Liikennöintisuunnitelma 2020-2021

Liittynyt
10 Heinäkuu 2015
Viestit
467
HSL:n uusi liikennöintisuunnitelma on julkaistu haukuttavaksi kansalle, aikaa esittää mielipiteensä on 8.12 asti. Muutamina poimintoina keskustelun herättämiseksi;

- Linjalle 17 tulee A-variantti joka perustetaan risteilylaivojen vieraita ajatellen.
- Linjan 562 vuoroväli tihentyy sunnuntaisin 10 minuuttiin.
- Linjalle 643 viikonloppuliikennettä.
 
Viimeksi muokattu:
Johtuukohan 55:n vuorovälin tihennys siitä syystä, että linjalle tullee 2021 alussa noin 30-istumapaikkaisia sähköbusseja? Tästä olisikin mielenkiintoista saada kustannusfaktaa sen suhteen, että kuinka todellisuudessa sähköbussiliikenne vaikuttaa kustannustasoon.
 
Kehäradan sunnuntailiikenteen tihentäminen on tosi hyvä juttu. Junat ovat olleet kovin täysiä.

Tuossa ei mainittu mitään raitiolinja 6:n jatkamisesta Hernesaareen. Mikä sen aikataulu mahtaa olla? Olin ymmärtänyt, että sillä suunnalla kuitenkin rakennustyöt ovat melko pitkällä...
 
Viimeksi muokattu:
Tuntuu kuin HSL olisi lukenut suoraan mun toissakesänä aloittamaa keskustelua lähijunien linjoista ja kirjaimista. Ensin pistivät K junan pysähtymään joka asemalla, kun ihmettelin miksi se ei pysähdy kun ei aikaakaan säästy ollenkaan, ja nyt on Siuntioon jatkavat U-junat muuttumassa X-juniksi, kun ihmettelin miksi joillain junalinjoilla on samalla kirjaimella lähtöjä eri pääteasemilla. Toivon mukaan toteuttavat seuraavaksi ehdottamani kirjainuudistuksen siten että harvoin suomen kielessä esiintyvien alkukirjainten kuten X, Y, Z, D, G, varataan yö sekä yksittäisten lähtöjen linjoille ja muut sitten kokopäivälinjoille.

50:n jatko Pirkkolaanhan oli jo pari vuotta sitten liikennöintisuunnitelmassa, mutta päätepysäkki muutettiin takaisin viimehetkellä viranhaltijapäätöksellä. Saa nähdä eteneekö tällä kertaa toteutukseen asti.

Tuossa ei mainittu mitään raitiolinja 6:n jatkamisesta Hernesaareen. Mikä sen aikataulu mahtaa olla? Olin ymmärtänyt, että sillä suunnalla kuitenkin rakennustyöt ovat melko pitkällä...

Talous ja toimintasuunnitelman mukaan 2021, varmaan vasta syksyllä, joka ei tähän liikennöintisuunnitelmaan sisälly.

Aika suurta kasvua odottavat Pietarin lautoilta jos 14 lisäksi tarvitaan 14X ja vielä 17A:kin. Mitenköhän asia onnistuu kun alueelle liikennöikin toi kutonen. Katajanokalla oli kuulemma sellainen tilanne ennen kiskoja terminaaliin, että matkustajat kävelivät ehdontahtoen Neloselle, vaikka bussi olisi ollut lähempänä. Itsekkin muistan lapsena että Tallinnanlautalta tullessa käveltiin metrolle ruoholahteen Länsisatamasta, vaikka 15 kulki. Samassa mittakaavassa tämä ei kai vielä tapahdu Hernesaaren ratikan 1. vaiheessa kun ratikalle on 700 metriä eikä 200 kuten Katajanokalla. Mutta viimeistään toisen vaiheen aikana ei kyllä yksi linja riitä matkustajamääriä purkamaan jos nytkin tarvitaan jo kolme bussilinjaa. Ruuhkalinjahan Hernesaareen pitäsi olla tulossa vasta 3. vaiheessa eli jonkun aikaa sen jälkeen kun raitiotie on lopullisessa laajuudessaan, mutta laivojen saapumisajat eivät kai suurimmaksi osaksi osu ruuhkaan. Onkohan tulevaisuudessa taas 6T ainakin kesäkausina saman tyylisenä apulinjana kun 7T:n piti tulla.
 
Tuo 17A on kyllä ihan fiksu kun turistit pääsee suoraan Kauppatorille ilman vaihtoja. Toivottavasti sinne älytään vaan laittaa vähintään 40 paikkaista kalustoa, Tumppimanni kyllä ei riitä semmosia ihmismassoja kyyditsemään. 3000 päätä kun laivasta kerralla purkautuu niin lisäliikenne on kyllä täysin perusteltua. 14 reitti jää vielä kaiken lisäksi vähän sivuun Keskustan alueesta.
 
Vielä rupesin miettimään, että runkolinjan 570 piti alkaa kulkemaan näihin aikoihin, mutta puuttuu kokonaan listalta. Kaivelin nettiä ja löysin sen suunnitelmasta lauseen:
"Runkolinjan 570 liikennöinti alkaa syysliikenteen alussa 2018." Mikähän tämän jutun tilanne lienee?
 
Luulen vähän että toi 570 odottaa Vantaan pikaraitiotien rakentamispäätöstä. Jos ratikkaa ei tehdä aletaan tekemään infraa runkolinjaa varten, jos rakennuspäätös tulee niin ennen kiskojen asennusta ei tapahdu mitään.
 
Johtuukohan 55:n vuorovälin tihennys siitä syystä, että linjalle tullee 2021 alussa noin 30-istumapaikkaisia sähköbusseja? Tästä olisikin mielenkiintoista saada kustannusfaktaa sen suhteen, että kuinka todellisuudessa sähköbussiliikenne vaikuttaa kustannustasoon.


Mistä olet kuullut, että nuo sähköbussit olisivat tuollaisia nysiä? Jos näin on niin ei hyvältä näytä.
 
Vielä rupesin miettimään, että runkolinjan 570 piti alkaa kulkemaan näihin aikoihin, mutta puuttuu kokonaan listalta. Kaivelin nettiä ja löysin sen suunnitelmasta lauseen:
"Runkolinjan 570 liikennöinti alkaa syysliikenteen alussa 2018." Mikähän tämän jutun tilanne lienee?

Luulen vähän että toi 570 odottaa Vantaan pikaraitiotien rakentamispäätöstä. Jos ratikkaa ei tehdä aletaan tekemään infraa runkolinjaa varten, jos rakennuspäätös tulee niin ennen kiskojen asennusta ei tapahdu mitään.

Runkobussin aloitus on sidottu Ojangon varikon valmistumiseen, jota ollaan vasta pääsemässä rakentamaan usean valituskierroksen jälkeen. Viimeisin arvio 570 aloituksesta oli kai 2021.
 
Runkobussin aloitus on sidottu Ojangon varikon valmistumiseen, jota ollaan vasta pääsemässä rakentamaan usean valituskierroksen jälkeen. Viimeisin arvio 570 aloituksesta oli kai 2021.

Juuri näin eli tuo 570:n liikenne alkaa vasta syksyllä 2021 ja sen takia sitä ei ole vielä tässä liikennöintisuunnitelmassa mainittu. Ojangon varikon kaava on vahvistettu eli tuosta sen ei pitäisi enää myöhästyä. Itseasiassa nuo Ojangon varikolle kaavaillut linjat tulevat kilpailutukseen jo kevään 2020 aikana. Oikeastaan ihan hyväkin kun tuo 570 on myöhästetty, koska mm. lentokentän ympäristö on niin ahdas remontin takia, syksyllä 2021 senkin pitäisi näyttää melko valmiilta.
 
Kehäradan sunnuntailiikenteen tihentäminen on tosi hyvä juttu. Junat ovat olleet kovin täysiä.
"vuorovälien tihennyksillä vähennetään tarvetta liikennöidä junia kahdella yksiköllä." Ilmeisesti Kehäradan sunnuntailiikenne aiotaan siis hoitaa yhden yksikön junilla nykyisen kahden sijaan. Tällöin kapasiteetti laskee.

---------- Viestit yhdistetty klo 08:04 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 06:57 ----------

Lisäksi kymmenen minuutin vuoroväliä ei saa yhteensovitettua K-junan 15 minuutin vuorovälin kanssa.
 
"vuorovälien tihennyksillä vähennetään tarvetta liikennöidä junia kahdella yksiköllä." Ilmeisesti Kehäradan sunnuntailiikenne aiotaan siis hoitaa yhden yksikön junilla nykyisen kahden sijaan. Tällöin kapasiteetti laskee.

Lisäksi kymmenen minuutin vuoroväliä ei saa yhteensovitettua K-junan 15 minuutin vuorovälin kanssa.

Jos yhden yksikön junat riittävät lauantaisin 10 minuutin vuorovälillä, niin voisin kuvitella saman riittävän sunnuntaisinkin. Liikennöinti hoidettaneen samalla periaatteella kuin arki- ja lauantai-iltaisin tälläkin hetkellä P- ja K-junien osalta eli I- ja P-junat ajavat 10 min välein sekä K-junat hieman epätasaisella 13/17 min vuorovälillä.
 
Oikeastaan ihan hyväkin kun tuo 570 on myöhästetty, koska mm. lentokentän ympäristö on niin ahdas remontin takia, syksyllä 2021 senkin pitäisi näyttää melko valmiilta.
Hieman offtopic mutta millaiseksi tuo lentokentän bussiterminaali lopulta tulee? Jäävätkö laiturit nykyiselle paikalleen vai tehdäänkö sinne isompi laiturialue? Mistään en ole löytänyt mitään havainnekuvia tai katupiirustuksia asian havainnollistamiseksi...
 
Hieman offtopic mutta millaiseksi tuo lentokentän bussiterminaali lopulta tulee? Jäävätkö laiturit nykyiselle paikalleen vai tehdäänkö sinne isompi laiturialue?

Jos oikein muistan niin uusi bussiterminaali rakennetaan suunnilleen samaan kohtaan kuin missä se oli ennen remontin alkua. Nykyinen, väliaikainen on todella väliaikainen.
 
Juuri näin eli tuo 570:n liikenne alkaa vasta syksyllä 2021 ja sen takia sitä ei ole vielä tässä liikennöintisuunnitelmassa mainittu. Ojangon varikon kaava on vahvistettu eli tuosta sen ei pitäisi enää myöhästyä. Itseasiassa nuo Ojangon varikolle kaavaillut linjat tulevat kilpailutukseen jo kevään 2020 aikana. Oikeastaan ihan hyväkin kun tuo 570 on myöhästetty, koska mm. lentokentän ympäristö on niin ahdas remontin takia, syksyllä 2021 senkin pitäisi näyttää melko valmiilta.

Elikkä 562:lla alkaa uusi sopimus elokuussa 2020, jolloin sinne tulee tietenkin uudet bussit, ja sit kun se muuttuu Runkolinjaksi 570, niin ne kaikki 562:lle tilatut bussit maalataan oransseiksi ja asennetaan mahdollisesti pysäkkikuulutuslaitteet? ja onko Ojangon uudelle varikolle tulossa muitakin liikennöitsijöitä kuin Nobina? jos siis se uusi Runkolinja 570 on sitouduttu Ojangon uuteen bussivarikkoon eikä Ojankoon tule muita liikennöitsijöitä kuin Nobina, niin se tuntuu jotenkin siltä, että se olisi itsestäänselvää että Nobina voittais 562:n uuden sopimuksen (joka muuttuu myöhemmin 570:ksi). Jos 562 ei ole vielä kilpailutettu, niin eihän sitä voi koskaan tietää etukäteen että mikä liikennöitsijä sen voittaa. Tai onko HSL tehnyt jonkun sopimuksen, että sen linjan voi voittaa vain joku niistä yhtiöistä, jolla tulee olemaan toimipiste Ojangossa vai miten se menee? jos siis 570 liittyy Ojangon uuteen bussivarikkoon... :)
 
Takaisin
Ylös