HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020

Nobina taisi myöhästyttää päätöstä noin puoli vuotta joten HelB olisi ihan hyvin voinut hankkia sähköbussit jo 2022 talvelle tai keväälle ja samalla säästää liikennöintikustannuksissa. Se, että sopimuksessa on nollavaatimukset ei tarkoita, että sinne on pakko laittaa vain ja ainoastaan busseja jotka olisivat kelvottomia muualla HSL-alueella.

Varsinainen liikennöintisopimus alkaa kuitenkin vasta 8/22 joten miksi hankkia uusi kalusto puolta vuotta aiemmin? Mikäli oikein ymmärsin, niin elokuun 22 aloitukseenkaan ei ehdi vielä kaikki, vaan osa nivelistä tulee vasta loppuvuodesta.
 
Varsinainen liikennöintisopimus alkaa kuitenkin vasta 8/22 joten miksi hankkia uusi kalusto puolta vuotta aiemmin? Mikäli oikein ymmärsin, niin elokuun 22 aloitukseenkaan ei ehdi vielä kaikki, vaan osa nivelistä tulee vasta loppuvuodesta.

Syitä uuden kaluston hankkimiseen ovat esimerkiksi matalammat liikennöintikustannukset ja matalammat huoltokustannukset. Tajuaisin vielä, jos HelB käyttäisi omia vanhoja bussejansa, mutta kun kalustoa tulee muutama bussi kerrallaan monesta paikasta niin synergiaetuja ei kyllä varmasti ole yhtään. Ovatkohan esim. HelBille tulevat Kabusit edes tuttuja niitä huoltavalle henkilökunnalle? Siinä voi sitten parin bussin takia opetella miten ne toimivat ja vuoden jälkeen se tieto on taas turhaa.

Toiseksi tuo että bussit eivät ehtisi ajoissa on kyllä erittäin outoa. Suurin osa Nobinan uusista sähköbusseista on seisonut jo pidemmän aikaa Vantaalla ja heillä oli kuitenkin selvästi vähemmän aikaa sopimuksen varmistumisesta liikennöinnin aloittamiseen.
 
Syitä uuden kaluston hankkimiseen ovat esimerkiksi matalammat liikennöintikustannukset ja matalammat huoltokustannukset. Tajuaisin vielä, jos HelB käyttäisi omia vanhoja bussejansa, mutta kun kalustoa tulee muutama bussi kerrallaan monesta paikasta niin synergiaetuja ei kyllä varmasti ole yhtään. Ovatkohan esim. HelBille tulevat Kabusit edes tuttuja niitä huoltavalle henkilökunnalle? Siinä voi sitten parin bussin takia opetella miten ne toimivat ja vuoden jälkeen se tieto on taas turhaa.

Toiseksi tuo että bussit eivät ehtisi ajoissa on kyllä erittäin outoa. Suurin osa Nobinan uusista sähköbusseista on seisonut jo pidemmän aikaa Vantaalla ja heillä oli kuitenkin selvästi vähemmän aikaa sopimuksen varmistumisesta liikennöinnin aloittamiseen.

No pakkohan sitä kalustoa on muualtakin haalia kun eihän oma vapautuva kalusto riitä, ei siinä varmaan sen ihmeempää syytä. Mistä muuten päättelet, että HelBille on tulossa kabuseja? Täällä esitetyt jutut ovat kuitenkin vain spekulointia, enkä itse ainakaan usko että kabuseja tullaan täällä näkemään. Mitä sähköautojen toimitusaikaan tulee, niin väittäisin pitkän toimitusajan viittaavan eurooppalaisen tehtaan/tehtaiden tuotoksiin eikä mihinkään Kiinan ihmeisiin.

Aika näyttää mitä tuleman pitää, jäämme jännityksellä odottamaan.
 
mennään pääaiheesta metsään

Ei mennä, koska HelB:lle tulee nyt joka tapauksessa käytettyä kalustoa konsernin sisältä. Jos Kabuseja Helsinkiin on joskus tullakseen, niin se hetki on nyt (tai sitten sitä ei tule todennäköisesti koskaan).
 
No pakkohan sitä kalustoa on muualtakin haalia kun eihän oma vapautuva kalusto riitä, ei siinä varmaan sen ihmeempää syytä. Mistä muuten päättelet, että HelBille on tulossa kabuseja? Täällä esitetyt jutut ovat kuitenkin vain spekulointia, enkä itse ainakaan usko että kabuseja tullaan täällä näkemään. Mitä sähköautojen toimitusaikaan tulee, niin väittäisin pitkän toimitusajan viittaavan eurooppalaisen tehtaan/tehtaiden tuotoksiin eikä mihinkään Kiinan ihmeisiin.

Aika näyttää mitä tuleman pitää, jäämme jännityksellä odottamaan.

Jos toimitusaika on niin pitkä etteivät kaikki bussit edes ehdi sopimuksen alkuun, vaikka nyt on enemmän aikaa kuin alunperin piti olla, niin kai HelBin olisi pitänyt tietää, että ne eivät ehdi sopimuksen alkuun jo silloin kun tarjosivat. Eikös tuo ole jo melkein sopimuksen vastaista, että tarjoaa sopimuksen alkuun busseja, jotka eivät ole vielä silloin edes valmiita?

Sitä paitsi tuo pointti halvemmista liikennöinti- ja huoltokustannuksista (ilmankin synergiaetuja) luulisi olevan ihan hyvä syy itsessään.
 
Alla Kuukankon taannoinen viesti, jossa sopimus- ja kalustotilanne kuvattu. Sopimuksen mukaista kalustoa HelB päässyt sitovasti tilaamaan vasta kevättalvella.





Varsinainen liikennöintisopimus HelB:n kanssa on allekirjoitettu. Koska sopimuksen alkaminen lykkääntyi markkinaoikeusvalituksen vuoksi, on sekä liikennöintikauden alkua että päättymistä siirretty vuodella eteenpäin ja uusi liikennöintikausi on 8/2022 - 8/2029 + 3 vuoden optio.

Sopimuksen kalusto on:
31.12.2023 asti: 16 x uusi sähkö-D, 40 x uusi sähkö-A1, 6 x uusi A2, 1903, 1610, 1121 - 1124, 1101 - 1107, 1110 - 1112, 1009, 1010, 1016 - 1022, 955 - 957, 950, 953, 1838, 1703, 1704, 1530 - 1534, 1403, 1404, 1410 - 1412, 1301 - 1304, 1206, 1207, 1209 - 1217, 1003, 1004
1.1.2024 - 31.12.2024: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x uusi sähkö-A2, 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1601 - 1610, 1121 - 1124, 1101 - 1107, 1110 - 1112, 1021, 1838, 1703, 1704, 1530 - 1534, 1403, 1404, 1410 - 1412, 1301 - 1304, 1206, 1207, 1209 - 1217, 1003, 1004
1.1.2025 - 31.12.2025: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x uusi sähkö-A2, 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1601 - 1610, 1121 - 1124, 1102, 1104 - 1107, 1110 - 1112, 1838, 1703, 1704, 1503 - 1517, 1522 - 1534
1.1.2026 - 31.12.2026: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 3 x sähkö-A2 (2025), 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 1902, 1903, 1801 - 1815, 1608 - 1610, 1601 - 1604, 1816 - 1838, 1703, 1704, 1503 - 1507
1.1.2027 -: 16 x sähkö-D (sopimuksen alusta), 40 x sähkö-A1 (sopimuksen alusta), 8 x uusi sähkö-A2, 3 x sähkö-A2 (2025), 3 x sähkö-A2 (2024), 6 x A2 (sopimuksen alusta), 14 - 24, 1920, 4 - 13, 1913 - 1919, 1816, 1817, 1819, 1820, 1822, 1828 - 1831, 1833, 1834, 1837, 1838
 
Listaan tähän Helbin kalustoa joka nyt todennäköisesti aloittaa elokuussa Itä-helsingin/vantaan linjoilla. Tiedot on kerätty tämän ketjun aiemmista viesteistä.

610-615, 619-620, 621-628, 701-706, 950, 953, 955-957, 1003, 1004, 1009, 1010, 1016-1022, 1101-1107, 1110-1116, 1121-1124, 1206, 1207, 1209-1217, 1301-1304, 1403, 1404, 1410-1412, 1530-1534, 1610, 1703, 1704, 1838, 1903.

Kasassa on siis 85 autoa joista telejä on 42. Tarvetta on siis edelleen 37 auton verran sekä varakalusto. Scalat 819-825 ovat olleet keväällä enimmäkseen haagan linjoilla, joten saattaisiko nuokin siirtyä ojangon varikolle?
 
Mikä on auto 625 ? Jos 621-624 ovat ex.TKL ja 626-628 Porvoosta tulleet Volvot. Eli onko tuo tyhjä numero vai löytyykö siihen joku ?
 
Listaan tähän Helbin kalustoa joka nyt todennäköisesti aloittaa elokuussa Itä-helsingin/vantaan linjoilla. Tiedot on kerätty tämän ketjun aiemmista viesteistä.

610-615, 619-620, 621-628, 701-706, 950, 953, 955-957, 1003, 1004, 1009, 1010, 1016-1022, 1101-1107, 1110-1116, 1121-1124, 1206, 1207, 1209-1217, 1301-1304, 1403, 1404, 1410-1412, 1530-1534, 1610, 1703, 1704, 1838, 1903.

Kasassa on siis 85 autoa joista telejä on 42. Tarvetta on siis edelleen 37 auton verran sekä varakalusto. Scalat 819-825 ovat olleet keväällä enimmäkseen haagan linjoilla, joten saattaisiko nuokin siirtyä ojangon varikolle?

Myös Tampereelta tulleet 737-739

Runkolinjavärit on foorumin viestien ja nettikuvien perusteella tähän mennessä saaneet 619-624, 701-706 ja nuo 737-739. Se on yhteensä 15 autoa, kun 570:lle tarvitaan 16 ja lisäksi vara-autot, joiden määrä riippuu siitä kuinka näitä saa ajaa ristiin nykyisten runkolinjojen kaluston kanssa ja kuinka 550:n poikkeureittien muutokset vapauttavat kalustoa. Voisikohan 625 olla sitten myös oranssi, kun mitä muutakaan syytä sille on jättää väli ennen Porvoon Volvoja kuin saada runkolinjaväriset yhteen syssyyn?

Varsinainen liikennöintisopimus alkaa kuitenkin vasta 8/22 joten miksi hankkia uusi kalusto puolta vuotta aiemmin? Mikäli oikein ymmärsin, niin elokuun 22 aloitukseenkaan ei ehdi vielä kaikki, vaan osa nivelistä tulee vasta loppuvuodesta.

Onko kysyntä tosiaan noin kovaa, vai onko kyse siitä että ollaan tilaamassa kalustoa, joka tulee markkinoille vasta myöhemmin? Esimerkiksi uutta Citeaa.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä on auto 625 ? Jos 621-624 ovat ex.TKL ja 626-628 Porvoosta tulleet Volvot. Eli onko tuo tyhjä numero vai löytyykö siihen joku ?

Porvoon Volvojen sisaraluksiahan löytyy vielä Jyväskylästa muutama, onkohan nille enää tarve siellä?
 
Porvoon Volvojen sisaraluksiahan löytyy vielä Jyväskylästa muutama, onkohan nille enää tarve siellä?

Eipä noille taida olla kohta käyttöä Jyväskylässä, vuoden 2005 vastaavat autot poistuivat jo aiemmin, mutta vielä nuo 2006 ja 2007 autot vielä taitaavat olla ajossa siellä elleivät sitten poistu tämänkuukauden aikana.
 
Porvoon Volvojen sisaraluksiahan löytyy vielä Jyväskylästa muutama, onkohan nille enää tarve siellä?

Noiden Jyväskylän Norjalaisvolvojen tarpeeseen vaikuttanee eniten Kuopiosta tulevien Kabussien määrä. Jokatapauksessa kolmen 2006-mallisen ajot loppuvat lokakuussa joten mikseipä ne voisi tietään Helbille löytää.

Jyväskylässä on sitten vielä kolme Helbtaustaista Scalaa sekä neljä 8700 Volvoa. Näiden kohtalo ei ole tainnu selvitä vielä kenellekään, mutta nyt kesäaikana niitä ei ole enää ajossa näkynyt.

Mutta sitten niistä Kabusseista niin kyllähän nyt tosiaan voi olla se hetki milloin niitä saatetaan HSL-liikenteessä nähdä sillä jos Helbin kalustotarve meinataan täyttää yhtymän sisältä, ei muunmerkkiset autot tule riittämään tai sitten täytyisi alkaa lypsämään uudempia VDL:ä enkä kyllä siinä näe mitään järkeä.
 
Mutta sitten niistä Kabusseista niin kyllähän nyt tosiaan voi olla se hetki milloin niitä saatetaan HSL-liikenteessä nähdä sillä jos Helbin kalustotarve meinataan täyttää yhtymän sisältä, ei muunmerkkiset autot tule riittämään tai sitten täytyisi alkaa lypsämään uudempia VDL:ä enkä kyllä siinä näe mitään järkeä.

Tai sitten pitää tehdä enemmän tätä pyöritystä, jota ainakin Jyväskylässä on tehty jo vähän: sinne tulee Kuopiosta Kabuseja ja sitten taas sieltä ex-HelB:ejä palautetaan HelB:lle. Riittääpä maalareilla hommia.

Tämä kilpailukohde määriteltiin ennen koronaa, joten liikenne alkaa varmasti selvästi suppeampana kuin mitä se kilpailutettiin. Myös HelB:n muista kohteista on vähennetty liikennettä, joten muualta konsernista ei tarvita lähellekään sitä 46:tta korvaavaa 2-akselista, mitä kohteeseen on alun perin tarjottu uusia 2-akselisia.

Runkolinjaniveliäkin korvaamaan riittää varmaan ne telit, jotka on jo nyt oransseina, koska säästöjen vuoksi 550:n automäärä on kasvanut kilpailutuksesta vain yhdellä pitkistä poikkeusreiteistä huolimatta (ja sinne on kuitenkin sopimuskauden aikana tullut neljä uutta) ja 560:lla taas kalustotarve vähenee elokuusta alkaen.
 
Takaisin
Ylös