Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 1-15/39

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

  1. #1
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6439

    oletus HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen asialistalla on kilpailukierroksen 51 käynnistäminen.

    Ehdotetut kohteet ovat:
    263: runkolinjat 18, 39 (Eira - Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio - Kannelmäki). Linjat 18 ja 39 numeroidaan runkolinjaperiaatteen mukaisesti sopimuskauden alkaessa. Kalusto 40 kpl sähköniveliä
    264: 17 (Kallio - Merikatu) ja 24. Kalusto 8 kpl sähkö-A1
    265: 14 (Kamppi - Pajamäki), 37 (Kamppi - Myyrmäki), 41 (Kamppi - Pohjois-Haagan asema) ja 42. Kalusto 28 sähköbussia (A1 tai A2)

    Sopimuskaudet alkavat elokuussa 2021. Kaikkien kesto on standardi 7 vuotta + 3 vuoden optio.

    Historiallinen kierros siinä mielessä, että polttomoottoribusseja ei saa tarjota enää ollenkaan.

  2. #2

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    350

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    HSL:n hallituksen ensi viikon kokouksen asialistalla on kilpailukierroksen 51 käynnistäminen.

    Historiallinen kierros siinä mielessä, että polttomoottoribusseja ei saa tarjota enää ollenkaan.
    Toivottavasti sitten Suburbania ja 8900LE:tä saa vähitellen myös sähkökäyttöisenä. Ne olis kyl mielenkiintoisia nähdä.

  3. #3
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7082

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Minkä ihmeen takia tämäkin pitää pilkkoa kolmeen palaan, kun tässä olisi autoja hädin tuskin yhteen järkevänkokoiseen pakettiin?

    Höseli ei taida luottaa Helsingin pyrkimykseen saada Vihdintien ja Topeliuksen ratikka auki 2027.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  4. #4
    APH
    APH ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    22.05.2014
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    358

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Minkä ihmeen takia tämäkin pitää pilkkoa kolmeen palaan, kun tässä olisi autoja hädin tuskin yhteen järkevänkokoiseen pakettiin?

    Höseli ei taida luottaa Helsingin pyrkimykseen saada Vihdintien ja Topeliuksen ratikka auki 2027.
    Eikös tällaiset paketit ole juuri hyviä ehkäisemään bussiliikenteen päätymistä vain muutaman ison toimijan käsiin? Uskaltaa pienemmätkin tarjota ja saada jalansijaa HSL-liikenteessä, sehän on vain hyväksi.

  5. #5
    Tunnistettu jäsen 339-DF avatar
    Liittynyt
    08.08.2005
    Viestejä
    7082

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut APH Näytä viesti
    Eikös tällaiset paketit ole juuri hyviä ehkäisemään bussiliikenteen päätymistä vain muutaman ison toimijan käsiin? Uskaltaa pienemmätkin tarjota ja saada jalansijaa HSL-liikenteessä, sehän on vain hyväksi.
    Näinhän se virallinen liturgia on vuosia kuulunut, mutta silti se bussiliikenne on aina vaan muutaman ison toimijan käsissä.
    "Puolet asunnosta on oltava kylpyhuonetta siltä varalta, että sinne tulee joskus joku invalidi suihkuun."
    – Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa

  6. #6
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    14.07.2005
    Sijainti
    Espoo
    Viestejä
    347

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Näinhän se virallinen liturgia on vuosia kuulunut, mutta silti se bussiliikenne on aina vaan muutaman ison toimijan käsissä.
    Käynnissä oleva Ojangon ”jättikilpailutus” näyttänee onko nykyistä isommille kohteille kysyntää ja onko maailmalla halukkaita Suomeen tulijoita.

  7. #7
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2951

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Mihinköhän 39N on jäänyt?

    Kyllä tuo 31/39 paikkainen kalusto tulee olemaan liian pientä 14, 37, 41 ja 42:lle

    Äkkiä kun laskee niin 14 (4 autoa) 37 (9 autoa) 41 & 42 (15 autoa)

  8. #8

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    350

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Zambo Näytä viesti
    Käynnissä oleva Ojangon ”jättikilpailutus” näyttänee onko nykyistä isommille kohteille kysyntää ja onko maailmalla halukkaita Suomeen tulijoita.
    Aivan. Ite pidän Arrivaa ja Keolista todennäköisimpinä ulkomaalaisina toimijoina jotka oisivat mahdollisesti kiinnostuneita HSL-alueesta (kun kummatkin ovat melko suuria yhtiöitä joilla on ollut pitkään toimintaa Ruotsissa), mut voihan joukossa toki olla muitakin ulkomaisia firmoja mitkä eivät ole tuttuja edes Ruotsin markkinoilla. Eihän sitä tiedä...

  9. #9

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    611

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Hernesaari jää tosiaakin paitsioon, jos 17:kin jätetään 24:n päätepysäkille Merikadulle. Ratikallakaan ei pääse kuin Eiranrantaan ainakin asti 2023.

    Ihan hyvä että 18 ja 39 ollaan numeroimassa uudelleen, mutta 14:lle pitäisi keksiä uusi numero. Eikä vain sen takia, että se ei ole enää samanlainen kantakaupunkilinja kuin ennen, mutta myöskin siksi että raitioverkko sekä linjasto on laajenemassa ja 10-sarjaan numeroituja linjoja voisi ruveta numeroimaan ylöspäin niiden alta. Esimerkiksi jos 36:sta ei saada takaisin palvelulinjalta, niin vapautuva 38 voisi sentään toimia.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 339-DF Näytä viesti
    Höseli ei taida luottaa Helsingin pyrkimykseen saada Vihdintien ja Topeliuksen ratikka auki 2027.
    No yhden vuoden toleranssi nyt on jo ihan suositeltavaakin. Eikä se kai hirveästi maksaisi purkaa sopimus vuosi etukäteen tai optiosta sovittaessa neuvotella 18 ja 39:n bussit jollekkin toiselle linjalle jo vuosi ennen optiokauden alkua.

  10. #10
    Tunnistettu jäsen
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    1455

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Kyllä tuo 31/39 paikkainen kalusto tulee olemaan liian pientä 14, 37, 41 ja 42:lle

    Äkkiä kun laskee niin 14 (4 autoa) 37 (9 autoa) 41 & 42 (15 autoa)
    Noiden linjojen rooli on jatkossa lähinnä täydentää raideliikenteen ja runkolinjabussien muodostamaa runkoverkkoa, joten 2-akselinen kalusto todennäköisesti riittää ihan hyvin. Esimerkiksi Pitäjänmäentieltä pääsee kantakaupunkiin kahdella eri runkolinjalla. Jossain Pajamäessä, Lassilassa tai Riistavuoressa ei ihan hirveästi nousijoita ole nykyisinkään, joten tuskinpa nuo linjat aivan turvoksiin asti omilla palvelualueillaan täyttyvät.

  11. #11
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2951

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Miska Näytä viesti
    Noiden linjojen rooli on jatkossa lähinnä täydentää raideliikenteen ja runkolinjabussien muodostamaa runkoverkkoa, joten 2-akselinen kalusto todennäköisesti riittää ihan hyvin. Esimerkiksi Pitäjänmäentieltä pääsee kantakaupunkiin kahdella eri runkolinjalla. Jossain Pajamäessä, Lassilassa tai Riistavuoressa ei ihan hirveästi nousijoita ole nykyisinkään, joten tuskinpa nuo linjat aivan turvoksiin asti omilla palvelualueillaan täyttyvät.
    Vaikka tuleekin tiiheästi kulkevat runkolinjat 18 ja 39 joiden vuoroväliä harvennetaan, ei ne siltikään palvele ruskeasuo-töölön tulli välillä mistä nämä linjat keräävät kampin suuntaan matkaavat. Linjojen 37 ja 42 vuoroväli piti tiihentää 10min, mutta 41 säilytys esti sen toteutuksen eikä ne matkustajat häviä tolta väliltä esim linjalle 40 nytkin elielinaukiolle on tiiheä vuoroväli. Linjoilla on muutenki ruuhka-aikoina paljon matkustajia ja uskon että, moni ei ole tyytyväinen seisomaan HSL toiminnan takia pinenissä autoissa pitkän työpäivän jälkeen. Tämä on pahimillaan jopa 13 istumapaikan menetys tai vain 4 mutta se kans tulee näkymään linjoilla. Sunnuntaina päiväs aikaan huomasi kun oli linjalla 39 paikkainen VDL niin oli sen verta täynnä että jäljellä oli vain muutama paikka keskustasta lähdettäessä. Luvattu 12min vuoroväli toteutuu linoilla muutaman kerran muuten niitä ajetaan 14-18min välillä ruuhkassa. Ennen on ollut tasan 12min vuoroväli ruuhkasuuntaan ja vastakaiseen ~15min.

  12. #12

    Liittynyt
    23.12.2007
    Viestejä
    865

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Vaikka tuleekin tiiheästi kulkevat runkolinjat 18 ja 39 joiden vuoroväliä harvennetaan, ei ne siltikään palvele ruskeasuo-töölön tulli välillä mistä nämä linjat keräävät kampin suuntaan matkaavat. Linjojen 37 ja 42 vuoroväli piti tiihentää 10min, mutta 41 säilytys esti sen toteutuksen eikä ne matkustajat häviä tolta väliltä esim linjalle 40 nytkin elielinaukiolle on tiiheä vuoroväli. Linjoilla on muutenki ruuhka-aikoina paljon matkustajia ja uskon että, moni ei ole tyytyväinen seisomaan HSL toiminnan takia pinenissä autoissa pitkän työpäivän jälkeen. Tämä on pahimillaan jopa 13 istumapaikan menetys tai vain 4 mutta se kans tulee näkymään linjoilla. Sunnuntaina päiväs aikaan huomasi kun oli linjalla 39 paikkainen VDL niin oli sen verta täynnä että jäljellä oli vain muutama paikka keskustasta lähdettäessä. Luvattu 12min vuoroväli toteutuu linoilla muutaman kerran muuten niitä ajetaan 14-18min välillä ruuhkassa. Ennen on ollut tasan 12min vuoroväli ruuhkasuuntaan ja vastakaiseen ~15min.

    Nykyiselläkin 39:llä saisi olla tiheämpi vuoroväli viikonloppuisin. Monesti päivällä esin Keskustaan mennessä istumapaikat riittävät nipin napin eivätkä aina riitäkään.

  13. #13
    PepeB avatar
    Liittynyt
    31.12.2008
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    443

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut tohpeeri Näytä viesti
    Nykyiselläkin 39:llä saisi olla tiheämpi vuoroväli viikonloppuisin. Monesti päivällä esin Keskustaan mennessä istumapaikat riittävät nipin napin eivätkä aina riitäkään.
    Nykyinen vuorotarjonta 14, 18 ja 39:llä on esimerkiksi lauantaisin hyvin outo, kun vuorovälit ovat epätasaiset. Etenkin jos menee Pitäjänmäentielle asti, vuorovälit ovat entistä hävyttömämmät, kun kaksi vuoroa ajaa peräkkäin ja myöhästyessä odotat vartin seuraavia.

  14. #14
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3679

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Ehdotetut kohteet ovat:
    263: runkolinjat 18, 39 (Eira - Myyrmäki) ja 40 (Elielinaukio - Kannelmäki). Linjat 18 ja 39 numeroidaan runkolinjaperiaatteen mukaisesti sopimuskauden alkaessa. Kalusto 40 kpl sähköniveliä.
    Tervehdin tätä ilolla. Tässähän toteutuu taannoinen johdinautosuunnitelma, nyt nykyaikaisilla sähköbusseilla toteutettuna.

    Toki toivon, että edustamani liikennöitsijä osallistuu ja voittaa kyseisen kohteen, mutta minulle tulee mieleeni, että voisikos HKL-Raitioliikenne osallistua tarjouskilpailuun? Uusi ratikkavarikko Ruhassa ja bussivarikko siinä päällä. Hmmm...

    Runkolinjojen numeroinnista:

    Miten linjat 18 ja 39 uudelleennumeroitaisiin runkolinjoiksi?

    En löytänyt enää HSL: hallituksen kokouksen pöytäkirjaa ajalta 27.3.2012, jossa noista numerointiperiaatteista päätettiin.

    Linja 18:
    Jos runkolinja numeron pitää olla kolminumeroinen tasakymmenluku, niin silloin luonnollinen valinta olisi 300, mutta tällöin suunnitellulle Vihdintien runkolinjalle pitäisi antaa toinen numero kuin aiottu 300.
    Toinen mahdollisuus on kaksinumeroinen tasakymmenluku. Onhan linja 40 jatkossakin 40 ja on runkolinja. Tällöin linja 18 olisi runkolinja 30. Silloin olisi tosin ristiriita muiden kaksinumeroisten tasakymmenlukuisten kanssa (esimerkiksi ratikkalinja 10, bussilinjat 20, 70, 80).

    Linja 39:
    Tämä olisi ilman muuta kolminumeroinen seuturunkolinja. Joko 310 tai jopa 390.
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  15. #15

    Liittynyt
    17.12.2006
    Sijainti
    HKI
    Viestejä
    136

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    39:stä 390 ja 18:sta 180

Sivu 1 / 3 123 ViimeisinViimeisin

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 62
    Viimeisin viesti: 13.02.2020, 22:17
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 43/2018
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 13.05.2018, 23:07
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 21/2010
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 90
    Viimeisin viesti: 19.10.2017, 20:46
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 34/2014
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 30.05.2014, 21:19
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 14:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •