LIJ 2014 -hanke

Helsingin poliisi: Pummilla matkustavat käyttävät uutta huijaussovellusta "se menee bussikuskille läpi". HSL:n sovellusta muistuttavaa matkalippua on ladattu verkosta, kehittäjä ei ole poliisin tiedossa https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006058816.html https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli...stava-voi-syyllistya-useaan-rikokseen/7352128

Tämähän oli vain ajan kysymys milloin näitä huijaussovelluksia alkaa ilmaantumaan. Käytännössä kuljettajalla ei ole mitään mahdollisuutta tarkistaa lipun oikeellisuutta koska kuljettaja ei saa koskea matkustajan puhelimeen. Eikä varmaan enää ole mielenkiintoakaan alkaa kinaamaan matkustajan kanssa lipun oikeellisuudesta kun on nähty mihin asia saattaa johtaa. Antaa siis pummien matkustaa ilmaiseksi näillä sovelluksillaan ja kiinnijäämisriski bussissa on käytännössä hyvin pieni kun tarkastajat ovat keskittyneet raiteilla liikkuvaan kalustoon.
 
Viimeksi muokattu:
Tämähän oli vain ajan kysymys milloin näitä huijaussovelluksia alkaa ilmaantumaan. Käytännössä kuljettajalla ei ole mitään mahdollisuutta tarkistaa lipun oikeellisuutta koska kuljettaja ei saa koskea matkustajan puhelimeen. Eikä varmaan enää ole mielenkiintoakaan alkaa kinaamaan matkustajan kanssa lipun oikeellisuudesta kun on nähty mihin asia saattaa johtaa. Antaa siis pummien matkustaa ilmaiseksi näillä sovelluksillaan ja kiinnijäämisriski bussissa on käytännössä hyvin pieni kun tarkastajat ovat keskittyneet raiteilla liikkuvaan kalustoon.

Eipä tätä kuskien vastuulle pidä laittaakaan. Tampereen busseissa on QR-koodilukijat. Kännykän näytölle tulee QR-koodi ja bussiskanneri lukee sen aivan samalla tavalla kuin HSL-alueella luetaan matkakortteja.
 
Eipä tätä kuskien vastuulle pidä laittaakaan. Tampereen busseissa on QR-koodilukijat. Kännykän näytölle tulee QR-koodi ja bussiskanneri lukee sen aivan samalla tavalla kuin HSL-alueella luetaan matkakortteja.

Jos tuo kerran toimii Tampereella niin kai tämä onnistuisi HSL-alueen järjestelmässäkin?
 
Yleensä se hoidetaan liikennetoimiston antamalla varakortilla, joka tilitetään heti työpäivän jälkeen. En kyllä tiedä, kuinka tuohon järjestelmään kirjaudutaan ilman korttia.

LIJ-kortilla pystyy aina(ellei korttia ole manuaalisesti lukittu) kirjautumaan järjestelmään, vaikka tilitysrajassa olisi päivät mennyt umpeen. Kuljettaja pystyy siis valitsemaan lähdöt, saa linjakilvet LIJ:n kautta ja etälukijan toimimaan. Ainoastaan käteismyynti on estynyt. Kortinkin saa herätettyä henkiin etänä, jos työnjohdosta joku nollaa kortin saldon.
 
Jos tuo kerran toimii Tampereella niin kai tämä onnistuisi HSL-alueen järjestelmässäkin?
Joku vissiin unohti tilata QR-koodin lukijat, vastahan tuo on niinkin tuore kuin vuodelta 1994.

Muutenkin nykyisissä Pusatecin etälukijoissa on omatoiminen poikkeusmatkojen maksu sangen helppoa verrattuna näihin HSL:n etälukijoihin, joissa jokainen arvomatka on poikkeusmatka + ok.
 
Ok-nappi sentään jää eläkkeelle 27.4.2019.

Jo oli aikakin.

---------- Viestit yhdistetty klo 14:16 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:01 ----------

Joku vissiin unohti tilata QR-koodin lukijat, vastahan tuo on niinkin tuore kuin vuodelta 1994.

Nyt sitten HSL:llä on käsissä ikävä mobiililippujen väärennysepidemia, joka ei ratkea kuin sillä että matkakortinlukijat osaavat lukea QR-koodia ja NFC:tä/Bluetoothia.

Vaatiikohan tuo uusia kortinlukijoita vai onnistuuko keveämmin? Kuinkahan paljon kaikkien kortinlukijoiden päivitys tai vaihto maksaisi?
 
Ihmisen logiikka on kuolematon. OK-nappi haluttiin ehkäisemään virhepainalluksia, mutta nyt se taas halutaan pois. Kohta taas todennäköisesti sitä vaaditaan takaisin.
 
Kukakohan ajatteli, että HSL:n ok-napilla voisi edes torjua virhepainalluksia?

Nythän se ei edes toimi tässä käyttötarkoituksessa, kun vyöhykepainikkeet eivät ole lukkiutuvia. Jos esimerkiksi painat kolme, jonka jälkeen ok-nappia tavoitellessasi osut nappeihin yksi ja ok, saat väärän lipun.

Koko ok nappi on täysin turha. Sitä on turha tuoda takaisin.

Jotta ok-napilla olisi ollut mitään merkitystä, näppäilystä kolme ja yksi olisi pitänyt tulla sumutorven töräys. Tästä voisi sitten jatkaa joko nollaus-painikkeella tai leimauslaite voisi automaattisesti peruuttaa kaikki valinnat ja ohjeistaa aloittamaan leimaustapahtuma kokonaan alusta.

Parempi tapa hoitaa leimausvirheet olisi jättää turha ok-nappi pois ja lisätä leimauslaitteeseen peruuta-nappi, jolla voi tarvittaessa peruuttaa virheellisesti leimatun lipun lyhyen aikaa leimauksen jälkeenkin. Näin normaalit arvomatkat onnistuisivat yhdellä painalluksella. Se harvinaisempi väärin leimattu matka menisi korjauksineen yhteensä kolmella painalluksella.

mobiililippujen väärennysepidemia

Kovin on lyhyt HSL:n muisti. Vuonna 2000 kuljettajalle vilautettavien lippujen väärentäminen oli jo niin suosittua, että puliukotkin hankkivat lisätuloja trokaamalla väärennettyjä kymmenen matkan pahvikortteja täysin avoimesti metroasemilla.

Ihme, ettei HSL:llä ymmärretty jo mobiililippu-projektin alkuvaiheessa, ettei kuljettajalle vilautettava mobiililippu ole penaalin terävin kynä.
 
Dokumentissa "Toiminta- ja taloussuunnitelma 2020-2022" (http://hsl01.oncloudos.com/kokous/2019600-3-1.PDF) on maininta

Lähimaksuominaisuuden ja QR-koodilukijan hankinnat. QR-koodilukija lisätään mobiililipun validointia varten.

Ilmeisesti väärennetyistä mobiililipuista halutaan viimein eroon. Ja onhan se vähän hassua, että kertalippu voidaan järkevästi validoida, mutta mobiilikausilippua ei.

Onkohan muuten mitään teknistä estettä esim. Android-alustalla, että olisi mahdollista käyttää myös NFC:tä puhelimen ja lukijan välillä lipun validointiin? Applen alusta oli ainakin joskus rajoittuneempi tuossa asiassa.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös