LIJ 2014 -hanke

karihoo

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
29 Tammikuu 2006
Viestit
540
Nyt on sitten potkaistu liikkeelle hanke, jonka tarkoituksena on tuottaa YTV-alueelle yhtenäinen matkalippu- ja matkainformaatiojärjestelmä (YTV:n termistössä Lippu- ja Informaatiojärjestelmä 2014).

Projektin aikataulu ja hankesuunnitelma löytyvät jo netistä. Lyhyesti kuvattuna projekti on kaksivaiheinen: 1-vaiheessa tehdään järjestelmän siirtymävaihetta varten uusi matkakortti ja 2-vaiheessa vaihdetaan varsinainen rauta eli ajoneuvo- ja keskuslaitteet.

Tässä lisäksi hieman visiointia järjestelmän toiminnallisista vaatimuksista. Kommentit ovat tervetulleita.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: LIJ 2014 -projekti

En ehtinyt vielä edes vilkaista noita, mutta ainakin yhden asian toivon lippujärjestelmäuudistukselta: järjestelmän on uudistuttava yhdessä Tampereen ja Turun järjestelmien kanssa yhteensopiviksi. Samaan laitteeseen voisi sitten maksaa Tampereen seudulla Treen kortilla ja Helsingin seudulla YTV:n kortilla. Ainakin R-junien yhteensopivuuden takaamiseksi Tampereen seudun liikennejärjestelmän kanssa tämä on vaatimus, sama tilanne Turussa, jos sinne ajetaan jommasta kummasta tai molemmista kaupungeista suoria taajamajunia tulevaisuudessa.

Samalla ainakin VR:n kalustokierto helpottuisi, kun ei tarvitsisi varmistua siitä, että liikennöitävällä kaupunkiseudulla on tarvittavat lukulaitteet mukana junassa. Nykyään R-junina liikennöitäviin Sm4-juniin tarvitaan sekä Buscomin (YTV) että Inter Marketingin (TKL) vehkeet, jos halutaan liikennöidä molemmilla alueilla liikennettä, jossa seutulippu kelpaa. Vaikka eri kaupunkiseuduilla käytettäisiin eri korttityyppiä, tulisi samalla lukulaitteella pystyä lukemaan useita eri standardeja. Ja samaan korttiinhan voi asentaa vaikka kahden tai jopa kolmen eri standardin sirut.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Jaaha, tätä oli kuin olikin puitu projektin yhteydessä:
Yhteiskäyttöisyys

Kortin sisältömäärittelyn salliessa voidaan sopimusperusteisesti ottaa käyttöön yhteisiä lipputuotteita Tampereen kanssa kokeilumielessä. Tässä vaiheessa ei tavoitella valtakunnallista standardia.
Voidaan hyväksyä muiden laitetoimittajien kortinkäsittely esim. uusien kuntien mukaan tullessa niiden kautta kulkevilla linjoilla.
Voidaan sallia Matkahuollon mukaantulo, mikäli toteuttavat määrittelyn mukaisen kortin sisällön.
Varaudutaan valtakunnallisen standardin käyttöönottoon vaiheessa 2.
Yhteisten lipputuotteiden käyttöönotto edellyttää, että sopimuskumppanit toteuttavat rajapinnat YTV:n järjestelmään joko nykyisiin rajapintoihin tai uusiin yhteisesti sovittaviin uusiin rajapintoihin perustuen. Järjestelmässä määritetyt turvaominaisuudet tulee myös täyttää.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Tähän jättiprojektiin kohdistuu paljon odotuksia ja kaikkia niistä tuskin pystytään lunastamaan.

Aluksi tärkeimpänä ratkaistavana asiana on tariffijärjestelmän uudistaminen, josta onkin jo ollut täällä puhetta. Tariffijärjestelmän uudistamiseen liittyy kiinteästi myös kuntien maksuosuuksien määrittelyyn käytettävien mallien muuttaminen.

Järjestelmäteknisesti on selvää, että nykyisen matkakorttijärjestelmän tekemisen jälkeen kehitettyjä ominaisuuksia (esim. lippujen lataus netissä, matkustamonäyttöjen ja liikennevaloetuuksien integrointi rahastusjärjestelmään) pitää ottaa mukaan. Toivottavasti nykyisessä järjestelmässä jälkikäteen ongelmiksi nousseita asioita (esim. matkakortin kausi ei käy yötaksan osamaksuksi, kalliit matkakortit, ennakkoon ostetut kertaliput "leimataan" jo ostohetkellä, kuljettajat eivät voi valvoa käyttääkö henkilökohtaista matkakorttia oikea henkilö) saadaan ratkaistua. Tulevaisuudessa mahdollisesti tarvittavia ominaisuuksia on vaikea ennustaa, mutta ainakin kertalippujen koneellisesta lukemisesta (käytettäisiin metro- ja juna-asemien porteilla) näyttää olevan puhetta. Yksi olennainen järjestelmätekninen vaatimus on, että käyttöiän pitäisi olla pitkä, nyt käytössä olevalla järjestelmällähän se on jäämässä n. kymmeneen vuoteen.

Lipunmyyntijärjestelmän uudistaminen olisi hyvä paikka kuljettajien lipunmyynnistä luopumiseen (toteutuu esim. Tukholman alueella ensi huhtikuun alusta alkaen), mutta siihen täällä ei taida olla rohkeutta.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: LIJ 2014 -projekti

Yksi olennainen järjestelmätekninen vaatimus on, että käyttöiän pitäisi olla pitkä, nyt käytössä olevalla järjestelmällähän se on jäämässä n. kymmeneen vuoteen.

Tämä onkin yksi keskeinen vaatimus projektin määrittelyvaiheessa. Nykyisessä suljetussa järjestelmässä onkin haittana se, että laitetoimittaja omistaa koodin eli ohjelmiston. Tällöin riskinä on suuri riippuvuus toimittajasta: koskaan ei voi tietää 100% varmuudella millainen saatavuus on vai tekeekö toimittaja ehkä jopa konkurssin.

Avoimiin standardeihin perustuvassa järjestelmässä voidaan saavuttaa merkittäviä hyötyjä, kuten esim. toimittajariippumattomuus ja hyvä sovelluskehitysresurssien saatavuus. Toisaalta tällaisessa järjestelmässä on merkittäviä turvallisuusriskejä, joilta suojautuminen voi olla hyvinkin kallista. Esimerkiksi sähköpostiliikenteestä on nykyään suurin osa ns. roskapostia. Siltä suojautuminen on jo aiheuttanut kansantaloudelle merkittäviä kustannuksia.

Projektin suurena haasteena onkin löytää optimoitu ratkaisu näiden ääripäiden väliltä. Lisämausteena tulee mukaan vielä neuvottelut muiden alan suomalaisten toimijoiden kanssa (mm. Matkahuolto, Turun ja Tampereen Liikennelaitokset).
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

En ehtinyt vielä edes vilkaista noita, mutta ainakin yhden asian toivon lippujärjestelmäuudistukselta: järjestelmän on uudistuttava yhdessä Tampereen ja Turun järjestelmien kanssa yhteensopiviksi.

Näin on. Minusta koko Etelä-Suomi tulisi kuulua järjestelmän piiriin. Näin voitaisiin ottaa joustavasti eri kuntia mukaan järjestelmään. Sama lippu kävisi koko Etelä-Suomessa ja siihen voisi valinnan mukaan ladata eri vyöhykkeitä ikään kuin paloina. Voisi valintansa mukaan ottaa pääkaupunkiseudun lipun, Keski-Uudenmaan lipun, Lohjan seudun lipun, koko Etelä-Suomen vyöhykkeet Helsingistä Tampereelle ja Turkuun, mitä vain kulloinkin tarvitsee. Voisi sitten vapaasti matkustella näiden valitsemiensa alueiden sisällä ja välillä. Hinnassa toki näkyisi se vyöhykkeiden määrä. Miksei, jos olisi rikas julkinen hallinto (heh), voisi vaikka kiinteällä 100 euron maksulla matkustella koko Etelä-Suomessa. Tuskinpa kukaan huvikseen istuisi kulkuvälineissä monia tunteja päivässä, joten kustannukset olisivat varmasti kohtuulliset julkiselle hallinnolle.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Miksei, jos olisi rikas julkinen hallinto (heh), voisi vaikka kiinteällä 100 euron maksulla matkustella koko Etelä-Suomessa. Tuskinpa kukaan huvikseen istuisi kulkuvälineissä monia tunteja päivässä, joten kustannukset olisivat varmasti kohtuulliset julkiselle hallinnolle.

Tällaistakin on ajateltu ja esim. check-in - check-out -tyyppinen järjestelmä mahdollistaisi sen. Silloin matkustaja leimaa korttinsa sekä kyytiin noustessa että poistuessa. Ei tarvitsisi välittää vyöhykkeistä ja matkan aikanakin voi muuttaa matkasuunnitelmaa ja aina tulee maksaneeksi oikean hinnan. Tariffinkin voisi tehdä kilometriperusteiseksi.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Tällaistakin on ajateltu ja esim. check-in - check-out -tyyppinen järjestelmä mahdollistaisi sen. ... Tariffinkin voisi tehdä kilometriperusteiseksi.

Mielenkiintoista! Tuleekohan tuosta mitään? Mitä tehdään, jos matkustaja unohtaa leimata kortin poistuessaan? Entä miten varmistetaan tasapuolinen laskuttaminen, jos 10 kilometrin poikittaismatkalla on nopeinta tai ainoana vaihtoehtona tehdä 40 km moottoritiematka Helsingin keskustan kautta säteittäisbussilla? Voidaanko linjaverkon puutteita laskuttaa käyttäjiltä?
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Mitä tehdään, jos matkustaja unohtaa leimata kortin poistuessaan?
Veloitetaan pisin mahdollinen matka.

Voidaanko linjaverkon puutteita laskuttaa käyttäjiltä?
Kyllä voidaan, niinhän nykyjärjestelmäkin toimii. Monissa keskisuurissa kaupungeissa joutuu esim. vaihtolipusta maksamaan vielä erikseen.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti (tariffikeskustelua)

Mitä tehdään, jos matkustaja unohtaa leimata kortin poistuessaan?

Oikeudenmukaista veloitusta tuossa tilanteessa tuskin on mahdollista toteuttaa (korjatkaa jos olen väärässä). Veikkaisin, että unohdustilanteessa veloitus tehdään sen mukaan jos matka olisi vienyt päätepysäkille asti. Korttirahalla / arvolla maksettaessa kyytiin noustessa kortilta "esiveloitettaisiin" matka päätepysäkille asti ja poistuessa korjattaisiin veloitus todellisen matkan mukaiseksi.

Entä miten varmistetaan tasapuolinen laskuttaminen, jos 10 kilometrin poikittaismatkalla on nopeinta tai ainoana vaihtoehtona tehdä 40 km moottoritiematka Helsingin keskustan kautta säteittäisbussilla?

Tässä voisi olla vaihtoehtona "suurkuluttajan alennus" eli jos vuorokauden aikana matkakilometrejä kertyy yli tietyn rajan, ylittävistä kilometreistä peritään alennettu hinta tai ei hintaa ollenkaan. Silloin kortissa pitäisi olla riittävä älykkyys tällaiseen tai auton kortinlukijalla reaaliaikainen yhteys keskusjärjestelmään.

Turussa muistaakseni on kuukausikohtaiseen seurantaan perustuva kattoveloitus jo tällä hetkellä.
 
Vs: LIJ 2014 -projekti

Veloitetaan pisin mahdollinen matka.

Jos menisin vaikka Helsinki-Lahti -linjalla Kampista Vallilaan, veloitettaisiin matka Lahteen asti? Huh! Joku radiotaajuuksiin perustuva etäluenta olisi näppärämpi, että laite tunnistaisi ketä bussin sisällä on ja tekisi seurantaa, että heti kun kortin signaalia ei enää kuulu, veloitus loppuisi. Tietysti joku voisi sitten laittaa korttinsa metallikuoriin, että säästäisi rahaa, mutta kuinka moni tätä sitten tekisi.
 
Vs: Myös arvoliput voi nyt ostaa nettikaupasta

Tampere on HSL:ää edellä tässä nettilipunmyynnissä, pitääkö täällä PK-seudulla odottaa sitä suurta tariffiuudistusta vuoteen 2016 ennenkuin kausilipun lataaminen netin kautta on mahdollista? Ei kai nettilipunmyynnin aloittaminen voi niin vaikeaa olla kun se monilla muillakin firmoilla onnistuu?
 
Vs: Myös arvoliput voi nyt ostaa nettikaupasta

Tampere on HSL:ää edellä tässä nettilipunmyynnissä, pitääkö täällä PK-seudulla odottaa sitä suurta tariffiuudistusta vuoteen 2016 ennenkuin kausilipun lataaminen netin kautta on mahdollista?

Pitää odottaa uutta matkakorttijärjestelmää. Nykyiset laitteet eivät taivu siihen, että netissä hankittu lippu saataisiin siirrettyä kortille asti. Busseissa olevat 90-luvun laitteet toimivat ilmeisesti muutenkin äärirajoillaan jo nyt. Tietotekniikka on tässä välissä hiukan kehittynyt.
 
LIJ etenee vihdoin ja viimein. Tänään ja huomenna Elielinaukiolla testataan uutta matkakortinlukijaa oikeiden asiakkaiden kanssa.

Lukija oli mielestäni selvästi parempi kuin Buscomin viritykset. Kosketusnäyttö oli toistaiseksi hieman kankea, mikä voi johtua softastakin. Piippaukset olivat vähän turhankin huomaamattomia ja kaikki piippaukset yksiosaisia (myös seutulipussa). Lisäksi oli joitakin pieniä tyhmyyksiä, kuten teksti "Kortti validoitu". "Liikennevalot" oli säästetty ja ne toimivat pääasiassa nykyisen logiikan mukaisesti. Lipunosto oli erilaista, ensin valitaan lipputuote ja kortti näytetään vasta jälkikäteen, mikä tuntui melko vieraalta. Kaiken kaikkiaan hyvänoloinen laite, kun lastentaudit saadaan karsittua.

Keskustelun perusteella laitteiden ajoneuvoasennukset alkavat ensi maaliskuussa ja Buscomia sekä tätä käytetään jonkin aikaa sekaisin. HSL:n työntekijä ei ollut vielä toistaiseksi tietoinen siitä, voidaanko Helmiä ja uutta informaatiojärjestelmää käyttää rinnakkain, sillä asia ei kuulunut hänen osastolleensa.
 
LIJ etenee vihdoin ja viimein. Tänään ja huomenna Elielinaukiolla testataan uutta matkakortinlukijaa oikeiden asiakkaiden kanssa.

Lukija oli mielestäni selvästi parempi kuin Buscomin viritykset. Kosketusnäyttö oli toistaiseksi hieman kankea, mikä voi johtua softastakin. Piippaukset olivat vähän turhankin huomaamattomia ja kaikki piippaukset yksiosaisia (myös seutulipussa). Lisäksi oli joitakin pieniä tyhmyyksiä, kuten teksti "Kortti validoitu". "Liikennevalot" oli säästetty ja ne toimivat pääasiassa nykyisen logiikan mukaisesti. Lipunosto oli erilaista, ensin valitaan lipputuote ja kortti näytetään vasta jälkikäteen, mikä tuntui melko vieraalta. Kaiken kaikkiaan hyvänoloinen laite, kun lastentaudit saadaan karsittua.

Keskustelun perusteella laitteiden ajoneuvoasennukset alkavat ensi maaliskuussa ja Buscomia sekä tätä käytetään jonkin aikaa sekaisin. HSL:n työntekijä ei ollut vielä toistaiseksi tietoinen siitä, voidaanko Helmiä ja uutta informaatiojärjestelmää käyttää rinnakkain, sillä asia ei kuulunut hänen osastolleensa.

Näin jossain jonkun esitteen noista uusista laitteista ja mulle jäi jotenkin lelumainen olo niistä. Kuinkahan pitkäikäinen ratkaisu tuo kosketusnäyttö on, kun sitä painellaan ja räpelletään likaisin käsin satoja/tuhansia kertoja päivässä..
 
Takaisin
Ylös