YTV-alueen järjestäytyneet ja järjestäytymättömät liikennöitsijät

Liittynyt
16 Joulukuu 2006
Viestit
70
PKS:n sopimuspohjaisessa kilpailutetussa liikenteessä kaikki yksinään voittaneet liikennöitsijät ovat kahta lukuun ottamatta järjestäytyneet alansa kattojärjestöön ALT:hen (autoliikenteen työnantajaliitto).
Alihankintana urakoivien jäsenyyksistä ei tarkempaa tietoa ole saatavilla.

Oleellista kuitenkin on, että sekä järjestäytyneen kuin järjestäytymättömänkin on noudatettava yleissitovaa työehtosopimusta, tämän ollessa ehdoton normi. Järjestäytymättömistä toinen noudattaa lakia ja toinen ei, nimittäin se joka mahdollisesti jätti jäsenmaksunsa maksamatta ja tästä syystä erotettiin tai sai myöhemmin eron omasta pyynnöstään ALT:n jäsenyydestä maaliskuussa 2006 (jäsenmaksun yli vuoden kestävä laiminlyönti johtaa ALT:n sääntöjen mukaan automaattisesti erottamiseen ko. ajankohtana, jos tilannetta ei saateta tuota ennen kuntoon).

Tätä ennen ko. yritys oli kuitenkin sopinut takautuvasti voimaan tulevan ALT:n sääntöjen (19 §) vastaisesti heikkotasoisen työehtosopimuksen kunnallisenalan työntekijöitä edustavien järjestöjen kanssa, järjestöjen joitten jäsenprofiileissa ei edes tunneta linja-autonkuljettajan tai bussinkuljettajan ammattinimikettä (KTV tosin ilmoittaa yhdistymissopimuksessaan JHL:ksi jäsenikseen myöskin linja-autonkuljettajia).

Ei kuitenkaan tuolloinkaan yhtään yksityisen osakeyhtiön palveluksessa olevaa. Nyt tämä mammuttiliitto edustamiensa jäsenten edun unohtaen pitää kynsin hampain kiinni 400 linja-autonkuljettajasta, joitten yhteismäärä ei ole edes promillen viidesosaa mammutin kokonaisjäsenmäärästä. Voi vain arvailla miten tämän hyppysellistä pienemmän väkimäärän etua ajetaan.

Vastaan itse; tekemällä yleissitovaa sopimusta heikompi työehtosopimus. Tämän aiheuttaessa toiselle, II-mammutille huolta liikennehenkilökunnan suurena vaihtuvuutena, sekä jatkuvana alimitoituksena. Muitten liikennöitsijöitten maksamia pienemmät palkat puolestaan ovat muuttaneet kuljettajakunnan profiilia selvästi heikommaksi kuin muilla alantoimijoilla. Kun itse olen tämän II-mammutin palveluksessa, niin lukijaa varmasti mielellään kysyy: “Miksi et lähde leveämmän leivän perään?”

Kysyjille voin vastata, että pidän itseäni hyvänä työntekijänä; ollessani ratin takana; olen varmasti hyvä kuljettaja, asiakaspalveluun pystyvä ja siinä hyvä suoriutuja. Ollessani edunvalvojana, tein/teen myöskin tämän työn niin hyvin kuin suinkin osaan ja pystyn.
Tämä on johtanut kohdallani 2. laittomaksi todettuun työstä erottamiseen ja yhteen virkasuhteen purku-uhkaan, joka lopulta kääntyi varoitukseksi. Senkin hallinto-oikeus kumosi perusteettomana sekä mielivaltaisesti annettuna.
Tämä varmaankin kohdallani on johtanut siihen, että liikennöitsijät näkevät minun olevan hyödyksi itselleen paremmin jonkun toisen palveluksessa, unohtaen sen tosiasian, että kun meillä on yhteiset pelisäännöt ja niitä kumpikin osaltaan noudattaa, niin ei ole tästä syystä johtuvia ongelmiakaan. Eihän se ole valvojan vika, joka tarttuu väärin tekemiseen, vaan sen väärintekijän. Maalaispoikana olen oppinut ettei lypsävää lehmää laiteta teuraaksi jos se on vähän kipeä, vaan hoidetaan vaalien kuntoon. Sama pyrkimys minulla on laittaa päähän potkitun henkilöstön asiat kuntoon II-mammutilla.
 
Vs: YTV alueen järjestäytyneet liikennöitsijät ja järjestäytymättömät

En tiedä meneekö tämä nyt oikeen aiheeseen, mutta sen olen itsekin nähnyt, että kun yrittää omia puoliaan pitää niin turpiin tulee. Jos et ole tyytyväinen ja valitat, lennät ulos. Tuo pätee niin aika usein ihan yleisestikkin. Noh, joka tapauksessa tsemppiä!
 
Vs: YTV alueen järjestäytyneet liikennöitsijät ja järjestäytymättömät

Kun itse olen tämän II-mammutin palveluksessa, niin lukijaa varmasti mielellään kysyy: “Miksi et lähde leveämmän leivän perään?”

Kyllä täällä voi ihan reilusti sanoa, että me molemmat ollaan HELBin palkkalistoilla.
 
Vs: YTV alueen järjestäytyneet liikennöitsijät ja järjestäytymättömät

Siis hetkonen.. Olen ymmärtäny nyt, että HelB maksaa pienempää palkkaa kuin muut liikennöitsijät. Olenko nyt väärässä? Vastatkaapa joku joka oikeasti on tietää asiasta. Jos kuitenkin näin on miten olen ymmärtänyt, niin eikö ytv kuuluisi jotenki puuttua asiaan?
 
Vs: YTV alueen järjestäytyneet liikennöitsijät ja järjestäytymättömät

Peruspalkassa on hieman eroa (KVTES vs. AKT-TES), mutta se kuuluisa pieni ero tasoittuu yleensä lisillä: kaksiosaisen päivän lisä (+ iltatunneista 50% korotus), telilisä, sunnuntailisän aikaistus, yölisän jatko tunnilla jne.

Meiltä on lähtenyt kuljettajia kilpailijalle paremman palkan toivossa ja onpa niistä jotkut tulleet takaisinkin "häntä koipien välissä". Riittäköön tämä minun osaltani kun kerran keskustellaan avoimella foorumilla.
 
Vs: YTV alueen järjestäytyneet liikennöitsijät ja järjestäytymättömät

Peruspalkassa on hieman eroa (KVTES vs. AKT-TES), mutta se kuuluisa pieni ero tasoittuu yleensä lisillä: kaksiosaisen päivän lisä (+ iltatunneista 50% korotus), telilisä, sunnuntailisän aikaistus, yölisän jatko tunnilla jne.
kvtessi 11,71 €/h jos mvl. 12,13 €/h (edellyttää 15. vuoden palvelukertymää joista vähintään 10 ko. yrityksessä) AKT: tes 13,21 €/h 1.3.07 alkaen 13,37 €/h

Erikoiselta tuntuu, yrityksen kuljettajia kohdellaan eriarvoisesti sopimisen pohjalta *** taustaisella ruuhkakuljettajalla maksuton tauko voi olla enimmillään 3 ½ h kun *** taustaisella se voi olla 5 h. AKT taustaisella kuljettajalla palkaton jakso voi olla 1 ½ h ja 1.6.2007 alkaen 1 h 15 min. Lähtökohtaisena oletuksena lainsäädännössä on ettei työnantaja saa kohdella työntekijöitään eriarvoisesti (tasa-arvo olettama kontra *** nainen *** mies ja päinvastoin), jos olisi vain yhtä sukupuolta olevia kuljettajia, niin tasa-arvovaltuutetun toimistosta saadun lausunnon mukaan näin ehkä voisi toimia.

Onhan sitten vielä tämä henkilökohtaisen sopimisen mahdollisuus; työntekijä suostuu kaikkeen mitä työnantajan edustaja kehtaa vain pyytää ja siitä maksaa.

Kuitenkin on tosi asia se, että tämän yrityksen kuljettajat hävisivät heti takautuvasti voimaan tulleen sopimuksen allekirjoituksen jälkeen 1.800 - 3.500 euroa vuositasolla; ensimmäisen luvun tarkoittaessa peruspalkkaa ja jälkimmäiseen lukuun päästään työehtosopimukseen hyväksytyillä vastikkeettomilla huononnuksilla.

Jos lasketaan työhön käytetyksi ajaksi sekin mikä syntyy työn alkaessa ja päättyessä eripaikkaan, niin yksistään tästä syystä johtuva työajan lisääntyminen kasvattaa eroa vielä suuremmaksi.


Meiltä on lähtenyt kuljettajia kilpailijalle paremman palkan toivossa ja onpa niistä jotkut tulleet takaisinkin "häntä koipien välissä". Riittäköön tämä minun osaltani kun kerran keskustellaan avoimella foorumilla.

Ehkä häntä koipien välissä tässä tarkoittaa maitojunaa!
 
Vs: YTV alueen järjestäytyneet liikennöitsijät ja järjestäytymättömät

Työssäni olen perehtynyt näihin asioihin jonkin verran perustasoa syvemmältä, mutta kun en ole sen kummemmin AY-aktivisti enkä TES-spesialisti niin lopetan tämän aiheen julkisen kommentoinnin tähän. Yksityinen keskustelu on sitten eri asia. Tosin pyysin pääluottamusmiestä katsomaan, josko hänellä on jotain julkista sanottavaa asian tiimoilta. Hän palaa asiaan tarvittaessa paremman asiantuntemuksen kera.
 
Viimeksi muokattu:
Yksittäisen yrityksen sisäiset asiat esim. joidenkin kuljettajien halusta soveltaa eri TESiä eivät kuulu tälle foorumille, vaan keskustelun pitäisi jäädä sinne yrityksen sisälle. Tällä palstalla riittäköön, että todetaan HelBin, TKL:n ja TuKLin soveltavan kunnallista työehtosopimusta, joka on siis erilainen kuin linja-autohenkilökunnan työehtosopimus. Molemmista TESeistä saa lisätietoa netistä ja esim. harrastajille niiden vertailu on kyllä ihan avartavaa, koska se auttaa ymmärtämään miksi eri liikennöitsijät hoitavat liikennettä niin kuin hoitavat.

Jos joku kirjoittaja haluaa kirjoitella firmansa ay-politiikasta, niin netissä on siihen paremmin soveltuvia foorumeita. Tämän viestiketjun aloitusviesti on lähetetty myös alan ammattilaisille suunnattuun foorumiin.
 
Takaisin
Ylös