Liikennöintisopimusten optiot

Liittynyt
28 Helmikuu 2012
Viestit
728
Kilpailukohteissa 171, 182, 183 ja 186 on toimitusjohtajan päätöksellä (23.1.2020) otettu käyttöön optiot, jotka alkavat talviliikenteen alkaessa elokuussa 2021 ja päättyvät kesäliikenteen loppuessa 2022.

Kohde 171
Pohjolan Liikenne

56 Kalasatama(M) - Käpylä - Kannelmäki
57 Kontula (M) - Viikki - Koskela - Ruskeasuo - Munkkiniemi

Kohde 182
Nurmijärven Linja

918 Lähibussi Kirkkonummi
919 Lähibussi Kirkkonummi

Kohde 183
Pohjolan Liikenne

171 Matinkylä - Masala - Kirkkonummi
172 Matinkylä - Masala - Kirkkonummi - Kantvik
173 Matinkylä - Masala - Kirkkonummi - Upinniemi
174 Matinkylä - Kirkkonummi - Gesterby
901 Luoma - Masala - Jorvaksentie - Hirsala
902 Pikkalan tehdas - Kirkkonummi - Porkkala
903 Kirkkonummi - Hila
906 Luoma - Masala - Kauhala
907 Kirkkonummi - Veklahti - Lapinkylä - Veikkola
908 Kirkkonummi - Evitskog - Kylmälä - Veikkola - Kaislampi
909 Veikkola - Lapinkylä - Kauhala
911 Kauklahti - Masala – Kirkkonummi

Kohde 186
Pohjolan Liikenne

52 Kuninkaantammi – Otaniemi
53 Arabia – Uusmäki

---

Linkit
http://hsl01.oncloudos.com/vhp/202029925.PDF
http://hsl01.oncloudos.com/vhp/202029926.PDF
 
Viimeksi muokattu:
Pohjolan Liikenteen osalta päätöksestä näkyy, että kaikkia PL:n optiokohteita liikennöi Oy Pohjolan Liikenne Ab, eikä Helsingin sisäisiä linjoja enää kohteet aikanaan voittanut Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab. Yritys- ja yhteisötietojärjestelmä selvisi, että Oy Pohjolan Kaupunkiliikenne Ab on sulautunut 31.12.2019 Oy Pohjolan Liikenne Ab:hen.
 
Tarkoittaako optio HSL:n liikennöintisopimusten kohdalla siis sitä, että sopimusta voidaan jatkaa ja pidentää, jolloin sama liikennöitsijä jatkaa kyseisen sopimuksen ajamista, vaikka alunperin on ollut tarkoitus että linjoilla alkaisi uusi sopimus ja että ne kilpailutettais?
 
Eli 56 ja 57 sopimus on siis nykyinen linjojen 52, 57, 552 sopimus jota ajetaan A2:lla ja yhdellä telillä ja 52 sekä 53 on nykyinen 51 ja 56 sopimus, jossa on hybridit. 53:n kanssa saatetaan pärjätä a1 kalustolla, mutta 52:n kanssa luulisi, että on enemmän kysyntää.

57:n sopimuksen kanssa olisivat kyllä voineet olla ottamatta optiota ja kilpailuttaa uudelleen teleillä, kun linjaa ajetaan nykyään pätkäkalustolla alle 10min vuoroväliä.

Tarkoittaako optio HSL:n liikennöintisopimusten kohdalla siis sitä, että sopimusta voidaan jatkaa ja pidentää, jolloin sama liikennöitsijä jatkaa kyseisen sopimuksen ajamista, vaikka alunperin on ollut tarkoitus että linjoilla alkaisi uusi sopimus ja että ne kilpailutettais?

Kilpailutusvaiheessa sopimukselle on määritelty optiokausi, joka voidaan ottaa käyttöön kokonaan tai osittain sekä tilaajan että liikennöitsijän suostumuksella, eli vanha liikennöitsijä jatkaa.
 
Nobinan kohteessa 197 linjat (554 ja 561) käytetään kolmen vuoden optio (8/22 - 8/25). Tuusulanväylän linjastosuunnitelmassa molempia linjoja pidennetään ja lisääntyvä automäärä on ratkaistu uudenlaisella innovaatiolla: Nobinan kohteessa 200 (nyt linja 502) käytetään optio kolmelle autolle, mutta nämä autot laitetaankin ajamaan linjoja 554 ja 561.
Optiopäätös
 
Torstaina on tehty optiopäätös muutamaan HelB:n kohteeseen, joista osaan sisältyy myös linjastomuutoksia:
  • kohde 187 (560): vuoden optio (8/2022 - 8/2023)
  • kohde 193 (nyt linjat 431, 433, 434, 443, 445, 616): ensimmäinen optiovuosi (8/2022 - 2023) ajetaan linjoja 433, 434, 443, 445, 571 (osa suoritteesta kohteessa 195), 574 (osa suoritteesta kohteessa 195) ja 576. 8/2023 kohteen liikenne vähenee huomattavasti ja 8/2025 asti ajetaan vain linjoja 571 ja 574 (joiden liikennettä on edelleen myös kohteessa 195)
  • kohde 195 (nyt linja 571): kolmen vuoden optio (8/2022 - 8/2025), jolla ajetaan linjoja 415N, 571 ja 574 (linjoista 571 ja 574 osa ajetaan kohteesta 193)
 
Viimeksi muokattu:
Torstaina on tehty optiopäätös muutamaan HelB:n kohteeseen, joista osaan sisältyy myös linjastomuutoksia:
  • kohde 187 (560): vuoden optio (8/2022 - 8/2023)
  • kohde 193 (nyt linjat 431, 433, 434, 443, 445, 616): ensimmäinen optiovuosi (8/2022 - 2023) ajetaan linjoja 433, 434, 443, 445, 571 (osa suoritteesta kohteessa 195), 574 (osa suoritteesta kohteessa 195) ja 576. 8/2023 kohteen liikenne vähenee huomattavasti ja 8/2025 asti ajetaan vain linjoja 571 ja 574 (joiden liikennettä on edelleen myös kohteessa 195)
  • kohde 195 (nyt linja 571): kolmen vuoden optio (8/2022 - 8/2025), jolla ajetaan linjoja 415N, 571 ja 574 (linjoista 571 ja 574 osa ajetaan kohteesta 193)

Hetkinen, HelB saa option omasta kohteestaan täysin toiselle linjalle jota operoi Nobina? :D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Eilen on tehty taas muutama optiopäätös:
  • kohteet 182 ja 183 (Kirkkonummen sopimukset Nurmijärven Linjalla ja Pohjolan Liikenteellä): optio syysliikenteen 2022 alusta vuoden 2022 loppuun asti
  • kohde 230 (Länsi-Vantaan pienkalustolinjoja, liikennöitsijä Tilausliikenne Nikkanen): optio syysliikenteen 2022 alusta kesäliikenteen 2024 loppuun asti
 
Toimitusjohtaja päätti 3.2.22. optioista liikennöintisopimuksiin:

  • Kohde 187 (560) vuodeksi (8/2023-8/2024), yksi vuosi kolmesta optiovuodesta vielä käyttämättä, laajuus 18 bussia
  • Kohde 215 (61, 61N, 64, 65, 66, 67, 67N) vuodeksi (8/2023-8/2024), kaksi kolmesta optiovuodesta käyttämättä, laajuus 41 bussia.
  • Kohde 216 (Espoon pienkalustolinjat ja 15) vuodeksi (8/2023-8/2024), kaksi kolmesta optiovuodesta käyttämättä, laajuus 10 bussia.

560:n sopimuksesta otettiin jo vuoden optio viime vuonna ja taaskaan ei oteta kuin vuosi lisää. Jos kahdessa muussakin optiossa ei otettaisi vain vuotta, niin olisin spekuloinut, että 560:n sopimuksessa yritetään osua johonkin ajankohtaan.
 
Kohde 215 (61, 61N, 64, 65, 66, 67, 67N) vuodeksi (8/2023-8/2024), kaksi kolmesta optiovuodesta käyttämättä, laajuus 41 bussia.
Linjat 61 ja 61N ovat tällä hetkellä omassa kohteessaan (172), jonka optio on käytetty lähes kokonaan. Nyt näköjään noiden linjojen liikenne yhdistetään kohteeseen 215, jonka koko kasvaa. Laskujeni mukaan kohteessa 172 on nyt 10 autoa ja kohteessa 215 34, joten vielä vähän lisäsäästöjä olisi tulossa. Kilpailuttaessa kohteessa 215 oli 39 autoa, joten siitä ei tule kovin paljoa suurempi kuin kilpailutusvaiheessa.
 
HSL:n toimitusjohtaja on toissapäivänä päättänyt vuoden mittaisesta optiosta monessa Nobinan Espoon kohteessa, joissa alkuperäinen sopimuskausi päättyy elokuussa 2023. Samalla liikennöitävät linjat muuttuvat useissa noista kohteista.

Optio tulee seuraaviin kohteisiin:
  • 207. Kilpailutuksessa siinä oli linjat 112, 112N, 118, 118B, 125, 125B ja 125N. Optiokaudella liikennöidään linjoja 112N, 118, 125, 125N, 121 (Kamppi - Olari) ja 121A (Kamppi - Olari - Latokaski)
  • 208. Kilpailutuksessa siinä oli linjat 134, 134N, 136, 160 ja 161. Optiokaudella liikennöidään linjoja 124, 134N, 158, 159, 164 (Kamppi - Saunalahti - Kurttila) ja 164K (Kamppi - Saunalahti - Tillinmäki)
  • 211. Kilpailutuksessa siinä oli linjat 532 ja 533. Optiokaudella liikennöidään linjoja 533 ja 544
  • 213. Kilpailutuksessa siinä oli linjat 118N, 548 ja 549. Optiokaudella jatketaan samojen linjojen liikennöimistä.
 
560:n sopimuksesta otettiin jo vuoden optio viime vuonna ja taaskaan ei oteta kuin vuosi lisää. Jos kahdessa muussakin optiossa ei otettaisi vain vuotta, niin olisin spekuloinut, että 560:n sopimuksessa yritetään osua johonkin ajankohtaan.

En äkkiseltään muista, milloin Tammelundin sopimus Vuosaaren liityntäliikenteestä päättyy, mutta kun Mellunmäen suunnan linjat yhdistettiin Ojangon jättipaketiksi, niin ehkä tulee joku Vuosaaren paketti + 560 yhdistettynä?
 
En äkkiseltään muista, milloin Tammelundin sopimus Vuosaaren liityntäliikenteestä päättyy, mutta kun Mellunmäen suunnan linjat yhdistettiin Ojangon jättipaketiksi, niin ehkä tulee joku Vuosaaren paketti + 560 yhdistettynä?

Tammelundin paketti on vuoteen 2025 asti (kaikki optiot käytetty jo). 560:n sopimus on toistaiseksi käytetyillä optioillaan voimassa 2024 asti, mutta sopimuksessa on vielä vuoden verran lisäysvaraa eli tuohon samaan 2025 vuoteen asti.
 
Takaisin
Ylös