Bussien valaistus pimeällä

Liittynyt
11 Huhtikuu 2018
Viestit
506
Pystyykö kuljettaja säätämään Suburbanin sisävaloja himmeämmiksi? Viimeaikoina Suburbaneissa on pilkkopimeällä ollut täysi valaistus, joka ei ainakaan omasta mielestä ole lainkaan miellyttävää. Verrattuna esim. Scaloihin, Suburbaneissa on usein iltaisin huomattavasti valoisempaa.
 
Pystyy.

HelBin Suburbaneissa on matkustamon valaistus jaettu niin, että etu- ja takaosan valaistusta voi säätää erikseen. Kummallekin osalle on kirkas ja himmeä asento, ja lisäksi löytyy erillinen yöasento, joka himmentää koko matkustamon valoja entisestäänkin.

Minä tykkään himmentää sisävaloja, kun ulkona pimenee, koska muuten matkustamo heijastuu liikaa tuulilasista. Tietyissä linja-automalleissa tämä ilmiö on melko häiritsevä, mutta en ole pannut merkille, että Suburbanit olisivat tässä suhteessa erityisen epäonnistuneita.
 
Pystyykö kuljettaja säätämään Suburbanin sisävaloja himmeämmiksi? Viimeaikoina Suburbaneissa on pilkkopimeällä ollut täysi valaistus, joka ei ainakaan omasta mielestä ole lainkaan miellyttävää. Verrattuna esim. Scaloihin, Suburbaneissa on usein iltaisin huomattavasti valoisempaa.

Scalojen valaistus on toteutettu vielä loisteputkin, niin kuin suurin osa autoista ennen Euro 6 -sukupolvea. Suburbaneissa ja esim. 8900LE:ssä on järjestään ledit matkustamossa. Ledivalaistus on energiatehokkaampaa, kirkkaampaa ja muokattavampaa kuin loisteputkivalaistus.

Varsinkin pimeille teille on sisävalojen hyvä säätö ensisijaisen tärkeää. Muistan, kun ajelin pilkkopimeällä tiellä Nikkilästä Pornaisiin, eikä Volvosta saanut sisävaloja yhtään himmeämmälle. Himmeimmällä asennolla lastenvaunutilasta taaksepäin valot sylkivät täysteholla valoa, kuljettajatilan ja lastenvaunutilan välissä valot tuntuivat noin 30 % himmennetyiltä, ja suurin osa valosta heijastui tuulilasista takaisin. Ks. kuva.

VDL:ssä, varsinkin telissä, on huomattavasti parempi sisävalaistus, mutta siinä himmennetty asento alkoi olla jo liian hämärä. Portaatonta säädintä tässä kaivattaisiin, mutta onneksi tekniikalla on tapana kehittyä; uusimmissa Volvo 8900LE:issä on matkustamon valoihin kaksi toisistaan reilusti erottuvaa asentoa, lisäkytkin etuosan pimentämiseen ja uusimmista uusimmissa ihan erillinen yövalaistus :cool:

valot.jpg
 
Kai tämäkin on taas niitä makuasioita. Itse taas tykkään pimeällä mahdollisimman kirkkaasta valaistuksesta, niin kuljettajana kuin matkustajana olemisen näkökulmasta.
 
Kyllä pimeällä on huono kun valaistus on liian kirkkaalla esim. ulos näkeminen on sama kun ikkunaa olisi teipattu bussin toinen puolisko ja kun autosta jää ulos niin silmät ovat tottuneet valoon.
Muutenkin kiva matkustaa niin että näkee ulos ja syksyn hienot värit ilta valaistuksessa.
 
Turvallisinta pitää valaistus maksimaalisena pimeällä vaikkakin se haittaa ulos näkemistä. On ihmisiä joilla on huono hämäränäkö
 
Juu ei tule pidettyä pimeällä täysillä sisävaloja. Prompterin kuvat yllä havainnollistaa syyn erittäin hyvin, ulos näkeminen Volvoissa on onnetonta jo puolitehollakin saati sitten täysteholla. Meillä kun linjoja ajetaan täysin valaisemattomilla teillä. VDL:t on tässä huomattavasti paremmat kun saa oikeasti himmeälle valaistuksen ja heijastukset lähes olemattomat.
 
Turvallisinta pitää valaistus maksimaalisena pimeällä vaikkakin se haittaa ulos näkemistä. On ihmisiä joilla on huono hämäränäkö

Eiköhän kuitenkin ole tärkeämpää, että kuljettaja näkee tuulilasista ulos. Kyllä liian voimakas sisävalaistus häiritsee, ja silloinhan suurimmassa vaarassa ovat ”pimeät” jalankulkijat! Sen verran autoissa on aina sisällä valoa, että pitäisi kyllä nähdä kulkea istuimelle ja sieltä ovelle. Enkä tarkoita ollenkaan vähätellä asiaa huonommin näkevän kannalta.
 
Eiköhän kuitenkin ole tärkeämpää, että kuljettaja näkee tuulilasista ulos. Kyllä liian voimakas sisävalaistus häiritsee, ja silloinhan suurimmassa vaarassa ovat ”pimeät” jalankulkijat! Sen verran autoissa on aina sisällä valoa, että pitäisi kyllä nähdä kulkea istuimelle ja sieltä ovelle. Enkä tarkoita ollenkaan vähätellä asiaa huonommin näkevän kannalta.
Ei ole itselläni ollut koskaan ongelmaa nähdä tuulilasista ulos kuljettajan penkiltä vaikka valaistus olisikin maksimaalinen matkustamossa. Riittää ihan kun kuljettajan koppi pimeenä. Toki makuasia koska vajaavainen valaistus on mielestäni kuin ajaisi siirtoajoa
 
Ei ole itselläni ollut koskaan ongelmaa nähdä tuulilasista ulos kuljettajan penkiltä vaikka valaistus olisikin maksimaalinen matkustamossa. Riittää ihan kun kuljettajan koppi pimeenä. Toki makuasia koska vajaavainen valaistus on mielestäni kuin ajaisi siirtoajoa

Tervetuloa tänne kokeilemaan täydellä sisävalaistuksella turvallista ajamista ;)
 
Ei ole itselläni ollut koskaan ongelmaa nähdä tuulilasista ulos kuljettajan penkiltä vaikka valaistus olisikin maksimaalinen matkustamossa. Riittää ihan kun kuljettajan koppi pimeenä. Toki makuasia koska vajaavainen valaistus on mielestäni kuin ajaisi siirtoajoa

Minulla on kyllä ollut vaikeuksia nähdä ulos, jos etupäässä on kirkas valo tai jos tuulilasi peilaa. Volvot on ainakin osannut tehdä huonoja esimerkkejä tästä asiasta. Kaiken kruunaa muutamassa vuodessa heikentyvät pienikokoiset ajovalot, joiden teho lähinnä huvittaa.
 
Yllättävän paljon näkee muuten Volvoja ja muitakin busseja lediajovalot kokonaan tai osittain pimeänä. Ei ole kovin kestäviä ledejä. Onneksi täällä Helsinginseudulla on katuvalaistus jo melko hyvää luokkaa.
 
Takaisin
Ylös