Sivu 7 / 12 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 34567891011 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 91-105/178

Viestiketju: LIJ 2014 -hanke

  1. #91
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3082

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Tämä on pieni asia, myönnetään, mutta oikeinkirjoitussyistä minua itseäni on alkanut ottamaan ajatteluelimeen näiden uusien kilpinäyttöjen suomenkielisissä teksteissä tämä kummajainen nimeltään "via". Eli esimerkiksi: "97V Mellunmäki via Vartioharju".

    Tiedän varsin hyvin itse että tällä vialla tarkoitetaan "jonkun kautta -tosin på svenska" mutta kyllä nyt näinkin Suuressa ja Mahtavassa yhtiössä kuin HSL on pitäisi oikeakielisyys ja suomenkieli olla hallussa. Ei voida (okei, sori, kyllä voidaan) olettaa että kaikki tajuaisivat mitä tällä vialla tarkoitetaan. Jos (kun?) suomenkielinen "kautta" on liian pitkä sana, määränpääteksti voitaisiin varmasti uudistaa johonkin parempaankin muotoon. Vaikkapa näin: "97V Vartioharju - Mellunmäki".
    Selkeyden vuoksi määränpää lukee aina ylärivillä ja välipisteet alarivillä (jos niitä on) ja suomi ja ruotsi eri aikaan. Ja omasta mielestäni saa ollakin noin, vaikka via on vähän kömpelö. Se on kokonaan eri asia, että miksei voisi lukea tuolla ehdottamallasi tavalla (vaihtuvalla tekstillä suomeksi/ruotsiksi) ja sitten jos ei ole välipisteitä, niin entiseen tapaan suomi ja ruotsi päällekkäin. Mutta kun on valittu huonompi vaihtoehto, niin ei nyt sitten mielellään sotketa sitä enää lisää.

  2. #92

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    187

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Selkeyden vuoksi määränpää lukee aina ylärivillä ja välipisteet alarivillä (jos niitä on) ja suomi ja ruotsi eri aikaan. Ja omasta mielestäni saa ollakin noin, vaikka via on vähän kömpelö. Se on kokonaan eri asia, että miksei voisi lukea tuolla ehdottamallasi tavalla (vaihtuvalla tekstillä suomeksi/ruotsiksi) ja sitten jos ei ole välipisteitä, niin entiseen tapaan suomi ja ruotsi päällekkäin. Mutta kun on valittu huonompi vaihtoehto, niin ei nyt sitten mielellään sotketa sitä enää lisää.
    Ja vallitsevan huonon käytännön muuttaminen on mahdotonta? (Tyhmä kysymys. Tietenkin on.)

  3. #93

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1906

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Tiedän varsin hyvin itse että tällä vialla tarkoitetaan "jonkun kautta -tosin på svenska"
    Via tarkoittaa samaa asiaa myös suomeksi. Löytyy suomenkielisistä sivistyssanakirjoista. Se on yhtä paljon suomenkielinen kuin ruotsinkielinenkin. Latinasta toki alun perin, josta levinnyt about kaikkiin länsimaisiin kieliin.

  4. #94

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    187

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Via tarkoittaa samaa asiaa myös suomeksi. Löytyy suomenkielisistä sivistyssanakirjoista. Se on yhtä paljon suomenkielinen kuin ruotsinkielinenkin. Latinasta toki alun perin, josta levinnyt about kaikkiin länsimaisiin kieliin.
    Enpähän tuotakaan ole tiennyt. Toisaalta olenkin sen verran sivistymätön moukka etten sivistyssanakirjaa edes omista. Pitäisiköhän kuitenkin hankkia, sitä kun näköjään Helsingin joukkoliikennettä käyttäessä tarvitsee.

  5. #95
    MJG
    MJG ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    29.06.2009
    Viestejä
    298

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Selkeyden vuoksi määränpää lukee aina ylärivillä ja välipisteet alarivillä (jos niitä on) ja suomi ja ruotsi eri aikaan. Ja omasta mielestäni saa ollakin noin, vaikka via on vähän kömpelö. Se on kokonaan eri asia, että miksei voisi lukea tuolla ehdottamallasi tavalla (vaihtuvalla tekstillä suomeksi/ruotsiksi) ja sitten jos ei ole välipisteitä, niin entiseen tapaan suomi ja ruotsi päällekkäin. Mutta kun on valittu huonompi vaihtoehto, niin ei nyt sitten mielellään sotketa sitä enää lisää.
    Mutta mihin sitä "via"-sanaa yleensäkään tarvitaan? Jos kilvessä lukee 95 Kontula Keinutie/Mellunmäki (M), eikö se välitä osapuilleen saman informaation kuin 95 Kontula Keinutie/via Mellunmäki (M)?

    Yksinkertaisin ratkaisu yleensä on toimivista ratkaisuista se paras.

  6. #96
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3082

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut MJG Näytä viesti
    Mutta mihin sitä "via"-sanaa yleensäkään tarvitaan? Jos kilvessä lukee 95 Kontula Keinutie/Mellunmäki (M), eikö se välitä osapuilleen saman informaation kuin 95 Kontula Keinutie/via Mellunmäki (M)?

    Yksinkertaisin ratkaisu yleensä on toimivista ratkaisuista se paras.
    Omasta mielestäni se via selkeyttää linjakilvessä tarjottua infoa. Määränpää ja välipisteet on hyvä olla "selvästi" erotettuina. Eli niin kauan kun mennään nykymallilla, niin pitäisin sen vian mukana. Ehdotin jo yhtä ratkaisua, mikä olisi selkeämpi ja poistaisi via-sanan tarpeen. Toinen voisi olla määränpään näyttäminen välipisteitä isommalla fontilla (mitä rajoittaa rajallinen tila linjakilvessä). Tällöin jäisi vähemmän hukkatilaakin, kun välipisteitä ei ole. Toki tämäkään ei mielestäni ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin ensimmäisenä ehdottamani.

    Lähinnä tarkoitan siis sitä, että joko pidetään kilven kaikki elementit samoissa kohtaa ja samanlaisina sekä erotellaan määränpää ja välipisteet (kuten nykyään) tai sitten hyödynnetään kaikki tila aina joko yhtä tai kahta kieltä käyttäen (mikä olisi mielestäni paras ratkaisu). Eli joko 95 Kontula Keinutie/via Mellunmäki (M) + 95 Gårdsbacka Gungvägen/via Mellungsbacka (M) ja 95 Kontula Keinutie/(tyhjä) + 95 Gårdsbacka Gungvägen/(tyhjä) tai 95 Mellunmäki (M)-/Kontula Keinutie + 95 Mellungsbacka (M)-/Gårdsbacka Gungvägen ja 95 Kontula Keinutie/Gårdsbacka Gungvägen. Turhinta infoa linjakilvessä on kuitenkin tyhjä tila, jonka voisi hyödyntää ja näin näyttää kerralla enemmän.

  7. #97

    Liittynyt
    22.08.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1906

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Bellatrix Näytä viesti
    Pitäisiköhän kuitenkin hankkia, sitä kun näköjään Helsingin joukkoliikennettä käyttäessä tarvitsee.
    Höpsis-pöpsis. Olet ymmärtänyt sanan "via" merkityksen ilman sivistyssanakirjaakin, joten miksi turhaan hankkisit sellaista?

    (No, hankkiminen voi kaikesta tästä huolimatta olla mukavaa. Sivistyssanat ja niiden historia on merkittävä osa kielen historiaa, ja kertoo usein siitä mitkä eri kielialueet ovat historian saatossa olleet tekemisissä toisensa kanssa ns. sivistyneistön parissa.)

  8. #98

    Liittynyt
    26.09.2006
    Sijainti
    Helsinki, Punavuori
    Viestejä
    3802

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Höpsis-pöpsis. Olet ymmärtänyt sanan "via" merkityksen ilman sivistyssanakirjaakin, joten miksi turhaan hankkisit sellaista?
    Toisaalta kun Suomen kielessä ei ole ollut aikaisemmin liikennekäyttöön sopivaa kautta ilmaisua, kun postpositio "kautta" ei kylteissä ja opasteissa hyvin toimi, voihan sellaisen HSL hyvin nyt lanseerata yleisempäänkin käyttöön. Kieli muuttuu ja kehittyy ajan mukana.
    "Vain se, joka käsittelee ajatuksiaan kevyesti, on niiden herra. Ja vain ajatustensa herra ei ole niiden orja." — Lin Yutang

  9. #99
    JRD
    JRD ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    25.04.2017
    Viestejä
    3

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Muakin on alkanut ärsyttämään tämä "vian" kanssa leikkiminen. Varsinkin lyhyillä liityntälinjoilla on mielestäni turha laittaa mitään välietappeja sinne kilpeen, tekee niistä vain kömpelön näköisiä.

    Selkein ratkaisu olisi mielestäni vanhaan tapaan näin. Ja tilankäytön tulisi olla tätä luokkaa, jos välipisteitä ei näytetä.

  10. #100

    Liittynyt
    07.08.2006
    Viestejä
    187

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tlajunen Näytä viesti
    Höpsis-pöpsis. Olet ymmärtänyt sanan "via" merkityksen ilman sivistyssanakirjaakin, joten miksi turhaan hankkisit sellaista?
    Olet väärässä. Olen ymmärtänyt sen vain ja ainoastaan siksi koska osaan ruotsia. Siitä, että se on vielä joku halavatun suomenkielen sivistyssanakin mulla ei ole tähän asti ollut minkäänlaista aavistuksen tapaistakaan. No, olenkinhan niin sivistynyt ihminen että lomillanikin kierrän kaikki mahdolliset kulttuuritapahtumat. Ja helekutin kaukaa

  11. #101

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Helsinki, Hamina
    Viestejä
    727

    oletus Uudet lipunmyyntilaitteet susia

    Ainakin minulla on vähentynyt halu käyttää joukkoliikennettä, kun nämä uudet lipuntarkastuslaitoket ovat jonkun älypään suunnittelemia. Kun arvolippuasiakas valitsee ensiksi vyöhykkeen, niin sitten pitää painaa ok ja sitten vasta saa näyttää pyörylälle lippua. Jos lippu on laitteen lähellää kun tekee aloitusrutiinia niin ei toimikaan. Kun on toisessa kädessä kassi, niin vaikeaa on. Eli ellen ole menossa Tallinnan laivalle, niin ajelen omalla kotterolla matkat.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 12.07.2017 kello 08:27. Syy: yhdistetty toiseen ketjuun
    antti

  12. #102
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1552

    oletus Vs: Uudet lipunmyyntilaitteet susia

    Tuostakos se johtuu, että laite ei reagoi, jos kortti on lähellä laitetta. Olen yrittänyt käyttää laitetta ja olen ihmetellyt samaa kun painaa näyttöä, niin mitään ei tapahdu.
    Lähes poikkeuksetta se on ollut siis yhtä turaamista.

    Kortin pitää siis olla toisessa kädessä, jos toisella tehdään valinnat ? Valintaa tekevää kädessä se on siis liian lähellä ?

    No miksi tästä ei sitten mainita missään ? Kuljettajat katsovat turaamista hölmönä vieressä. Mutta en minä tämän takia siirry saastuttvaan ja ruuhkauttavaan yksityisautoon.

  13. #103

    Liittynyt
    11.03.2006
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    270

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    Itse otin jotenkin intuitiivisesti jo varhain tavaksi laittaa kortti hampaiden väliin painalluksen ajaksi. Yleensä on kuitenkin jotain muuta toisessa kädessä. Mutta pitäisihän sen lukijan osata olla menemättä sekaisin kortista.

  14. #104
    aki
    aki ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    30.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    3971

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    HSL:n bussinkuljettajien mitta täyttyi - uhkaavat lopettaa lipunmyynnin ensi viikolla http://www.iltalehti.fi/kotimaa/2017...17128_u0.shtml

  15. #105

    Liittynyt
    15.01.2014
    Sijainti
    Järvenpää
    Viestejä
    101

    oletus Vs: LIJ 2014 -hanke

    "HSL:n lipunmyynti on kaaoksessa ja sadan miljoonan euron jättiuudistus jo kolme vuotta myöhässä – HS selvitti, mikä meni pieleen"

    http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005338114.html

Vastaavia viestiketjuja

  1. Länsi-Vantaan linjastosuunnitelma 2014-2021
    kirjoittanut Elmo Allen foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 25
    Viimeisin viesti: 07.01.2013, 01:13
  2. HSL: HSL kerää kommentteja liikennöintitisuunnitelmasta 2013-2014
    kirjoittanut RSS foorumissa Joukkoliikenneuutiset
    Vastauksia: 7
    Viimeisin viesti: 14.12.2012, 15:58
  3. HSL:n alustava taloussuunnitelma 2012 - 2014
    kirjoittanut joboo foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 63
    Viimeisin viesti: 20.11.2011, 20:01
  4. YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2010 - 2014
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 52
    Viimeisin viesti: 15.08.2011, 21:35
  5. Tulevaisuuden joukkoliikennekaupungit -hanke
    kirjoittanut kuukanko foorumissa Paikallisliikenne muualla Suomessa
    Vastauksia: 8
    Viimeisin viesti: 11.12.2007, 17:48

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •