Asiakaskyselyn tulokset ihmetyttää kovasti. Ilmeisesti valtaosa Keravalla vastanneista elää vielä menneisyydessä. Jos CityM on heikentävin tekijä Keravan seutulinjoilla, niin en voi kun ihmetellä. Kalusto on ihan kohtuullisesti sopivaa hankalalle monitoimilinjalle, jossa on kaupunkilinjaosuuksia, liityntäliikennettä, ja pitkä moottoritieosuus. Mikäli arvoisat vastaajat eivät ole huomanneet, kului kaupunkiosuuksissa kömpelöillä turistibusseilla huomattavasti pidempi aika pysäkeillä ja niistä lähdöissä. Jos ruuhkaisen moottoritien teoreettisessa maksiminopeudessa menetetään bussityypistä johtuen 20 km/h nopeudesta, se ei lopputulosta muuta juuri mihinkään. Päin vastoin tuo kaupunkiliikenteen ketteryys voi jopa lyhentää linjan kokonaisajoaikaa...tästä varmaan kuljettajajäsenillä voisi olla oikein vertailutietoa?!
On muutenkin ihmeellistä välillä huomata mihin tunneseikkoihin tavallinen kaduntallaaja mielipiteensä voi perustaa. Taannoin juttelin erään 'tavallisen' matkustajan kanssa pysäkillä 738:a odottaessa, kun Veolia oli muutaman kuukauden linjaa jo ajanut. Muuten Rouva oli ihan tyytyväinen palveluun, mutta ihmetteli kovasti miksei busseja ole jo maalattu Keravan väreihin!Siispä ihmeen moni taitaa vieläkin mieltää, että Vantaan "kaupungin bussit" on oransseja, Espoon vihreitä (tai jopa beigejä
), Helsingin sinisiä ja siis Keravan harmaan-sinisiä, eli Lähilinjojen värisiä. Tältä pohjalta mielipidetiedustelut voi siirtymävaiheessa olla mitä vaan, tosipohjan sijaan aikamoista fiilisheittoa.
Toinen hassu esimerkki kyselyn tuloksissa oli ruuhkaisuus - Keravan suunnan seutulinjat on kuulemma ruuhkaisimpia. On ehkä siihen nähden mitä ennen oli. Olihan se nyt aivan käsittämätöntä, jos pehmeäpenkkisen turismobussin käytävällä joku olisi joutunut seisomapaikalle (koska niitä ei edes ollut).
Soparin hyvät pisteet on osin ihan perusteltuja. Asiakaspalvelu on huippuluokkaa! Mutta eihän niissä sardiinipurkeissa ruuhka-aikana matkustusmukavuudesta voi edes haaveilla. Ette usko mitä on nähty kun 12 hengen pakussa on kahdet lastenvaunut ja 15 ihmistä. Myös aikataulukurista ja neuvontataidoista pisteet oli liian korkeat. Se on toki kiva tietää mitä naapurin Erkki on puuhannut viimeaikoina (tämän ymmärtävät useimmat linjalla 5 matkustaneet), mutta vielä tärkeämpää olisi saada täsmätietoa esim liitynnän jälkeisestä runkolinjasta (juna) tai Buscomin käytöstä, tai vaikka seutulinjoista. Nämä tiedot jäävät aika vähälle. Mutta niinkuin todettu, asiakastyytyväisyys on mielentila, ei faktoihin perustuva.