LIJ 2014 -hanke

Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2016

Nobina on ihme säätöjä tehnyt busseihinsa:
Ainakin 79:lla sekä eilen myös jollain 7xx-seutulinjalla oli led-linjakilvissä näkyvissä ainoastaan määränpää yhdellä rivillä niin, että se vaihteli suomen ja ruotsin kielen välillä. Eli suurin osa näytön pinta-alasta menee hukkaan, kun ainoastaan ylärivi käytössä. On siis useammassa autossa käytössä, numeroita en ole seurannut.
Mikä ihmeen idea tässä on? Ymmärtäisin, jos koko näytön pinta-ala olisi käytössä ja vaihdettaisiin vuorotellen näytettävää kieltä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Havaintoja HSL-alueelta - heinäkuu 2016

Nobina on ihme säätöjä tehnyt busseihinsa:
Ei Nobina ole mitään tehnyt vaan olet todennäköisesti nähnyt bussin, jossa on käytössä uusi lippu- ja informaatiojärjestelmä (Nobinan Hakunilan varikolla niitä on jo aika paljon). LIJ ohjaa linjakilpien sisältöä ja siinä HSL määrittelee, mitä kilvissä näkyy. Esim. 105:llä lukee Helsingistä lähtiessä "105 Mankkaa via Tapiola" / "105 Mankans via Hagalund".
 
Itsekin ole nähnyt noita Nobinan LIJ-autoja ja todellakin: tekstiosan fontti on vaihtunut aiempaa pienemmäksi ja suomi/ruotsi vaihtuvat vuorotellen. Vaatii mielestäni vielä "viilaamista".
 
Itsekin ole nähnyt noita Nobinan LIJ-autoja ja todellakin: tekstiosan fontti on vaihtunut aiempaa pienemmäksi ja suomi/ruotsi vaihtuvat vuorotellen. Vaatii mielestäni vielä "viilaamista".

79/#7 Vestissä oli ainakin eilen muutettu aiempaan muotoon vaikka oli LIJ-laitteet, toki voi olla että kuski painanut nappia vaihtaakseen itse entiset kilvet. ;)
 
Mielestäni tuo, että LIJ syöttää kirjaimet linjakilpeen, ei toimi järkevästi.

Sen sijaan, LIJ voisi päättää mitä kilpitiedostoa esitetään esimerkiksi linjalla 132 Friisilänaukiolle, LIJ voisi ohjata mobitecin kilpien ohjauslaitteeseen käskyn, eli asettaisi kilpikoodin 1321 ja se näkyy sitten siinä muodossa, johon se on ohjelmoitu tietokoneella.

Käsillä näppäilyn sijasta LIJ siis vain käskisi kilpilaitetta laittamaan tietyn linjakoodin.

Toki, mikäli kilpiä on enemmän, kuten esimerkiksi 105:llä "via Tapiola", voisi toteuttaa niin, että Kampista lähdettyä koodi on vaikka 0001, ja Tapiolassa kun "via Tapiola"-teksti halutaan pois, niin LIJ käskee kilpilaitteen vaihtamaan tekstin koodille 0002, josta löytyy normaalinkokoisella fontilla tehty 105 Mankkaa / Mankans tjsp.

Tämä kaikki vaatii kyllä todella monen linjakilven tekemisen Info Editissä, mutta näin se toimisi parhaiten.

Monilla linjoilla on monia kirjainversioita ja niiden alla varmasti sitten "via"-tekstejä enemmän tai vähemmän, silti epäilisin kaikkien kilpien mahtuvan välille 0001-9999. Ei tarvitse olla juuri linjanumeron mukaisessa muodossa löydettävissä.

Ulkokilpien muuttaminen ei vaikuta sisäkilpeen, nehän eivät ole kytköksissä toisiinsa.
 
Itsekin ole nähnyt noita Nobinan LIJ-autoja ja todellakin: tekstiosan fontti on vaihtunut aiempaa pienemmäksi ja suomi/ruotsi vaihtuvat vuorotellen. Vaatii mielestäni vielä "viilaamista".

Viilaamista on käsittääkseni tulossa. Tällä hetkellä LIJ:ssä voi käyttää yhdessä linjakilpityypissä vain yhtä fonttikokoa ja sen täytyy olla sellainen, että pisin mahdollinen yhdistelmä mahtuu linjakilpeen, tyyliin 565B Espoon keskus. Silloin taas 18 Eira näyttää todella tilan hukkakäytöltä.

Määränpäätekstejä ei taas voi lyhentää esim. Espoo k tai Espoo as. Ne tulevat jostain tietokannasta mistä tulee tiedot moneen muuhunkin paikkaan, jossa lyhenteet olisivat typeriä käyttää. Yksi vaihtoehto voisi olla linjanumeron pienentäminen eli kaventaminen, mutta mielestäni hyvin näkyvä numero on oleellisin tieto.

En osaa myöskään sanoa miten esim. 145AT näkyy LIJ-ohjatuissa takakilvissä. Nykyisinhän se on tehty huomattavasti pienemmällä fontilla, että mahtuu kokonaan näkyviin. Jostain ihmeellisestä syystähän useissa autoissa takakilvet on toimitettu eli tilattu turhan kapealla kilvellä.
 
Määränpäätekstejä ei taas voi lyhentää esim. Espoo k tai Espoo as. Ne tulevat jostain tietokannasta mistä tulee tiedot moneen muuhunkin paikkaan, jossa lyhenteet olisivat typeriä käyttää.

Tietokannassa on se hyvä puoli, että samalla tiedolla voi olla useita sarakkeita joista valita. Eri tarkoituksiin sopii eri sarake, tieto on sama. Esim. pitkä nimi (Espoon Keskus), lyhyt nimi (Espoo C), vielä lyhyempi nimi (Espoo), lyhenne (Esp).
 
Uudet matkakortin lukulaitokset

Kampin metroasemalla sattui ensimmäistä kertaa kohdalle uuden mallinen kortinlukulaite. Siinähän olikin ihmettelemistä, kun en etukäteen ottanut selvää miten pitää toimia. Kai se meni oikein kun valitsin ensiksi 1-vyöhykkeen mutta mistä ensikertalainen niin vaan tajuaa, että sitten pitää painaa ok:ta ja sitten vielä viedä matkakortti lukualueelle. Olisi kohtuullista että olisi palkattu vaikka opiskelijoita päivystämään tällaisten laitteiden vieressä neuvomaan kansalaisia. Tai edes tuotu selviä kirjallisia ohjeita toimintatavoista laitteiden viereen. Miten ulkomaalaiset osaavat näitä käyttää tai jos ihmisellä on vaikeuksia lukea tekstejä. Eli vanhat olivat paljon parempia.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Kampin metroasemalla sattui ensimmäistä kertaa kohdalle uuden mallinen kortinlukulaite. Siinähän olikin ihmettelemistä, kun en etukäteen ottanut selvää miten pitää toimia. Kai se meni oikein kun valitsin ensiksi 1-vyöhykkeen mutta mistä ensikertalainen niin vaan tajuaa, että sitten pitää painaa ok:ta ja sitten vielä viedä matkakortti lukualueelle. Olisi kohtuullista että olisi palkattu vaikka opiskelijoita päivystämään tällaisten laitteiden vieressä neuvomaan kansalaisia. Tai edes tuotu selviä kirjallisia ohjeita toimintatavoista laitteiden viereen. Miten ulkomaalaiset osaavat näitä käyttää tai jos ihmisellä on vaikeuksia lukea tekstejä. Eli vanhat olivat paljon parempia.
Aika useassa Nobinan bussissa on jo tämmönen ja Åbergin linjalaisissa busseissa, vois käydä vaikeeks laittaa jokaisen koneen viereen joku. Kirjalliset ohjeet niiden viereen kyllä olisi pitänyt laittaa.
 
Vs: Uudet matkakortin lukulaitokset

Eli vanhat olivat paljon parempia.

Näinhän tämä usein menee kun vaihdetaan käyttöliittymään logiikkaa. Vanha logiikka on parempi, koska kaikki osaa jo sitä käyttää. Tila on hyvin rajoitettua lukulaitteiden luona, joten mielestäni ihmiset voivat ihan rohkeasti kysyä kanssamatkustajilta kuinka laite toimii. Ymmärrän että tämä voi suomalaisille vaikeaa.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Viimeksi muokannut moderaattori:
Täytyy ihmetellä että kenen älynväläys on ollut laittaa laitteeseen napit joissa lukee Lähiseutu 3 ja 2 eikä ainakaan napissa yhtään kerrota mitä nihiin kuuluu. Sitten on vielä nappi jossa lukee pelkkä seutu. Noi varmaan voi mennä monillakin muualta tulevalla sekaisin, vissiin edellyttää napin painamista että näkee mitä niihin sisältyy.

Myöskää pelkkä raitiovaunun kuva ei sano paljoaa lopulta jos ei ole ikinä kuullut vain raitiovaunussa kelpaavasta lipusta.
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin
Ylös