Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/35

Viestiketju: 700-sarjan seutulinjojen reitit

  1. #1
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Mielestäni linja 733 kannattaisi herättää henkiin ihan kokopäivälinjana. Nikinmäen alue Vantaalla on kasvanut kovasti viime vuosina ja alueelle rakennettaneen edelleen lisää. Reitti voisi kulkea vanhan N-reitin tavoin Nikinmäessä Vanhan Porvoontien, Sääskitien ja Kimalaisentien kautta.

    Samalla linjoilla 730, 734 ja 742 voitaisiin toteuttaa joitakin muutoksia. 730 voisi jäädä ruuhkalinjaksi entiselle reitilleen. Rekolan yhteydet hoidettaisiin jatkamalla linjaa 734 Päiväkummusta Rekolan kautta Korson asemalle. Ainakin arkisin keskipäivällä/alkuillasta ja lauantaisin vuoroväli voisi 734:lla olla nykyistä tiheämpi. Yhteydet Korsosta Pohjois-Nikinmäkeen hoidettaisiin linjalla 75 sekä linjojen 86 ja 87 A-vuoroilla.

    Linja 742 voitaisiin lakkauttaa kokonaan ja tarjontaa siirtää linjoille 740 ja 741. Sotunkiin voitaisiin liikennöidä uutta liityntälinjaa 89 Mellunmäki - Länsimäki - Länsisalmi - Nybygget - Hakunila. Linjalla olisi vaihtoyhteys Mellunmäessä metroon ja Hakunilassa mm. Tikkurilan ja Helsingin suunnan bussilinjoille. Kalustona voisi olla nykyisen 3-linjan pikkubussi.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 31.12.2006 kello 14:08. Syy: jaettu omaksi viestiketjukseen

  2. #2
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    507

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Kuten varmasti todettua on, mutta muistutetaan kuitenkin: YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2005-2009 -julkaisussa Hakunilan alueen liikenteeseen on suunniteltu muutoksia, jotka toteutettaisiin vuonna 2007.

    Suunnitelma sisältää seuraavanlaisia muutoksia:

    -Linjan 742 reitti muuttuu pois Sotungista kulkemaan Kuninkaanmäen, Hakunilan, Vaaralan ja Jakomäen kautta Lahdentielle, ruuhka-aikana linja 742K Hakunilasta Kehä III:n kautta Lahdenväylälle. Vuorovälit ruuhkassa 30 min., muulloin 60 min.

    -Linjan 741 tarjonnan vähentäminen (liikennöinti kaikkina aikoina 30 min. välein), ruuhka-ajan ulkopuolella osa vuoroista linjana 741A Sotunkiin, linja 741N hiljaisina aikoina Jakomäen kautta.

    -Linjan 743 Helsinki-Jakomäki-Sotunki perustaminen, liikennöidään ruuhka-aikana 60 minuutin vuorovälillä.

    -Linjalle 740 lisätään vuoroja tarvittaessa vastaamaan Nissaksen ja Hakunilan kysyntää.

  3. #3
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    1984

    oletus Vs: 700-sarjan seutulinjojen reitit

    Tässä linkki tuohon YTV:n seudulliseen joukkoliikennesuunnitelmaan, josta Hakunilan muutokset löytyvät sivulta 51.

    Lienee silti selvää, että vaikka suunnitelman mukaan muutokset toteutettaisiin ensi syksyllä 2007, niin näin ei tule kuitenkaan tapahtumaan, sillä syksyllä tapahtuvissa Hakunilan seutulinjojen uusissa liikennöintisopimuksissa ei ole mainittu linjaa 743.

    Minusta Hakunilan suunnitelma ei tunnu kovin hyvältä. Nykyään on yksi selkeä päälinja 741 sekä ruuhkassa apulinja 740 sekä lisäksi Sotunkia palveleva 742.
    Suunnitelmassa sen sijaan päälinja 741 pirstoutuu ikään kuin jakamaan palvelun eri linjoille eri kirjaintunnuksineen.

    Keskeisenä tavoitteena näkyy olevan Metsolan ja Nikinmäen Helsinkiin suuntautuvien yhteyksien nopeuttaminen. Tuskinpa jatkossakaan Metsolasta Helsinkiin halutaan matkustamaan Hakkilan kautta ja näyttää siltä, että päiväsaikaan linjan 742 ajoaika ei muutu suuntaan tai toiseen nykyisestä, sillä jatkossa linjan olisi tarkoitus kulkea nopeamman Kehä III:sen sijasta hitaampaa reittiä Vaaralan ja Jakomäen kautta.

    Muutos tuo myös paljon epätasaisia vuorovälejä päiväsaikaan Kuninkaanmäkeen ja Vaarala näyttäisi kärsivän porrastamattomista vuoroväleistä lisäksi ruuhka-aikaan. 741:llä kun on 30 min vuoroväli, 742:lla päivällä 60 min ja ruuhkassa 30 min sekä 743:lla 60 min (ruuhkassa).

    Viikonloppuisin Hakunilaan päin ei näytä koituvan kovin suuria palvelun menetyksiä vaikka lauantaisin yksi Hevoshaantien kautta kulkeva vuoro vähenee tunnissa. Olisi kuitenkin hyvä jos viikonloppuina Hakunilaan saataisiin linjoille 741/742 tasainen 20 min vuoroväli niin, että 741 kulkisi 20/40 min välein. En kyllä osaa sanoa olisiko tämä edes aikataulullisesti mahdollista - sitä lienee syytä tutkia kynän kanssa paperilla.

  4. #4

    Liittynyt
    04.12.2006
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    95

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Mielestäni linja 733 kannattaisi herättää henkiin ihan kokopäivälinjana. Nikinmäen alue Vantaalla on kasvanut kovasti viime vuosina ja alueelle rakennettaneen edelleen lisää. Reitti voisi kulkea vanhan N-reitin tavoin Nikinmäessä Vanhan Porvoontien, Sääskitien ja Kimalaisentien kautta.
    Juuri näin. Samalla se toisi takaisin kaivattua hiljaisen ajan palvelua itä-Keravalle, johon aikaan siis kelpaa mutkaisempikin linja. (Ruuhkassa tarvitaan 738:a). Tästä aiheesta myös ketjussa "YTV-alueen liikennöitsijät".

  5. #5
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tilt Näytä viesti
    Juuri näin. Samalla se toisi takaisin kaivattua hiljaisen ajan palvelua itä-Keravalle, johon aikaan siis kelpaa mutkaisempikin linja. (Ruuhkassa tarvitaan 738:a). Tästä aiheesta myös ketjussa "YTV-alueen liikennöitsijät".
    Jos uuden linjan perustaminen on liian raskas toimi, voisi linjaa 633A ajaa aina kuin 633:kin. 633 siis päättyy Keravan asemalle, 633A jatkaa pari kilometriä Ahjoon ja Sorsakorpeen, nykyisin tosin vain pari viimeistä iltavuoroa. Ahjoon saataisiin tiheämpi vuoroväli, kun sinne kulkisi sekä pikkubussi 5 että 633A. Samalla tulisi suora bussiyhteys Helsingin keskustaan ja vaihtoyhteydet Tuusulanväylälle.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1319

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Jos uuden linjan perustaminen on liian raskas toimi, voisi linjaa 633A ajaa aina kuin 633:kin. 633 siis päättyy Keravan asemalle, 633A jatkaa pari kilometriä Ahjoon ja Sorsakorpeen, nykyisin tosin vain pari viimeistä iltavuoroa.
    Ongelmana taitaa vain olla, että 633 ei ehdi ajaa nykyisen kierrosajan (2 tuntia) puitteissa Ahjoon asti. Kolmen tunnin kierroksilla linja taas olisi kovin tehoton.

  7. #7
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Jo monta vuotta olen matkustanut 75-bussilla ja ihmetellyt sitä, ettei Heikinlaaksosta ole nopeampaa yhteyttä keskustaan. Joku 700-sarjan ruuhkalinja voitaisiin ajattaa Lahdenväylältä pois Jakomäen liittymästä ja sitten Heikinlaakson ohi Kehä III:n yli/Kehä III:lle ja määräpaikkaan. Hidastus ei olisi välttämättä kovin suuri, mutta palvelisi ruuhka-ajan matkustustarpeita Heikinlaaksossa. Matkustajiakin olisi tuon kautta, että kyseessä olisi edelleen Vantaalle jatkava linja, koska muutamat ruuhka-aikaan ajettavat 75X:n vuorot saisivat tuskin kovin suurta kuormaa pelkästään Puistolan omakotialueelta ja Heikinlaaksosta.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  8. #8
    Tunnistettu jäsen TEP70 avatar
    Liittynyt
    25.07.2005
    Sijainti
    Lappeenranta
    Viestejä
    1382

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut a__m Näytä viesti
    742, 742K, 741, 741A, 741N, 743, 740
    Kohtahan tuo Hakunilan paketti on jo sekavampi kuin ennen linjastoa selkeyttäneitä muutoksia vuonna 1998. Onko niin, että kaikki rönsyjen karsimiset palaavat aikanaan korkojen kanssa takaisin? Kivenlahden linjalla 147:kin on nykyisin järkyttävä määrä eri kirjainvariaatioita.

  9. #9
    MCW
    MCW ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    01.07.2005
    Viestejä
    130

    oletus Vs: 700-sarjan seutulinjojen reitit

    YTV:llä ei selvästikään ole osaamista eikä tahtoa luoda Hakunilan suunnalle minkäänlaista pysyvyyttä vaan seutulinjoja muutellaan jatkuvasti pari kertaa vuodessa. Ajettaisiin nyt edes 3-4 vuotta samalla linjastolla.

  10. #10
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: 700-sarjan seutulinjojen reitit

    Kyllä 742-linjan syheröt ja mutkat ovat seurausta lakkautettujen linjojen paikkailuista, 742:sta tuli vielä pitempi ja syheröisempi kun 735 lakkautettiin. Olisin itse muuttanut 735:n ruuhkavuoroksi, K-vuorot kulki muuten Heikinlaakson kautta, myöhemmin korvasi 732K. Itse tekisin seuraavia linjamuutoksia jos olisin YTV:llä päättäjänä: 742 lakkautus, 734 Leppäkorpeen asti ja osa vuoroista Pohjois-Nikinmäkeen, voisi ajaa 730 reittiä Laurintieltä
    eteenpäin. 738 vois ajaa vuoroja Nikinmäen kautta, joten 730 vois olla ruuhkavuoro, 67 voisi ajaa Keravalle asti, olisi suora yhteys Keravalta lentoasemalle. Linjaa 69 Sotunki - Tikkurila vois jatkaa Sotungista 742 reittiä Korsoon. Yksi asia mikä on unohtunut, ovat U-linjat 700-sarja, ovat suoria linjoja Helsinkiin tuolta Pohjois-Vantaalta, itse käyttäisin jos asuisin esim. Kuninkaanmäen seudulla. Toivottavasti YTV osaa tehdä vastaisuudessa suoria seutulinjoja eikä semmoisia kuin 742, joka voitaisiin korvata sisäisillä linjoilla. Eivät ihmiset tee matkojaan noin hitailla ja kiemuraisilla linjoilla nykyään.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 10.01.2007 kello 03:12. Syy: lisätty isoja kirjaimia

  11. #11
    kemkim avatar
    Liittynyt
    24.09.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2703

    oletus Suunnitelkaa paremmat linjat Hakunilaan

    Tein itse hahmotelman siitä, millainen Hakunilan seudun linjatarjonta voisi olla. Painotin linjatarjontaa suurille kerrostaloalueille Hakunilaan ja Koivukylään johtamalla tukun pientaloalueiden linjoja niiden kautta. Heti kerrostaloalueen jälkeen laitoin linjat moottoritielle. Muuten ei saada henkilöauton kanssa kilpailukykyistä joukkoliikennettä. Liityntälinjoja en viitsinyt edes laittaa tähän, koska menee aika hitaaksi jos ensin Koivukylän asemalle menee liityntälinjalla ja siitä sitten melkein joka asemalla pysähtyvällä K-junalla Helsinkiin. Korsosta on tilanne vielä pahempi.

    Lahden moottoritien länsipuolinen teollisuusalue on vaikea hoitaa säännöllisesti kulkevalla linjalla, koska hiljaisena aikana matkustajia on vähän, vaikka tarvetta voi olla toisinaan. Esim. Helsingin 75:n nousee Tattarisuon teollisuusalueelta usein hiljaisenakin aikana pari matkustajaa. Ratkaisin sen ongelman johtamalla teollisuusalueen linjan Koivukylään.

    Pienet pientaloalueet esimerkiksi Kuninkaanmäessä ovat myös vaikeita joukkoliikenteen kannalta. Ne kannattanee kaavoittaa siten, että ne ovat kahden kerrostaloalueen välissä, jolloin niitä varten ei tarvitse omaa linjaa, vaan ne voidaan hoitaa kerrostaloalueen linjoilla. Tämä tietysti hidastaa matkaa kauemmaiselta kerrostaloalueelta keskustaan, siksi ero vaihtoehtoisen nopeamman reitin kanssa ei saisi olla liian suuri.

    Tämä on minusta optimaalinen tapa hoitaa linjasuunnittelu säteittäisillä linjoilla. Kerrostaloalue saa monen linjan kautta tiheän palvelun, pientaloalue saa hiljaisinakin aikoina toimivan linjan kerrostaloalueen matkustajien ansiosta. En edes tiedä, onko missään tehty suoria moottoritielinjoja pientaloalueille ja onko niillä matkustajia? Turussa Jäkärlässä on yksittäisiä vuoroja ruuhka-aikaan, sen tiedän ainakin.

    Oma karttani:
    http://suomi24.pp.fi/tramwest/hakunilanlinjat.png

    Pohjakartta:
    http://suomi24.pp.fi/tramwest/hakunilanlinjatkartta.png

    http://kartta.hel.fi/ voi vielä katsoa missä kulkee pientaloalueen ja kerrostaloalueen raja, pientalot ovat vaaleanruskealla ja kerrostaloalueet tummanruskealla tarkennetussa kartassa.
    Viimeisin muokkaaja kemkim; 10.01.2007 kello 01:34.
    Yöbussissa on tunnelmaa

  12. #12
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kemkim Näytä viesti
    Jos uuden linjan perustaminen on liian raskas toimi, voisi linjaa 633A ajaa aina kuin 633:kin. 633 siis päättyy Keravan asemalle, 633A jatkaa pari kilometriä Ahjoon ja Sorsakorpeen, nykyisin tosin vain pari viimeistä iltavuoroa. Ahjoon saataisiin tiheämpi vuoroväli, kun sinne kulkisi sekä pikkubussi 5 että 633A. Samalla tulisi suora bussiyhteys Helsingin keskustaan ja vaihtoyhteydet Tuusulanväylälle.
    Nykyisessä 633:n aikataulussa on 633A:n osalta hyödynnetty ns. päättyviä vuoroja, jotka Keravalle tulon jälkeen ajavat varikoille. Jos haluttaisiin, niin aamulla 5 aloittavaa vuoroa (asemalta 04.58, 05.28, 05.58, 06.28 ja 07.08) voisi lähteä Sorsakorvesta (vuoro 06.58 tulee Helsingistä), mutta muuten ajoajat eivät riitä. Nykyisessä aikataulussa on pyritty ns. tasatahtisuuteen, jossa ruuhka-ajan ulkopuolella edellisen ja seuraavan vuoroväli olisi tasan tunti. Jos 633:n reitti jatkettaisiin, tarvittaisiin noin 10 minuuttia per suunta eli 20 minuuttia per kierros, lisäksi kuljettajalle tulisi olla mahdollisuus käydä ns. tarpeilla välillä eikä paahtaa yhtämenoa 4 tuntia (2 kierrosta 633), eli nykyiset ajoajat eivät riitä.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 11.01.2007 kello 13:26. Syy: korjattu kirjoitusvirheitä

  13. #13
    Ajomestari avatar
    Liittynyt
    05.11.2006
    Viestejä
    227

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Resiina Näytä viesti
    Linjalle 738 tulee K-vuoroja
    Vielä parempi jos K-vuoro ajaisi vanhaa Lahdentietä Kehä 3:lle asti, perus-738 voisi ajaa tuota K-vuoron reittiä. Onhan tuolla Hakkilassa paljon työpaikkoja missä keravalaiset käyvät töissä. Myös Ikeaan, Vantaan vankilaan, Paville, sekä Hakunilaan pääsisi todellakin muuttamalla K-vuoron Kehä 3:lle asti
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 07.07.2007 kello 19:22. Syy: kirjoitusvirheet, siirretty toiseen viestiketjuun

  14. #14
    Tunnistettu jäsen SD202 avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Vantaa
    Viestejä
    1264

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ajomestari Näytä viesti
    Vielä parempi jos K-vuoro ajaisi vanhaa Lahdentietä Kehä 3:lle asti, perus-738 voisi ajaa tuota K-vuoron reittiä. Onhan tuolla Hakkilassa paljon työpaikkoja missä keravalaiset käyvät töissä. Myös Ikeaan, Vantaan vankilaan, Paville, sekä Hakunilaan pääsisi todellakin muuttamalla K-vuoron Kehä 3:lle asti
    Samalla tuon linjan 738K tunnus voitaisiin muuttaa 733:ksi, niin ympyrä olisi sulkeutunut - ainakin Vantaan puolella.

    Kuinkakohan kauan siihen muuten menisi, että Hakunilassa ja Itä-Hakkilassa Vanhan Lahdentien lähettyvillä asuvat oppisivat jälleen käyttämään tuota 733/738K:ta? Ainakin Itä-Hakkilan asukkaille tuo tarjoaisi huomattavasti nopeamman yhteyden Helsingin keskustaan kuin nykyiset bussiyhteydet (siis lähinnä 741).
    We komen aan in Erps-Kwerps.

  15. #15
    Resiina avatar
    Liittynyt
    04.07.2005
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    896

    oletus Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

    Lainaus Alunperin kirjoittanut SD202 Näytä viesti
    Samalla tuon linjan 738K tunnus voitaisiin muuttaa 733:ksi, niin ympyrä olisi sulkeutunut - ainakin Vantaan puolella.
    olisi se kiva jos 733 tulisi takaisin, pääsisin taas ajamaan lemppari linjaani (ajoin toiseksi viimeisen vuoron kyseistä linjaa pari vuotta sitten linjan viimeisenä päivänä)

    Jos 733 saataisiin takaisin niin se voitaisiin ajaa reittiä Rautatientori-Lahdenväylä-Kehä III-Lahdentie-Keravantie-Sorsakorpi-Ahjo-Porvoonkatu-Asema-Tori-Kilta-Mattilanpuisto
    ja Linja 738 palauttaa aikasemmalle reitilleen eli Rautatientori-Lahdenväylä-Keravantie-Jaakkola-Asema-Tori-Kaleva-Kilta-Mattilanpuisto
    Ahjosta ja sorsakorvesta matka-aika pitenee muutamalla minuutilla kun mennään vanhantien kautta verrattuna moottorietä ajoon mutta toisaalta 738 reitti nopeutuisi ja 733 tarjoiasi yhteyden Keravalta itä Vantaan työpaikka alueille ja päin vastoin, lisäksi vanhalahdentien varrella asuvat saisivat suoran yhteyden Helsinkiin. tuosta hyötyisi moni.

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. 600-sarjan seutulinjojen reitit
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 6
    Viimeisin viesti: 21.02.2008, 13:23
  2. 500-sarjan seutulinjojen reitit
    kirjoittanut Resiina foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 06.12.2007, 20:04

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •