HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

Onpas todella pitkä pysäkinväli tuossa Mechelininkadulla, reitin suunnilleen tiheimmin asutussa osassa...

Kyse oli kilpailutusmateriaalin kartasta eikä matkustajainformaatiosta, joten kannattaa suhtautua siihen sillä vakavuudella.
 
Satelliittikuvan perusteella ei tuolla välillä ole fyysisiä pysäkkejä ollenkaan. Mechelininkatu on tuolta osalta rempattu juuri ja tuskin kaupunki on valmis mylläämään heti uusiksi pysäkkisyvennyksiä yhdelle parinkymmenen minuutin välein kulkevalle linjalle. Myöskin pelkkien pysäkkitolppien pystytys saattaa olla haastavaa kun koko välin on etelään päin pyörätie ajoradan vieressä, jonne pysäkkitolppien tapaisia esteitä tuskin hyväksytään. Tai sitten sitä, että matkustajat nousevat pyörätien yli bussista ja bussiin.
 
Satelliittikuvan perusteella ei tuolla välillä ole fyysisiä pysäkkejä ollenkaan. Mechelininkatu on tuolta osalta rempattu juuri ja tuskin kaupunki on valmis mylläämään heti uusiksi pysäkkisyvennyksiä yhdelle parinkymmenen minuutin välein kulkevalle linjalle. Myöskin pelkkien pysäkkitolppien pystytys saattaa olla haastavaa kun koko välin on etelään päin pyörätie ajoradan vieressä, jonne pysäkkitolppien tapaisia esteitä tuskin hyväksytään. Tai sitten sitä, että matkustajat nousevat pyörätien yli bussista ja bussiin.

Kummaa palvelua sekin on jos vain läpi ajetaan. Ja kaksikymmentä minuuttia on melko yleinen vuoroväli Helsingissä.
 
Kummaa palvelua sekin on jos vain läpi ajetaan. Ja kaksikymmentä minuuttia on melko yleinen vuoroväli Helsingissä.

24 ja 205 kulkivat pitkään Mechelininkatua senkin jälkeen, kun Turun suunnan kaukoliikenne ja Turunväylän muu seutuliikenne siirrettiin sieltä pois. 205 siirrettiin muistaakseni jo 2000-luvun lopulla kulkemaan Topeliuksenkadun ja Runeberginkadun kautta, mutta 24 kulki siis Mechelininkatua puolen tunnin vuoroväleillä vuoden 2012 isompaan linjastomuutokseen asti, jolloin reitti siirtyi kulkemaan Hietaniemen kautta (olen itsekin ajanut vanhaa Erottaja-Seurasaari-24:ää).

Pysäkit olivat kaistalla olevia kadunvarsipysäkkejä Arkadiankadun, Caloniuksenkadun ja Hesperianpuiston risteyksien molemmin puolin (nykyinen 24 käyttää tuota Hesperianpuiston vanhaa pysäkkiä edelleenkin pohjoiseen mennessään). En tiedä, miksikö noiden pysäkkien palauttaminen olisi mahdotonta, kun ne aikaisemminkin olivat käytössä, ja muillakin kokoojakaduilla käytetään kadunvarsipysäkkejä (esimerkiksi Runeberginkadulla). Okei, käyttö ei välttämättä ole suuren suurta eikä pysäkkikatosten rakentaminen ainakaan umpikortteleihin mahdollista kapeiden jalkakäytävien vuoksi, mutta kyllähän 14:lle pitäisi ilman muuta pysäkit Mechelininkadulle merkitä.
 
Kuka osaa kertoa, että mikä linja ajaisi Hernesaareen kun 14 siirtyy sieltä pois? Raitiovaunuahan siellä ei nähdä vielä vuosiin. Olen kysynyt asiaa Höseliltä mutta ei ole vastattu. Eivät taida tietää itsekään.
 
Nimenomaan ei ole. Litiumakut lämpenee ladattaessa ja silloin on todennäköisin ajankohta vaurioitumiselle, joka johtaa paloon. Lisäksi litiumioniakut poksahtaa, jos niitä ylilataa. Latauselektroniikan pitäisi tämä estää, mutta jos tämä pettää, ongelma tulee nimenomaan latauksen aikana. Jälkimmäinen on tosin pienempi huoli terminaalissa, kun busseja tuskin jätettäisiin lataamaan ilman valvontaa niin pitkäksi aikaa, että akut täyttyvät.

Tässä vielä yksi ruotsalainen näkemys asiaan: https://www.hs.fi/autot/art-2000006484538.html
 
Takaisin
Ylös