700-sarjan seutulinjojen reitit

Miska

Tunnistettu jäsen
Liittynyt
28 Kesäkuu 2005
Viestit
1,670
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Mielestäni linja 733 kannattaisi herättää henkiin ihan kokopäivälinjana. Nikinmäen alue Vantaalla on kasvanut kovasti viime vuosina ja alueelle rakennettaneen edelleen lisää. Reitti voisi kulkea vanhan N-reitin tavoin Nikinmäessä Vanhan Porvoontien, Sääskitien ja Kimalaisentien kautta.

Samalla linjoilla 730, 734 ja 742 voitaisiin toteuttaa joitakin muutoksia. 730 voisi jäädä ruuhkalinjaksi entiselle reitilleen. Rekolan yhteydet hoidettaisiin jatkamalla linjaa 734 Päiväkummusta Rekolan kautta Korson asemalle. Ainakin arkisin keskipäivällä/alkuillasta ja lauantaisin vuoroväli voisi 734:lla olla nykyistä tiheämpi. Yhteydet Korsosta Pohjois-Nikinmäkeen hoidettaisiin linjalla 75 sekä linjojen 86 ja 87 A-vuoroilla.

Linja 742 voitaisiin lakkauttaa kokonaan ja tarjontaa siirtää linjoille 740 ja 741. Sotunkiin voitaisiin liikennöidä uutta liityntälinjaa 89 Mellunmäki - Länsimäki - Länsisalmi - Nybygget - Hakunila. Linjalla olisi vaihtoyhteys Mellunmäessä metroon ja Hakunilassa mm. Tikkurilan ja Helsingin suunnan bussilinjoille. Kalustona voisi olla nykyisen 3-linjan pikkubussi.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Kuten varmasti todettua on, mutta muistutetaan kuitenkin: YTV:n seudun joukkoliikennesuunnitelma 2005-2009 -julkaisussa Hakunilan alueen liikenteeseen on suunniteltu muutoksia, jotka toteutettaisiin vuonna 2007.

Suunnitelma sisältää seuraavanlaisia muutoksia:

-Linjan 742 reitti muuttuu pois Sotungista kulkemaan Kuninkaanmäen, Hakunilan, Vaaralan ja Jakomäen kautta Lahdentielle, ruuhka-aikana linja 742K Hakunilasta Kehä III:n kautta Lahdenväylälle. Vuorovälit ruuhkassa 30 min., muulloin 60 min.

-Linjan 741 tarjonnan vähentäminen (liikennöinti kaikkina aikoina 30 min. välein), ruuhka-ajan ulkopuolella osa vuoroista linjana 741A Sotunkiin, linja 741N hiljaisina aikoina Jakomäen kautta.

-Linjan 743 Helsinki-Jakomäki-Sotunki perustaminen, liikennöidään ruuhka-aikana 60 minuutin vuorovälillä.

-Linjalle 740 lisätään vuoroja tarvittaessa vastaamaan Nissaksen ja Hakunilan kysyntää.
 
Tässä linkki tuohon YTV:n seudulliseen joukkoliikennesuunnitelmaan, josta Hakunilan muutokset löytyvät sivulta 51.

Lienee silti selvää, että vaikka suunnitelman mukaan muutokset toteutettaisiin ensi syksyllä 2007, niin näin ei tule kuitenkaan tapahtumaan, sillä syksyllä tapahtuvissa Hakunilan seutulinjojen uusissa liikennöintisopimuksissa ei ole mainittu linjaa 743.

Minusta Hakunilan suunnitelma ei tunnu kovin hyvältä. Nykyään on yksi selkeä päälinja 741 sekä ruuhkassa apulinja 740 sekä lisäksi Sotunkia palveleva 742.
Suunnitelmassa sen sijaan päälinja 741 pirstoutuu ikään kuin jakamaan palvelun eri linjoille eri kirjaintunnuksineen.

Keskeisenä tavoitteena näkyy olevan Metsolan ja Nikinmäen Helsinkiin suuntautuvien yhteyksien nopeuttaminen. Tuskinpa jatkossakaan Metsolasta Helsinkiin halutaan matkustamaan Hakkilan kautta ja näyttää siltä, että päiväsaikaan linjan 742 ajoaika ei muutu suuntaan tai toiseen nykyisestä, sillä jatkossa linjan olisi tarkoitus kulkea nopeamman Kehä III:sen sijasta hitaampaa reittiä Vaaralan ja Jakomäen kautta.

Muutos tuo myös paljon epätasaisia vuorovälejä päiväsaikaan Kuninkaanmäkeen ja Vaarala näyttäisi kärsivän porrastamattomista vuoroväleistä lisäksi ruuhka-aikaan. 741:llä kun on 30 min vuoroväli, 742:lla päivällä 60 min ja ruuhkassa 30 min sekä 743:lla 60 min (ruuhkassa).

Viikonloppuisin Hakunilaan päin ei näytä koituvan kovin suuria palvelun menetyksiä vaikka lauantaisin yksi Hevoshaantien kautta kulkeva vuoro vähenee tunnissa. Olisi kuitenkin hyvä jos viikonloppuina Hakunilaan saataisiin linjoille 741/742 tasainen 20 min vuoroväli niin, että 741 kulkisi 20/40 min välein. En kyllä osaa sanoa olisiko tämä edes aikataulullisesti mahdollista - sitä lienee syytä tutkia kynän kanssa paperilla.
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Mielestäni linja 733 kannattaisi herättää henkiin ihan kokopäivälinjana. Nikinmäen alue Vantaalla on kasvanut kovasti viime vuosina ja alueelle rakennettaneen edelleen lisää. Reitti voisi kulkea vanhan N-reitin tavoin Nikinmäessä Vanhan Porvoontien, Sääskitien ja Kimalaisentien kautta.

Juuri näin. Samalla se toisi takaisin kaivattua hiljaisen ajan palvelua itä-Keravalle, johon aikaan siis kelpaa mutkaisempikin linja. (Ruuhkassa tarvitaan 738:a). Tästä aiheesta myös ketjussa "YTV-alueen liikennöitsijät".
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Juuri näin. Samalla se toisi takaisin kaivattua hiljaisen ajan palvelua itä-Keravalle, johon aikaan siis kelpaa mutkaisempikin linja. (Ruuhkassa tarvitaan 738:a). Tästä aiheesta myös ketjussa "YTV-alueen liikennöitsijät".

Jos uuden linjan perustaminen on liian raskas toimi, voisi linjaa 633A ajaa aina kuin 633:kin. 633 siis päättyy Keravan asemalle, 633A jatkaa pari kilometriä Ahjoon ja Sorsakorpeen, nykyisin tosin vain pari viimeistä iltavuoroa. Ahjoon saataisiin tiheämpi vuoroväli, kun sinne kulkisi sekä pikkubussi 5 että 633A. Samalla tulisi suora bussiyhteys Helsingin keskustaan ja vaihtoyhteydet Tuusulanväylälle.
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Jos uuden linjan perustaminen on liian raskas toimi, voisi linjaa 633A ajaa aina kuin 633:kin. 633 siis päättyy Keravan asemalle, 633A jatkaa pari kilometriä Ahjoon ja Sorsakorpeen, nykyisin tosin vain pari viimeistä iltavuoroa.

Ongelmana taitaa vain olla, että 633 ei ehdi ajaa nykyisen kierrosajan (2 tuntia) puitteissa Ahjoon asti. Kolmen tunnin kierroksilla linja taas olisi kovin tehoton.
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Jo monta vuotta olen matkustanut 75-bussilla ja ihmetellyt sitä, ettei Heikinlaaksosta ole nopeampaa yhteyttä keskustaan. Joku 700-sarjan ruuhkalinja voitaisiin ajattaa Lahdenväylältä pois Jakomäen liittymästä ja sitten Heikinlaakson ohi Kehä III:n yli/Kehä III:lle ja määräpaikkaan. Hidastus ei olisi välttämättä kovin suuri, mutta palvelisi ruuhka-ajan matkustustarpeita Heikinlaaksossa. Matkustajiakin olisi tuon kautta, että kyseessä olisi edelleen Vantaalle jatkava linja, koska muutamat ruuhka-aikaan ajettavat 75X:n vuorot saisivat tuskin kovin suurta kuormaa pelkästään Puistolan omakotialueelta ja Heikinlaaksosta.
 
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

742, 742K, 741, 741A, 741N, 743, 740
Kohtahan tuo Hakunilan paketti on jo sekavampi kuin ennen linjastoa selkeyttäneitä muutoksia vuonna 1998. Onko niin, että kaikki rönsyjen karsimiset palaavat aikanaan korkojen kanssa takaisin? Kivenlahden linjalla 147:kin on nykyisin järkyttävä määrä eri kirjainvariaatioita.
 
YTV:llä ei selvästikään ole osaamista eikä tahtoa luoda Hakunilan suunnalle minkäänlaista pysyvyyttä vaan seutulinjoja muutellaan jatkuvasti pari kertaa vuodessa. Ajettaisiin nyt edes 3-4 vuotta samalla linjastolla.
 
Kyllä 742-linjan syheröt ja mutkat ovat seurausta lakkautettujen linjojen paikkailuista, 742:sta tuli vielä pitempi ja syheröisempi kun 735 lakkautettiin. Olisin itse muuttanut 735:n ruuhkavuoroksi, K-vuorot kulki muuten Heikinlaakson kautta, myöhemmin korvasi 732K. Itse tekisin seuraavia linjamuutoksia jos olisin YTV:llä päättäjänä: 742 lakkautus, 734 Leppäkorpeen asti ja osa vuoroista Pohjois-Nikinmäkeen, voisi ajaa 730 reittiä Laurintieltä
eteenpäin. 738 vois ajaa vuoroja Nikinmäen kautta, joten 730 vois olla ruuhkavuoro, 67 voisi ajaa Keravalle asti, olisi suora yhteys Keravalta lentoasemalle. Linjaa 69 Sotunki - Tikkurila vois jatkaa Sotungista 742 reittiä Korsoon. Yksi asia mikä on unohtunut, ovat U-linjat 700-sarja, ovat suoria linjoja Helsinkiin tuolta Pohjois-Vantaalta, itse käyttäisin jos asuisin esim. Kuninkaanmäen seudulla. Toivottavasti YTV osaa tehdä vastaisuudessa suoria seutulinjoja eikä semmoisia kuin 742, joka voitaisiin korvata sisäisillä linjoilla. Eivät ihmiset tee matkojaan noin hitailla ja kiemuraisilla linjoilla nykyään.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Suunnitelkaa paremmat linjat Hakunilaan

Tein itse hahmotelman siitä, millainen Hakunilan seudun linjatarjonta voisi olla. Painotin linjatarjontaa suurille kerrostaloalueille Hakunilaan ja Koivukylään johtamalla tukun pientaloalueiden linjoja niiden kautta. Heti kerrostaloalueen jälkeen laitoin linjat moottoritielle. Muuten ei saada henkilöauton kanssa kilpailukykyistä joukkoliikennettä. Liityntälinjoja en viitsinyt edes laittaa tähän, koska menee aika hitaaksi jos ensin Koivukylän asemalle menee liityntälinjalla ja siitä sitten melkein joka asemalla pysähtyvällä K-junalla Helsinkiin. Korsosta on tilanne vielä pahempi.

Lahden moottoritien länsipuolinen teollisuusalue on vaikea hoitaa säännöllisesti kulkevalla linjalla, koska hiljaisena aikana matkustajia on vähän, vaikka tarvetta voi olla toisinaan. Esim. Helsingin 75:n nousee Tattarisuon teollisuusalueelta usein hiljaisenakin aikana pari matkustajaa. Ratkaisin sen ongelman johtamalla teollisuusalueen linjan Koivukylään.

Pienet pientaloalueet esimerkiksi Kuninkaanmäessä ovat myös vaikeita joukkoliikenteen kannalta. Ne kannattanee kaavoittaa siten, että ne ovat kahden kerrostaloalueen välissä, jolloin niitä varten ei tarvitse omaa linjaa, vaan ne voidaan hoitaa kerrostaloalueen linjoilla. Tämä tietysti hidastaa matkaa kauemmaiselta kerrostaloalueelta keskustaan, siksi ero vaihtoehtoisen nopeamman reitin kanssa ei saisi olla liian suuri.

Tämä on minusta optimaalinen tapa hoitaa linjasuunnittelu säteittäisillä linjoilla. Kerrostaloalue saa monen linjan kautta tiheän palvelun, pientaloalue saa hiljaisinakin aikoina toimivan linjan kerrostaloalueen matkustajien ansiosta. En edes tiedä, onko missään tehty suoria moottoritielinjoja pientaloalueille ja onko niillä matkustajia? Turussa Jäkärlässä on yksittäisiä vuoroja ruuhka-aikaan, sen tiedän ainakin.

Oma karttani:
http://suomi24.pp.fi/tramwest/hakunilanlinjat.png

Pohjakartta:
http://suomi24.pp.fi/tramwest/hakunilanlinjatkartta.png

http://kartta.hel.fi/ voi vielä katsoa missä kulkee pientaloalueen ja kerrostaloalueen raja, pientalot ovat vaaleanruskealla ja kerrostaloalueet tummanruskealla tarkennetussa kartassa.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: YTV-alueen liikennöitsijät

Jos uuden linjan perustaminen on liian raskas toimi, voisi linjaa 633A ajaa aina kuin 633:kin. 633 siis päättyy Keravan asemalle, 633A jatkaa pari kilometriä Ahjoon ja Sorsakorpeen, nykyisin tosin vain pari viimeistä iltavuoroa. Ahjoon saataisiin tiheämpi vuoroväli, kun sinne kulkisi sekä pikkubussi 5 että 633A. Samalla tulisi suora bussiyhteys Helsingin keskustaan ja vaihtoyhteydet Tuusulanväylälle.
Nykyisessä 633:n aikataulussa on 633A:n osalta hyödynnetty ns. päättyviä vuoroja, jotka Keravalle tulon jälkeen ajavat varikoille. Jos haluttaisiin, niin aamulla 5 aloittavaa vuoroa (asemalta 04.58, 05.28, 05.58, 06.28 ja 07.08) voisi lähteä Sorsakorvesta (vuoro 06.58 tulee Helsingistä), mutta muuten ajoajat eivät riitä. Nykyisessä aikataulussa on pyritty ns. tasatahtisuuteen, jossa ruuhka-ajan ulkopuolella edellisen ja seuraavan vuoroväli olisi tasan tunti. Jos 633:n reitti jatkettaisiin, tarvittaisiin noin 10 minuuttia per suunta eli 20 minuuttia per kierros, lisäksi kuljettajalle tulisi olla mahdollisuus käydä ns. tarpeilla välillä eikä paahtaa yhtämenoa 4 tuntia (2 kierrosta 633), eli nykyiset ajoajat eivät riitä.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Linjalle 738 tulee K-vuoroja

Vielä parempi jos K-vuoro ajaisi vanhaa Lahdentietä Kehä 3:lle asti, perus-738 voisi ajaa tuota K-vuoron reittiä. Onhan tuolla Hakkilassa paljon työpaikkoja missä keravalaiset käyvät töissä. Myös Ikeaan, Vantaan vankilaan, Paville, sekä Hakunilaan pääsisi todellakin muuttamalla K-vuoron Kehä 3:lle asti :biggrin:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Vielä parempi jos K-vuoro ajaisi vanhaa Lahdentietä Kehä 3:lle asti, perus-738 voisi ajaa tuota K-vuoron reittiä. Onhan tuolla Hakkilassa paljon työpaikkoja missä keravalaiset käyvät töissä. Myös Ikeaan, Vantaan vankilaan, Paville, sekä Hakunilaan pääsisi todellakin muuttamalla K-vuoron Kehä 3:lle asti :biggrin:
Samalla tuon linjan 738K tunnus voitaisiin muuttaa 733:ksi, niin ympyrä olisi sulkeutunut - ainakin Vantaan puolella.;)

Kuinkakohan kauan siihen muuten menisi, että Hakunilassa ja Itä-Hakkilassa Vanhan Lahdentien lähettyvillä asuvat oppisivat jälleen käyttämään tuota 733/738K:ta? Ainakin Itä-Hakkilan asukkaille tuo tarjoaisi huomattavasti nopeamman yhteyden Helsingin keskustaan kuin nykyiset bussiyhteydet (siis lähinnä 741).
 
Vs: YTV:n ja HKL:n talviaikataulut 2007-2008 ja muutokset

Samalla tuon linjan 738K tunnus voitaisiin muuttaa 733:ksi, niin ympyrä olisi sulkeutunut - ainakin Vantaan puolella.;)
olisi se kiva jos 733 tulisi takaisin, pääsisin taas ajamaan lemppari linjaani (ajoin toiseksi viimeisen vuoron kyseistä linjaa pari vuotta sitten linjan viimeisenä päivänä)

Jos 733 saataisiin takaisin niin se voitaisiin ajaa reittiä Rautatientori-Lahdenväylä-Kehä III-Lahdentie-Keravantie-Sorsakorpi-Ahjo-Porvoonkatu-Asema-Tori-Kilta-Mattilanpuisto
ja Linja 738 palauttaa aikasemmalle reitilleen eli Rautatientori-Lahdenväylä-Keravantie-Jaakkola-Asema-Tori-Kaleva-Kilta-Mattilanpuisto
Ahjosta ja sorsakorvesta matka-aika pitenee muutamalla minuutilla kun mennään vanhantien kautta verrattuna moottorietä ajoon mutta toisaalta 738 reitti nopeutuisi ja 733 tarjoiasi yhteyden Keravalta itä Vantaan työpaikka alueille ja päin vastoin, lisäksi vanhalahdentien varrella asuvat saisivat suoran yhteyden Helsinkiin. tuosta hyötyisi moni.
 
Takaisin
Ylös