HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Hyvä että saadaan vaihtelua, ettei aina Nobina liikennöi noita Vantaan linjoja.
 
Nyt kun Nobinan valitus on hylätty, niin koska selviää minkä merkkistä uutta kalustoa Helb hankkii Ojankoon? nyt voi vain sanoa että onnea ja menestystä Helbille Ojankoon! 👍
 
Nyt kun Nobinan valitus on hylätty, niin koska selviää minkä merkkistä uutta kalustoa Helb hankkii Ojankoon? nyt voi vain sanoa että onnea ja menestystä Helbille Ojankoon! 👍

Riippuu varmaan siitä aikooko Nobina valittaa vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen päätöksestä. 30 vuotokautta on aikaa tälle, mutta jos Nobina nielee tappionsa niin varmasti heti tämän jälkeen lähtee kalusto tilaukseen.
 
Riippuu varmaan siitä aikooko Nobina valittaa vielä korkeimpaan hallinto-oikeuteen päätöksestä.

Pääsääntöisesti KHO ei määrää toimeenpanokieltoja hankinta-asioissa silloin kun markkinaoikeus on hylännyt alkuperäisen valituksen, joten sopimuksen voi tehdä jatkovalituksesta huolimatta. Käsittely KHO:ssa voi kestää kauankin, jos asia on kinkkinen. Esim. kilpailukierrokselta 37 Nobina jätti valituksen markkinaoikeuteen 22.12.2015 ja asian jatkokäsittely KHO:ssa oli vielä kesken viime kesänä, kun Nobina veti valituksensa pois (siinä välissä KHO oli pyytänyt ennakkoratkaisua EU-tuomioistuimelta, joka taas oli pyytänyt asiasta lausuntoa EU:n komissiolta. Nobina veti valituksensa pois vähän sen jälkeen kun komissio oli lausunut, että heistä HSL:n tulkinta oli EU:n hankintadirektiivin mukainen).
 
Pääsääntöisesti KHO ei määrää toimeenpanokieltoja hankinta-asioissa silloin kun markkinaoikeus on hylännyt alkuperäisen valituksen, joten sopimuksen voi tehdä jatkovalituksesta huolimatta. Käsittely KHO:ssa voi kestää kauankin, jos asia on kinkkinen. Esim. kilpailukierrokselta 37 Nobina jätti valituksen markkinaoikeuteen 22.12.2015 ja asian jatkokäsittely KHO:ssa oli vielä kesken viime kesänä, kun Nobina veti valituksensa pois (siinä välissä KHO oli pyytänyt ennakkoratkaisua EU-tuomioistuimelta, joka taas oli pyytänyt asiasta lausuntoa EU:n komissiolta. Nobina veti valituksensa pois vähän sen jälkeen kun komissio oli lausunut, että heistä HSL:n tulkinta oli EU:n hankintadirektiivin mukainen).

Ai se on noin monimutkainen homma... No eiköhän sitten Lahdessa kohta lyödä päitä yhteen ja ruvetaan hankkimaan kalustoa. Voisin kuvitella, että suunitelmat sen osalta on jo valmiiksi tehty, että tilauksiin päästään kunhan vain siihen lupa irtoaa.
 
Ai se on noin monimutkainen homma... No eiköhän sitten Lahdessa kohta lyödä päitä yhteen ja ruvetaan hankkimaan kalustoa. Voisin kuvitella, että suunitelmat sen osalta on jo valmiiksi tehty, että tilauksiin päästään kunhan vain siihen lupa irtoaa.

Suunnitelmat olivat valmiina jo tarjousvaiheessa. Nyt hankinnan aloitus vain viivästyi.
 
Suunnitelmat olivat valmiina jo tarjousvaiheessa. Nyt hankinnan aloitus vain viivästyi.

Suunnitelmat menee toivottavasti uusiksi (positiviisessa mielessä), koska tarjousvaiheesta on jo vuosi aikaa ja sähköbussien kehitys on nyt niin nopeaa, että kehitys on mennyt eteenpäin tällä välin. Esim. VDL:ltä on tulossa kokonaan uusi sähköbussimallisto.
 
Olisiko täällä tietoa, kuinka A1- ja A2-linja-autot jakaantuvat Itäkeskuksen ja Tikkurilan välille?

D-linja-autot menevät tietenkin 570:lle ja C-kalusto olettavasti Lahdenväylän linjoille.
 
Olisiko täällä tietoa, kuinka A1- ja A2-linja-autot jakaantuvat Itäkeskuksen ja Tikkurilan välille?

D-linja-autot menevät tietenkin 570:lle ja C-kalusto olettavasti Lahdenväylän linjoille.
Tietoa ei ole, mutta sen puuttuessa on mukavaa päätellä. A1-kalustoa ei todennäköisesti sijoiteta kokopäiväisesti Helsingin keskustaan ulottuville linjoille. Näin ollen voisi päätellä, että Itäkeskus (eli linjat 92 - 98 niiltä osin jotka pakettiin kuuluvat) saisi varsinkin A1:siä. Todennäköisesti A1:siä voisi riittää Vantaankin sisäisille linjoille A2:sten ohella. Voi olla että jako menee muullakin tavalla.
 
Takaisin
Ylös