Lauttasaaren linjastosuunnitelma

Siis eikö linjoja 20B ja 21 voisi yhdistää niin että ajettaisiin 20 min välein linjaa 21A Kamppi M - Vattuniemi - Lauttasaari M - Katajaharju ja 20 min välein suunnitelman mukaisia linjoja 20 ja 21? Tuo näyttäisi typerältä, jos katsoo linjan karttaa tietämättä kontekstia, mutta sen jälkeen olisi vaihdoton yhteys Katajaharjun ja Vattuniemen välillä pienemmillä kustannuksilla.

Tämä näyttäisi kustannustehokkaimmalta ratkaisulta. Tällöin ei tarvittaisi linjoja 20B ja 22 ollenkaan. Mikä siinä muuten on, että mielummin perustetaan 20B:n kaltaisia tynkälinjoja, joille kertyy huomattavasti turhaa päätteillä seisomisaikaa suhteessa linjasivulla käytettyyn aikaan ja joilla tarjonta ei kohdistu kysyntään (esim. linjalla 22 liikennöinti läpi koko päivän, vaikka linjan käyttäjät pääosin koululaisia), kuin että yhdistettäisiin tynkälinjat kuvaamallasi tavalla osaksi pidempiä linjoja, jolloin myös tarjontaa voidaan kohdistaa paremmin kysyntäpiikkeihin.

Ainoa huono puoli tuossa ehdotuksessa on linjan 21A epätäsmälliset saapumisajat Vattuniemeen Kampin suunnasta, joten Vattuniemessä voisi olla ajantasauspiste metroaseman ja Katajaharjun suuntaan.
 
Mitäs jos linjat 21 ja 55 yhdistäisi?

Hieno idea!

Linja voisi jatkua Itämerenkadulta näin: Mechelininkatu - Pohjoinen Rautatiekatu - Runeberginkatu - Malminrinne - Urho Kekkosen katu - Simonkatu - Kaivokatu ja bussi jatkaisi 55:n reittiä Kaisaniemenkatua pitkin.
En tosin ota kantaa sen toimivuuteen.

Kyseinen osio kartalla:21+55.jpg
 
Mitäs jos linjat 21 ja 55 yhdistäisi?

Tässä lienee se ongelma ettei Koskelaan tarvita ruuhkassakaan 6 minuutin vuoroväliä. Epäluotettavuustekijät pitäisi myös kitkeä. Hermannin rantatie on eritoten ruuhkassa aikamoinen pullonkaula ja todennäköisesti tulee olemaan sitä vuosikymmeniä vielä.
 
Tässä lienee se ongelma ettei Koskelaan tarvita ruuhkassakaan 6 minuutin vuoroväliä. Epäluotettavuustekijät pitäisi myös kitkeä. Hermannin rantatie on eritoten ruuhkassa aikamoinen pullonkaula ja todennäköisesti tulee olemaan sitä vuosikymmeniä vielä.
Totta. Ja muistissa on vielä aiempien Lauttasaaren heilurilinjojen jumiutuminen myös Kämpin seudulle.
 
Näkisin itse luontevampana suuntana läntisen kantakaupungin, koska 55:n tapauksessa on kuitenkin nopeampaa mennä metrolla Lauttasaaresta Kalasatamaan. Tuo on kyllä vähän hankalaa, sillä linjat a) 14, 18 ja 39, b) 37, 41 ja 42 sekä c) 63 ja syksyn 2021 mukainen linja 23 on naimisissa keskenään, 69 ja 70 menee 20 minuutin välein ja 70 menee vain arkipäivinä.
 
Aikaisemmissa kejuissa on useampaan otteeseen toivottu suoraa yhteyttä Lauttasaaren/Ruoholahden ja Pasilan välille. Junalla ja Metrolla menee reittioppaan mukaan pinnalta pinnalle 28-30min. Matkaa tulisi bussilla lähes tasan 7km Mechelinin- ja Nordensjöldinkadun kautta, eli jos bussin keskinopeus olisi vähintään 15km/h se olisi kilpailukykyinen Lauttasaareen asti ja Ruoholahteen vain 11,5km/h nopeudella.
Ratikalla näyttäisi menevän Ruoholahteen 34 minuuttia sisältäen 6min odotuksen vaihdon yhteydessä , kun taas Juna+Metron on 25min. Suoralla ratikkalinjalla päästäisiin siis 28 minuuttiin (10,5km/h) ja Länsi-Pasilan ohitus söisi matkasta 2 minuuttia eli 26 (11,3km/h), mutta Topeliuksen radan valmistuminen ja linjan siirto sinne saattaa hidastaa taas linjaa. Pidän kuitenkin paljon todennäköisempänä että HSL lähtee ajamaan bussia kuin uutta ratikkalinjaa tuota väliä.

Esimerkiksi linjan 69 voisi kääntää tälle reitille. Sen vuoroväli on hiljaisina aikoina 20min eli sama kuin luonnoksen linjalla 20B. Kun 20B:tä ei kai voida yhdistää 22:een HSL:n blogivastausten perusteella, se voitaisiin yhdistää 69:n. 69:n nykyinen reitti Pasilasta Etu-Töölööseen jää ratikan kanssa päällekkäiseksi kun 2 oikaistaan parin vuoden päästä ja nykyinen 69:n ruuhkan tiheämpi vuoroväli voidaan tehdä apulinjalla osalle matkasta riippuen missä tarve on.
 
Esimerkiksi linjan 69 voisi kääntää tälle reitille. Sen vuoroväli on hiljaisina aikoina 20min eli sama kuin luonnoksen linjalla 20B. Kun 20B:tä ei kai voida yhdistää 22:een HSL:n blogivastausten perusteella, se voitaisiin yhdistää 69:n. 69:n nykyinen reitti Pasilasta Etu-Töölööseen jää ratikan kanssa päällekkäiseksi kun 2 oikaistaan parin vuoden päästä ja nykyinen 69:n ruuhkan tiheämpi vuoroväli voidaan tehdä apulinjalla osalle matkasta riippuen missä tarve on.

Vaikutat kovin varmalta, että 69-20B toimisi luotettavana liityntälinjana Lauttasaaren metroasemalta Katajaharjuun vielä puolentoista tunnin alkurupeaman jälkeen Jakomäestä kaikkien kiemuroiden jälkeen.
 
Vaikutat kovin varmalta, että 69-20B toimisi luotettavana liityntälinjana Lauttasaaren metroasemalta Katajaharjuun vielä puolentoista tunnin alkurupeaman jälkeen Jakomäestä kaikkien kiemuroiden jälkeen.

Aina voi tarvittaessa pätkästä linja jostain kohtaa kahtia, esimerkiksi Käpylästä, Pukinmäestä tai Malmilta, riippuen missä se haittaa nykyisiä kulkijoita vähiten ja ajaa sitä ruuhkan apulinjaa katkaisukohdan ohitse jonkin matkaa. 69 on siitä vain hyvä kohde että se kulkee Pasilan kautta, sillä on 20B:n kanssa samankaltainen vuoroväli ja poistuva osuus on jäämässä muutenkin päällekkäiseksi muun linjan kanssa.
 
Aina voi tarvittaessa pätkästä linja jostain kohtaa kahtia, esimerkiksi Käpylästä, Pukinmäestä tai Malmilta, riippuen missä se haittaa nykyisiä kulkijoita vähiten ja ajaa sitä ruuhkan apulinjaa katkaisukohdan ohitse jonkin matkaa. 69 on siitä vain hyvä kohde että se kulkee Pasilan kautta, sillä on 20B:n kanssa samankaltainen vuoroväli ja poistuva osuus on jäämässä muutenkin päällekkäiseksi muun linjan kanssa.

Juu ei, 69 on tehty palvelulinjaksi ja ihan tarkoituksellisesti vedetty Jakomäkeen saakka.
 
Juu ei, 69 on tehty palvelulinjaksi ja ihan tarkoituksellisesti vedetty Jakomäkeen saakka.

Palvelulinja ei kyllä ole tarkoituksen mukainen sanavalinta, jos haluaa perustella jonkin linjan tarpeellisuutta.

Tarkoituksella sitä ei ole myöskään vedetty Jakomäkeen, vaan se syntyi aikaisemmasta suunnitelmaluonnoksesta sivutuotteena. Aluksi HSL oli tekemässä 69 nykyistä reittiä Pukinmäestä pohjoiseen liityntälinjan numerolla 78 ja silloinen 69, joka kulki Malmille asti olisi yhdistetty linjaan 76A/B numerolla 74 ja kulkenut 69 reittiä Pukinmäkeen siitä radanvartta Malmille, josta nykyisen 74 reittiä Heikinlaaksoon. Hidas 74 torpattiin ja Tapaninkylässä sekä Tapanilassa vaadittiin suorempaa linjaa keskustaa, vastaavasti Malmin Sairaalan ja Pukinmäen alueella haluttiin säilyttää yhteys Pasilaan. Lopullisessa linjastossa 74:sta oli tehty oma linjansa, joka kulki Malmilta suoraan keskustaan ja 69 oli siirretty kulkemaan Malmin ja Pukinmäen välillä 78 reittiä, jota pitkin kulki myös 70. 78 säilyttäminen Pukinmäkeen asti sekä 69 Malmille olisi tuonut tälle osuudelle ylitarjonnan, joka ratkaistiin yhdistämällä linjat.

Kävin viikolla 69:n kyydissä päästä päähän n.10 aikaan aamusta. Jakomäen ja Malmin aseman väliltä kyytiin tulleista yksikään ei kulkenut Malmin sairaalaa pitemmälle, itseäni lukuunottamatta. Pukinmäen asemalla matkustajat vaihtuivat täysin uudemman kerran. Käpylän aseman jälkeen bussi kuormittui sen verran etten osaa sanoa jatkoiko kukaan Oulunkylästä tulleista Pasilan ohi. Perusta 69:n ja 20B yhdistämiselle ja mahdolliselle pätkimisille tosin meni nyt kun 69:n keskipäivän vuoroväli tiheneekin 15 minuuttiin.
 
Kävin viikolla 69:n kyydissä päästä päähän n.10 aikaan aamusta. Jakomäen ja Malmin aseman väliltä kyytiin tulleista yksikään ei kulkenut Malmin sairaalaa pitemmälle, itseäni lukuunottamatta. Pukinmäen asemalla matkustajat vaihtuivat täysin uudemman kerran. Käpylän aseman jälkeen bussi kuormittui sen verran etten osaa sanoa jatkoiko kukaan Oulunkylästä tulleista Pasilan ohi. Perusta 69:n ja 20B yhdistämiselle ja mahdolliselle pätkimisille tosin meni nyt kun 69:n keskipäivän vuoroväli tiheneekin 15 minuuttiin.

hmmm.... toisaalta klo 10 asiakaskunta eri kun 08.00 tai muussa ruuhka-ajassa.... Omasta mielestäni 69 on hieno kun se tarjoaa nyt Jakomäkeen/Alppikylään helpohkon reitin Tuusulantie toiselta puolelta pienellä vaihdolla tai rivakalla kävelyllä, uusia vaihtoehtoja....
 
Uusi linjasto menee hallituksen käsittelyyn tiistaina. Uutena tietona oli että 22 osuus kustannuksista ylittää nykyiset kustannukset eli ilmeisesti se on uhrilammas jos ei haluta kustannusten nousua.

Linjastossa saattaa myöskin tapahtua vielä uudelleen numerointia, jos joku linja, arvaisin suunnitelman 21, otetaan osaksi runkolinjastoa. Tiedä nyt sitten kuinka paljon 21 muuttamisesta runkolinjaksi on muuta kuin brändihyötyä. Pysäkkien haventaminen noin lyhyellä linjalla noin tiiviissä ympäristössä ja linjalla, joka kulkee lähes täysin rinnakkain jo harvemmin pysähtyvän metron kanssa tuskin tuo etuja.
 
Takaisin
Ylös