- Liittynyt
- 16 Joulukuu 2006
- Viestit
- 70
PKS:n sopimuspohjaisessa kilpailutetussa liikenteessä kaikki yksinään voittaneet liikennöitsijät ovat kahta lukuun ottamatta järjestäytyneet alansa kattojärjestöön ALT:hen (autoliikenteen työnantajaliitto).
Alihankintana urakoivien jäsenyyksistä ei tarkempaa tietoa ole saatavilla.
Oleellista kuitenkin on, että sekä järjestäytyneen kuin järjestäytymättömänkin on noudatettava yleissitovaa työehtosopimusta, tämän ollessa ehdoton normi. Järjestäytymättömistä toinen noudattaa lakia ja toinen ei, nimittäin se joka mahdollisesti jätti jäsenmaksunsa maksamatta ja tästä syystä erotettiin tai sai myöhemmin eron omasta pyynnöstään ALT:n jäsenyydestä maaliskuussa 2006 (jäsenmaksun yli vuoden kestävä laiminlyönti johtaa ALT:n sääntöjen mukaan automaattisesti erottamiseen ko. ajankohtana, jos tilannetta ei saateta tuota ennen kuntoon).
Tätä ennen ko. yritys oli kuitenkin sopinut takautuvasti voimaan tulevan ALT:n sääntöjen (19 §) vastaisesti heikkotasoisen työehtosopimuksen kunnallisenalan työntekijöitä edustavien järjestöjen kanssa, järjestöjen joitten jäsenprofiileissa ei edes tunneta linja-autonkuljettajan tai bussinkuljettajan ammattinimikettä (KTV tosin ilmoittaa yhdistymissopimuksessaan JHL:ksi jäsenikseen myöskin linja-autonkuljettajia).
Ei kuitenkaan tuolloinkaan yhtään yksityisen osakeyhtiön palveluksessa olevaa. Nyt tämä mammuttiliitto edustamiensa jäsenten edun unohtaen pitää kynsin hampain kiinni 400 linja-autonkuljettajasta, joitten yhteismäärä ei ole edes promillen viidesosaa mammutin kokonaisjäsenmäärästä. Voi vain arvailla miten tämän hyppysellistä pienemmän väkimäärän etua ajetaan.
Vastaan itse; tekemällä yleissitovaa sopimusta heikompi työehtosopimus. Tämän aiheuttaessa toiselle, II-mammutille huolta liikennehenkilökunnan suurena vaihtuvuutena, sekä jatkuvana alimitoituksena. Muitten liikennöitsijöitten maksamia pienemmät palkat puolestaan ovat muuttaneet kuljettajakunnan profiilia selvästi heikommaksi kuin muilla alantoimijoilla. Kun itse olen tämän II-mammutin palveluksessa, niin lukijaa varmasti mielellään kysyy: “Miksi et lähde leveämmän leivän perään?”
Kysyjille voin vastata, että pidän itseäni hyvänä työntekijänä; ollessani ratin takana; olen varmasti hyvä kuljettaja, asiakaspalveluun pystyvä ja siinä hyvä suoriutuja. Ollessani edunvalvojana, tein/teen myöskin tämän työn niin hyvin kuin suinkin osaan ja pystyn.
Tämä on johtanut kohdallani 2. laittomaksi todettuun työstä erottamiseen ja yhteen virkasuhteen purku-uhkaan, joka lopulta kääntyi varoitukseksi. Senkin hallinto-oikeus kumosi perusteettomana sekä mielivaltaisesti annettuna.
Tämä varmaankin kohdallani on johtanut siihen, että liikennöitsijät näkevät minun olevan hyödyksi itselleen paremmin jonkun toisen palveluksessa, unohtaen sen tosiasian, että kun meillä on yhteiset pelisäännöt ja niitä kumpikin osaltaan noudattaa, niin ei ole tästä syystä johtuvia ongelmiakaan. Eihän se ole valvojan vika, joka tarttuu väärin tekemiseen, vaan sen väärintekijän. Maalaispoikana olen oppinut ettei lypsävää lehmää laiteta teuraaksi jos se on vähän kipeä, vaan hoidetaan vaalien kuntoon. Sama pyrkimys minulla on laittaa päähän potkitun henkilöstön asiat kuntoon II-mammutilla.
Alihankintana urakoivien jäsenyyksistä ei tarkempaa tietoa ole saatavilla.
Oleellista kuitenkin on, että sekä järjestäytyneen kuin järjestäytymättömänkin on noudatettava yleissitovaa työehtosopimusta, tämän ollessa ehdoton normi. Järjestäytymättömistä toinen noudattaa lakia ja toinen ei, nimittäin se joka mahdollisesti jätti jäsenmaksunsa maksamatta ja tästä syystä erotettiin tai sai myöhemmin eron omasta pyynnöstään ALT:n jäsenyydestä maaliskuussa 2006 (jäsenmaksun yli vuoden kestävä laiminlyönti johtaa ALT:n sääntöjen mukaan automaattisesti erottamiseen ko. ajankohtana, jos tilannetta ei saateta tuota ennen kuntoon).
Tätä ennen ko. yritys oli kuitenkin sopinut takautuvasti voimaan tulevan ALT:n sääntöjen (19 §) vastaisesti heikkotasoisen työehtosopimuksen kunnallisenalan työntekijöitä edustavien järjestöjen kanssa, järjestöjen joitten jäsenprofiileissa ei edes tunneta linja-autonkuljettajan tai bussinkuljettajan ammattinimikettä (KTV tosin ilmoittaa yhdistymissopimuksessaan JHL:ksi jäsenikseen myöskin linja-autonkuljettajia).
Ei kuitenkaan tuolloinkaan yhtään yksityisen osakeyhtiön palveluksessa olevaa. Nyt tämä mammuttiliitto edustamiensa jäsenten edun unohtaen pitää kynsin hampain kiinni 400 linja-autonkuljettajasta, joitten yhteismäärä ei ole edes promillen viidesosaa mammutin kokonaisjäsenmäärästä. Voi vain arvailla miten tämän hyppysellistä pienemmän väkimäärän etua ajetaan.
Vastaan itse; tekemällä yleissitovaa sopimusta heikompi työehtosopimus. Tämän aiheuttaessa toiselle, II-mammutille huolta liikennehenkilökunnan suurena vaihtuvuutena, sekä jatkuvana alimitoituksena. Muitten liikennöitsijöitten maksamia pienemmät palkat puolestaan ovat muuttaneet kuljettajakunnan profiilia selvästi heikommaksi kuin muilla alantoimijoilla. Kun itse olen tämän II-mammutin palveluksessa, niin lukijaa varmasti mielellään kysyy: “Miksi et lähde leveämmän leivän perään?”
Kysyjille voin vastata, että pidän itseäni hyvänä työntekijänä; ollessani ratin takana; olen varmasti hyvä kuljettaja, asiakaspalveluun pystyvä ja siinä hyvä suoriutuja. Ollessani edunvalvojana, tein/teen myöskin tämän työn niin hyvin kuin suinkin osaan ja pystyn.
Tämä on johtanut kohdallani 2. laittomaksi todettuun työstä erottamiseen ja yhteen virkasuhteen purku-uhkaan, joka lopulta kääntyi varoitukseksi. Senkin hallinto-oikeus kumosi perusteettomana sekä mielivaltaisesti annettuna.
Tämä varmaankin kohdallani on johtanut siihen, että liikennöitsijät näkevät minun olevan hyödyksi itselleen paremmin jonkun toisen palveluksessa, unohtaen sen tosiasian, että kun meillä on yhteiset pelisäännöt ja niitä kumpikin osaltaan noudattaa, niin ei ole tästä syystä johtuvia ongelmiakaan. Eihän se ole valvojan vika, joka tarttuu väärin tekemiseen, vaan sen väärintekijän. Maalaispoikana olen oppinut ettei lypsävää lehmää laiteta teuraaksi jos se on vähän kipeä, vaan hoidetaan vaalien kuntoon. Sama pyrkimys minulla on laittaa päähän potkitun henkilöstön asiat kuntoon II-mammutilla.