Toive: Kabuseja HelB:lle

Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Oli Liikenne Oy:llä viisi Kabussia vuosina 96-99 ennen ku siirrettiin Kuopioon.
Oman muistikuvani mukaan melko pian Helsingistä muuton jälkeen niitä näki erityisesti Varkauden paikallisliikenteessä. Kylkitekstinä toki oli Kuopion Liikenne. Nykyisen tytärtyhtiö Kuopion Liikenne Oy:n kotipaikka taitaa olla muuten edelleen Varkaus, vaikka nimen perusteella moni päättelee toisin.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Kun KA on siirtänyt HSL-alueelta muualle Suomeen runsaasti 2008-2011-mallista kalustoa, niin miksi se toisi tilalle saman ikäisiä Kabuseja?
Kun KA on siirtänyt maakuntiin keski-ikäistä kalustoa, on HelB:llä käynytkin niin, että siellä on nyt useita yli-ikäisiä vara-autoja ja seuraavat sopimukset ovat päättymässä vasta reilun 1,5 vuoden kuluttua. Maakunnissa taas on päättymässä soppareita jo ensi kesänä, joten minua ei yllättäisi, vaikka HelB:lle palautettaisiin jotakin sieltä aiemmin pois siirrettyä kalustoa. Kabuseja HelB:lle ei tietenkään tule.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Mitkä seikat muuten tosissaan estäisivät Kabussien käytön HSL-liikenteessä?
Tämä on mielestäni pohtimisen arvoinen kysymys, sillä keskustelun osapuolet aivan varmasti ovat tietoisia, että ensin Espoon linjalla 11, sen jälkeen linjalla 133 on liikkunut, ja ilmeisesti ennen pitkää Helsingin linjalla 55 alkaa liikkua kaksi (2) kpl Kabus TC-6A4 linja-autoa. Näiden kahden Kabusin ero muihin TC-XA4-autoihin on siinä, että Cummins-dieselmoottori on korvattu Visedo-sähkömoottorilla. Mainitut kaksi bussia mielletään usein Linkker-merkkisiksi, vaikka sitä ne eivät virallisesti ole. On toki mahdollista, että konversiobussien kohdalla on "joustettu" joistakin kriteereistä esim. uuden käyttövoiman testaamisen takia: pilottiliikenteeseen hyväksyttiin sellaisiakin ratkaisuja, jotka muuten eivät kelpaisi.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Tämä on mielestäni pohtimisen arvoinen kysymys, sillä keskustelun osapuolet aivan varmasti ovat tietoisia, että ensin Espoon linjalla 11, sen jälkeen linjalla 133 on liikkunut, ja ilmeisesti ennen pitkää Helsingin linjalla 55 alkaa liikkua kaksi (2) kpl Kabus TC-6A4 linja-autoa. Näiden kahden Kabusin ero muihin TC-XA4-autoihin on siinä, että Cummins-dieselmoottori on korvattu Visedo-sähkömoottorilla. Mainitut kaksi bussia mielletään usein Linkker-merkkisiksi, vaikka sitä ne eivät virallisesti ole. On toki mahdollista, että konversiobussien kohdalla on "joustettu" joistakin kriteereistä esim. uuden käyttövoiman testaamisen takia: pilottiliikenteeseen hyväksyttiin sellaisiakin ratkaisuja, jotka muuten eivät kelpaisi.

Jos nyt mennään aivan saivartelun puolelle, niin itsehän olen käyttänyt näistä mainitemistasi sähkö-Kabuseista nimitystä Linkker-Kabus TC6A4.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Kun KA on siirtänyt maakuntiin keski-ikäistä kalustoa, on HelB:llä käynytkin niin, että siellä on nyt useita yli-ikäisiä vara-autoja ja seuraavat sopimukset ovat päättymässä vasta reilun 1,5 vuoden kuluttua. Maakunnissa taas on päättymässä soppareita jo ensi kesänä, joten minua ei yllättäisi, vaikka HelB:lle palautettaisiin jotakin sieltä aiemmin pois siirrettyä kalustoa. Kabuseja HelB:lle ei tietenkään tule.

Missä Koiviston Auton kaupungeissa päättyy KA:n sopimukset? ja siirtyykö niiden sopimukset sitten muille firmoille? oishan ne Helbin ostamat Scalat ihan tervetulleita tänne takaisin. Ne on varmaan edelleen hyvässä kunnossa. Uskon että Helbiltä löytyy myös kuljettajia, joilla on ikävä niitä. Scala oli ainakin yhdessä vaiheessa (voi olla edelleenkin) monen Helbin kuljettajan suosikkityökalu. :)
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Missä Koiviston Auton kaupungeissa päättyy KA:n sopimukset? ja siirtyykö niiden sopimukset sitten muille firmoille?

Oulussa nelisenkymmentä autoa OTP:lle ja Lahdessa 11 autoa + 1 midi Lehtimäelle, molemmat tulevana kesänä.
 
Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

Scala oli ainakin yhdessä vaiheessa (voi olla edelleenkin) monen Helbin kuljettajan suosikkityökalu. :)

Scala tosiaan on ainakin allekirjoittaneelle mieleinen työkalu, ei lelu vaan nimen omaan luotettava työjuhta. Moottorissa on riittävästi potkua mutta ei liikaa, paineilmaovet toimii sutjakasti, kulku on tasaista ja säädöt löytyy helposti. Monessa autossa on jo yli miljoona mittarissa mutta toimii moitteettomasti.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2020

Ihmettelen kyllä, miksi HelBillä ei ole yhtään Kabuseja, vaikka Koiviston Autoon kuuluukin.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vs: Uudet bussit, syksy 2020

Ihmettelen kyllä, miksi HelBillä ei ole yhtään Kabuseja, vaikka Koiviston Autoon kuuluukin.
Miksi kuuluisi olla? Kun autot kulkevat konsernin sisällä kaupungista toiseen niin kabusit viedään sinne missä markkinat ovat pienemmät sekä kalustovaatimukset löysemmät. Ei pääkaupunkiseudulle enää kabusit kuulu edes ruuhkakalustona
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2020

Miksi kuuluisi olla? Kun autot kulkevat konsernin sisällä kaupungista toiseen niin kabusit viedään sinne missä markkinat ovat pienemmät sekä kalustovaatimukset löysemmät. Ei pääkaupunkiseudulle enää kabusit kuulu edes ruuhkakalustona

Ihan mielenkiinnosta; olisivatko TC-4A4:t koskaan pärjänneet sellaisenaan pk-seudulla? Eikö Kabusien ollessa uusia HKL:llä ollut vaatimus takaovesta? Lastenvaunupaikkojakaan ei taida olla tarpeeksi, korjatkaa jos olen väärässä.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2020

Ihan mielenkiinnosta; olisivatko TC-4A4:t koskaan pärjänneet sellaisenaan pk-seudulla? Eikö Kabusien ollessa uusia HKL:llä ollut vaatimus takaovesta? Lastenvaunupaikkojakaan ei taida olla tarpeeksi, korjatkaa jos olen väärässä.

Eivät ne sellaisenaan olisi koskaan täyttäneet HSL:n kalustovaatimuksia. HKL:llä tosiaan oli aikanaan takaovivaatimus ja HSL:n kalustovaatimuksien tultua voimaan 2011 alettiin taas vaatia kolmatta lastenvaunupaikkaa uusissa busseissa. TC-4A4:ää ei koskaan oltu suunniteltu pääkaupunkiseudun sopimusliikenteeseen, joten varmasti siinä on muutakin vähintään muutostöitä vaativia ominaisuuksia, jos ne haluttaisiin saada täyttämään HSL:n kalustovaatimukset.

Tosin tilapäiskalustona HSL-liikenteessä on ollut ennenkin kalustoa, jotka eivät täytä HSL:n kalustovaatimuksia, joten sellaisessa käytössä Kabuseja voitaisiin teoriassa nähdä.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2020

Tosin tilapäiskalustona HSL-liikenteessä on ollut ennenkin kalustoa, jotka eivät täytä HSL:n kalustovaatimuksia, joten sellaisessa käytössä Kabuseja voitaisiin teoriassa nähdä.
Ja tämän kuvaston 15 ensimmäisessä kuvassa nähdään nimenomaan sellaista kalustoa. Ajoneuvorekisterissä ne kulkivat Kabus-merkkisinä. Oikeasti noiden kahden konversio-Linkkerin kuuluisi päivittäin kulkea linjalla 55, mahdetaanko nähdä niitä siellä loppusyksynkään aikana...
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2020

Ja tämän kuvaston 15 ensimmäisessä kuvassa nähdään nimenomaan sellaista kalustoa.
Noiden on tarkoitus kulkea ihan vakiokalustona HSL-liikenteessä. Niihin kuitenkin on tehty muutostöitä silloin kun ne muutettiin sähköbusseiksi (siis muitakin muutoksia kuin vain käyttövoiman vaihto). Mm. linjakilvet on vaihdettu isommiksi.
 
Vs: Uudet bussit, syksy 2020

Noiden on tarkoitus kulkea ihan vakiokalustona HSL-liikenteessä. Niihin kuitenkin on tehty muutostöitä silloin kun ne muutettiin sähköbusseiksi (siis muitakin muutoksia kuin vain käyttövoiman vaihto). Mm. linjakilvet on vaihdettu isommiksi.
Niin tosiaan, nuo jotkut päivitykset olinkin unohtanut. Eli Kabusista on päivitettävissä HSL-kelpoinenkin versio, jos todellista tarvetta ilmenee.
 
Takaisin
Ylös