Jää muuten nähtäväksi aikooko HelB jossain vaiheessa tuoda Kabusseja HSL-alueelle jos niitä esim. vapautuu sopimuksista muissa Koiviston Auton kaupungeissa. Ne sopis oikein hyvin keskustalinjoille.
Viimeisin muokkaaja kuukanko; 27.01.2020 kello 18:22. Syy: siirretty toiseen ketjuun
Kabuseja voisikin lähiaikoina alkaa laittamaan niihin sopimuksiin mitkä solmitaan esim. j.v. bussigroupin kanssa.
Ehkä 17 ja 24, joille A1-kalusto on riittävä. Oon vaan miettinyt viime aikoina että mitenköhän uusimmat Kabus-paikkurit sopisivat Helsingin keskustalinjoille, kun onhan ne aika ketteriä autoja ja istumapaikkamäärältään varmaan samaa luokkaa kuin esim. VDL Citea LLE-120. Onhan Koiviston Auto siirrellyt Kabusseja ja muitakin autoja kaupungista kaupunkiin, jolloin ne ovat jääneet lähtökaupungissa tarpeettomiksi. Ite kyl pidän Kabusseja ihan tervetulleina HSL-alueelle, ois jännä nähdä mitä Helbin kuljettajat niistä tykkäisi. Ite oon kuullut KA-konsernin kuljettajilta sekä hyvää että pahaa niistä. Uusimmat Kabus-paikkurit ovat vm.2011
Eikö aikanaan kun Vantaan liikenne ja Koiviston auto ostivat yhdessä Liikenne OY:n, Liikenne Oy:n linjoilla Helsingissä käytettiin Kabus kaupunkibussejakin jonkin aikaa, ennen kuin Koiviston auto pisti pillit pussiin pääkaupunkiseudulta.
Kun KA on siirtänyt HSL-alueelta muualle Suomeen runsaasti 2008-2011-mallista kalustoa, niin miksi se toisi tilalle saman ikäisiä Kabuseja? Niille nyt ei vaan ole HSL-liikenteessä mitään käyttöä.
---------- Viestit yhdistetty klo 17:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 17:02 ----------
Ne kabusit taisi tulla kuitenkin silloiseen YTV-liikenteeseen uusina https://www.mystinenportaali.com/bus...s/kabus1.shtml
Oli Liikenne Oy:llä viisi Kabussia vuosina 96-99 ennen ku siirrettiin Kuopioon. En muista millä linjoilla ajoivat. Olivat Man-moottorilla ja tuota mallia tuollaisena ei tehty kuin nuo viisi.
Muistelisin, että niillä olisi ajettu etupäässä Helsingin sisäisiä linjoja 70T, 77 ja 77S. YTV-liikenteessä eli käytännössä Hakunilan suunnan seutulinjoilla noita Kabuseja ei käytetty, ja olisivatko ne silloisia YTV:n kalustovaatimuksia edes täyttäneet. HKL:n liikenne ei tuolloin vielä ollut kilpailutettua, joskin HKL:llä oli kyllä vaatimuksia ainakin käytettävän kaluston ovimäärästä ja linjakilvistä.
TM-6Z1 oli niiden viiden "Helsinki-Kabusin" (LOY 131 - 135) mallimerkintä. Ne olivat korkealattiaisia, vaikka tuohon aikaan uudet bussit olivat jo pääosin matalalattiaisia. Oy Liikenne Ab oli todellakin tuossa vaiheessa osa Koiviston Auto -konsernia. Noiden viiden Kabusin käyttö keskittyi Koillis-Helsingin linjoihin, esimerkkeinä 70(T), 77 ja 77S.
Mitkä seikat muuten tosissaan estäisivät Kabussien käytön HSL-liikenteessä? Kabus käsittääkseni olisi siis A1-luokan auto. Niissä taisi olla 40 istumapaikkaa+mahdolliset klaffit. Osa Kabusseista ilmeisesti on muutettu Euro 6:ksi ja muut taitaa olla sitten Euro 4 tai 5.
Pakko kyllä myöntää, että saattaisin hihitellä itsekseni hetken jos jostain syystä Kabusseja Helsinkiin vietäisiin.