Sivu 4 / 9 EnsimmäinenEnsimmäinen 12345678 ... ViimeisinViimeisin
Näytetään tulokset 46-60/129

Viestiketju: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

  1. #46

    Liittynyt
    23.11.2015
    Sijainti
    Myyrmäki, Vantaa
    Viestejä
    702

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Ainakin tähän saakka trendi on ollut, että nimenomaan päättäriladattavat sähköbussit tarvitsevat pidemmän kierrosajan, mikä sitoo enemmän kalustoa ja kuljettajia. Varikolla ladattavien suhteen ruuhka-autot yleensä käyvät joka tapauksessa varikolla ja muutenkin kuljettajien työpäivät alkavat ja päättyvät varikolla, joten tarvetta varikolla poikkeamiseen on - ei pelkästään lataamisen takia. Ja ei kai mikään estä kaapeleiden ja piuhojen vetämistä terminaaleihin kuten Leppävaarassakin on tehty.
    Voi olla noin jos kalustovaihdot saadaan osumaan normaaliin kalustomäärän vaihteluun, mutta nykyisellään - tai ainakin syksyllä, kun viimeksi seurasin - Pohjolan Liikenne tekee pelkän aikataulurakenteen ulkopuolisia kalustovaihtoja noilla varikkoladattavilla.

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    Paitsi juuri Kampissa pelastuslaitos esti.
    Hallituksen esityslistassa Kampin terminaalin lataamiskielto on muoltoiltu siten, etten ole varma tarkoitetaanko vain pikaladattavia vai kaikkien akkubussien lataamista. Enkä löydä Pelastuslaitoksen lautakunnan tai viranhaltijoiden päätöksistä tuota myöskään. En usko että hidaslataaminen olisi ongelma, mutta en toisaalta uskonut että, pikalataaminenkaan olisi ollut.

  2. #47

    Liittynyt
    07.11.2006
    Sijainti
    Sipoo
    Viestejä
    78

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut kuukanko Näytä viesti
    HSL:n hallitus pitää keskiviikkoiltana sähköisen kokouksen, jossa asialistalla on tämän kilpailukierroksen keskeyttäminen ja uuden kilpailukierroksen käynnistäminen. Listalla ei ole avattu asiaa tarkemmin, mutta kerrotaan että esityslistaa täydennetään ennen kokousta.
    Perusteet on nyt lisätty hallituksen listalle:

    Koronaviruksen aiheuttaman pandemian ja siitä kunnille aiheutuvan taloudellisen taantuman takia kilpailutettavan liikenteen määrää sopeutetaan ja sopimuskohteet rakennetaan uudestaan. Tarjouskilpailun käynnistämisen jälkeen Helsingin pelastuslaitos on tehnyt päätöksen, joka kieltää kilpailukierroksella vaadittujen sähköä käyttävien linja-autojen lataamisen Kampin terminaalissa. Kilpailutettavan liikenteen kalustovaatimukset on suunniteltava myös uudestaan.

    Kilpailun keskeyttäminen tarjoaa lisäksi mahdollisuuden selkeyttää sopimusdokumentteihin esiin tulleita kysymyksiä, joita päivitetyt sopimusehdot ovat aiheuttaneet jo meneillään olevassa tarjouskilpailussa 50/2020.

    Edellä mainitun muuttuneen tilanteen perusteella hankintayksiköllä on perusteltu syy keskeyttää hankinta. Keskeyttämisen jälkeen hankintamenettely käynnistetään mahdollisimman pian uudelleen julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

  3. #48

    Liittynyt
    20.09.2015
    Viestejä
    629

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Hallituksen esityslistassa Kampin terminaalin lataamiskielto on muoltoiltu siten, etten ole varma tarkoitetaanko vain pikaladattavia vai kaikkien akkubussien lataamista. Enkä löydä Pelastuslaitoksen lautakunnan tai viranhaltijoiden päätöksistä tuota myöskään. En usko että hidaslataaminen olisi ongelma, mutta en toisaalta uskonut että, pikalataaminenkaan olisi ollut.
    Onko maailmalta esimerkkejä siitä, että latauksessa olevia sähköbusseja on palanut räjähdysmäisesti tai peräti räjähtänyt?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 13:05 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:02 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Makke93 Näytä viesti
    Voi olla noin jos kalustovaihdot saadaan osumaan normaaliin kalustomäärän vaihteluun, mutta nykyisellään - tai ainakin syksyllä, kun viimeksi seurasin - Pohjolan Liikenne tekee pelkän aikataulurakenteen ulkopuolisia kalustovaihtoja noilla varikkoladattavilla.
    Tärkeimpien bussiterminaalien yhteyteen tarvitaan siis lataamoja ja niiden on pelastuslaitoksen vaatimuksesta oltava erillään muusta terminaalista esim Kampin tapauksessa. Onko tietoa, miten suuren hyödyn antavat esim nyt jo Leppävaarassa olevat muutamat latauspaikat?

    ---------- Viestit yhdistetty klo 13:09 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 13:05 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Perusteet on nyt lisätty hallituksen listalle:

    Koronaviruksen aiheuttaman pandemian ja siitä kunnille aiheutuvan taloudellisen taantuman takia kilpailutettavan liikenteen määrää sopeutetaan ja sopimuskohteet rakennetaan uudestaan. Tarjouskilpailun käynnistämisen jälkeen Helsingin pelastuslaitos on tehnyt päätöksen, joka kieltää kilpailukierroksella vaadittujen sähköä käyttävien linja-autojen lataamisen Kampin terminaalissa. Kilpailutettavan liikenteen kalustovaatimukset on suunniteltava myös uudestaan.

    Kilpailun keskeyttäminen tarjoaa lisäksi mahdollisuuden selkeyttää sopimusdokumentteihin esiin tulleita kysymyksiä, joita päivitetyt sopimusehdot ovat aiheuttaneet jo meneillään olevassa tarjouskilpailussa 50/2020.

    Edellä mainitun muuttuneen tilanteen perusteella hankintayksiköllä on perusteltu syy keskeyttää hankinta. Keskeyttämisen jälkeen hankintamenettely käynnistetään mahdollisimman pian uudelleen julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.
    On varmasti hyvä tarkastella tilannetta uudelleen. On myös otettava huomioon, että vaikka nyt maailma näyttää kaatuvan, varmaa sekään ei ole. Esim Lahdessa käytetty sopimusehto tilaajan oikeudesta tilata liikennettä tietyissä rajoissa mielensä mukaan toisi joustavuutta muuttuvien tilanteiden varalle, mutta varmaan karsisi osallistujien määrää.

  4. #49
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1552

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut JT Näytä viesti
    Ainakin tähän saakka trendi on ollut, että nimenomaan päättäriladattavat sähköbussit tarvitsevat pidemmän kierrosajan, mikä sitoo enemmän kalustoa ja kuljettajia. Varikolla ladattavien suhteen ruuhka-autot yleensä käyvät joka tapauksessa varikolla ja muutenkin kuljettajien työpäivät alkavat ja päättyvät varikolla, joten tarvetta varikolla poikkeamiseen on - ei pelkästään lataamisen takia. Ja ei kai mikään estä kaapeleiden ja piuhojen vetämistä terminaaleihin kuten Leppävaarassakin on tehty.
    23 latasi Ruskeasuolla 6 minuuttia kerran kun katselin vierestä. Ajatellaanko siinä sitten koko päivän mittaan kertyviä latausaikoja.

  5. #50
    8.6
    8.6 ei ole kirjautuneena

    Liittynyt
    05.11.2014
    Sijainti
    Kerava
    Viestejä
    937

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Alur Näytä viesti
    Koronaviruksen aiheuttaman pandemian ja siitä kunnille aiheutuvan taloudellisen taantuman takia kilpailutettavan liikenteen määrää sopeutetaan ja sopimuskohteet rakennetaan uudestaan.
    Tässä tilanteessa olisi huomattavasti järkevämpää tinkiä kalustovaatimuksista liikenteen määrän sijaan. EEV-päästötasoista kalustoa olisi saatavilla edullisesti. Voisi hakea myös poikkeuslupaa liikennöidä myös ympäristövyöhykkeellä EEV-kalustolla enemmän kuin sen 5%. Samalla pitäisi tinkiä myös keski-iästä. Ehkä maksimi-ikäkin voisi olla 18 vuotta vara-autoilla. Päästötason voisi parantaa Euro6:ksi niissä autoissa, joihin sen saa tehtyä edullisesti. Tavallinen matkustaja valitsee lähes aina vanhemman kaluston liikenteen harvennusten sijaan. Kalusto ei toki saisi olla huonossa kunnossa, mutta kyllä uudenkin bussin saa huonoon kuntoon huollot laiminlyömällä. Huollotkaan eivät ole oikea säästökohde tässäkään tilanteessa.

  6. #51
    Salomaa avatar
    Liittynyt
    24.10.2007
    Viestejä
    1552

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Kyllä minäkin joukkoliikenteen suurkuluttajana matkustaisin vanhemmalla kalustolla tiheämmällä välillä. Jos pitää kahdesta valita.

  7. #52

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    571

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Melamies Näytä viesti
    Onko maailmalta esimerkkejä siitä, että latauksessa olevia sähköbusseja on palanut räjähdysmäisesti tai peräti räjähtänyt?
    Ei välttämättä busseja, mutta sähköautoja on palanut ja sähköauton palon sammuttaminen ei ole mitenkään helppo asia. Siellä muun muassa liikkuu melkoiset virrat, puhumattakaan savukaasuista. Dieselbussi on helppo sammutettava sähköautoon verrattuna.

  8. #53
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6665

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut 8.6 Näytä viesti
    Tässä tilanteessa olisi huomattavasti järkevämpää tinkiä kalustovaatimuksista liikenteen määrän sijaan.
    Kaluston pääomakustannukset ovat kuitenkin kaupunkiliikenteessä sen verran pieni osuus kokonaiskustannuksista, että hankintahinnaltaan halvemmalla kalustolla ei saisi paljoa enempää liikennettä.

  9. #54
    Tunnistettu jäsen vristo avatar
    Liittynyt
    28.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    3750

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Mun kysymykseni kuuluu, että onko kohteeseen 263 tulossa vielä nivelet kalustovaatimukseksi?
    Risto Vormala
    Kaupunkiliikenteen linja-autonkuljettaja
    HSL-alueella

  10. #55
    Joonas Pio avatar
    Liittynyt
    04.10.2009
    Sijainti
    Lahti
    Viestejä
    3079

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut iiko Näytä viesti
    Ei välttämättä busseja, mutta sähköautoja on palanut ja sähköauton palon sammuttaminen ei ole mitenkään helppo asia. Siellä muun muassa liikkuu melkoiset virrat, puhumattakaan savukaasuista. Dieselbussi on helppo sammutettava sähköautoon verrattuna.
    Tässä viimekesäinen artikkeli sähköautopalosta, linja-autopalossa työn määrä lienee moninkertainen.

    https://pelastustieto.fi/pelastustoi...ttaa/#eee3053e

  11. #56
    Tunnistettu jäsen Rehtori avatar
    Liittynyt
    02.07.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    358

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Tässä viimekesäinen artikkeli sähköautopalosta, linja-autopalossa työn määrä lienee moninkertainen.

    https://pelastustieto.fi/pelastustoi...ttaa/#eee3053e
    Norjan Stavangerin parkkihallipalo on myös tästä hyvä esimerkki. Tuolla ilmeisesti dieselillä kulkeva auto sytytti palon, missä syttyi useita sähköautoja ja halli melkein romahti.

    https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/...4934#gs.1xd0kv

  12. #57

    Liittynyt
    10.02.2009
    Viestejä
    571

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut Joonas Pio Näytä viesti
    Tässä viimekesäinen artikkeli sähköautopalosta, linja-autopalossa työn määrä lienee moninkertainen.

    https://pelastustieto.fi/pelastustoi...ttaa/#eee3053e
    Ja tuohon kun lisätään se, että niitä täyssähkö-pingpongeja sattuukin olemaan useampi rivissä kun yksi alkaa lähettämään savumerkkejä... Jossain Kampin terminaalissa tapahtuvana kyse olisi helposti megalomaanisesta katastrofista.

  13. #58
    joboo avatar
    Liittynyt
    03.11.2010
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    2977

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Olihan tämä jotenkin arvattavissa kun ei kampin terminaaliin saa ajaa kaasuautoillakaan, niin miksi sitten saisi sähköautoillakaan ajaa. Voisi ihan normaalia diesel käyttösiä tarjota tähän sopimukseen kyllä HSL kerkii saamaa muista linjoista tämän prosentin täytee että linjoilla on sähköautoja.

  14. #59
    Moderaattori
    Liittynyt
    24.06.2005
    Sijainti
    Helsinki
    Viestejä
    6665

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Kilpailukierros keskeytettiin esityksen mukaisesti.

  15. #60

    Liittynyt
    27.04.2016
    Sijainti
    Inkoo
    Viestejä
    423

    oletus Vs: HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 51/2020

    Lainaus Alunperin kirjoittanut joboo Näytä viesti
    Olihan tämä jotenkin arvattavissa kun ei kampin terminaaliin saa ajaa kaasuautoillakaan, niin miksi sitten saisi sähköautoillakaan ajaa. Voisi ihan normaalia diesel käyttösiä tarjota tähän sopimukseen kyllä HSL kerkii saamaa muista linjoista tämän prosentin täytee että linjoilla on sähköautoja.
    Oon samaa mieltä kanssasi. HSL voi hyvinkin vaatia sähköbusseja niille linjoille, jotka ei mee Kampin maanalaiseen terminaaliin. Ja omasta mielestä tuntui myös vähän siltä, että HSL yritti hieman liioitella niiden sähköbussien kanssa, jos johonkin isoon kohteeseen ei saa hankkia mitään muita kuin täyssähköbusseja (jopa upouudet Euro6-dieselit KIELLETTY). Tai no, onhan se toki ympäristön kannalta hyvä asia, mut kuten kaikki tietävät, niin uudet Euro6-dieselbussit ovat melko puhtaita ja vähäpäästöisiä, joten ei niidenkään tarjoaminen ympäristön kannalta huono juttu ole. Ite kannatan sitä, että kohteessa vaaditaan kaikki bussit Euro6:sina, joissa esim. EEVit ei kelpaa. Tai johon ei kelpaa muut kuin tuliterät Euro6:set. Tää on mun mielipide, asiasta voi olla montaa eri mieltä.

    ---------- Viestit yhdistetty klo 14:32 ---------- Edellinen viesti oli kirjoitettu klo 14:25 ----------

    Lainaus Alunperin kirjoittanut vristo Näytä viesti
    Mun kysymykseni kuuluu, että onko kohteeseen 263 tulossa vielä nivelet kalustovaatimukseksi?
    Toivottavasti. Ja jos ei sähköniveliä vaadita, niin sitten dieselniveliä. Oishan ne uudet perus-dieselniveletkin tervetulleita HSL-alueelle.

Vastaavia viestiketjuja

  1. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 50/2020
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 129
    Viimeisin viesti: Eilen, 19:48
  2. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 43/2018
    kirjoittanut KriZuu foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 37
    Viimeisin viesti: 13.05.2018, 22:07
  3. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 21/2010
    kirjoittanut Joonas Pio foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 90
    Viimeisin viesti: 19.10.2017, 19:46
  4. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 34/2014
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 38
    Viimeisin viesti: 30.05.2014, 20:19
  5. HSL:n bussiliikenteen kilpailutus 22/2011
    kirjoittanut Nak foorumissa HSL-alueen paikallisliikenne
    Vastauksia: 123
    Viimeisin viesti: 08.02.2013, 13:58

Lähettämissäännöt

  • Et voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Et voi vastata viesteihin
  • Et voi lähettää liitetiedostoja
  • Et voi muokata viestejäsi
  •