HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

Muistelisin että 550:lla taisi olla apulinjana 550B jonain kesänä, vaikka en tähän hätään löydä siitä mitään, eli ei se täysin ennennäkemätöntä taida olla.

"Seudun joukkoliikennesuunnitelmaluonnoksen 2010-2014 mukaisesti Jokerilinjalle lisätään arkisin ruuhka-aikaan vuoroja välille Itäkeskus – Leppävaara korkeiden matkustajakuormitusten takia. Lisävuorojaajetaan 10 minuutin välein linjatunnuksella 550B ja ne korvaavat nykyisen linjan 550 vara-autoilla ajettavan lisäliikenteen. Linjan reitti kulkee Kehä I:n kautta Leppävaaran asemalle."

https://www.hel.fi/static/helsinki/...teet/Taloussuunnitelmaehdotus_2010_-_2012.pdf
 
Annetaan Lauttasaareen uuteen linjastoon kokonaan uudet linjanumerot. Linjat olisivat seuraavat:
21 olisi runkolinja 100
20 olisi tavallinen bussilinja 102
22 olisi tavallinen bussilinja 101
104 olisi tietenkin edelleen 104.
Kehittelin tätä edelleen:

Linjasta 21 ei ehkäpä saada runkolinjaa, ainakaan syksyksi 2020.

Joten*:
101 = 21
102 = 20
103 = 22
104 =104

(*Syksyn 2020 mukainen uudistettu Lauttasaaren bussilinjasto)
 
40 + 16. Nivelbussien määrän suhteen hypähdetään heittämällä elokuussa -21 suoraan vuosituhannen alkuvuosien määrään. 🤗
 
Sitten seuraavaksi linjan 500 uusi liikennöintisopimus.

Jos optiota ei oteta niin 560 sopimus taitaa tulla uudelleen kilpailutukseen puoli vuotta aikaisemmin. Vaikka siinä vaiheessa varmaan on jo sähkötelejä sen verran ettei niveliä enää vaadita. Paitsi jos HSL aikoo harventaa vuorovälin ruuhkassa 10min, jotta liityntä Vantaankosken radalle toimisi paremmin.

500 ja 510:n ongelmahan ei nyt ole varsinainen kapasiteetti myöskään vaan ketjuuntuminen. Nivelien hankkimisesta 500:lle tuskin saataisiin hyötyä, kun 510 ajetaan kuitenkin teleillä vielä jonkin aikaa eli vuorovälin harventaminen ei oikein toimisi. Tai no saishan siis neljällä ovella hyötyä pysäkkiajoissa avorahastuksella, muttei ketjuuntumisen aiheuttaman hukkakapasiteetin kanssa.
 
HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen asialistalla on kilpailukierroksen 51 käynnistäminen.

Ehdotetut kohteet ovat:
263: runkolinjat 18, 39 (Eira - Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio - Kannelmäki). Linjat 18 ja 39 numeroidaan runkolinjaperiaatteen mukaisesti sopimuskauden alkaessa. Kalusto 40 kpl sähköniveliä
264: 17 (Kallio - Merikatu) ja 24. Kalusto 8 kpl sähkö-A1
265: 14 (Kamppi - Pajamäki), 37 (Kamppi - Myyrmäki), 41 (Kamppi - Pohjois-Haagan asema) ja 42. Kalusto 28 sähköbussia (A1 tai A2)

Sopimuskaudet alkavat elokuussa 2021. Kaikkien kesto on standardi 7 vuotta + 3 vuoden optio.

Historiallinen kierros siinä mielessä, että polttomoottoribusseja ei saa tarjota enää ollenkaan.

hyvä että 3 pakettia niin välttämättä ei mene yhdelle vaan esim 264 kohde voi tammelundille mennä..mutta joo nyt vain sähköjä ja nyt kun ojangon pakettiin linjalle 570 tulee nivelet ja tässäkin paketissa nivelbusseja niin mielestäni se ei hyvä...harvempi kuski on niveltä ajanut ja vaikka eteenpäin mennään niin on tilanteita joissa myös r vaihde käytössä ja uskallan väittää että nivelten kanssa tulee ongelmia
 
hyvä että 3 pakettia niin välttämättä ei mene yhdelle vaan esim 264 kohde voi tammelundille mennä..mutta joo nyt vain sähköjä ja nyt kun ojangon pakettiin linjalle 570 tulee nivelet ja tässäkin paketissa nivelbusseja niin mielestäni se ei hyvä...harvempi kuski on niveltä ajanut ja vaikka eteenpäin mennään niin on tilanteita joissa myös r vaihde käytössä ja uskallan väittää että nivelten kanssa tulee ongelmia

Mä uskoisin kyllä että liikennöitsijällä on pakko järjestää jokaiselle kuljettajalle perehdytys nivelbussin ajamiseen ja hallintaan ennen kuin ne päästetään linjalle ettei juuri niitä ongelmia tulis. Ite pidän nivelbussien paluuta HSL-alueelle hyvänä asiana ja pidän niitä loogisena valintana runkolinjoille, kun esim. Tukholman seudulla ollaan jo vuosia ajettu miltei kaikki runkolinjat pelkästään haitaribusseilla. Muutenkin nivelbussit sopivat mielestäni oikein hyvin kaupungin katukuvaan ja Suomi taitaakin olla yks harvoja Euroopan maita missä nivelbusseja ei näy juuri missään kaupungissa. Odotan myös innolla kuulla kuljettajien kommentteja niistä uusista sähkönivelistä. Saa myös nähdä tuleeko HSL-alueelle vielä jossain vaiheessa perus-dieselniveliä esim. varanivelien alaisuuteen jne. Uskon että nivelbussien paluu HSL-alueelle tulee herättämään paljon huomiota... :)
 
Viimeksi muokattu:
HSL:n hallitus pitää keskiviikkoiltana sähköisen kokouksen, jossa asialistalla on tämän kilpailukierroksen keskeyttäminen ja uuden kilpailukierroksen käynnistäminen. Listalla ei ole avattu asiaa tarkemmin, mutta kerrotaan että esityslistaa täydennetään ennen kokousta.
 
Esityslistaa on nyt päivitetty. Syitä annetaan kaksi keskeyttämiselle. Ensimmäinen on epidemiasta johtuvan tulevan taantuman takia "...liikenteen määrää sopeutetaan ja sopimuskohteet rakennetaan uudestaan". Eli ilmeisesti liikennettä tilataan vähemmän ja kohteita sulautetaan toisiinsa, jotta taloudellisen tilanteen sen vaatiessa liikenteen määrää voidaan vähentää helpommin.

Toinen syy on Helsingin pelastuslaitoksen tekemä päätös, ettei sähköbusseja saa ladata Kampin terminaalissa. Tässä tuleekin olemaan kiinnostavaa miten tämä muuttaa kilpailutusta. HSL on halunnut aika vahvasti pitää kiinni sähkökaluston hankinnasta eli dieselbusseihin tuskin palataan uudessa tarjouspyynössä. Muita vaihtoehtoja joita tulee mieleen, ovat sitten kääntöaikojen lisääminen, jotta 1) bussit voidaan ladata linjojen pohjoispäissä tai 2) bussit ladataan jossain Kampin terminaalin läheisyydessä. Kolmas vaihtoehto on että Kampin linjoille vaaditaan varikkoladattavaa kalustoa, joka olisi jo suurempi menoerä.
 
Onko tästä olemassa jotain tutkittua tietoa vai miten tämä on perusteltavissa?

Siis ainakin matka ja aikasuoritteet kasvaa enemmän kuin pitemmistä kääntöajoissa, kun busseja pitää ajaa varikolle ja takaisin ylimääräisiä kertoja kuten tapahtuu nyt Pohjolan Yutongien kanssa. Toinen juttu sitten onko muut kustannukset halvempia kun akut kuluvat vähemmän varikkolatauksessa kuin pikalatauksessa.
 
Siis ainakin matka ja aikasuoritteet kasvaa enemmän kuin pitemmistä kääntöajoissa, kun busseja pitää ajaa varikolle ja takaisin ylimääräisiä kertoja kuten tapahtuu nyt Pohjolan Yutongien kanssa. Toinen juttu sitten onko muut kustannukset halvempia kun akut kuluvat vähemmän varikkolatauksessa kuin pikalatauksessa.

Ainakin tähän saakka trendi on ollut, että nimenomaan päättäriladattavat sähköbussit tarvitsevat pidemmän kierrosajan, mikä sitoo enemmän kalustoa ja kuljettajia. Varikolla ladattavien suhteen ruuhka-autot yleensä käyvät joka tapauksessa varikolla ja muutenkin kuljettajien työpäivät alkavat ja päättyvät varikolla, joten tarvetta varikolla poikkeamiseen on - ei pelkästään lataamisen takia. Ja ei kai mikään estä kaapeleiden ja piuhojen vetämistä terminaaleihin kuten Leppävaarassakin on tehty.
 
Takaisin
Ylös