HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Eivät tietenkään eikä niin ole missään väitettykään. Harrastajat ovat joissakin yhteyksissä jo pitkään vertailleet, minkä verran milläkin liikennöitsijöillä on suunnitellusti autoja liikenteessä, ja hyvin usein niistäkin tilastoista on johdonmukaisesti siivottu pienkalustoliikenne pois.

Itse asiassa on väitetty jossain yhteydessä (ei välttämättä tällä foorumilla) ja laskettu kaikki varikoilla olleet hylky-yksilötkin mukaan. Mutta en siis väitä sinun väittäneen niin. :)

Tätä ajatellen eräs hyvin mielenkiintoinen tilastokokoelma löytyy Kuukankorven sivulta: Automäärät pääkaupunkiseudun bussilinjoilla.
Arvelen, että edellisten viestien ajatustenvaihto pohjautuu vahvasti tämäntyyppiseen tarkasteluun.

Linjoilla oikeasti tarvittava bussimäärä onkin parempi mittari, jos halutaan määritellä liikennöitsijöiden keskinäinen koko bussimäärällä. Siinä voi tulla pientä eroa liikennöitsijästä riippuen jos joku pystyy kierrättämäään busseja linjalta toiselle muita enemmän? (siis verrattuna sopimusten bussimääriin)

Sopimusten liikevaihto selviää kilpailutuspäätöksistä, jolloin voidaan tehdä vertailu liikevaihdon perusteella. Tosin jostain pitäis saada vielä erilaiset bonus- ja sanktiomaksut mukaan, jos halutaan tarkemmat luvut. Löytyvätkö tällaiset tiedot HSL:n julkisesta jakelusta? Siis tietenkin niiden perusteet löytyvät, mutta entä toteutuneet liikennöitsijäkohtaisesti?

Kolmas mittari on liikennöitsijöiden tekemä liikevoitto. Sen todellinen määrä jää kuitenkin arvoitukseksi, koska kaikki HSL-liikenteen suuret tekijät ovat osa jotain konsernia.

Henkilöstön määrä on vielä eräs mittari, mutta sitä ei käytetä yhtiöiden kokoeroja määriteltäessä.

Joka tapauksessa HSL-liikenteen herruus on tieto, jolla lähinnä tilastollista merkitystä. On kuitenkin mielenkiintoisempi tieto kuin esim lätkäliigan maali- ja syöttötilastot.
 
Ei sitä välttämättä hekään tarkalleen tiedä, kun tieto siitä, että turpiin tuli, julkistettiin vasta muutama tunti sitten. Ja onhan tässä vielä valitusaikajakso, joten teoriassa ratkaisu voi vielä muuttua.


Jos vanha tapa jatkuu niin Nobina valittaa häviöstään niin kuin aina.
 
Eli puretaanko Varha ja siellä ei ole vähään aikaan varikkoa ennen uuden valmistumista?

Nobinalla on Roihupellon teollisuusalueella varikko, jolta operoidaan Itä-Helsingin liikennettä. Tuo Nobinan varikko on kuitenkin eri asia kuin Varha, joka on HKL:n omistama ja vuokrattu HelB:lle.
 
Nobinalla on Roihupellon teollisuusalueella varikko, jolta operoidaan Itä-Helsingin liikennettä. Tuo Nobinan varikko on kuitenkin eri asia kuin Varha, joka on HKL:n omistama ja vuokrattu HelB:lle.

Olin tuosta tietoinen, mutta entä onko Helb jatkossa ainoa Varhan käyttäjä vai vetäytyykö se sieltä kokonaan Ojangon uudelle varikolle? Soveltuuko uusi Varha useamman liikennöitsijän samanaikaiseen käyttöön?
 
Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

Vertailu-pdf:stä näkee, että vuosihinnassa on HelBin ja Nobinan välillä n. 969 000 € eroa HelBin hyväksi, mutta kalustopisteet olivat Nobinalla selvästi paremmat. Eroa jäi lopulta 0,57 pistettä. PL:n tarjous tosiaan hylättiin ja muut eivät tarjonneet.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Minkä takia uusia dieselbusseja ei tässä kilpailussa vaadita kuin 6 kpl ja loput käytettyjä? entäs telibussit sitten?
 
Minkä takia uusia dieselbusseja ei tässä kilpailussa vaadita kuin 6 kpl ja loput käytettyjä? entäs telibussit sitten?
Nythän siitä tulee hyötyä, kun säästöä tulee enemmän kuin niistä HSL:n päättämistä junien lyhentämisestä, mutta toisin kun niissä, matkustajapalvelu ei heikkene kesän mahdollisia ilmastoimattomia busseja lukuun ottamatta. 2-akselisten osalta se jopa paranee, kun ei tulekaan kuin korkeintaan 6 kpl Citea LLE-127:ää, jossa on huonompi matkustusmukavuus kuin Scalassa tai 8700LE:ssä. Ja telibussit ovat mukana tässä kuudessa uudessa dieselbussissa, mutta kaikki saatetaan hankkia 2-akselisina.
 
Osaisiko joku kertoa, mistä mahdollisesti löytyisivät kilpailutuksen vertailutaulukot, niin hinta kuin kalusto?
 
Onko tuo Helbin voittama tarjous tehty samalla osakeyhtiöllä kuin mikä pyörittää nykyistä HSL-liikennettä? Vaikka kilpailutuloksissa sanottiin että voittaja on Helsingin Bussiliikenne niin sehän ei aivan varmasti tarkoita sitä että kyseessä on sama Oy. EU-komission uusin päätös taisi tulla 13.03. ja tarjousten jättöaika taisi päättyä 23.03. joten Helb on voinut huomioida asian tarvittaessa.
 
Onko tuo Helbin voittama tarjous tehty samalla osakeyhtiöllä kuin mikä pyörittää nykyistä HSL-liikennettä? Vaikka kilpailutuloksissa sanottiin että voittaja on Helsingin Bussiliikenne niin sehän ei aivan varmasti tarkoita sitä että kyseessä on sama Oy. EU-komission uusin päätös taisi tulla 13.03. ja tarjousten jättöaika taisi päättyä 23.03. joten Helb on voinut huomioida asian tarvittaessa.

Ainakin päätösasiakirjoissa lukee Helsingin Bussiliikenne Oy, eli on kyse samasta yhtiöstä.
 
Takaisin
Ylös