Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/41

Viestiketju: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

  1. #1
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    10.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    467

    oletus Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lauttasaaren linjastosuunnitelman suunnittelu on edennyt siihen pisteeseen että linjastoluonnos on kommentoitavana. Aikaa vastata blogiin on 15.12 asti. Pähkinänkuoressa linjat olisivat;

    - 20 Punavuori-Ruoholahti (M)-Lauttasaari (M)-Katajaharju
    - 20B Lauttasaari(M)-Katajaharju
    - 21 Kamppi-Ruoholahti-Vattuniemi-Lauttasaari
    - 22 Vattuniemi-Katajaharju
    Viimeisin muokkaaja kallio843; 26.11.2019 kello 18:13.

  2. #2

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    1102

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    Lauttasaaren linjastosuunnitelman suunnittelu on edennyt siihen pisteeseen että linjastoluonnos on kommentoitavana. Aikaa vastata blogiin on 15.12 asti. Pähkinänkuoressa linjat olisivat;

    - 20 Punavuori-Ruoholahti (M)-Lauttasaari (M)-Katajaharju
    - 20B Lauttasaari(M)-Katajaharju
    - 21 Kamppi-Ruoholahti-Vattuniemi-Lauttasaari
    - 22 Vattuniemi-Katajaharju


    Minusta tämä suunnitelma on todella hyvä. En alun alkaenkaan ymmärtänyt, että miksi Laivurinkadun päähän piti lisätä liikennettä. Viiskulma on hyvä päättärin paikka . Ja todella hyvä, että Larusta tulee pääsemään suoraan Kamppiin.

  3. #3
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Linja 22 vaikuttaisi vähän vähemmän verorahojen tuhlaamiselta, jos sen vaikka yhdistäisi linjaan 104.

  4. #4
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7493

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Linja 22 vaikuttaisi vähän vähemmän verorahojen tuhlaamiselta, jos sen vaikka yhdistäisi linjaan 104.
    Tuli mieleen, voisiko vaihdoton yhteys Katajaharjusta Vattuniemeen olla pakko perustaa, jos Vattuniemen uuden ala-asteen oppilaaksiottoalue ulottuu Katajaharjuun. Jos noin on, niin sen voisi kyllä hoitaa jollakin koululaisten kannalta epäoptimaalisella yhteydellä, joka hoitaisi samalla liityntäyhteyksiä täysipainoisesti.

    Kokonaisuutena suunnitelma vie minusta väärään suuntaan. Vattuniemen vuorovälejä harvennetaan, jotta saadaan vaihdoton yhteys Kamppiin. Tiheät vuorovälit on olleet Vattuniemen nykyisen linjaston vahvuus ja mahdollistaneet aikatauluista riippumattoman kulkemisen hiljaiseenkin aikaan. Kokonaisuutena ainakin minä olen kokenut palvelutason Vattuniemessä parantuneen länsimetron ja liityntälinjaston aloitettua. Uuden 21:n vuorovälit olisivat kutakuinkin samat kuin mitä vanhalla 21V:llä oli ennen kuin länsimetron piti aloittaa, joten palvelutaso laskisi, vaikkei operointikustannukset laskisikaan. Vaikka 21:llä pääsee molempiin suuntiin metrolle, niin aika harvalla pysäkillä matka-aika takaperoiseen suuntaan on kilpailukykyinen verrattuna siihen, että odottaa seuraavaa oikeaan suuntaan menevää bussia.

  5. #5
    Makke93 avatar
    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    1696

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Vattuniemen vuorovälejä harvennetaan, jotta saadaan vaihdoton yhteys Kamppiin. Tiheät vuorovälit on olleet Vattuniemen nykyisen linjaston vahvuus ja mahdollistaneet aikatauluista riippumattoman kulkemisen hiljaiseenkin aikaan. Kokonaisuutena ainakin minä olen kokenut palvelutason Vattuniemessä parantuneen länsimetron ja liityntälinjaston aloitettua. Uuden 21:n vuorovälit olisivat kutakuinkin samat kuin mitä vanhalla 21V:llä oli ennen kuin länsimetron piti aloittaa, joten palvelutaso laskisi, vaikkei operointikustannukset laskisikaan. Vaikka 21:llä pääsee molempiin suuntiin metrolle, niin aika harvalla pysäkillä matka-aika takaperoiseen suuntaan on kilpailukykyinen verrattuna siihen, että odottaa seuraavaa oikeaan suuntaan menevää bussia.
    Ruuhkassa ero vaikuttaa aika pieneltä kun nykyään menee 21+21B yhteensä 6min välein ja luonnoksessa 21 6-7min välein. Kieltämättä 3-3,5 minuutin odotuksella matka Ruoholahden metroasemalle ei välttämättä ole kilpailukykyinen jos määränpäänä on metro, mutta ruuhkan ulkopuolella se saattaa ruveta jo kompensoimaan 7,5min vuorovälin muuttumista 10min vuoroväliksi.

    Mikähän on syynä, että 21 vientiä pois Laivurinkadulta perustellaan päätepysäkin ahtaudella? Hernesaaren ratikan 2. vaiheen myötä (2023) siinä siis kääntyisi sekä 14 ja 18, mutta sehän ei välttämättä kestäisi kuin pari vuotta, jos Läntisen kantakaupungin raitiotie kääntää 4 Eiraan ennen vuotta 2027.

  6. #6

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    443

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Linja 22 vaikuttaisi vähän vähemmän verorahojen tuhlaamiselta, jos sen vaikka yhdistäisi linjaan 104.
    Tai voisiko linjat 20B ja 22 yhdistää.

  7. #7
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    10.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    467

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    Tai voisiko linjat 20B ja 22 yhdistää.
    20B kulkee 20 min välein ja 22 30 min välein joten ei oikein voi. Lisäksi Vattuniemen lenkki olisi melkoinen Katajaharjuun mentäessä. Tuota sisäistä on larulaiset keskuudessa toivottu ja se voi jopa yllättää matkustajamäärissä. Puolen tunnin vuoroväli riittänee sille.

    Vattuniemen sunnuntain palvelutaso lienee sunnuntaisin riittävä, 15 minuuttia. Ennen länsimetroa 65A:lla taisi olla vartin vuoroväli ja kaikki oli tyytyväisiä. Nyt kun ylitarjontaa on ollut muutaman niin vanha ei enää kelpaisikaan.

  8. #8
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tuli mieleen, voisiko vaihdoton yhteys Katajaharjusta Vattuniemeen olla pakko perustaa, jos Vattuniemen uuden ala-asteen oppilaaksiottoalue ulottuu Katajaharjuun. Jos noin on, niin sen voisi kyllä hoitaa jollakin koululaisten kannalta epäoptimaalisella yhteydellä, joka hoitaisi samalla liityntäyhteyksiä täysipainoisesti.

    Joo. Siinäkin tapauksessa, koululaisten liikkumisen kannalta, 30 min vuoroväli läpi päivän on ylimitoitettu.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Vattuniemen vuorovälejä harvennetaan, jotta saadaan vaihdoton yhteys Kamppiin.
    Bussilinjastoa vahvistetaan niillä yhteysväleillä, joilla metro palvelee ja heikennetään siellä, jonne metro ei palvele niin hyvin. Esimerkiksi 20/30 min vuoroväli Lauttasaaresta Bulevardille ja Punavuoreen on jo todella kehno siihen nähden, että sinne on aina ollut selkeää kysyntää vanhan 20 ja nykyisen 21 tuottamana.

    Lauttasaaren joukkoliikenteen heikkous, ehkä osittain johtuen sen maantieteellisestä muodosta, on oikeastaan se, että kaikkialle pitää vaihtaa, ellei päätepiste ole metroradan varressa. Melkeinpä itse toivoisin bussilinjastolta vaihdottomia ja vahvoja yhteyksiä Kampin sijasta nykyiseen tapaan Punavuoreen ja lisäksi Töölön suuntaan. Parhaassa tapauksessa linjan 21 voisi yhdistää johonkin Töölön suuntaan kulkevan bussilinjan kanssa - tosin 65A/66A tyyppistä epäluotettavuuden perikuvaa on tässä tapauksessa syytä välttää.

  9. #9

    Liittynyt
    05.07.2005
    Viestejä
    443

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kallio843 Näytä viesti
    20B kulkee 20 min välein ja 22 30 min välein joten ei oikein voi. Lisäksi Vattuniemen lenkki olisi melkoinen Katajaharjuun mentäessä. Tuota sisäistä on larulaiset keskuudessa toivottu ja se voi jopa yllättää matkustajamäärissä. Puolen tunnin vuoroväli riittänee sille.
    20B Katajaharjusta on vähän turha niinä aikoina kun 22 kulkee, koska 22:llakin pääsee metroasemalle (Gyldenintien sisäänkäynti). Myös 104:lla pääsee Lauttasaarentietä metroasemalle. Vähentäisin Katajaharjun ylitarjontaa liikennöimällä 20B:tä vain niinä aikoina kun 22 ei kulje, ja tämä myös lisää linjan 22 matkustajamäärää oikeuttaen paremmin sen olemassaolon.

  10. #10
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    10.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    467

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Tosiaan 104 liikennöi myös läheltä Katajaharjua, ja Isokaarelle sunnuntaisin 20 min vuoroväli on riittävä. Siihen päälle vielä linja 22, joten 20B:n tarjonnan voisi siirtää sitten vaikkapa linjaksi 21B Vattuniemi-Lauttasaaren metroasema.

  11. #11

    Liittynyt
    22.08.2009
    Viestejä
    914

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Siis eikö linjoja 20B ja 21 voisi yhdistää niin että ajettaisiin 20 min välein linjaa 21A Kamppi M - Vattuniemi - Lauttasaari M - Katajaharju ja 20 min välein suunnitelman mukaisia linjoja 20 ja 21? Tuo näyttäisi typerältä, jos katsoo linjan karttaa tietämättä kontekstia, mutta sen jälkeen olisi vaihdoton yhteys Katajaharjun ja Vattuniemen välillä pienemmillä kustannuksilla.

  12. #12
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7493

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Ruuhkassa ero vaikuttaa aika pieneltä kun nykyään menee 21+21B yhteensä 6min välein ja luonnoksessa 21 6-7min välein.
    Odotusaikojen suhteen isoin ero tuleekin hiljaisina aikoina, kun 10 min vuoroväli harvenee 15 minuutiksi. 10 min vuorovälillä suuri osa ihmisistä toimii ilman aikatauluja, 15 min vuorovälillä enää ei.

    Ruuhkassa kysymys on enemmän kapasiteetista. Nykyisillä vuoroväleillä 21:t ylikuormittuvat varsinkin aamuruuhkassa, 21B:eissä taas on yleensä hyvin tilaa. Kuormituksen jakaantuminen kahteen suuntaan ja tasaisemmin eri lähdöille lyhyemmän reittivariaation poistuessa helpottaa kapasiteettiongelmaa, joten sen suhteen tuo 6 - 7 min vuoroväli riittänee ainakin jonkun aikaa (Vattuniemen asukasmäärä kasvaa edelleen, joten matkustajamäärätkin kasvavat vielä).

    Itse veikkaan, että Kamppi - Vattuniemi -osuus 21:llä kuormittuu enemmän kuin Vattuniemi - Lauttasaari (M), koska Vattuniemen asutus painottuu enemmän sen itäosiin ja niistä pääsee nopeammin metrolle Ruoholahden suuntaan. Lisäksi tuolle osuudelle tulee matkustajia Lauttasaaren sillan kupeesta.

  13. #13

    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki Lauttasaari
    Viestejä
    554

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Vattuniemen ala-asteen oppilaat tulevat Vattuniemen alueelta, toinen ala-aste huolehtii lauttasaaren vanhan alueen oppilaista. Lisäksi Lauttasaaressa on vain yksi suomenkielinen yläaste ja lukio, vain yksi ruotsinkielinen ala-aste. eli kuljetettavia oppilaita on. siksi linja 22 on tarpeellinen.
    Omasta mielestäni tämä suunnitelma on hyvä, jotkin vattuniemeläiset toivovat linjaa vanhan 21v'n reittiä Ruoholahden metroasemalle, koska kokevat bussiyhteyden Lauttasaren asemalle 'taaksepäin viemiseksi'.
    Est modus in rebus.

  14. #14
    JT
    JT ei ole kirjautuneena
    Tunnistettu jäsen JT avatar
    Liittynyt
    29.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2364

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Jufo Näytä viesti
    20B Katajaharjusta on vähän turha niinä aikoina kun 22 kulkee, koska 22:llakin pääsee metroasemalle (Gyldenintien sisäänkäynti).
    Linja 22 vaatii pysäkkiparin rakentamisen Tallbergin puistotielle Lauttasaaren metroaseman läheisyyteen. Gyldenintien sisäänkäynniltä katsoen linjat 20B ja 22 Katajaharjun suuntaan lähtisivät eri pysäkeiltä, mikä ei edusta optimaalista tilannetta joukkoliikennejärjestelmässä.

  15. #15

    Liittynyt
    05.03.2009
    Viestejä
    1211

    oletus Vs: Lauttasaaren linjastosuunnitelma

    En käytä, ei koske, mutta Laivurinkadun päässä jää kohtuullisen paljon aikuislukion opiskelijoita 21n kyydistä. Samaten iltasella aika monella on kannossa CMn kassit, liekö töiden jälkeen kauppaan ja kotiin, en tiedä, mutta aika paljon pidempi matka on Viiskulmasta kantaa.

    Tai sitten ymmärsin tämän jotenkin väärin ja 21 jää edelleen kulkemaan Eiran ja Ruoholahden väliä ja tässä on kyse vaan Larun linjoista?

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. Kivistön linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Akizz foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 10
    Viimeisin viesti: 28.04.2020, 12:13
  2. Haagan linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Pera foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 49
    Viimeisin viesti: 25.12.2019, 00:16
  3. Kirkkonummen linjastosuunnitelma
    kirjoittanut kallio843 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 28.11.2018, 23:17
  4. Lahdenväylän linjastosuunnitelma
    kirjoittanut Max foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 23
    Viimeisin viesti: 20.02.2018, 06:35
  5. Keravan linjastosuunnitelma
    kirjoittanut jerddu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 2
    Viimeisin viesti: 10.06.2016, 21:20

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •