Uudet bussit, vuodenvaihde 2019/2020

Ruhan varikon alueella on koko joukko HelB:n uusia VDL:iä ja Volvoja, Volvot telejä. Nauvontieltä katsottaessa aidan läpi havaitsi vaivattomasti seuraavat VDL:t:

#17 / RZS-717
#18 / RZS-718
#21 / RZS-721
#22 / RZS-722
#23 / RZS-723

Näistä viimeinen oli erillään muista, väliin jää Scanian huoltopiste.

Hakamäentieltä käsin näkyi lisäksi VDL:t:

#14 / RZS-714
#16 / (en nähnyt oliko rekisterissä, saattoipa olla)
#20 / RZS-720

Hakamäentien suunnasta näkyi myös seuraavat täällä aiemmin mainitsemattoma teli-Volvot:

#8 / GNR-608
#9 / GNR-609
#10 / GNR-610
#11 / (en nähnyt oliko rekisterissä)

Myös oranssi #1 näkyi huoltorakennuksen seinustalla, mutta se ei ollut havaintohetkellä kilvissä. Tämä on runkolinjaväreissä.

EDIT: Tarkennusta merkkitietoihin
 
Viimeksi muokattu:
Ruhan varikon alueella on koko joukko HelB:n uusia VDL:iä ja Volvoja, Volvot telejä. Nauvontieltä katsottaessa aidan läpi havaitsi vaivattomasti seuraavat VDL:t:

#17 / RZS-717
#18 / RZS-718
#21 / RZS-721
#22 / RZS-722
#23 / RZS-723

Näistä viimeinen oli erillään muista, väliin jää Scanian huoltopiste.

Hakamäentieltä käsin näkyi lisäksi VDL:t:

#14 / RZS-714
#16 / (en nähnyt oliko rekisterissä, saattoipa olla)
#20 / RZS-720

Hakamäentien suunnasta näkyi myös seuraavat täällä aiemmin mainitsemattoma teli-Volvot:

#8 / GNR-608
#9 / GNR-609
#10 / GNR-610
#11 / (en nähnyt oliko rekisterissä)

Myös oranssi #1 näkyi huoltorakennuksen seinustalla, mutta se ei ollut havaintohetkellä kilvissä. Tämä on runkolinjaväreissä.

EDIT: Tarkennusta merkkitietoihin


Onpa näppärästi löydetty hyvät numerot rekkareihin.
 
En tiiä onko tää oikee ketju kysyy, mut tietääkö kukaan minkä merkkisii autoja Nobina on tarjonnut 55 soppariin? Jostain oon kuullut että uusia Ivecoita tulisi...
 
En tiiä onko tää oikee ketju kysyy, mut tietääkö kukaan minkä merkkisii autoja Nobina on tarjonnut 55 soppariin? Jostain oon kuullut että uusia Ivecoita tulisi...

kilpailutusketjussa on tuollaiset:

Tässä dokumentteja koskien kilpailutusta:
https://drive.google.com/folderview?id=1-BNN83zrn3eti5tOPJSGKcH4iemlpCSD

Nobina tarjosi 55:lle ne HSL:n vaatimat Linkkerit, ja lisäksi 2 Ivecoa.

Linjoille 71, 77N, 78 ja 78N tulee kokonaan uusi telikalusto.

Linjoille 63, 69, 70 HelB tarjosi 11 uutta kaksiakselista, vanhempia Scaloja, autot 1701, 10 uutta teliä, sekä 3 runkolinja-Scalaa.

Noista asiakirjoista näkyy että Ivecot ovat EEV-päästötasoisia, eli käytettyjä.
 
Laskeskelin tässä huvikseni, että tässä noin vuoden aikana on tullut yli 140 suburbania yli 80 vdl:lää liikenteeseen. Volvoja on vain tullut vähän päälle 30 kappaletta. Jo pelkästään tuota uusinta citea lle 127 -mallia on jo yli 100 kappaletta liikenteessä jos vanhat lasketaan mukaan. Onko volvolla muita valmistajia kalliimmat tarjoukset vai mistähän mahtaa tämä johtua?
 
Onko volvolla muita valmistajia kalliimmat tarjoukset vai mistähän mahtaa tämä johtua?

Volvon pitkistä toimitusajoista voisi päätellä, että Volvo on usein ehtinyt myymään valmistuskapasiteettinsa muille asiakkaille siinä vaiheessa, kun HSL:n kilpailut ratkeavat.
 
Laskeskelin tässä huvikseni, että tässä noin vuoden aikana on tullut yli 140 suburbania yli 80 vdl:lää liikenteeseen. Volvoja on vain tullut vähän päälle 30 kappaletta. Jo pelkästään tuota uusinta citea lle 127 -mallia on jo yli 100 kappaletta liikenteessä jos vanhat lasketaan mukaan. Onko volvolla muita valmistajia kalliimmat tarjoukset vai mistähän mahtaa tämä johtua?

Itekin olen hieman miettinyt miksi Volvon markkinaosuus on laskenut niin paljon täs viime aikoina. Esim. Nobinalle ei oo tullut lainkaan Volvoja elokuun 2015 jälkeen, vaikka 8900LE oli siihen asti Nobinalla melko yleinen tilausvalinta uusissa busseissa. Sit olen myös ihmetellyt miksei Scania Suburbanin pätkäversio käy oikein kaupaksi HSL-alueella, sillä HSL-alueelle tähän asti tilatuista Suburbaneista reilusti yli puolet ovat telejä. Itellä ei oo ainakaan mitään pahaa sanottavaa 2-akselisista Suburbaneista.
 
Kilpailutuksissa HSL:n kalustopisteytys suosii kevytrakenteisia ajoneuvoja, joihin ainakin VDL:llä on vahvoja tuotteita.
 
Kilpailutuksissa HSL:n kalustopisteytys suosii kevytrakenteisia ajoneuvoja, joihin ainakin VDL:llä on vahvoja tuotteita.

Onko niin, että jos kohteessa vaaditaan A2-kalustoksi kevytrakennebusseja, niin autot ovat silloin suurella todennäköisyydellä VDL:iä?
 
Onko niin, että jos kohteessa vaaditaan A2-kalustoksi kevytrakennebusseja, niin autot ovat silloin suurella todennäköisyydellä VDL:iä?

Ei kai kevytrakennebusseja ole koskaan vaadittu, mutta kalustopistetytys suosii sellaisia.
 
Takaisin
Ylös