HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

tulee mieleeni, että voisikos HKL-Raitioliikenne osallistua tarjouskilpailuun? Uusi ratikkavarikko Ruhassa ja bussivarikko siinä päällä. Hmmm...

Aika varmasti ratikkavarikon päälle tuleva bussivarikko joko vuokrataan tai luovutetaan kilpailutuksen yhteydessä jonkin olemassa olevan bussiliikennöitsijän käyttöön. Eikä HKL:ään tule kai suoraan varikkoa omistamaan vaan kaupunki.

Runkolinjojen numeroinnista:

Toinen mahdollisuus on kaksinumeroinen tasakymmenluku. Onhan linja 40 jatkossakin 40 ja on runkolinja. Tällöin linja 18 olisi runkolinja 30. Silloin olisi tosin ristiriita muiden kaksinumeroisten tasakymmenlukuisten kanssa (esimerkiksi ratikkalinja 10, bussilinjat 20, 70, 80).

Onhan runkolinjojen kanssa ollut aikaisemminkin siirtymäkausi jolloin on ollut sekä kaavaa noudattavaa ja rikkovaa numerointia. 560 aloitettua 555 oli vielä pari vuotta 510 ja samoin Espoossa oli kolminumeroisia tasakymmenlukuisia linjoja Länsimetron aloitukseen asti. Ei kai nämäkään linjat kauaa kymmenellä jaollisina pysy. Lauttasaaren liityntälinjaston esityslistassa HSLH:ssa sanotaan että linjojen numerointia saatetaan muuttaa. Samoin luulisi, että 5min välein kulkevaa 71:stä tulee runkolinja 70 jossain vaiheessa ja nykyinen 70 numeroidaan muuksi. Vapaana on 72 ja 76.

Jäljelle jää enää 80, jonka voi numeroida samassa yhteydessä kun Kruunusillat pistää Laajasalon bussit uusiksi. Nykyisissä suunnitelmissa vain 89 olisi vapaana, ja vaikka ei olisikaan jonkin Laajasalon linjoista voi korvata jatkamalla 79 tai 510 sen tilalle. 89:n saisi muutenkin korvata heti jatkamalla 510:iä

180 viittaisi johonkin Siuntioon Länsiväylää pitkin ajavaan linjaan. Vrt. 181 ja 182.

Ennenkin taisi olla jokin 190-alkuinen ja vieläpä U-linja sillä suunnalla, samalla kun Munkkiniemen kautta keskustaan kulkevia Espoon linjoja olivat 194 ja 195. Nykyäänkin 108N kulkee Munkkiniemen kautta, eli ei se hirveästi kaavaa rikkoisi vaikka Munkkivuoreen kulkisi runkolinja 100 tai 110.
 
Aika varmasti ratikkavarikon päälle tuleva bussivarikko joko vuokrataan tai luovutetaan kilpailutuksen yhteydessä jonkin olemassa olevan bussiliikennöitsijän käyttöön. Eikä HKL:ään tule kai suoraan varikkoa omistamaan vaan kaupunki.
Pointtini oli se, että voisiko HKL-Raitioliikenne ylipäätään osallistua kilpailuun?
 
Pointtini oli se, että voisiko HKL-Raitioliikenne ylipäätään osallistua kilpailuun?

Ainakin HKL-Raitioliikenne Oy voisi varmasti osallistua.

Jotain hajua on siitä, että raitiovaunuvarikkoa ei olisikaan tulossa Ruskeasuon bussivarikon yhteyteen. Lähteitä hajulle en voi esittää.
 
Jotain hajua on siitä, että raitiovaunuvarikkoa ei olisikaan tulossa Ruskeasuon bussivarikon yhteyteen. Lähteitä hajulle en voi esittää.
Nyt alkoi kiinnostamaan. Mihin sitten Ruhan korvaava bussivarikko sijoittuosi?
 
Tätä minäkin mielessäni pähkäilin, että helpoiten näin saadaan tasaluku. Onhan jo 510, 550, 560, kohta 570, eli tasan sataluvut eivät toteudu koskaan.

Mitä tarkoitat? Olemassa on jo runkolinja 500. Näiden lisäksi Turuntien runkolinja 235 vaihtaa pian numeronsa 200:ksi. Vihdintielle suunnitellaan linjaa 300 ja Hämeenlinnanväylälle 400. Piakkoin Tuusulanväylälle varmaan linjaa 600 ja Lahdenväylälle linjaa 700.
 
Mitä tarkoitat? Olemassa on jo runkolinja 500. Näiden lisäksi Turuntien runkolinja 235 vaihtaa pian numeronsa 200:ksi. Vihdintielle suunnitellaan linjaa 300 ja Hämeenlinnanväylälle 400. Piakkoin Tuusulanväylälle varmaan linjaa 600 ja Lahdenväylälle linjaa 700.

Sorry, unohdin lisätä että pelkästään tasan sataluvut eivät toteudu, on olemassa jo muitakin - eli 180 sekä 390 voisi toimia.
 
Sorry, unohdin lisätä että pelkästään tasan sataluvut eivät toteudu, on olemassa jo muitakin - eli 180 sekä 390 voisi toimia.

Tässä menee se sitten pieleen, että 180 olisi edelleenkin numeroltaan jossakin Siuntiossa kulkeva linja. Säteittäisillä kolminumeroisilla linjoilla toinen numero tarkoittaa etäisyyttä Helsingin keskustasta (lukuunottamatta nyt runkolinjoja, kuten 200, 300 tai 400.) Vrt. 411 Myyrmäkeen, 421 Martinlaaksoon ja 431 Kivistöön.
 
HSL:n mukaan linjat 18 ja 39 tullaan numeroimaan tasakymmenluvuiksi. Numerot tulee olemaan todennäköisesti 30 ja 50, koska muita numeroita ei ole vapaana.
 
Ehdotan seuraavaa:

HSL päätti tämänpäiväisessä kokouksessaan seuraavaa:

Kilpailun kolmesta kohteesta suurimman muodostaa linjojen 18, 39 ja 40 muodostama kokonaisuus. Linjoille vaaditaan vähintään 45-paikkaisia sähköllä kulkevia nivelbusseja. Linjat ovat syksystä 2021 alkaen oranssein autoin ajettavia runkolinjoja, minkä vuoksi niiden numerot muuttuvat runkolinjakäytännön mukaisiksi: siis tasakymmenluvuiksi.

Muille kilpailutettaville linjoille edellytetään kaksiakselisia sähköbusseja. Toiseen kohteeseen kuuluvat linjat 17 ja 24 ja kolmanteen linjat 14, 37, 41 ja 42.

Eli siis linjat 18 ja 39 tasakymmenluvuiksi:
Linjan 39 looginen runkolinjanumero on siis 30.


Entäpä 18? Näyttää siltä, että sille mahdollisia numeroita olisivat 10 tai 20. Jälkimmäinen on nykyään perinteisiä Lauttasaaren bussilinjaston numeroita, jonne syksyn 2020 linjastouudistuksen myötä on kaavailtu myös linjanumerouudistusta.


Annetaan Lauttasaareen uuteen linjastoon kokonaan uudet linjanumerot. Linjat olisivat seuraavat:
21 olisi runkolinja 100
20 olisi tavallinen bussilinja 102
22 olisi tavallinen bussilinja 101
104 olisi tietenkin edelleen 104.

Näin ollen runkolinjalle, joka korvaa bussilinjan 18 annetaan tasakymmenluku 20, jolloin se olisi looginen myös liikennöintisuuntansa mukaan (kuten myös Lauttasaaren uudistettu bussilinjasto).
 
Onko runkolinjamaailmassa sallittua miettiä periaatetta, että toinen olisi 30 ja toinen 30B?
 
Onko runkolinjamaailmassa sallittua miettiä periaatetta, että toinen olisi 30 ja toinen 30B?

Tuo olisi ihan hyvä jako, koska yhteistä osuutta on aika paljon.

Muistelisin että 550:lla taisi olla apulinjana 550B jonain kesänä, vaikka en tähän hätään löydä siitä mitään, eli ei se täysin ennennäkemätöntä taida olla.

Ongelma on, että 18 ajaa 39:stä erkaantumisen jälkeen vielä 3,4km omaa reittiään, kun taas 18 ja 39:n yhteinen osuus olisi n.7km. Silti saattaisia toimia, mutta perus ja B linjojen ero olisi seudun suurin.
 
Takaisin
Ylös