HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Onnittelut Helbille! 👍

---------- Viestit yhdistetty klo 10:50 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 10:22 ----------

Tuleeko Helbistä sitten HSL-alueen suurin liikennöitsijä?
Helb häviää samalla linjat 77 ja 75 Pohjolan Liikenteelle, mutta siitä pitäisi tulla kuitenkin suurin, ja Nobina putoaa suoraan kolmanneksi. Helsingin Bussiliikenteelle noin 400 auton liikenne, Pohjolan Liikenteelle noin 365 ja Nobinalle jää noin 350.
 
Helb häviää samalla linjat 77 ja 75 Pohjolan Liikenteelle, mutta siitä pitäisi tulla kuitenkin suurin, ja Nobina putoaa suoraan kolmanneksi. Helsingin Bussiliikenteelle noin 400 auton liikenne, Pohjolan Liikenteelle noin 365 ja Nobinalle jää noin 350.
Huomannet myös, että kilpailukierros 51B on ratkaisematta. Jos vaikka PL nappaisi sen kohteet HelB:n nenän edestä, voi kisa HSL-liikennöitsijöiden herruudesta saada mielenkiintoisen käänteen.
 
Huomannet myös, että kilpailukierros 51B on ratkaisematta. Jos vaikka PL nappaisi sen kohteet HelB:n nenän edestä, voi kisa HSL-liikennöitsijöiden herruudesta saada mielenkiintoisen käänteen.

Tosin bussimäärä ja niiden tuoma liikevaihto eivät ole suoraan vertailukelpoisia, esim nyt ratkaistu kilpailutus:

Mukana oli 122 bussin liikenne. Autoille kertyy vuodessa ajoa yhteensä lähes 12 miljoonaa kilometriä. Kilpailutetun liikenteen osuus on noin kymmenen prosenttia tilaamamme bussiliikenteen automäärästä ja 12 prosenttia linjakilometreistä. Sopimuksen kokonaiskustannukset ovat noin 33 miljoona euroa vuodessa.
 
Tosin bussimäärä ja niiden tuoma liikevaihto eivät ole suoraan vertailukelpoisia,...
Eivät tietenkään eikä niin ole missään väitettykään. Harrastajat ovat joissakin yhteyksissä jo pitkään vertailleet, minkä verran milläkin liikennöitsijöillä on suunnitellusti autoja liikenteessä, ja hyvin usein niistäkin tilastoista on johdonmukaisesti siivottu pienkalustoliikenne pois.

Tätä ajatellen eräs hyvin mielenkiintoinen tilastokokoelma löytyy Kuukankorven sivulta: Automäärät pääkaupunkiseudun bussilinjoilla.
Arvelen, että edellisten viestien ajatustenvaihto pohjautuu vahvasti tämäntyyppiseen tarkasteluun.
 
Näköjään Pohjolan liikenteen tarjous hylättiin, koska tarjottu kalusto ei täyttänyt vaatimuksia. Nobinalle tämä oli kyl katastrofi, häviää yli 100 auton liikenteen. HelBille tämä oli iso voitto. Mikäli HelB häviäisi kilpailukierroksen 51B:n niin silti jää automäärissä voitolle.
 
Ketkä kaikki olivat osallistuneet tähän?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:49 ----------

Nobinalle ei nyt varmaan jää Hakunilaan muita linjoja kuin 71, 78, 79, 553/K, 554, 561 ja 576. Eli pieneksi jää Haksin linjavalikoima.
 
Ketkä kaikki olivat osallistuneet tähän?

---------- Viestit yhdistetty klo 14:56 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:49 ----------

Nobinalle ei nyt varmaan jää Hakunilaan muita linjoja kuin 71, 78, 79, 553/K, 554, 561 ja 576. Eli pieneksi jää Haksin linjavalikoima.
Niin, ja Hakunilan varikko purettanneen, kun Ojangon varikko otetaan käyttöön.
 
Okei. Tota en tiennytkään. Mistä sitten Nobina ajaa noi linjat?

Ei sitä välttämättä hekään tarkalleen tiedä, kun tieto siitä, että turpiin tuli, julkistettiin vasta muutama tunti sitten. Ja onhan tässä vielä valitusaikajakso, joten teoriassa ratkaisu voi vielä muuttua.
 
Takaisin
Ylös