Sivu 2 / 3 EnsimmäinenEnsimmäinen 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 16-30/34

Viestiketju: Toive: Kabuseja HelB:lle

  1. #16
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5218

    oletus Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut antsa Näytä viesti
    Oli Liikenne Oy:llä viisi Kabussia vuosina 96-99 ennen ku siirrettiin Kuopioon.
    Oman muistikuvani mukaan melko pian Helsingistä muuton jälkeen niitä näki erityisesti Varkauden paikallisliikenteessä. Kylkitekstinä toki oli Kuopion Liikenne. Nykyisen tytärtyhtiö Kuopion Liikenne Oy:n kotipaikka taitaa olla muuten edelleen Varkaus, vaikka nimen perusteella moni päättelee toisin.

  2. #17
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7502

    oletus Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut aki Näytä viesti
    Kun KA on siirtänyt HSL-alueelta muualle Suomeen runsaasti 2008-2011-mallista kalustoa, niin miksi se toisi tilalle saman ikäisiä Kabuseja?
    Kun KA on siirtänyt maakuntiin keski-ikäistä kalustoa, on HelB:llä käynytkin niin, että siellä on nyt useita yli-ikäisiä vara-autoja ja seuraavat sopimukset ovat päättymässä vasta reilun 1,5 vuoden kuluttua. Maakunnissa taas on päättymässä soppareita jo ensi kesänä, joten minua ei yllättäisi, vaikka HelB:lle palautettaisiin jotakin sieltä aiemmin pois siirrettyä kalustoa. Kabuseja HelB:lle ei tietenkään tule.

  3. #18
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5218

    oletus Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Mikko121 Näytä viesti
    Mitkä seikat muuten tosissaan estäisivät Kabussien käytön HSL-liikenteessä?
    Tämä on mielestäni pohtimisen arvoinen kysymys, sillä keskustelun osapuolet aivan varmasti ovat tietoisia, että ensin Espoon linjalla 11, sen jälkeen linjalla 133 on liikkunut, ja ilmeisesti ennen pitkää Helsingin linjalla 55 alkaa liikkua kaksi (2) kpl Kabus TC-6A4 linja-autoa. Näiden kahden Kabusin ero muihin TC-XA4-autoihin on siinä, että Cummins-dieselmoottori on korvattu Visedo-sähkömoottorilla. Mainitut kaksi bussia mielletään usein Linkker-merkkisiksi, vaikka sitä ne eivät virallisesti ole. On toki mahdollista, että konversiobussien kohdalla on "joustettu" joistakin kriteereistä esim. uuden käyttövoiman testaamisen takia: pilottiliikenteeseen hyväksyttiin sellaisiakin ratkaisuja, jotka muuten eivät kelpaisi.

  4. #19
    eemeli113 avatar
    Liittynyt
    04.03.2014
    Sijainti
    Kanta-Häme
    Viestejä
    400

    oletus Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Tämä on mielestäni pohtimisen arvoinen kysymys, sillä keskustelun osapuolet aivan varmasti ovat tietoisia, että ensin Espoon linjalla 11, sen jälkeen linjalla 133 on liikkunut, ja ilmeisesti ennen pitkää Helsingin linjalla 55 alkaa liikkua kaksi (2) kpl Kabus TC-6A4 linja-autoa. Näiden kahden Kabusin ero muihin TC-XA4-autoihin on siinä, että Cummins-dieselmoottori on korvattu Visedo-sähkömoottorilla. Mainitut kaksi bussia mielletään usein Linkker-merkkisiksi, vaikka sitä ne eivät virallisesti ole. On toki mahdollista, että konversiobussien kohdalla on "joustettu" joistakin kriteereistä esim. uuden käyttövoiman testaamisen takia: pilottiliikenteeseen hyväksyttiin sellaisiakin ratkaisuja, jotka muuten eivät kelpaisi.
    Jos nyt mennään aivan saivartelun puolelle, niin itsehän olen käyttänyt näistä mainitemistasi sähkö-Kabuseista nimitystä Linkker-Kabus TC6A4.

  5. #20
    Suljettu tunnus
    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Espoo/Inkoo
    Viestejä
    877

    oletus Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Kun KA on siirtänyt maakuntiin keski-ikäistä kalustoa, on HelB:llä käynytkin niin, että siellä on nyt useita yli-ikäisiä vara-autoja ja seuraavat sopimukset ovat päättymässä vasta reilun 1,5 vuoden kuluttua. Maakunnissa taas on päättymässä soppareita jo ensi kesänä, joten minua ei yllättäisi, vaikka HelB:lle palautettaisiin jotakin sieltä aiemmin pois siirrettyä kalustoa. Kabuseja HelB:lle ei tietenkään tule.
    Missä Koiviston Auton kaupungeissa päättyy KA:n sopimukset? ja siirtyykö niiden sopimukset sitten muille firmoille? oishan ne Helbin ostamat Scalat ihan tervetulleita tänne takaisin. Ne on varmaan edelleen hyvässä kunnossa. Uskon että Helbiltä löytyy myös kuljettajia, joilla on ikävä niitä. Scala oli ainakin yhdessä vaiheessa (voi olla edelleenkin) monen Helbin kuljettajan suosikkityökalu.

  6. #21
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3220

    oletus Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Missä Koiviston Auton kaupungeissa päättyy KA:n sopimukset? ja siirtyykö niiden sopimukset sitten muille firmoille?
    Oulussa nelisenkymmentä autoa OTP:lle ja Lahdessa 11 autoa + 1 midi Lehtimäelle, molemmat tulevana kesänä.

  7. #22
    kallio843 avatar
    Liittynyt
    10.07.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    467

    oletus Vs: Koiviston Auto –konserni on ostamassa Helsingin Bussiliikenne Oy:n koko linja-autoliikenteen

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Ivecomies Näytä viesti
    Scala oli ainakin yhdessä vaiheessa (voi olla edelleenkin) monen Helbin kuljettajan suosikkityökalu.
    Scala tosiaan on ainakin allekirjoittaneelle mieleinen työkalu, ei lelu vaan nimen omaan luotettava työjuhta. Moottorissa on riittävästi potkua mutta ei liikaa, paineilmaovet toimii sutjakasti, kulku on tasaista ja säädöt löytyy helposti. Monessa autossa on jo yli miljoona mittarissa mutta toimii moitteettomasti.

  8. #23
    Neoplan avatar
    Liittynyt
    25.08.2020
    Sijainti
    Hämeenlinna
    Viestejä
    79

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Ihmettelen kyllä, miksi HelBillä ei ole yhtään Kabuseja, vaikka Koiviston Autoon kuuluukin.
    Viimeisin muokkaaja kuukanko; 06.09.2020 kello 07:48. Syy: siirretty toiseen ketjuun

  9. #24

    Liittynyt
    21.08.2016
    Sijainti
    Kivenlahti
    Viestejä
    382

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Neoplan Näytä viesti
    Ihmettelen kyllä, miksi HelBillä ei ole yhtään Kabuseja, vaikka Koiviston Autoon kuuluukin.
    Miksi kuuluisi olla? Kun autot kulkevat konsernin sisällä kaupungista toiseen niin kabusit viedään sinne missä markkinat ovat pienemmät sekä kalustovaatimukset löysemmät. Ei pääkaupunkiseudulle enää kabusit kuulu edes ruuhkakalustona

  10. #25

    Liittynyt
    18.04.2015
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    539

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Neoplan Näytä viesti
    Ihmettelen kyllä, miksi HelBillä ei ole yhtään Kabuseja, vaikka Koiviston Autoon kuuluukin.
    Mille linjalle kabuseja laitettaisiin? Aika harvassa on ne mille kelpaisivat.

  11. #26
    bussifriikki avatar
    Liittynyt
    02.05.2007
    Viestejä
    2404

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut canis lupus Näytä viesti
    Miksi kuuluisi olla? Kun autot kulkevat konsernin sisällä kaupungista toiseen niin kabusit viedään sinne missä markkinat ovat pienemmät sekä kalustovaatimukset löysemmät. Ei pääkaupunkiseudulle enää kabusit kuulu edes ruuhkakalustona
    Ihan mielenkiinnosta; olisivatko TC-4A4:t koskaan pärjänneet sellaisenaan pk-seudulla? Eikö Kabusien ollessa uusia HKL:llä ollut vaatimus takaovesta? Lastenvaunupaikkojakaan ei taida olla tarpeeksi, korjatkaa jos olen väärässä.

  12. #27
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7502

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut bussifriikki Näytä viesti
    Ihan mielenkiinnosta; olisivatko TC-4A4:t koskaan pärjänneet sellaisenaan pk-seudulla? Eikö Kabusien ollessa uusia HKL:llä ollut vaatimus takaovesta? Lastenvaunupaikkojakaan ei taida olla tarpeeksi, korjatkaa jos olen väärässä.
    Eivät ne sellaisenaan olisi koskaan täyttäneet HSL:n kalustovaatimuksia. HKL:llä tosiaan oli aikanaan takaovivaatimus ja HSL:n kalustovaatimuksien tultua voimaan 2011 alettiin taas vaatia kolmatta lastenvaunupaikkaa uusissa busseissa. TC-4A4:ää ei koskaan oltu suunniteltu pääkaupunkiseudun sopimusliikenteeseen, joten varmasti siinä on muutakin vähintään muutostöitä vaativia ominaisuuksia, jos ne haluttaisiin saada täyttämään HSL:n kalustovaatimukset.

    Tosin tilapäiskalustona HSL-liikenteessä on ollut ennenkin kalustoa, jotka eivät täytä HSL:n kalustovaatimuksia, joten sellaisessa käytössä Kabuseja voitaisiin teoriassa nähdä.

  13. #28
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5218

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Tosin tilapäiskalustona HSL-liikenteessä on ollut ennenkin kalustoa, jotka eivät täytä HSL:n kalustovaatimuksia, joten sellaisessa käytössä Kabuseja voitaisiin teoriassa nähdä.
    Ja tämän kuvaston 15 ensimmäisessä kuvassa nähdään nimenomaan sellaista kalustoa. Ajoneuvorekisterissä ne kulkivat Kabus-merkkisinä. Oikeasti noiden kahden konversio-Linkkerin kuuluisi päivittäin kulkea linjalla 55, mahdetaanko nähdä niitä siellä loppusyksynkään aikana...

  14. #29
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    7502

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Rattivaunu Näytä viesti
    Ja tämän kuvaston 15 ensimmäisessä kuvassa nähdään nimenomaan sellaista kalustoa.
    Noiden on tarkoitus kulkea ihan vakiokalustona HSL-liikenteessä. Niihin kuitenkin on tehty muutostöitä silloin kun ne muutettiin sähköbusseiksi (siis muitakin muutoksia kuin vain käyttövoiman vaihto). Mm. linjakilvet on vaihdettu isommiksi.

  15. #30
    Tunnistettu jäsen Rattivaunu avatar
    Liittynyt
    24.06.2005
    Viestejä
    5218

    oletus Vs: Uudet bussit, syksy 2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Noiden on tarkoitus kulkea ihan vakiokalustona HSL-liikenteessä. Niihin kuitenkin on tehty muutostöitä silloin kun ne muutettiin sähköbusseiksi (siis muitakin muutoksia kuin vain käyttövoiman vaihto). Mm. linjakilvet on vaihdettu isommiksi.
    Niin tosiaan, nuo jotkut päivitykset olinkin unohtanut. Eli Kabusista on päivitettävissä HSL-kelpoinenkin versio, jos todellista tarvetta ilmenee.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HelB 48
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 9
    Viimeisin viesti: 15.09.2011, 12:53
  2. HelB 316
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 22
    Viimeisin viesti: 08.06.2011, 14:19
  3. Helb 710-719 (linja h41)
    kirjoittanut Tonttu18 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 0
    Viimeisin viesti: 14.11.2008, 20:15
  4. HelB 201-228 ja 229-232
    kirjoittanut Tonttu18 foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 14
    Viimeisin viesti: 12.08.2008, 23:39

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •