Sähkönivelbussit linjoille 18 ja 39

Vs: Akkusähköbussi

HSL-alueen linjoja 18 ja 39 ehdotetaan muutettavaksi nivelsähköbusseilla ajettavaksi, tavoitteena liikenteen aloittaminen elokuussa 2021. Samalla linjojen 39 ja 14 reitteihin suunnitellaan muutoksia.
Asiasta tarkemmin HSL:n hallituksen kokouksen 21.1.2020 esityslistassa: http://hsl01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meetingitem&id=2020609-5

Jos 14 katkaistaan Kamppiin ja 18 sekä 39 päätepysäkki on Eirassa, niin mitä tapahtuu Hernesaaren liikenteelle. Esityslistassa lukee kuitenkin, että tarkoitus on aloittaa jo vuoden päästä syksyllä jolloin 6 kulkee korkeintaan Eiranrantaan, eikä Hernesaaren kärkeen mennä kuin aikaisintaan 2023. Jääkö Hernesaari 17 varaan vai mitä tapahtuu?

Numeroidaankohan 18 ja 39 uusiksi jos niistä tulee runkolinjoja? 30 on vapaana ja se sopisi 39:lle, mutta miten 18 laita on? 10 ei ole vapaana ja 20 tuskin sille sopii, vaikka sitä ei käytettäisikään Lauttasaaren linjastossa. Olisiko 30B vaihtoehto? Reitti eriää 39:reitistä sen verran että se saattaisi aiheuttaa sekaannusta. Samoin numeroiden jättäminen ennalleen rikkoisi kaavaa kovasti.
 
Viimeksi muokattu:
Vs: Akkusähköbussi

Suunnitelmassa on paljon hyvää mutta seisomapaikkojen lisääminen istumapaikkojen kustannuksella ei ole mielestäni palvelun parantamista. Jos seisomalla pääsisi halvemmalla lipulla muttei muuten.
Se,että, 14 lähtisi Kampin terminaalista olisi kyllä jonkunlainen parannus Paja- ja Pitäjänmäen suunnan ihmisille. Pääsisivät Fredan tuuliselta pysäkiltä sisätiloihin ja selkeyttäisi myös kyytiin nousemista kun tietäisi mihin kohtaa bussi pysähtyy nykyiseen verrattuna.
 
Vs: Akkusähköbussi

Niinkuin useassa viestiketjussa useita kertoja todettu että kuljettarahastus hidastaa turhaan. Viimeaikaisin muoti, kun älypuhelinta roplataan ja kuljettaja katsoo näytelmää vieresta ja auto seisoo 50 matkustajan kera Meilahden ruuhkassa.

Tervetullut uudistus, toivottavasti menee läpi.
 
Vs: Akkusähköbussi

Niinkuin useassa viestiketjussa useita kertoja todettu että kuljettarahastus hidastaa turhaan. Viimeaikaisin muoti, kun älypuhelinta roplataan ja kuljettaja katsoo näytelmää vieresta ja auto seisoo 50 matkustajan kera Meilahden ruuhkassa.

Tervetullut uudistus, toivottavasti menee läpi.

Tässä asiassa olen täysin samaa mieltä.
 
Vs: Akkusähköbussi

Numeroidaankohan 18 ja 39 uusiksi jos niistä tulee runkolinjoja? 30 on vapaana ja se sopisi 39:lle, mutta miten 18 laita on? 10 ei ole vapaana ja 20 tuskin sille sopii, vaikka sitä ei käytettäisikään Lauttasaaren linjastossa. Olisiko 30B vaihtoehto? Reitti eriää 39:reitistä sen verran että se saattaisi aiheuttaa sekaannusta. Samoin numeroiden jättäminen ennalleen rikkoisi kaavaa kovasti.

Mites olisi 310 ja 320? 300 on jo suunnitelmissa muistaakseni varattuna Vihdintien runkolinjalle.
 
Vs: Akkusähköbussi

Suunnitelmassa on paljon hyvää mutta seisomapaikkojen lisääminen istumapaikkojen kustannuksella ei ole mielestäni palvelun parantamista.

Laskeskelin että nykyään olisi 763 istumapaikkaa tunnissa Munkkivuori-Kamppi välillä jos istumapaikkamäärä on kunkin kalustokoon minimivaatimuksen mukaan ja 14:sta kulkee n.29% (4/14) telejä kuten eilen bussitutkan mukaan oli. Samalla tavalla laskien saan 5min yhteisellä vuorovälillä nivel 18+39 ja kokonaan teleillä ajettavan 14 ruuhkatunnin yhteenlasketuksi istumapaikkamääräksi 724. Tämä olisi 5,1% pudotus istumapaikoissa ruuhkatuntina.

Kampin eteläpuolella taas istumapaikkojen määrä kasvaa 482:sta 600:n, mikä on aika tuntuva parannus.

Mites olisi 310 ja 320? 300 on jo suunnitelmissa muistaakseni varattuna Vihdintien runkolinjalle.

310 ja 320 rikkoisivat kaavaa kuitenkin siten, että niiden numerot ovat isommat vaikka linjat kulkevat lähempänä keskustaa kuin tuleva 300.


560 ja 39:n päätepysäkkien vaihtaminen keskenään on ilmeisesti etunenässä tilakysymys. Ei etteikö nivelet mahtuisi Myyrmäen asemalle, mutta on helpompaa, että nivelillä on oma päätepysäkkinsä. Linjaston kannalta Metropoliaa palvelisi paremmin 560, joka ei tarjoa vain liityntäyhteyttä junalle.
Nyt kun 560:ta ei olla jatkamassa Espooseen päätepysäkin vaihto voisi olla mahdollisuus miettiä uusiksi linjan reittiä Myyrmäessä muutenkin. Esimerkiksi Myyrmäkeen katkaisun sijaan sitä voisi jatkaa Raappavuorentietä Martinlaakson asemalle tai jopa Vantaankosken asemalle, jotta uudessa linjastossa katveeseen jäänyt Länsi-Martinlaakso saisi palvelua. Samalla idealla kuin Rastilan-Vuosaari välillä, eli linjan hännillä jossa linjanopeudella ei ole suurta merkitystä, painotetaan saavutettavuutta.
Toinen asia reitissä on kannattaako Vaskivuorentietä Kaivokselasta ajaa kolmea runkolinjaa. 560 voisi esimerkiksi siirtää ajamaan Kuninkaantammesta tulevan 3-tien liittymän läpi Vaskipellon ja Korutien kautta Myyrmäkeen ja edelleen tuolle Raappavuorentien reitille Jönsaksentien ja Vaskivuorentien kautta.
 
Vs: Akkusähköbussi

Avorahastus on hyvä juttu, mutta rupesin pohdiskelemaan vuorotiheyttä. Jos saa valita että pienemmällä bussilla usemmin tai isommalla harvemmin, niin kait suurin osa matkustajista valitsisi ensimmäisen vaihtoehdon.
 
Vs: Akkusähköbussi

Keskeinen syy isommalle kalustolle ja avorahastukselle on parantaa linjojen täsmällisyyttä. Jos voi entistä varmemmin tietää milloin pitää mennä pysäkille ja miten kauan matkassa menee, se säästää minuuttikaupalla aikaa joka kerta. Siinä on varaa nipistää vuorovälistä ja silti jäädään plussalle.

Myös seisomapaikat kuuluvat täsmällisyyden yhtälöön, koska ne ovat toisin sanottuna isompia oviauloja, leveämpiä käytäviä ja yleistä sekoittumistilaa jotka nopeuttavat ja sujuvoittavat pysäkillä liikkumista bussista sisään ja ulos. Ruuhkaisilla pysäkeillä säästyy linjan varrella minuuttikaupalla aikaa, taas. Eikä linja hidastu, vaikka matkustajamäärät kasvavat.
 
HSL:n päättänee tiistaina 21.1 siirtyä sähkönivelbusseihin linjoilla 18 ja 39 syysliikenteen 2021 alusta. Samalla 39 alkaa ajaa Eiraan ja 14 Pajamäestä Kamppiin.
Kahdelle linjalle tarvitaan 26-27 nivelbussia. Latauspaikat tulevat Eiraan, Munkkivuoreen ja Myyrmäkeen.
Linjojen liikennöinti harvenee hiukan nykyisestä, erityisesti ruuhka-aikana. Linja 14 tulee tukilinja, jonka vuoroväli on ruuhka-aikanakin bain 20 min nykyisen 10 min sijaan.
Linjoille tulee avorahastus, keskiovesta voi mennä sisään.
 
Vs: Akkusähköbussi

Keskeinen syy isommalle kalustolle ja avorahastukselle on parantaa linjojen täsmällisyyttä. Jos voi entistä varmemmin tietää milloin pitää mennä pysäkille ja miten kauan matkassa menee, se säästää minuuttikaupalla aikaa joka kerta. Siinä on varaa nipistää vuorovälistä ja silti jäädään plussalle.

Myös seisomapaikat kuuluvat täsmällisyyden yhtälöön, koska ne ovat toisin sanottuna isompia oviauloja, leveämpiä käytäviä ja yleistä sekoittumistilaa jotka nopeuttavat ja sujuvoittavat pysäkillä liikkumista bussista sisään ja ulos. Ruuhkaisilla pysäkeillä säästyy linjan varrella minuuttikaupalla aikaa, taas. Eikä linja hidastu, vaikka matkustajamäärät kasvavat.

Eirasta Myyrmäkeen on matkaa ja runsaasti haastellisia kantakaupunkipisteitä. Tuo teoria sitten toteutunee käytännössä, kun kerran innostuivat linjaa pidentämääkin.
 
Vs: Akkusähköbussi

Eirasta Myyrmäkeen on matkaa ja runsaasti haastellisia kantakaupunkipisteitä. Tuo teoria sitten toteutunee käytännössä, kun kerran innostuivat linjaa pidentämääkin.

Eikös 39:llä ole nykyäänkin aika reilut ajantasausajat Pitäjänmäen asemalla, jolla tätä pitemmän reitin hajontaa yritetään hoitaa?
 
Vs: Akkusähköbussi

Eikös 39:llä ole nykyäänkin aika reilut ajantasausajat Pitäjänmäen asemalla, jolla tätä pitemmän reitin hajontaa yritetään hoitaa?

39:n ajantasaukset hoidetaan molempiin suuntiin Rukkilanpolun ja Talin siirtolapuutarhan pysäkeillä, lisäksi Kamppiin päin Munkkivuoren ostoskeskuksella.
 
Vs: Akkusähköbussi

Eikös 39:llä ole nykyäänkin aika reilut ajantasausajat Pitäjänmäen asemalla, jolla tätä pitemmän reitin hajontaa yritetään hoitaa?

Käsittääkseni ei ja lisäksi siinä pysäkillä ajantasaus sabotoisi 550:n ja muiden linjojen liikkenöintiä.
 
Vs: Akkusähköbussi

39:n ajantasaukset hoidetaan molempiin suuntiin Rukkilanpolun ja Talin siirtolapuutarhan pysäkeillä, lisäksi Kamppiin päin Munkkivuoren ostoskeskuksella.

Tämä näyttäisi pitävän paikkansa. Ovatkohan ainoat "järkevät" keinot saada nämä selville nykyään avata linjan PDF-aikataulu tai katsoa HSL:n Reittiloki-sovelluksesta, millä pysäkeillä siellä näkyy kellosymboli? Reittioppaan aikatauluista tätä tietoa kun ei taida saada mitenkään esiin. Myöskään tuosta PDF:stä ei suoraan selvinnyt, että 39:n ajantasauspysäkki on juurikin Rukkilanpolku, kun sarakkeessa lukee Malminkartano.
 
Takaisin
Ylös