantaalaisia matkan hinta puolittuu. Myyrmäestä, Malminkartanosta ja Vantaankoskelta pääsee jatkossa puoleen hintaan Helsinkiin. Siis kateus eli oikeudenmukaisuus taas kerran.
 
HSL:n hallituksen jäsen, Vantaalainen valtuutettu Sirpa Kauppinen (vihr.) arvostelee tulevaa vyöhykemallia joka asettaa Vantaalaiset epätasa-arvoiseen asemaan kun matka Tikkurilasta Helsinkiin maksaa tulevaisuudessa tuplasti enemmän kuin Myyrmäestä.

On vaikea taas ymmärtää miten TUO on epätasa-arvoinen tilanne. Onhan paljon reilumpaa, että lähempänä keskustaa asuvat (Tapiola, Leppävaara, Myyrmäki, Malmi, Itäkeskus) maksavat kaikki yhdessä pienempää hintaa kuin kauempana (esim Tikkurila) asuvat.

Ihan hyvä peruste hinnan määräytymiselle on matkan pituus, vyöhykemalli ehdotetussa muodossa on järkevä.

Tasa-arvoisuutta huomioitaessa kannattaisi myös miettiä onko esimerkiksi asumiskustannukset kehä kolmosen ulkopuolella sen verran edullisemmat, että se moninkertaisesti tasoittaa tarpeen hankkia ylimääräinen vyöhyke lippuun. Ja mitä nyt ymmärsin, tuo ABC-lippu on hinnaltaan lähinnä nykyistä seutulippua, joten hinta ei edes nouse.

Ihmettelen korkeintaan sitä, miksi pelkästään ytimessä liikkumiseen ei voisi olla edullisempaa A-vyöhykkeen lippua. Tällähän voisi korvata ratikkalipun ja se sallisi myös lyhyet pyrähdykset metrolla ja bussilla.

Tämä voisi olla myös pääsääntöisesti riittävä lipputuote turisteille, joilla ei ole lähiöihin asiaa. Vitosen päivä olis passeli hinta.
 
Takaisin
Ylös