HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Tässä yhteenvetoa talviarjen kilpailukaavioista. HSL voi jokaisiin aikatauluihin muuttaa sijoittelua vapaasti, joten tällaisenaan nämä tuskin toteutuvat. Automäärääkin on vähennetty koronasäästöjen vuoksi kilpailutuksessa olleesta.

Tilaajan kaavioissa bussit kiertävät linjalta toiselle, joten nämä ovat tässä yksinkertaistuksia asiasta. Monesti kierrätys on samaa päättäriä käyttävien linjojen kesken, joten olen tässä jaotellut linjoja sen mukaan, mutta muunkinlaista kierrätystä on (esim. Tikkurilassa päivän ajava A2 voi mennä Itä-Helsingin N-linjoille metroliikenteen loputtua. Itse asiassa Itä-Helsingin N-linjat näytettäisiin ajettavan pääosin Vantaalla päivisin ajavalla A2- ja C-kalustolla tilaajan kaavioissa - HelB:n tuotanto voi sitten olla vielä asia erikseen). Kierrätystä voi olla myös useamman eri linjaryhmän kesken: esim. linja 717 on kilpailukaavioissa Rautatientori - Hakunila - Itä-Hakkila - Tikkurila ja sitä pitkin bussit voivat näppärästi vaihtaa seutulinjoilta Tikkurilan linjoille tai toisin päin ilman siirtoajoja. Erilaisia siirtoajojakin on (esim. Hakaniemi - Itäkeskus, kun bussit vaihtavat seutulinjojen ja Itä-Helsingin linjojen välillä) ja yksittäisissä tapauksissa erilaisia "villejäkin" vaihtoja, esim. 587:n ja Itä-Helsingin linjojen välillä. Päivätauon pitävät bussit voivat myös ennen ja jälkeen päivätauon liikennöidä aivan eri suunnilla. Niissä tapauksissa nämä on listattu aamuruuhkan mukaan.

A1: Itä-Helsinki 29, 734 1, 737 2, Tikkurila 7, Tikkurila ja 518 sekaisin 1, 587 2, 588 1
A2: Tikkurila 14, Hakaniemen seutulinjat 5, Rautatientorin seutulinjat 2, Tikkurila, Hakaniemen seutulinjat ja Rautatientorin seutulinjat sekaisin 2, Tikkurila ja Hakaniemen seutulinjat sekaisin 3, Tikkurila ja Rautatientorin seutulinjat sekaisin 5, 518 2, 587 3
C: Hakaniemen seutulinjat 12, Rautatientorin ja Hakaniemen seutulinjat sekaisin 3, Rautatientorin seutulinjat ja Tikkurila sekaisin 7, Rautatientorin seutulinjat 4, 587 1, Hakaniemen seutulinjat ja Itä-Helsinki sekaisin 1, Tikkurila 2
D: kaikki 570:lla
Tein listan nyt kiireessä ja siinä on todennäköisesti virheitä, mutta suuntaa se ainakin antaa.
 
Varsinainen liikennöintisopimus HelB:n kanssa on allekirjoitettu. Koska sopimuksen alkaminen lykkääntyi markkinaoikeusvalituksen vuoksi, on sekä liikennöintikauden alkua että päättymistä siirretty vuodella eteenpäin ja uusi liikennöintikausi on 8/2022 - 8/2029 + 3 vuoden optio.

Sopimuksen kalusto on:
31.12.2023 asti: 16 x uusi sähkö-D, 40 x uusi sähkö-A1, 6 x uusi A2, 1903, 1610, 1121 - 1124, 1101 - 1107, 1110 - 1112, 1009, 1010, 1016 - 1022, 955 - 957, 950, 953, 1838, 1703, 1704, 1530 - 1534, 1403, 1404, 1410 - 1412, 1301 - 1304, 1206, 1207, 1209 - 1217, 1003, 1004
1.1.2024 - 31.12.2024: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x uusi sähkö-A2, 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1601 - 1610, 1121 - 1124, 1101 - 1107, 1110 - 1112, 1021, 1838, 1703, 1704, 1530 - 1534, 1403, 1404, 1410 - 1412, 1301 - 1304, 1206, 1207, 1209 - 1217, 1003, 1004
1.1.2025 - 31.12.2025: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x uusi sähkö-A2, 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1601 - 1610, 1121 - 1124, 1102, 1104 - 1107, 1110 - 1112, 1838, 1703, 1704, 1503 - 1517, 1522 - 1534
1.1.2026 - 31.12.2026: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x sähkö-A2 (2025), 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1801 - 1815, 1608 - 1610, 1601 - 1604, 1816 - 1838, 1703, 1704, 1503 - 1507
1.1.2027 -: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 8 x uusi sähkö-A2, 3 x sähkö-A2 (2025), 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 14 - 24, 1920, 4 - 13, 1913 - 1919, 1816, 1817, 1819, 1820, 1822, 1828 - 1831, 1833, 1834, 1837, 1838
 
Varsinainen liikennöintisopimus HelB:n kanssa on allekirjoitettu. Koska sopimuksen alkaminen lykkääntyi markkinaoikeusvalituksen vuoksi, on sekä liikennöintikauden alkua että päättymistä siirretty vuodella eteenpäin ja uusi liikennöintikausi on 8/2022 - 8/2029 + 3 vuoden optio.

No johan nyt jotakin, aika suuren vaikutuksen näköjään tollaiset (turhat) liikennöitsijöiden valitukset tekee kilpailutuksiin tänä päivänä. Helbin ystävänä voin vain sanoa että aikamoinen pettymys kyllä, kun olin niin odottanut että jo tän vuoden elokuussa Rautatientori ja Tikkurila ois täynnä Helbin busseja, mut nyt joutuukin vielä odottamaan vuotta eteenpäin ennen kuin Itä-Vantaa on lähes kokonaan Helbin valtakuntaa. Varmasti myös pettymys niille Helbin kuljettajille, ketkä olivat jo suunnitelleet Ojankoon siirtymistä tän vuoden elokuussa. Pakko sanoa että ei ole kyllä tällaista aiemmin ikinä tullut vastaan HSL-alueella, ainakaan yli 10 vuoteen, kun ite olen joukkoliikennettä harrastanut. Aika mielenkiintoinen uutinen suoraan sanottuna. Mut jokatapauksessa tollaiset valitukset ovat mielestäni täysin turhia. Mites muuten käy Helbin ostamille entisille tamperelaisille Scaloille, mitkä oli tarkoitettu Ojangon sopparia varten?
 
No johan nyt jotakin, aika suuren vaikutuksen näköjään tollaiset (turhat) liikennöitsijöiden valitukset tekee kilpailutuksiin tänä päivänä. Helbin ystävänä voin vain sanoa että aikamoinen pettymys kyllä, kun olin niin odottanut että jo tän vuoden elokuussa Rautatientori ja Tikkurila ois täynnä Helbin busseja, mut nyt joutuukin vielä odottamaan vuotta eteenpäin ennen kuin Itä-Vantaa on lähes kokonaan Helbin valtakuntaa. Varmasti myös pettymys niille Helbin kuljettajille, ketkä olivat jo suunnitelleet Ojankoon siirtymistä tän vuoden elokuussa.
Vai mennäänkö ensimmäinen vuosi väliaikaisella sopimuksella ilman kokonaan uusia autoja, ja samalla väliaikaiseksi tarkoitetulla käytetylläkin kalustolla? Elokuussa 2022 ja siitä eteen päin kalusto sitten alkaa uusiutua kuukanko:n selostaman mukaisesti vaiheittain.
 
Vai mennäänkö ensimmäinen vuosi väliaikaisella sopimuksella ilman kokonaan uusia autoja, ja samalla väliaikaiseksi tarkoitetulla käytetylläkin kalustolla? Elokuussa 2022 ja siitä eteen päin kalusto sitten alkaa uusiutua kuukanko:n selostaman mukaisesti vaiheittain.

Näinhän se menee. Helsingin Bussiliikenne aloittaa suunnitellusti tänä vuonna Ojangon linjoilla.
 
Onkohan mahdollista että Helb ehtii saamaan jo ensi Elokuun aloitukseen jonkin verran uutta sähkökalustoa? Tässä on kuitenkin aikaa vielä yli kolme kuukautta. Riippuu tietysti paljon tehtaiden toimitusajoista, ja kun sähköbussien menekki on tällä hetkellä suurta, niin voi olla että toimitusajat ovat pitkiäkin.
Jokatapauksessa ensi elokuusta tulee pitkästä aikaa mielenkiintoinen kalustobongauksen suhteen kun linjoilla nähdään paljon väliaikaista kalustoa.
 
Onkohan mahdollista että Helb ehtii saamaan jo ensi Elokuun aloitukseen jonkin verran uutta sähkökalustoa? Tässä on kuitenkin aikaa vielä yli kolme kuukautta. Riippuu tietysti paljon tehtaiden toimitusajoista, ja kun sähköbussien menekki on tällä hetkellä suurta, niin voi olla että toimitusajat ovat pitkiäkin.
Jokatapauksessa ensi elokuusta tulee pitkästä aikaa mielenkiintoinen kalustobongauksen suhteen kun linjoilla nähdään paljon väliaikaista kalustoa.

Tietääkseni ei tule eikä kyllä olisi taloudellisestikaan kannattavaa.
 
Ja jos ja kun uudet tulevat vasta ensi vuonna, niin jos HelB hankkii muiden KA-yhtiöiden tapaan sähköbussit VDL:ltä, on silloin saatavissa jo uutta mallia.
 
Ja jos ja kun uudet tulevat vasta ensi vuonna, niin jos HelB hankkii muiden KA-yhtiöiden tapaan sähköbussit VDL:ltä, on silloin saatavissa jo uutta mallia.

Niin, jos kaikki toimivat kuten PL ja Nobina, niin eurooppalaiset bussinvalmistajat voivat pistää lapun luukulle.

Jos näin oikein, Helbillä oli VDL:n sähköbussi linjalla koekäytössä.
 
Joo, VDL:ää taitaa tulla, kun ensimmäinen uusi Citeakin on menossa Koivistolle Lahteen. Odottelin, että Helb ottaisi Volvoa kun niiden testibussi on ollut ajossa melkein vuodenpäivät, mutta ei kai sitten.


Niin, jos kaikki toimivat kuten PL ja Nobina, niin eurooppalaiset bussinvalmistajat voivat pistää lapun luukulle.

Onhan PL ostanut myös VDL:ää
 
Suuren Suomen sähköbussipäätökset kaataa kaikki eurooppalaiset valmistajat?

En rajoita ajatteluani vain Suomeen, eikä Suomen päätökset paina yhtään mitään, kun bussiyhtiöt hankkivat busseja. Esim Nobina on ostanut kiinalaisia busseja myös Ruotsiin.
 
Takaisin
Ylös