Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345
Näytetään tulokset 61-71/71

Viestiketju: LIJ 2014 -hanke

  1. #61
    Tunnistettu jäsen killerpop avatar
    Liittynyt
    23.06.2005
    Sijainti
    Tampere
    Viestejä
    2891

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut petteri Näytä viesti
    Onko HSL:n tekniikan asenne, että kun kerran on suunniteltu ja toteutettu käyttöliittymä päin honkia, niin sitten vaan pyöritellään peukaloita ja valitellaan voi voi?
    Ainakin HSL:n viestinnän selitykset eivät ihan hirveästi jaksa vakuuttaa. Huonosti suunnitellussa vedotaan väliaikaisuuteen ja tuleviin vyöhykkeisiin. Myöskin OK-painikkeen pakollisuutta selitellään tuhansilla väärinleimatuilla lipuilla, joista tulee korvaushakemuksia. Tässä kyllä vierittäisin vastuun asiakkaalle, eli parempi tietää mitä ostaa. Ja vaikea kuvitella, että muutaman euron arvoisia virheleimauksia ihan tuhansittain lähdettäisiin vaatimaan takaisin...
    TSB-Bussisivut | Suomen kirjastoautot | phototrans

    HSL on pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annetun lain 3 §:ssä tarkoitettu kuntayhtymä.

  2. #62

    Liittynyt
    10.01.2008
    Viestejä
    250

    oletus LIJ 2014 -hanke

    YLE:n kyselyssä tyrmäävä palaute uusien matkakortinlukijoiden käytettävyydestä:
    http://yle.fi/uutiset/3-9320151

  3. #63
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3502

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Mun mielipiteeni uudesta LIJ-järjestelmästä ja sen laitteista:

    HSL:n uutta lipunmyyntijärjestelmää on syytä kehittää vielä edelleen: varsinkin arvolipun ostaminen on varsin hidasta puuhaa entiseen Bucomiin verrattuna, jossa oli käytännössä vain yksi vaihe (kortti lukijalle ja painallus). Nyt, vaikka asiakas osaisikin käyttää uutta LIJ-laitetta, on sen käyttö noin kolme kertaa hitaampaa kun siihen sisältyy kolme vaihetta: matkustusalue + ok + kortti lukualueelle. Puhumattakaan siitä, että asiakas ei osaa käyttää sitä ja häntä pitää neuvoa "kädestä pitäen". Seurauksena on aivan selvä pysäkkiaikojen venyminen ja bussi jää jatkuvasti myöhään aikataulustaan. Juuri nopeus on joukkoliikenteen yksi kilpailuvaltteja, eikä uuden lipunmyyntijärjestelmän nykyinen käyttöliittymä mitenkään palvele tätä asiaa. Myös kuljettajatyötä tämä rassaa kun kuljetaan jatkuvasti myöhässä ja lakisääteiset tauot eivät toteudu niinkuin on suunniteltu.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  4. #64
    fani avatar
    Liittynyt
    09.02.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    304

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    YLE:n kyselyssä tyrmäävä palaute uusien matkakortinlukijoiden käytettävyydestä:
    http://yle.fi/uutiset/3-9320151
    Olen aika pitkälti samoilla linjoilla kyseisen jutun kanssa. Etenkin käyttöliittymä on huonosti onnistunut - vaikea ja hitaanoloinen. Myös laitteiden toimivuus on ollut heikonlaista. Lähes joka neljännessä bussissa tai junassa näytöllä lukee "Ei toimi" tms. Muutamia kertoja on myös tullut sellainen ongelma ettei LIJ-laita tunnista korttiani laisinkaan.

  5. #65

    Liittynyt
    16.12.2005
    Viestejä
    968

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Ja kun keksittäisiin joku siedettävä nimi tuon LIJ-hirvityksen tilalle.

  6. #66

    Liittynyt
    07.12.2016
    Viestejä
    7

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Autoton espoolainen Näytä viesti
    YLE:n kyselyssä tyrmäävä palaute uusien matkakortinlukijoiden käytettävyydestä:
    http://yle.fi/uutiset/3-9320151
    Ajan yhtä Espoon sisäistä linjaa, jossa otettiin elokuussa 2016 käyttöön tuo uusi matkakorttien lukulaitesysteemi. Se oli täyttä tuubaa heti alusta lähtien, en ymmärrä kuinka Åbergin kuskien / matkustajien kokemukset laitteesta ovat olleet positiivisia, hehän testasivat tuota ennakkoon??

    -Kaikki ihmettelevät miksi uusi laite on tehty TÄYSIN vanhan vastakohdaksi: Uudella laitteella valitse ensiksi alue, sitten OK, sitten vasta näytä lippua - vs. vanha laite jossa ensin lippu laitteen lähelle, sitten alueen painallus.
    -Lippujen myynti asiakkaille on tuskallisen hidasta, kuskin laite ei todellakaan toimi sujuvasti "ajohanskat kädessä" eikä asiakkaiden laite toimi tumput kädessä (vrt. vanha laite joka toimi kuin se junan vessa).
    -Asiakkaiden, jopa näitä käyttämään tottuneiden nuorten, toiminta on paljon hitaampaa kuin vanhalla "sämpylällä". Puhumattakaan satunnaisista julkisen liikenteen käyttäjistä, eläkeläisistä, ulkomaalaistaustaisista ym. ym.
    -Laite sekoilee, myy "arvolippuja" mutta ihmisten kortilla olevaa "aikaa" ei suostu tunnistamaan.
    -Ei aina anna perua myytyjä matkoja, sekoilee.
    -Ei anna myydä arvolla kahta matkaa ellei asiakas osaa valita "+2" (asiakas haluaisi leimata kaksi eri kertaa niin kuin vanhalla laitteella - ei aina toimi vaan herjaa jotain "matka on jo voimassa / valittuna / tms.).

    +Ainoa positiivinen asia tästä uudesta laitteesta pian 4kk ajamisen jälkeen on ollut sen sisään rakennetut ohjeet, jotka ovat aina mukana sekä kohtuullisen selkeät. Mutta tämäkin ainoa positiivinen asia hävisi heti kun laitetta oppi käyttämään kunnolla.

    Kaikesta tästä huolimatta aikataulut ovat samat (tiukemmat) kuin vanhoilla laitteilla -> jälleen aivan älytöntä kuskien kuormittamista, jotka ovat täysin syyttömiä tähän uudistukseen.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.12.2016 kello 19:00. Syy: kiroilu ja läyhääminen pois

  7. #67

    Liittynyt
    09.12.2007
    Viestejä
    4

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Tässä on hyvä analyysi siitä mikä matkakortin lukulaitteen käyttöliittymässä on vikana:

    http://www.heiolenmarkus.com/fin/blo...a-meni-monkaan

    Tiivistetty yhteenveto:
    HSL lanseerasi kesällä 2016 historiallisen uudistuksen kuluttajapäätteisiinsä, mukaan lukien jo valmiiksi parjatun matkakorttien lukulaitteen. Kaikki ei nyt kuitenkaan mennyt ihan putkeen. HSL:n saitilta sittemmin poistetun lukijakommentin sanoin: jos uudistus maksoi miljoonia Euroja, miksi käyttöliittymä näyttää siltä, kuin se olisi suunniteltu itse PowerPointilla?

  8. #68
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    243

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Kani Näytä viesti
    Ja kun keksittäisiin joku siedettävä nimi tuon LIJ-hirvityksen tilalle.
    ..........

    Susi?

  9. #69

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    443

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut oh2lwn Näytä viesti
    Tiivistetty yhteenveto:
    HSL lanseerasi kesällä 2016 historiallisen uudistuksen kuluttajapäätteisiinsä, mukaan lukien jo valmiiksi parjatun matkakorttien lukulaitteen. Kaikki ei nyt kuitenkaan mennyt ihan putkeen. HSL:n saitilta sittemmin poistetun lukijakommentin sanoin: jos uudistus maksoi miljoonia Euroja, miksi käyttöliittymä näyttää siltä, kuin se olisi suunniteltu itse PowerPointilla?
    Tähän voisi lisätä myös sen, että laitteen opastus on perinteisen huonoa: yksi A4-kokoinen tarra ikkunassa mahdollisesti lähellä laitetta. Kuka sitä edes huomaa ja kuka sitä pientä pränttiä rillit huurussa edes kykenee näkemään. Mikä siinä on niin vaikeaa laittaa ihmisten näkökenttään isolla kirjoitettu lappu, jossa on kolme riviä riittävän isolla:

    1. valitse matka
    2. paina ok
    3. näytä kortti

    Och samma på svenska, jos niin halutaan...

  10. #70
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3427

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Tänään alkuillasta matkustin linjalla 571 Myyrmäestä Pähkinärinteeseen. Autona oli helb 1531 jossa on uudet laitteet. Myyrmäen asemalla sisänäyttö näytti ensin ihan oikein seuraavaa pysäkkiä "iskostie". Kun tuli lähtöaika niin näyttöön ilmestyi "avaintie" jonka jälkeen näyttö pimeni täysin lukuun ottamatta kellonaikaa. Seuraava matkustaja tuli kyytiin rajatorpasta ja kysyi meneekö bussi pähkinärinteeseen kun linjakilvessä lukee "ei linjalla"? Kuski oli tietämättään ajanut EI LINJALLA-teksti Myyrmäestä lähtien. Nyt kuski sai systeemin taas toimintaan, mutta seuraavaksi pysäkiksi näyttö tarjosi valtion virastotaloa ja Pähkinärinteessä oltiin jo Tikkurilan urheilupuistossa. Jostain syystä järjestelmä kuvitteli bussin ajelevan Tikkurilassa vaikka oltiin jo reitin toisessa päässä.

  11. #71
    Jaikku avatar
    Liittynyt
    15.06.2014
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    27

    oletus Kymmenien miljoonien lippu-uudistus täysi susi

    Matkustajat tuskailevat, kuljettajat hermostuvat "Kymmenien miljoonien lippu-uudistus täysi susi"

    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2017...436.1470421329
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 08.01.2017 kello 18:20. Syy: siirretty toiseen ketjuun

Sivu 5 / 5 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345

Vastaavia viestiketjuja

  1. Länsi-Vantaan linjastosuunnitelma 2014-2021
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 07.01.2013, 01:13
  2. HSL: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2014
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 14.12.2012, 15:58
  3. HSL:n alustava taloussuunnitelma 2012 - 2014
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 20.11.2011, 20:01
  4. YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 15.08.2011, 21:35
  5. Tulevaisuuden joukkoliikennekaupungit -hanke
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 11.12.2007, 17:48

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •